Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2023, 10:13   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard Startups Sono en Lightyear (zon-EV) vinden toch voldoende geld voor een doorstart?

Als je de titel niet begrijpt de links lezen, aub.

Over beide bestaan er eigenlijk al draden, ze staan beide in deze draad.

In de bovenste link van tweakers.net, laatste alinea, worden ook beide genoemd. Maar einde januari wist men nog niet van de doorstart van LY die gisteren pas bekend geraakte.

1. Sono Motors (Duitsland) in geldmoeilijkheden, maar blijkbaar wordt er veel geld binnengehaald.

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/206078/s...zonneauto.html

27.01.2023

Sono Motors haalt 47 miljoen euro op voor redden van Sion-zonneauto

Sono Motors, het Duitse bedrijf dat zich richt op het maken van de Sion-zonneauto, heeft tot op heden 47 miljoen euro opgehaald. Dat is gelukt in het kader van een soort inzamelingsactie, omdat het bedrijf in geldnood verkeert. De campagne, die op 8 december 2022 begon, heet #savesion.

De campagne om meer geld op te halen, wordt verlengd tot 28 februari en het bedrijf zegt ondertussen in gesprek te blijven met potentiële investeerders. Volgens Sono Motors werkt het plan tot nu toe, gelet op de opgehaalde 47 miljoen euro die van 8600 communityleden en andere bronnen afkomstig is. Het bedrijf denkt dat de verlengde campagne uiteindelijk zal leiden tot het doel van het binnenhalen van 100 miljoen euro. Er zal dus nog ruim 50 miljoen euro binnen moeten komen in de komende maand. Onlangs haalde Sono Motors nog 1,46 miljoen euro op bij de European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.

Volgen Sono Motors laat de betrokkenheid van de community zien dat er weer een duidelijke marktvraag voor de Sion is. Het bedrijf zegt vastberaden te zijn door de 'duizenden telefoontjes, e-mails en persoonlijke contacten met de community'. Momenteel zijn er meer dan 44.000 bestellingen, waaronder 21.000 privéreserveringen inclusief aanbetaling, 1500 nieuwe privéreserveringen met toezeggingen voor het doen van aanbetalingen en 22.000 niet-bindende zakelijke bestellingen.

Het Duitse bedrijf zegt verder dat het tijdens de huidige campagne flinke vooruitgang heeft geboekt met het testen en valideren van de Sion. Ook zijn crashtests deze week begonnen in Italië. In de zomer van dit jaar zou een begin moeten worden gemaakt met de productie die voorafgaat aan de serieproductie van de Sion.

Het bedrijf bouwt momenteel preproductiemodellen van de Sion om de elektrische auto geschikt te maken voor de openbare weg, maar volgens Sono Motors is er extra geld nodig om de ontwikkeling af te ronden en de auto in productie te kunnen nemen. Het bedrijf zei dat investeerders niet meer in het bedrijf willen investeren vanwege de huidige omstandigheden op de financiële markt. Daarnaast zouden de energiecrisis en pandemie ook een impact hebben gehad op de levensvatbaarheid van het bedrijf.

Op 8 december, toen de campagne begon, gaf Sono Motors aan dat het zonder extra geld de ontwikkeling van de Sion-zonneauto moet staken. Mocht het doek vallen voor deze auto, dan wil het bedrijf doorgaan en zich richten op andere zonne-energieproducten, bijvoorbeeld samenwerkingen met busfabrikanten om de daken van elektrische bussen van zonnecellen te voorzien.

De Sion-zonneauto kost 29.900 euro en is daarmee een relatief goedkope zonneauto, zeker vergeleken met de Lightyear 0 waar inmiddels de stekker uit getrokken is, maar ook in vergelijking met de Lightyear 2 die 40.000 euro moet gaan kosten. De Sion is een elektrische mpv met honderden zonnecellen op onder meer het dak, de motorkap en de deuren. Die zouden volgens Sono Motors gemiddeld 112km per week aan actieradius kunnen opleveren. De auto heeft verder een 54kWh-accu met een actieradius van 305 kilometer, ondersteunt bidirectioneel laden en kan binnen 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen.
2. Lightyear (Nederland) 4 weken geleden quasi failliet verklaard, nu volgt plots hoopgevend nieuws.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230220_96350276

Nederlandse zonnewagen Lightyear maakt doorstart

Helmond - De producent van zonnewagens Lightyear kan dan toch een doorstart maken. Investeerders slaagden erin om 8 miljoen euro bijeen te brengen om het bedrijf te redden.

Guido Cloostermans Gisteren om 18:28

Sinds de oprichting in 2016 gold Lightyear als een van de eerste bedrijven die een auto op de markt zouden brengen die rijdt op zonne-energie. Het koetswerk van de futuristisch ontworpen auto was voor een groot deel bedekt met zonnecellen. Daardoor kon de auto voldoende energie opladen om zo’n 70 kilometer per dag te rijden. Voor het overige kon de auto gewoon aan het stopcontact worden opgeladen zoals een gewone elektrische auto.

De eerste 150 kopers konden de Lightyear 0 kopen voor 150.000 euro maar het bedrijf slaagde er niet in om de auto voor die prijs te produceren. Nieuwe klanten moesten al 250.000 euro neertellen. Uiteindelijk bleef er geen andere mogelijkheid dan de stekker uit het project te trekken. Daardoor werden 650 mensen met ontslag bedreigd. Investeerders pompten de voorbije jaren zo’n 200 miljoen euro in het bedrijf.

Een groep investeerders is er nu in geslaagd om 8 miljoen euro op te halen waardoor het bedrijf toch een doorstart kan maken. Na de doorstart zal Lightyear zich volledig richten op de productie van de Lightyear 2, een betaalbaar model voor een groot publiek en de eerste in zijn soort. In februari plaatste een leasebedrijf nog een bestelling van 10.000 exemplaren van de Lightyear 2. Of die order doorgaat, is niet duidelijk. Dankzij de doorstart kunnen zo’n 100 mensen aan het werk blijven.
3. Het financieel verhaal, of "Tesla Death Watch", van startup Tesla:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Tesla,_Inc.
[...]
According to Musk, Tesla was forced to reduce the company workforce by about 10% to lower its burn rate, which was out of control in 2007.[27] In May 2008, "The Truth About Cars" website launched a "Tesla Death Watch", as Tesla needed another round of financing to survive. In October 2008, Musk succeeded Drori as CEO and fired 25% of Tesla employees.[24] Drori became vice-chairman, but then left the company in December 2008. In December a fifth round of investment turned into debt financing and added another US$40 million, avoiding bankruptcy.[28][29]

By January 2009, Tesla had raised US$187 million and delivered 147 cars. Musk had contributed US$70 million of his own money to the company.[27] On May 19, 2009, Germany's Daimler AG, maker of Mercedes-Benz, acquired an equity stake of less than 10% of Tesla for a reported US$50 million.[30] According to Musk, the Daimler investment saved Tesla.[31] In July 2009, Daimler announced that Abu Dhabi's Aabar Investments bought 40% of Daimler's interest in Tesla.[32] [...]
Tesla en SpaceX de laatste dag nog gered:
https://observer.com/2021/06/elon-mu...risis-twitter/

Dat Daimler, vandaag Mercedes-Benz, eigenlijk Tesla en SpaceX redde in de laatste uren. Dat was toen de credietcrisis zijn hoogtepunt bereikte...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2023 om 10:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 10:34   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Als je geen zonnepanelen hebt of kunt installeren -en-of niet ermee wil laden- is een zon-BEV een alternatief.

Het zon-rijbereik van de Sono SION per dag gemiddeld over het hele jaar. Meteo München.



- groene dagbalkjes tesamen geeft 185 km/12, of extra 15,4 km per dag gemiddeld over het hele jaar.

- Sono rond dat in zijn specs af naar 16 km per dag of 112 km per week, of 5.800 km per jaar.
Citaat:
Specifications Price €29,900
Battery 54 kWh
Drivetrain 120 kW Motor
Trunk Volume 650 l
Charging CCS: 35 Min.
Type 2: 5 h
SchuKo: 12.5 h
Range : 305 km
Solar Range : On average 112 km/week, 5,800 km/year
Torque: 270 Nm
Max. Speed 140 km/h

https://sonomotors.com/en/sion/
Voor wie zijn wagen op zijn oprit buiten -die best zuidelijk ligt en dus vol licht - kan parkeren. En natuurlijk -indien ergens anders parkeren- best zoveel mogelijk in het licht gaat staan.

Hopelijk kan die wagen in productie gaan, dat zou in de ex-Saab-fabrieken in Finland zijn, nu Valmet Automotive (5000 werknemers):
https://sonomotors.com/en/manufacturing/

Ook Lightyear 2 zou daar gemaakt kunnen worden (zeer beperkt aantal Lightyear 0 werd daar quasi handgemaakt maar sinds 24 jan 23 gestopt)

Het Chinese CATL maakt daar reeds batterijpacks enz lees ik, en heeft 23% van de aandelen van Valmet Automotive...

https://www.valmet-automotive.com/

Citaat:
https://www.valmet-automotive.com/me...nki-car-plant/

24.1.2023

The Dutch technology company Lightyear has announced that due to strategic restructuring the decision was made to suspend the production of the Lightyear 0 and to fully focus on the model Lightyear 2.

Following this decision, the production of Lightyear 0 has been ended at Valmet Automotive’s Uusikaupunki car plant. The Lightyear production has employed about 20 persons in production and about 10 office workers at the Uusikaupunki car plant.

....

The Valmet Automotive Group is a leading European manufacturer of electric vehicle battery systems and automotive kinematic systems (including electric vehicle charging flaps and active spoilers) for OEMs, as well as being one of the largest vehicle contract manufacturers in the world.

In its strategic development, Valmet Automotive Group focuses on electromobility through the development and manufacturing of battery modules as well as packs for electrified vehicles. The activities in the group are organized in three business lines: Vehicle Contract Manufacturing (VCM), EV Systems (EVS) and Roof & Kinematic Systems (RKS).

Since its founding in 1968, Valmet Automotive has produced more than 1.8 million vehicles at its plant in Uusikaupunki, Finland.
Valmet Automotive also operates two battery systems plants in Salo, Finland and Uusikaupunki, Finland and a third in Kirchardt, Germany.

The company has locations in Finland, Germany, and Poland. Valmet Automotive’s largest shareholders are the state-owned Finnish investment company Tesi and the Pontos Group, each with a stake of 38.46 %. 23.08 % is held by the Chinese Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), the world leading manufacturer of battery cells for electric vehicles.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive

Naast het Nederlandse tweakers.net had cleantechnica.com ook nog een recent artikel over Sono, maar zegt niet meer dan tweakers.net:
Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/30...-to-the-table/

Sono Motors’ #SaveSion Campaign Extended, Some Investors Came Back To The Table

January 30, 2023
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2023 om 10:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 11:23   #3
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.374
Standaard

Bij een verbruik van pakweg 20 kwh per 100 kom je dan uit op een energieopwekking van zowat 250 kwh per jaar. Komt dus neer op 2/3e van een standaard zonnepaneel.

1. Wat is de extra kost om die 250kwh op uw auto te krijgen
2. Is dat even vervuilend als een standaard zonnepaneel of meer/minder

Voor de extra range lijk je het alleszins niet te moeten doen
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 11:56   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij een verbruik van pakweg 20 kwh per 100 kom je dan uit op een energieopwekking van zowat 250 kwh per jaar. Komt dus neer op 2/3e van een standaard zonnepaneel.

1. Wat is de extra kost om die 250kwh op uw auto te krijgen
2. Is dat even vervuilend als een standaard zonnepaneel of meer/minder

Voor de extra range lijk je het alleszins niet te moeten doen
Eigenlijk is die auto ~30% zuiniger door zijn pv in de vorm van 30% minder veel bijladen.
Nemen we aan die rijdt 12.000 km per jaar en *4000 km per jaar genereert die wagen zelf zijn electriciteit (*volgens specs 5800 km)

En als je maar 20 km per dag rijdt rij je quasi de helft van het jaar gratis hé.

Citaat:
1. Wat is de extra kost om die 250kwh op uw auto te krijgen
Als die wagen maar €30k kost valt dat wslk heel goed mee.

Anders zouden de ingenieurs van Sono en Lightyear het ook niet doen, neem ik aan.
En zouden investeerders er ook geen miljoenen aan riskeren...


Citaat:
2. Is dat even vervuilend als een standaard zonnepaneel of meer/minder
Geen idee, hangt van de (duurzame) productie en productieschaal af zeker?

De stelling is veel mensen kunnen hun wagen thuis niet laden via eigen zonnepanelen, heeft de wagen er zelf kunnen ze dat wel in mindere mate, en het voordeel is wel dat de wagen dat overal kan doen, totaal onafhankelijk.

Hoe zuiniger de EV an sich is hoe meer het zich zal lonen (voor de range) PV te integreren. De Lightyear verbruikt namelijk minder dan 10 kWh/100 km.

De veel-minder-aero Sion zal zowat 18 kWh/100 km verbruiken (54 kWh/305 km), maar heeft wat meer pv-cellen.
Citaat:
POWER IS WHERE YOU PARK IT.

SONO SOLAR IS A REAL INNOVATION AND IS BASED ON THE IDEA OF ENERGY GENERATED BY THE SUN.

Thanks to solar cells that are seamlessly integrated into the entire bodywork, the Sion can charge its battery from the sun alone.

Thus, under ideal conditions, up to 245 km (112 km on average) additional range per week can be achieved with pure solar energy — CO2 neutral and completely free of charge. This means full selfsufficiency on short distances.

For solar integration, we use monocrystalline silicon cells that produce energy even under cloudy skies or in the shade.


AT PEAK PERFORMANCE, THE INTEGRATED CELLS CAN GENERATE UP TO 1,2 KILOWATTS.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2023 om 12:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2023, 12:53   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Vervolg.... hoe kom je nu aan die 250?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij een verbruik van pakweg 20 kwh per 100 kom je dan uit op een energieopwekking van zowat 250 kwh per jaar. Komt dus neer op 2/3e van een standaard zonnepaneel.
Hoe kom je aan die 250 kWh per jaar energieopwekking, euh of welke wagen?

Citaat:
Sono Sion

Solar Range : On average 112 km/week, 5,800 km/year
5800 km gemiddeld per jaar Solar range aan 20 kWh/100 km verbruik dat je niet moet bijladenis 58*20 = 1160 kWh/jaar dat is ruim 4 maal meer.
(de Sion verbruikt 18 kWh dat is dus 1044 kWh per jaar)

Neem toch maar minstens het equivalent van 3 zonnepanelen.

Een standaard zonnepaneel heeft 1,6 m² * 3 = 4,8 m².

De Lightyear 0 heeft 5 m² performante pv-cellen.
Citaat:
Het PV gedeelte zou voor 70 km extra rijbereik kunnen zorgen. (215 Wp/m²* 5 m²)

https://forum.politics.be/showthread.php?t=258761


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...t-zonnecellen/

De onderscheidende factor van de Lightyear 0 is niet zijn uiterlijk of interieur. Nee, dat is de vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Volgens Lightyear kan de auto daarmee in optimale condities 70 kilometer aan actieradius per dag laden. In theorie zou dat dus betekenen dat de forens die 35 kilometer naar zijn werk moet rijden de 0 in de zomer vrijwel nooit aan de lader hoeft te hangen. Volgens Lightyear kun je op die manier meer dan 1.000 kilometer afleggen zonder op te laden. Is de zon even wat minder krachtig, dan moet je het doen met de stroom uit de accu. Die heeft een capaciteit van 60 kWh, waarmee je volgens Lightyear een geschatte WLTP-actieradius van 625 kilometer moet kunnen halen. De Nederlandse fabrikant belooft verder een gemiddeld verbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer bij 110 km/h, waardoor je op de snelweg 560 kilometer ver moet kunnen komen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2023 om 13:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2023, 20:06   #6
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Ook met Sono's Sion zonnewagen is het afgelopen... de stekker is eruit getrokken.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10449826.html

Zeg niet dat je de (on)zin van PV-wagens van mijlenver niet zag aankomen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be