Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2004, 14:14   #1
777
Vreemdeling

777's schermafbeelding

Standaard Nederlands ?

Wat is dat allemaal met die afslachting van de Nederlandse taal met woorden als blesseren(verwonden), arriveren(aankomen), respect(eerbied), obligate(verplichte), fusie(samensmelting), arresteren(aanhouden), contamineren(bezoedelen), consument(verbruiker), creeren (verwezenlijken), oppertuniteit(gelegenheid), contradictie(tegenspraak), enz ...

Een veel voorkomend verkeerd gebruikt woord is POLLUTIE (luchtvervuiling) dat in feite 'zaadstorting' betekent en niet luchtvervuiling.

Aangezien tussen haakjes de Nederlandse vertaling is van het 'Nederlands', waar komt dat slordig gebruik van die vreemde woorden vandaan

NB: moest ik op het atheneum deze woorden gebruikt hebben in mijn verhandelingen ...had ik een 0/10
Oud 15 november 2004, 14:36   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik ga mijn best doen of vanaf nu meer 'echte' Nederlandse woorden te gebruiken. Hoe het komt dat deze woorden meer veld winnen, weet ik ook niet. Is de media hiervoor verantwoordelijk of is dit een normale ontwikkeling van het dagelijkse leven ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 15:35   #3
777
Vreemdeling

777's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ga mijn best doen of vanaf nu meer 'echte' Nederlandse woorden te gebruiken. Hoe het komt dat deze woorden meer veld winnen, weet ik ook niet. Is de media hiervoor verantwoordelijk of is dit een normale ontwikkeling van het dagelijkse leven ?
Het gaat niet over jullie maar wel over de media en de politici die het goede voorbeeld zouden moeten geven.
Oud 15 november 2004, 16:07   #4
Druïde
Vreemdeling

Druïde's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt mij een normaal gegeven dat een levende taal woorden overneemt van aangrenzende taalgebieden. De woorden die je aanhaalt hebben bijna allemaal een gelijkklinkende variant in het Engels en Frans. Ze vervangen een eerder Duits klinkende variant.

Ik zie daar dus geen probleem...
Druïde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 16:32   #5
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

het is ook geen nieuw "probleem", hé.
de generatie van mijn ouders (de zestigers) deed het ook al.
er is nig geen enkele sportman bij mijn weten gewond geraakt, maar wel geblesseerd, bijvb.

het ZIJN toch nederlandse woorden?
niks mis met synoniemen voor mijn part.

PS: wel woord gebruik jij voor internet / e-mail / computer / laptop / downloaden / uploaden enz...?
Oud 15 november 2004, 18:03   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 777
Wat is dat allemaal ...
... NB: moest ik op het atheneum deze woorden gebruikt hebben in mijn verhandelingen ...had ik een 0/10
In korrekt (pardon: juist) Nederlands is het: "mocht ik op het atheneum deze woorden ..." in plaats van die "moest ik".
Dat heb ik geleerd zo rond 1970.

In het Frans noemen ze het franglais, in het Spaans: Spanglish ...

Moet je trouwens dat taaltje eens horen dat die would-be-managers actueel (pardon, tegenwoordig, pardon voor pardon: moet 'verontschuldig me' zijn.)

Heb je al een nieuw woord voor de 'globalisering', die aan de basis ligt van hetgeen je aanklaagt?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:45   #7
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. Het Nederlands is een levende taal, en je kan zoals pakweg de IJslanders elk woord vertalen (zelfs voor 'post' hebben ze een eigen woord), of zoals de Engelsen bijna alles aanvaarden, het Nederlands zit daar nog steeds ergens tussen, en ik vind dat niet ongezond. Trouwens, bepaalde 'nieuwe' woorden zijn mss wel correct, maar komen absoluut niet zoveel voor. En dan heb je nog de nuanceverschillen die in dergelijke synoniemen schuilgaan. Ik heb er alvast geen probleem mee, om met de andere taalconsumenten nieuw vocabularium te creëren...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 22:35   #8
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Inderdaad. Het Nederlands is een levende taal, en je kan zoals pakweg de IJslanders elk woord vertalen (zelfs voor 'post' hebben ze een eigen woord), of zoals de Engelsen bijna alles aanvaarden, het Nederlands zit daar nog steeds ergens tussen, en ik vind dat niet ongezond. Trouwens, bepaalde 'nieuwe' woorden zijn mss wel correct juist , maar komen absoluut beslist niet zoveel voor. En dan heb je nog de nuanceverschillen schakeringen die in dergelijke synoniemen woorden met een gelijke betekenis schuilgaan. Ik heb er alvast geen probleem mee, om met de andere taalconsumenten taalverbruikers nieuw vocabularium woordenschat te creëren...
4/10!

Laatst gewijzigd door doggy : 15 november 2004 om 22:36.
doggy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 23:07   #9
777
Vreemdeling

777's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Druïde
Het lijkt mij een normaal gegeven dat een levende taal woorden overneemt van aangrenzende taalgebieden. De woorden die je aanhaalt hebben bijna allemaal een gelijkklinkende variant in het Engels en Frans. Ze vervangen een eerder Duits klinkende variant.

Ik zie daar dus geen probleem...
Waarom gebeurt dat dan niet in de andere richting met het Frans en het Duits
Oud 15 november 2004, 23:09   #10
777
Vreemdeling

777's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
het is ook geen nieuw "probleem", hé.
de generatie van mijn ouders (de zestigers) deed het ook al.
er is nig geen enkele sportman bij mijn weten gewond geraakt, maar wel geblesseerd, bijvb.

het ZIJN toch nederlandse woorden?
niks mis met synoniemen voor mijn part.

PS: wel woord gebruik jij voor internet / e-mail / computer / laptop / downloaden / uploaden enz...?
In de jaren '70 en '80 kreeg je in ieder geval een 0/10 bij het veelvuldig gebruik van zulke woorden in een verhandeling.
Oud 15 november 2004, 23:15   #11
777
Vreemdeling

777's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
In korrekt (pardon: juist) Nederlands is het: "mocht ik op het atheneum deze woorden ..." in plaats van die "moest ik".
Dat heb ik geleerd zo rond 1970.

In het Frans noemen ze het franglais, in het Spaans: Spanglish ...
Dat is juist, maar is veel minder erg dan volledig vreemde woorden te gebruiken.

Als je alle dagen in vier talen moet schrijven en spreken gebeuren wel enkele permutaties. Juist daarom vind ik het ZO belangrijk uw eigen taal te beschermen
Oud 15 november 2004, 23:28   #12
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat allemaal met die afslachting van de Nederlandse taal met woorden als blesseren(verwonden), arriveren(aankomen), respect(eerbied), obligate(verplichte), fusie(samensmelting), arresteren(aanhouden), contamineren(bezoedelen), consument(verbruiker), creeren (verwezenlijken), oppertuniteit(gelegenheid), contradictie(tegenspraak), enz ...

Een veel voorkomend verkeerd gebruikt woord is POLLUTIE (luchtvervuiling) dat in feite 'zaadstorting' betekent en niet luchtvervuiling.

Aangezien tussen haakjes de Nederlandse vertaling is van het 'Nederlands', waar komt dat slordig gebruik van die vreemde woorden vandaan

NB: moest ik op het atheneum deze woorden gebruikt hebben in mijn verhandelingen ...had ik een 0/10
Fuck U, Biaaatch!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 23:38   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bles·se·ren (ov.ww.) 1 bij sportbeoefening verwonden

ar·ri·ve·ren (onov.ww.) 1 aankomen

res·pect (het ~) 1 eerbied uit hoogachting of angst

obli·gaat2 (bn.) 1 verplicht 2 afgezaagd 3 de hoofdmelodie voordragend

fu·sie (de ~ (v.), ~s) 1 samenvoeging van ondernemingen, partijen enz. 2 [nat.] kernfusie

ar·res·te·ren (ov.ww.) 1 in hechtenis nemen => aanhouden, iem. bij de kladden grijpen, iem. bij de lurven /grijpen/pakken/, iem. bij kop en kont pakken, iem. in de kraag vatten, iem. in zijn nekvel /pakken/grijpen/, inrekenen, klissen, oppakken, pakken 2 beslag leggen op 3 bij besluit vaststellen

con·ta·mi·ne·ren (ov.ww.) 1 door elkaar halen => verwisselen

con·su·ment (de ~ (m.), ~en) 1 iem. die een bepaald product koopt en gebruikt of verbruikt => verbruiker

cre·ë·ren (ov.ww.) 1 scheppen 2 benoemen 3 (geld) beschikbaar maken

op·por·tu·ni·teit (de ~ (v.)) 1 geschiktheid van tijd of gelegenheid

con·tra·dic·tie (de ~ (v.)) 1 tegenstrijdigheid

pol·lu·tie (de ~ (v.), ~s) 1 vervuiling => milieuvervuiling 2 onwillekeurige zaadlozing in de slaap => een natte droom

www.vandale.nl

Als je je even de moeite had getroost om die woorden op te zoeken in het meest toonaangevende woordenboek van de Nederlandse taal, dan zou je geweten hebben dat AL die woorden die je daar aanhaalt perfect Nederlandse woorden zijn. Het zijn zelfs geen zogenaamde barbarismen (gallicismen, anglicismen of germanismen). Het is niet omdat er nog een minder vreemd klinkend synoniem bestaat, dat een woord fout is.

Mocht je op het atheneum met zo'n blunder bij je leraar Nederlands aankomen, die lachtte zich wellicht een rolberoerte...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 23:39   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de jaren '70 en '80 kreeg je in ieder geval een 0/10 bij het veelvuldig gebruik van zulke woorden in een verhandeling.
Welkom in de 21ste eeuw...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 15 november 2004, 23:47   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Mocht je op het atheneum met zo'n blunder bij je leraar Nederlands aankomen, die lachtte zich wellicht een rolberoerte...
U hebt gezocht op rolberoerte:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

Oud 15 november 2004, 23:49   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
U hebt gezocht op rolberoerte:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

[size=4]dich·ter·lijk[/size] (bn.) 1 van een dichter => poëtisch

[size=4]vrij·heid[/size] (de ~ (v.), -heden) 1 het vrij zijn 2 privilege

Citaat:
Oud 15 november 2004, 23:53   #17
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga jij maar wat rellerig doen in je nichtenkit!
Oud 15 november 2004, 23:55   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vrijheid is volgens Van Dale een privilege...
Moeten de Behangers nie afkomen dat ze recht op vrijheid van meningsuiting hebben, vrijheid is immers een privilege!
Oud 15 november 2004, 23:56   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ga jij maar wat rellerig doen in je nichtenkit!
Dat past niet bij mijn he-man imago... 8)

Citaat:
Oud 15 november 2004, 23:57   #20
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
4/10!

attentie, ik kan nog veel verder gaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be