Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2012, 07:34   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard sociaal misbruik bij Ryanair

http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=F13M1VFG

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2012, 16:50   #2
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.
Men kan dus stellen dat de lage prijzen bij Ryan-Air, in feite door het personeel betaald worden. Onthoud dat, en wees op z'n minst vriendelijk met die steward(essen ), als je met Ryan-Air vliegt...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 17:04   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Peter. Zever niet. Als je zeer goedkoop met weinig luxe enkel kan reizen, dan zaag je niet. Of wil je absoluut champagne op een paar duizend met hoogte. Ik niet, als ik tevreden ben vier of vijf keer per jaar op bestemming te geraken. In de bus naar mijn werk krijg ik ook geen champagne.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 17:10   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Peter. Zever niet. Als je zeer goedkoop met weinig luxe enkel kan reizen, dan zaag je niet. Of wil je absoluut champagne op een paar duizend met hoogte. Ik niet, als ik tevreden ben vier of vijf keer per jaar op bestemming te geraken. In de bus naar mijn werk krijg ik ook geen champagne.
Discussie opgelost.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 22:11   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Discussie opgelost.
Zoiets.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 06:58   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Sociale wantoestanden bij een luchtvaartmaatschappij in één pennentrek herleiden tot goedkoop reizen zonder champagne.

Ene Rudy is blijkbaar niet geinteresseerd. Zolang-ie maar goedkoop kan reizen. Zónder champagne.

Citaat:
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten. www.liberales.be

Laatst gewijzigd door Esperanza : 15 februari 2012 om 07:09.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2012, 07:29   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een beetje eigenaardig dat hier zoveel zaaks van gemaakt wordt. Zoals anderen hier reeds stellen, hoe denk je dat je voor 30 Euro doorheen Europa kan vliegen als die maatschappij niet op ongeveer alles de laatste Eurocent gaat grabbelen ? Weet gij hoeveel dat kost, een vliegtuig ?

Maar om tot onze "arme" Virginie terug te komen: zo verschrikkelijk was haar bestaan niet he. Ze heeft een tijdje gewerkt als een Ierse. Hoe verschrikkelijk. Ze heeft ZELF die baan aangenomen, en blijkbaar vond ze dat toch niet zo slecht, want voor zover ik weet is het niet echt moeilijk om een job op te geven. Dat het naar haar normen een rot job was, kan wel zijn, maar als ze beter vond ergens anders, wat hield haar tegen ? Ze heeft die job vrijwillig aangenomen, kon op elk ogenblik ontslag nemen, dat wil dus zeggen dat de ganse tijd dat ze daar werkte, dat de beste keuze was die ze had, nee ?

Natuurlijk, naar Belgische normen was ze een kieken, want voor het geld dat ze daar al zwaar werkende moest verdienen, kon ze met haar lui gat in Charleroi een aantal leeflonen bijeen schrapen natuurlijk. Dan komt het hard aan da's wel juist.

Nu, ik zal eraan toevoegen, ik wil niet met zo een maatschappij vliegen. Ergens kan het niet dat een treinticket 3 keer duurder is of nog meer dan een vliegtuigbiljet, he. Daar is iets niet pluis. En ik weet dat de piloten op een vergelijkbare manier behandeld worden. Als de vliegtuigen nu ook nog eens zo behandeld worden, dan vind ik dat niet veilig meer.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 februari 2012 om 07:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 06:33   #8
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind het een beetje eigenaardig dat hier zoveel zaaks van gemaakt wordt. Zoals anderen hier reeds stellen, hoe denk je dat je voor 30 Euro doorheen Europa kan vliegen als die maatschappij niet op ongeveer alles de laatste Eurocent gaat grabbelen ? Weet gij hoeveel dat kost, een vliegtuig ?
Zelf vind ik het eigenaardig hoe sociale wantoestanden geminimaliseerd worden ten faveure van goedkoop reizen..
Citaat:
Maar om tot onze "arme" Virginie terug te komen: zo verschrikkelijk was haar bestaan niet he. Ze heeft een tijdje gewerkt als een Ierse. Hoe verschrikkelijk. Ze heeft ZELF die baan aangenomen, en blijkbaar vond ze dat toch niet zo slecht, want voor zover ik weet is het niet echt moeilijk om een job op te geven. Dat het naar haar normen een rot job was, kan wel zijn, maar als ze beter vond ergens anders, wat hield haar tegen ? Ze heeft die job vrijwillig aangenomen, kon op elk ogenblik ontslag nemen, dat wil dus zeggen dat de ganse tijd dat ze daar werkte, dat de beste keuze was die ze had, nee ?
Het hoe en waarom is vrij duidelijk terug te vinden in haar relaas, me dunkt.
Citaat:
Natuurlijk, naar Belgische normen was ze een kieken, want voor het geld dat ze daar al zwaar werkende moest verdienen, kon ze met haar lui gat in Charleroi een aantal leeflonen bijeen schrapen natuurlijk. Dan komt het hard aan da's wel juist.
Tja, misschien wilde ze helemaal geen x-aantal leeflonen bijeenschrapen. Misschien wilde ze helemaal niet op haar luie gat zit zitten. Misschien wilde ze wel wérken. Quelle horreur...
Citaat:
Nu, ik zal eraan toevoegen, ik wil niet met zo een maatschappij vliegen. Ergens kan het niet dat een treinticket 3 keer duurder is of nog meer dan een vliegtuigbiljet, he. Daar is iets niet pluis. En ik weet dat de piloten op een vergelijkbare manier behandeld worden. Als de vliegtuigen nu ook nog eens zo behandeld worden, dan vind ik dat niet veilig meer.
Zelf zou ik nog liever te voet gaan dan met een dergelijke maatschappij te vliegen.
Oud 17 februari 2012, 10:03   #9
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Een andere mogelijkheid bij de opkomst van die low cost carriers is dat de gewone maatschappijen tot nu toe een rotwinst maakten.
Ik weet niet wat de ratio ongelukken/maatschappij is, maar ik denk niet dat ryanair onveiliger is dan een willekeurige andere niet-prijsvechter.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 10:13   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het hoe en waarom is vrij duidelijk terug te vinden in haar relaas, me dunkt.
Ik zie niet waar ze gedwongen is om bij Ryan air te BLIJVEN. Dat ze zich vergist had bij de intekening was waarschijnlijk wel waar, maar waarom bleef ze ?

Citaat:
Tja, misschien wilde ze helemaal geen x-aantal leeflonen bijeenschrapen. Misschien wilde ze helemaal niet op haar luie gat zit zitten. Misschien wilde ze wel wérken. Quelle horreur...
Waar klaagt ze dan over ? Ze werkte toch ? Meer zelfs dan haar lief was

Citaat:
Zelf zou ik nog liever te voet gaan dan met een dergelijke maatschappij te vliegen.
Ik wil daar dus ook niet mee vliegen, maar niet omdat ik mij iets zou aantrekken van "sociale toestanden", maar omdat het op den duur niet veilig meer kan zijn.
Oud 17 februari 2012, 10:19   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik weet niet wat de ratio ongelukken/maatschappij is, maar ik denk niet dat ryanair onveiliger is dan een willekeurige andere niet-prijsvechter.
Je hebt gelijk:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Ryan Air is veiliger dan gemiddeld, en bijvoorbeeld veel veiliger dan Air France.

Het probleem is dat die cijfers op nogal weinig statistiek van ongelukken gebaseerd zijn (Air France heeft een slecht cijfer vanwege de Rio crash). Het is gebaseerd op 1, 2 of 3 ongelukken.

Ik blijf erbij dat het toch raar is dat een vliegtuigzetel minder kost dan een treintiket.
Oud 17 februari 2012, 10:51   #12
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Ryan Air is veiliger dan gemiddeld, en bijvoorbeeld veel veiliger dan Air France.

Het probleem is dat die cijfers op nogal weinig statistiek van ongelukken gebaseerd zijn (Air France heeft een slecht cijfer vanwege de Rio crash). Het is gebaseerd op 1, 2 of 3 ongelukken.

Ik blijf erbij dat het toch raar is dat een vliegtuigzetel minder kost dan een treintiket.
Spoorwegen zijn ook niet goedkoop in gebouwen en terrein, onderhoud, uitbating, materiaal , voertuigen, energieverbruik, ... Ik denk dat dat ook aardig moet aantikken. Als je 1500 km wil sporen, naar midden spanje bvb, dan is het snellere vliegtuig al snel goedkoper, dat op zijn beurt duurder is dan een veel tragere bus.
Maar al die prijsbepalende factoren met elkaar gaan vergelijken kan ik niet accuraat genoeg denk ik. Misschien zijn de levensduur, verbruik en snelheid van de voertuigen wel het meest bepalend. Intuitief klopt het plaatje dan wel.
(Misschien.)
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 06:20   #13
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Een ondankbaar nest, dat is ze.

Ierse sociale zekerheid? Natuurlijk!

Wat had madam verwacht... Elke second betaald? Een luxe leventje op kosten van de klant?

Nog eens een voorbeeld hoe de Belgische werknemer is: lui, inhalig en totaal niet flexibel.

Nog een geluk dat er oostblokkers zijn!
Oud 25 mei 2018, 19:13   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

25 mei 2018 ondertussen en we vernemen dat het Gerecht "afgestapt" is bij Ryanair in Charleroi en een collectie personeel ondervraagd heeft...waraonder piloten...

Behoudens de aanhoudende discussie onder welk arbeidsstelsel werknemers vallen,Iers of Belgisch, zouden er ook vrij veel schijnzelfstandigen vermoed worden....

Ryanair was vele jaren absoluut onaantastbaar daar in Charleroi,eigenlijk onaantastbaar tout-court.De problemen verleden jaar,waarbij uiteindelijk zoveel ryanair vluchten geschrapt dienden te worden maakten al barsten in dat imago....zelfs Mr O-Leary moest door het stof...

En nu DURFT het gerecht ook optreden....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 mei 2018 om 19:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be