Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2004, 15:32   #1
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard Partijsubsidiering

Er bestaat meer openheid over de geldtransferten tussen de gewesten, dan over die tussen de provincies. Maar ook bestaat ook onzekerheid over de transferten naar partijen.

Deze morgen hoorde ik op de radio (VRT) dat het Vlaams Blok in totaal 6 miljoen euro per jaar krijgt i.p.v. de nog altijd aanzienlijke 1,5 miljoen euro waarvan ik eerste hoorde.

Heeft er iemand een link naar de partijsubsidiëring (die afhangt van de verkiezingsuitslag)?

De B.U.B. krijgt, zoals geweten, geen euro. Niet dat we jaloers zijn. Integendeel. Wij geven het voorbeeld van hoe het zou moeten: geen partijsubsidies meer.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 16:05   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De B.U.B. krijgt, zoals geweten, geen euro. Niet dat we jaloers zijn. Integendeel. Wij geven het voorbeeld van hoe het zou moeten: geen partijsubsidies meer.
En dan opnieuw mij vraag - die ik reeds stelde in een ander topic, maar waar toen - verbazingwekkend genoeg - geen antwoord op kwam. [size=3]Indien geen subsidies meer, gaan we terecht komen in Amerikaanse toestanden. Bent u daar akkoord mee?[/size]

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 16:08   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij geven het voorbeeld van hoe het zou moeten: geen partijsubsidies meer.
Met een een zwaar tekort aan kiezers is dat niet moeilijk, natuurlijk. De vraag is natuurlijk of u subsidies zou weigeren mocht u ooit genoeg stemmen halen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 10:13   #4
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zodra de eurotjes ook richting BUB vloeien zul je wel anders piepen, of ga je het geld weigeren en aan de arme kindjes in Wallonie schenken?
Oud 29 november 2004, 10:23   #5
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Van mij zou de Bub ook centen mogen krijgen. Van mij zou iedere partij die deelneemt aan de verkiezingen per kiezer een bedrag mogen krijgen, kiesdrempel of niet...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 10:42   #6
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Van mij zou de Bub ook centen mogen krijgen. Van mij zou iedere partij die deelneemt aan de verkiezingen per kiezer een bedrag mogen krijgen, kiesdrempel of niet...
[font=Times New Roman][size=3]Hewel, ik ga hiermee akkoord.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]De partijdotatie moet gewoon verdeeld worden volgens het aantal kiezers. Niet meer volgens het aantal zetels, Omdat deze niet correct verdeeld worden. (N-VA 201.000 stemmen = 1 zetel, Ecolo 199.000 stemmen 4 zetels). [/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Ook zouden partijen die niet verkozen zijn, maar wel kiezers hebben ook een beperkte dotatie moeten krijgen, omdat niemand kan ontkennen dat ook deze partijen een deel van de bevolking vertegenwoordigen.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Om te verhinderen dat er plots 1-mans partijtjes zouden ontstaan, kan met wel een drempel van aantal kiezers invoeren, om als partij te worden beschouwd. Vb 20.000 kiezers.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3][/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]in praktijk komt het er gewoon op neer, dat meerderheidspartijen en grootste partijen wat zullen moeten inleveren ten voordele van het democratisch evenwicht van de kiezers.[/size][/font]

Laatst gewijzigd door giserke : 29 november 2004 om 10:44.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 11:22   #7
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Hans1: antwoord eindelijk op mijn vraag, i.p.v. de vraag te ontwijken.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 11:28   #8
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Hoeveel krijgt ons koningshuis weer jaarlijks ? 25 miljoen euro ? Maar ja, deze moeten dat krijgen omdat in België iedereen gelijk geboren wordt.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 11:30   #9
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
[font=Times New Roman][size=3]Hewel, ik ga hiermee akkoord.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]De partijdotatie moet gewoon verdeeld worden volgens het aantal kiezers. Niet meer volgens het aantal zetels, Omdat deze niet correct verdeeld worden. (N-VA 201.000 stemmen = 1 zetel, Ecolo 199.000 stemmen 4 zetels). [/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Ook zouden partijen die niet verkozen zijn, maar wel kiezers hebben ook een beperkte dotatie moeten krijgen, omdat niemand kan ontkennen dat ook deze partijen een deel van de bevolking vertegenwoordigen.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Om te verhinderen dat er plots 1-mans partijtjes zouden ontstaan, kan met wel een drempel van aantal kiezers invoeren, om als partij te worden beschouwd. Vb 20.000 kiezers.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]in praktijk komt het er gewoon op neer, dat meerderheidspartijen en grootste partijen wat zullen moeten inleveren ten voordele van het democratisch evenwicht van de kiezers.[/size][/font]
Zolang die regel over gans België is, ben ik daar mee akkoord! Dit is eigenlijk het Franse systeem (met dien verstande dat daar een drempel van 5% in zit).
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 11:43   #10
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat meer openheid over de geldtransferten tussen de gewesten, dan over die tussen de provincies. Maar ook bestaat ook onzekerheid over de transferten naar partijen.

Deze morgen hoorde ik op de radio (VRT) dat het Vlaams Blok in totaal 6 miljoen euro per jaar krijgt i.p.v. de nog altijd aanzienlijke 1,5 miljoen euro waarvan ik eerste hoorde.

Heeft er iemand een link naar de partijsubsidiëring (die afhangt van de verkiezingsuitslag)?

het is nogal gemakkelijk te zeggen dat het huidige systeem niet goed is, wat is uw alternatief en waarom zou dat beter zijn dan het huidige systeem?

ik vind het huidige systeem goed zoals het is. ik zou enkel, zoals reeds gezegd, dotaties geven op basis van het aantal stemmen en niet op basis van het aantal verkozenen.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 11:53   #11
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
waarom? als je de kiesdrempel niet haalt, en dus geen parlementairen, laat staan ministers hebt, waarom moeten die dan geld krijgen?
Oud 29 november 2004, 12:01   #12
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
waarom? als je de kiesdrempel niet haalt, en dus geen parlementairen, laat staan ministers hebt, waarom moeten die dan geld krijgen?
- omdat zij tenslotte ook een klein deel van de bevolking vertegenwoordigen, en aangezien dat een klein deel is zal dat ook een kleine som geld zijn.
- omdat ze zouden stoppen met zagen
Oud 29 november 2004, 12:04   #13
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Hans1: antwoord eindelijk op mijn vraag, i.p.v. de vraag te ontwijken.
hij schiet liever met leugens op het VB, dan zijn eigen cafepartij nog belachelijker maakt dan het al is
Oud 29 november 2004, 12:13   #14
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
hij schiet liever met leugens op het VB, dan zijn eigen cafepartij nog belachelijker maakt dan het al is
µ

eigenlijk kan hij niet anders dan zich belachelijk maken, indien hij het huidige systeem van partijfinanciering wil afschaffen zijn er immers maar 2 opties :

- ofwel wil hij het amerikaanse systeem toepassen waarbij politieke partijen na hun verkiezing niet het volk dienen maar de bedrijven die hun campagne gesteund hebben.

- ofwel wil hij terug naar het elitaristische partijsysteem uit de 19e eeuw waarbij enkel diegenen met voldoende financiele middelen politiek actief kunnen worden aangezien het voor de gewone mensen financieel niet haalbaar is. en waarom ook niet terug het cijnskiesstelsel invoeren?
Oud 29 november 2004, 12:47   #15
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
omdat ze zouden stoppen met zagen
dat ze niet meer hun kroegentochten uit eigen zak moeten betalen zeker?
Oud 29 november 2004, 13:26   #16
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat onze unionistische vrienden ingedommeld zijn
Oud 29 november 2004, 13:32   #17
Tegendradigaard

Standaard

Ook diegenen die de kiesdrempel niet haalden moeten en mogen subsidies krijgen voor de behaalde stemmen voor mijn part.
Iedereen gelijk voor de wet voor mijn part. geen drempels.

kom ik misschien toch op met mijn eigen lijst.... ??
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 29 november 2004, 13:47   #18
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Slogan: Stem TEGENDRAADS

OMDAT VRAGEN EEN GUNST IS
En OMDAT KRIJGEN EEN KUNST IS
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2004, 13:49   #19
Tegendradigaard

Standaard

Krijgen is DE[i][u] kunst....

Oud 29 november 2004, 13:57   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom klaag je eigenlijk alleen de subsidies aan die het VB wettelijk verdiende, Hans? Of storen de subsidies die de andere partijen zichzelf toekenden je even hard?

Van mij mag jouw club anders ook anderhalve euro subsidie per BUBbelstem krijgen.
Met 13.000 maal anderhalve euro zou de BUB, heel misschien, wat meer op TV mogen, want wegens haar unitare BUBBelprogramma alleen lukt dat blijkbaar langs geen kanten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be