Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2022, 21:34   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Veel secondes laadstress, en dat in Duitsland

Herhaling: ik wacht nog even of full electric te gaan.

Hoe is dat mogelijk? Dingen in Duitsland die niet werken ??

titel: 85 per uur op de snelweg, en meer defecte laadpalen dan werkende: elektrisch naar Berlijn rijden wordt al snel een nachtmerrie
link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:
Met een elektrische auto naar Berlijn rijden en terug, is dat te doen? Met een Nissan Leaf met een bereik van een goeie 200 kilometer? Ja, zelf ondervonden. Maar nee, als het wat tegenzit. Ook zelf ondervonden. Dat gedurende één dag alles fout loopt wat maar fout kan lopen. En dat is heel wat in dit beginstadium van het elektrische tijdperk, misschien zelfs meer dan een mens kan verdragen.
Dirk Hendrikx
Vandaag om 15:00

Voorlopig is het nog maar een piepkleine minderheid die het erop waagt: zonder een druppel brandstof, puur op batterij, op reis vertrekken. Maar stilaan zullen steeds meer chauffeurs eraan moeten geloven, om te beginnen diegenen met bedrijfswagens, die onder fiscale druk allemaal elektrisch moeten worden. Zij moeten overigens niet zeuren: ze rijden voorlopig ook in het buitenland gratis. De klassieke tankkaarten zijn meestal maar geldig tot aan de grens, voor de elektrische badges of kaarten is het kennelijk nog wat te ingewikkeld om de vergoedingssystemen aan te passen aan de reislust van de chauffeur. Elektrisch tanken is hoe dan ook een stuk goedkoper dan benzine of diesel, al liggen ook de stroomprijzen erg hoog. En pas op: je kunt niet aan alle laadpalen terecht met je abonnement. Het advies luidt dan: neem verschillende abonnementen voor je op reis vertrekt en hou er rekening mee dat het dan nog kan mislukken en dat je altijd voldoende kilowatt stroom als reserve overhoudt. Klinkt dat idioot ingewikkeld? Welkom in een wondere nieuwe wereld.

Onze reis ging naar Berlijn, met de bedrijfswagen, zo’n 720 kilometer ver. Met terugkeer via Dresden, zo’n 750 kilometer ver, nog iets verder van huis dus. Niet zo slim eigenlijk, maar Dresden is een schitterende bestemming voor een korte passage, met een onwaarschijnlijk mooi en gezellig historisch centrum. Via Dresden dus, dat moest dan maar.
Plankgas geven wordt afgestraft

Misschien was het die overmoed die het lot ons betaald zette. De heenreis verliep redelijk vlot, met twee overnachtingen onderweg in Dortmund en Wernigerode, zo’n typisch pittoresk Duits stadje aan de rand van het natuurgebied Harz, midden in Duitsland. We rijden met een Nissan Leaf uit 2019, met een rijbereik tussen 150 en 230 kilometer afhankelijk van het weer (als het koud is daalt het merkbaar) en vooral van het rijgedrag. Diesels voelen zich bij 120 kilometer per uur nog kiplekker en zijn dan best nog zuinig. Bij elektromotoren is het simpel: elke kilometer per uur die je sneller rijdt, gaan ze meer verbruiken. Op Duitse autowegen plankgas geven wordt genadeloos bestraft. Zelfs bij een elektronische begrenzing tot maximaal 150 kilometer per uur verbruikt de Leaf volgens de boordcomputer vlot drie keer meer dan bij zuinig rijden. En zuinig rijden, dat is dan maximaal 100 tot 105 kilometer per uur. Beter nog: tussen de vrachtwagens blijven hangen tegen gemiddeld 85 per uur. En dan nog heel behoedzaam afremmen en optrekken, alsof het gaspedaal een breekbaar eierschaaltje is. Dat scheelt weer een slokje op de borrel.

Bij zo’n beperkt bereik doe je best niet te veel kilometers op één dag. In één ruk naar de Provence? Een krankzinnige onderneming. Afstanden van 250 tot 350 km, met eens een uitschieter tot boven de 400, dat is goed te doen – als het allemaal een beetje meezit. Reken dan op een stuk of twee laadbeurten van drie kwartier aan een snellaadpaal. Het vergt geduld, zeker, maar je wordt er ook zen van, verlost van het opgefokte kilometers vreten van vroeger. Ga je voor grotere afstanden en nog voor een derde of vierde laadbeurt, dan is de zenlol er wel van af, hadden we vroeger al gemerkt.
Defecte laadpalen

Tijdens de heenreis waren maar een paar keer laadpalen defect. Met behulp van een handige app van de ANWB (de Nederlandse automobilistenbond) verliepen de ritten tamelijk stressvrij. Je geeft in die ANWB Routeplanner je autotype in en het traject, bijvoorbeeld Dortmund-Wernigerode, en hij berekent bliksemsnel waar je best laadstops inlast en hoelang. Tot op de kilometer, tot op de minuut, en heel conservatief berekend, dat je altijd nog ruim overschot hebt. Nuttig, want soms doet een laadpaal het dus niet, daar kan de ANWB ook niks aan doen.

Maar dan de terugweg. We willen de hele afstand in twee keer doen en op de eerste dag alvast in één ruk van Dresden 470 kilometer ver tot in Limburg rijden. Nee, niet de provincie, maar het gelijknamige Duitse stadje tussen Frankfurt en Bonn. Dat is niet gelukt. We zijn uiteindelijk gestrand in Fulda, op nog 100 kilometer van Limburg.

Het was al begonnen in Dresden zelf. Vlakbij het hotel stonden een stuk of vier gloednieuwe snelladers, maar helaas had geen enkele daarvan met een stekker die past op onze in elektrische tijd gemeten al vooroorlogse Nissan Leaf (die doet het nog met een zogeheten Chademostekker, een uitstervend type). Op weg dan maar met een halve batterij. We proberen de eerste tankstations direct uit, maar daar treffen we alleen laadpalen van Ionity die onze badge niet accepteren. Om een mysterieuze reden, want een dag later in de buurt van Bonn doen ze dat wel. We halen er de Routeplanner van de ANWB weer bij (die weet bijvoorbeeld ook vanzelf, op basis van het ingegeven autotype, dat we Chademostekkers nodig hebben). Maar de eerste laadpaal waar de app ons naartoe leidt, doet het niet.
Achter de haag

Gebeld naar het hulpnummer dat op de paal staat. We krijgen een vriendelijke man aan de lijn, maar het is geen talenknobbel. “Can I speak English?” – “Nein”. In steenkolenduits dan maar. Hij probeert een harde reset, maar dat helpt niet. De vriendelijke man zegt dat TotalEnergies (we staan op een van hun tankstations) een kwartier rijden verderop nog een tankstation heeft met een snellader, maar ook die ligt uit. Hij kan in zijn systeem alleen de snellaadpalen van TotalEnergies zien. “Ons laadstation in Hamburg doet het nog”, zegt hij monter. Haha. Hamburg ligt op 500 kilometer.

Opnieuw op weg met slinkende batterij, aan de hand van de app van de ANWB. Die heeft voor ons een snellader ontdekt op een reusachtig parkeerterrein aan een winkelcentrum op een paar kilometer van de autoweg. Maar als we de aanwijzingen van Google Maps volgen tot het adres dat de app opgeeft, eindigen we in een doodlopend wegje achter het winkelcentrum. Zonder laadpaal. Het duurt een tijdje voor we ontdekken dat achter de hoge haag naast dat wegje nog een parkeerterrein ligt, met daar in een ver hoekje, jawel, de laadpaal. Die niet werkt. Echt waar. Een of andere foutmelding, meer komt er niet uit.

(Lees verder onder de foto)
Laden met een moderne stekker, geen oude Chademostekker.

Laden met een moderne stekker, geen oude Chademostekker. — © REUTERS
Bij de Lidl

Opnieuw op weg met een intussen vervaarlijk slinkende batterij. De app van ANWB gaat onverstoorbaar door en heeft op een parking van een Lidl, op enkele kilometers van de autoweg, een snellader gevonden. De Lidls in Duitsland hebben die wel vaker, heel handig. Helaas, de laadpaal is bezet door zo’n kleine, futuristisch ogende BMW-i. De paal heeft wel twee verschillende stekkers voor snelladen en de Chademostekker is nog vrij, maar hij accepteert toch maar één bestuurder per keer. Wachten dan maar? Op een of andere site lezen we dat de Lidl-laadpalen soms oneigenlijk gebruikt worden door buurtbewoners, die er gratis gaan tanken en dan hun auto gelijk een halve dag laten staan. Mmm. De laadpaal heeft opzij wel nog een derde stekker, zoals ik er thuis eentje heb, geen snellader maar van het type dat er vier of vijf uur over doet om de accu helemaal op te laden. Beter dan niks, denken we, dus sluiten we alvast die stekker aan. Dat accepteert de laadpaal.

Ik ga een eindje wandelen, er ligt een tankstation wat verderop en je weet maar nooit. Geen snellader, maar ernaast blijkt een gloednieuw elektrisch station te liggen van EnBW Hypernets, met een stuk of acht snelladers, blijkbaar nog niet bekend bij de ANWB-app. Het ziet eruit zoals de nieuwe Fastnedstations bij ons. De meeste stekkers zijn van een modern type, maar ze zijn zo attent geweest om bij één paal nog voor een goeie ouwe Chademostekker te zorgen. Die is bezet, maar de dame die aan het tanken is zegt dat ze zo klaar is. Eindelijk goed nieuws. Ik haast me terug naar de Lidl-parking. Daar is net de eigenaar van de BMW-i opgedoken. We hebben maar te kiezen! Niet dus: we krijgen zowaar de trage stekker niet losgekoppeld. Hij zit geblokkeerd in de auto. Dat kan nu toch niet waar zijn? Het is waar.

“Een keer de deuren sluiten en weer openen, dat helpt soms”, adviseert de BMW-rijder behulpzaam net voor hij vertrekt. Een merkwaardig advies, en het werkt ook niet. Gelukkig staat er een hulpnummer op de laadpost. “Probeer eens drie keer snel na mekaar de deuren te sluiten en te openen”, zegt de man aan de telefoon. Had die Duitser toch gelijk. Het kunst- en vliegwerk met de technologie van de toekomst helpt echter opnieuw niet, de stekker blijft onwrikbaar vast zitten. “Staat er verder niemand op te laden? Dan zal ik het hele laadstation even helemaal uitschakelen en kun je met de noodknop in de auto de stekker losmaken”, zegt de man aan de telefoon. Noodknop in de auto? Wat is dat nu weer? Stress. Ah, het blijkt gewoon de knop te zijn waarmee je het klepje van de stopcontacten van de auto opent. Het lukt. De stekker komt los. Oef. Dat had erger gekund, zoals die keer dat we in een parkeergarage in Brussel een half uur moesten wachten op een technicus om de stekker los te krijgen; toen ging het om de stekker die bij de auto hoort, die vastzat in een laadbox van de parking, zo eentje die tegen de muur hangt. Er zat een klepje vast in de laadbox, had de technicus toen gezegd.
Euforie

Bevrijd van de trage stekker kiezen we met de laatste kilowatts die we nog hebben voor het nieuwe laadstation van EnBW. De spanning giert door de kelen als we de stekker insteken en ons met de badge aanmelden. Ik leg mij al neer bij de zoveelste foutmelding. Misschien moeten we hier in een dorpje maar een slaapplek zoeken. Maar kijk, het werkt! De laadlichtjes van de auto beginnen te knipperen, een soort van klik is hoorbaar, het laden is gestart. Euforie. De hamburger van een McDonald’s vlakbij smaakt als de meest verfijnde schnitzel. Alles is goed.

Limburg hebben we die dag dus niet meer gehaald. Om half tien ’s morgens waren we vertrokken in Dresden, tegen half zes ’s avonds, na 350 kilometer te hebben afgelegd, besloten we dat het mooi was geweest en bogen we af naar het pittoreske stadje Fulda, waar we eerder al eens geweest waren. Ons vertrouwde hotel daar had maar één kamer meer vrij, de dure penthouse. We nemen het er met de glimlach bij. Er is zelfs een laadbox op de overvolle parking. Bij het manoeuvreren schraap ik – de vermoeidheid waarschijnlijk – met het rechterportier langs een paal af, een duidelijk zichtbare kras. Ik blijf glimlachen. De volgende dag rijden we zonder enig probleem 450 kilometer naar huis toe, met twee lange laadbeurten en één korte. Wel zuinig gereden, tussen de vrachtwagens. Geheel zen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2022, 22:01   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
Standaard

Citaat:
We rijden met een Nissan Leaf uit 2019, met een rijbereik tussen 150 en 230 kilometer afhankelijk van het weer (als het koud is daalt het merkbaar) en vooral van het rijgedrag.
Dacht ik al een Nissan Leaf van 3 jaar oud. Welk batterijpack eigenlijk?

Dat lijkt wel eentje voor binnen de provincie met 40 kWh batterijpack of bruikbare 37 kWh, en de ongelooflijk traag ladende snellader aan 46 kW DC max en enkel aan trage Chademo-laadpunten (geen CCS dus):
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Praktische Actieradius: tussen 160 - 335 km

Accu en Opladen
Accu Capaciteit 40.0 kWh
Accu Capaciteit Bruikbaar* 37.0 kWh
Snellaadaansluiting CHAdeMO
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 46 kW DC
ff kijken waar de betere Nissan Leaf landt, de beste Nissan Leaf met grootste accupack van 62 kWh over 1000 km, die van 37 kWh was wslk niet testbaar...:



Proficiat, echt goed gekozen voor wat laadstress te krijgen.

De 37 kWh versie is alvast uit de lijst getuimeld, de 62 kWh versie deed er 14 u 10 min over.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2022 om 22:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2022, 22:28   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dacht ik al een Nissan Leaf van 3 jaar oud. Welk batterijpack eigenlijk?

Dat lijkt wel eentje voor binnen de provincie met 40 kWh batterijpack of bruikbare 37 kWh, en de ongelooflijk traag ladende snellader aan 46 kW DC max en enkel aan trage Chademo-laadpunten (geen CCS dus):


ff kijken waar de betere Nissan Leaf landt, de beste Nissan Leaf met grootste accupack van 62 kWh over 1000 km, die van 37 kWh was wslk niet testbaar...:



Proficiat, echt goed gekozen voor wat laadstress te krijgen.

De 37 kWh versie is alvast uit de lijst getuimeld, de 62 kWh versie deed er 14 u 10 min over.

Had ge daar gestaan met een Tesla, had ge het ook aan uw kloten gehad he, nu misschiien niet dat met uw prieze, maar die laadpaal was even kapot geweest.

Nu los daarvan we hebben het over de electrische auto in t algemeen en ging er geen bloeiende tweedehands markt voor ontstaan ...

Als ik zo van die dingen hoor als 3 keer uw deur open en toe doen om uw laadsequentie te reseten,... dan breekt het koud zweet mij al uit
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 05:36   #4
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Wie ooit echt zelf met zo'n laadverslaafde batterij heeft rondgereden, weet dat dit horrorverhaal het enige echte juiste is als het er op aankomt met een elentrieken otto op reis te gaan.

Zoals ik veel heb moeten doen professioneel snel even naar Bazel, Colmar, Munster, Groningen....zit er echt niet meer in tenzij de baas er 14 dagen hotel voor over heeft. (of jijzelf want vertel maar als zelfstandige dat het 14 dagen duurt om naar een klant op expeditie te gaan)

Al de rest zijn theoretische (op zijn best) promo-fantasie-verhaaltjes van dik betaalde reclamemensen. Zoals vroeger de autoboekskes, een totaal te negeren zooi reclame dus.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 09:13   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Had ge daar gestaan met een Tesla, had ge het ook aan uw kloten gehad he, nu misschiien niet dat met uw prieze, maar die laadpaal was even kapot geweest.
Pure CCS-Laadpalen in overvloed hé. En Tesla en al die andere 100 BEVs laden nooit bij Chademo laadpunten, dat doen enkel die rare Japanners met hun eigen laadstandaard. De CCS is de standaard nu.
voor de leken: https://nl.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

Die stekker past dus niet hé.

Al in het 1000 km-lijst gekeken waar de 2 enige Japanners staan? Helemaal onderaan of ze vallen van de lijst af...

Citaat:
Nu los daarvan we hebben het over de electrische auto in t algemeen en ging er geen bloeiende tweedehands markt voor ontstaan ...
wat oops?

Ik weet dat je het technisch moeilijk begrijpt maar dat is niet zo erg, als je maar begrijpt dat Nissan Leaf heel lang en ook de eerste Renault Zoe's geen actieve vloeistofgekoelde batterijpacks hebben, dus die werden te warm bij warme temperaturen, zelfs in Noorwegen in de winter bij lange afstanden aan 90 kmu. Dus dat waren eigenlijk stadsEVs of voor korte afstanden.

Op politics.be liepen daar al enkele draden over en werden de Leafs bijna met de grond gelijkgemaakt:
https://forum.politics.be/showthread.php?p=8676337 post 2 3 en 4
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
AESC batterijen zijn niet goed.

De nieuwe leaf 2019 zou LG Chem hebben (zoals de Ampera-E)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En vooral mèt TMS, prijs zal dan wel ook 6-7k hoger liggen, ook wegens de veel grotere batterij.
Rijbereik kan dan Ampera e overtreffen.


https://cleantechnica.com/2018/01/01...s-competitors/

Bepaalde sites en Leaf forums spreken al van een batterygate bij die Nissan Leaf 2018 omdat ze de restjes van de AESC erin steken, en nog altijd zonder TMS. Dit om 1-1,5 jaar te overbruggen. In landen met milde temperaturen winter-zomer zal het niet zo erg zijn:
https://pushevs.com/2018/03/18/2018-...-electric-car/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het gebrek aan een deftig batterij management system (BMS) bij de Nissan Leaf vertaalt zich ook in een belangrijke batterijdegradatie. Als je zelfs in het koele Noorwegen de batterij van de Leaf kan laten koken door aan 90 km/u te rijden op lange afstand en (semi)snel te laden aan Chademo.
Maar omdat de Nissan Leaf een van de pioniers was, helaas enkel met passief luchtgekoelde batterijen zonder actief thermisch laadmangement, is er toch een aftermarket batterijpacks met temperatuurmanagement ontwikkeld voor die Leafs:
Citaat:
https://evsenhanced.com/aftermarket-battery/
16 BLADE - The Ultimate Nissan LEAF Battery

We are pleased to introduce 16 Blade, a complete replacement platform for the Nissan LEAF. Built from the ground up by EVs Enhanced, 16 Blade has been designed using the optimal module layout with the confines of the original Nissan battery pack enclosure. 16 Blade uses a highly advanced active thermal management system and is compatible with a wide range of current cell chemistries.
Een filmpje met de techniekers die het uitleggen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=2eLe92OAeoU
The Ultimate Nissan LEAF Battery with ACTIVE THERMAL MANAGEMENT!
23.12.2021

Citaat:
Als ik zo van die dingen hoor als 3 keer uw deur open en toe doen om uw laadsequentie te reseten,... dan breekt het koud zweet mij al uit
Men hoort zoveel hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2022 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 09:54   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Op 3 jaar tijd al kompleet verouderd?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:02   #7
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Als ik zo van die dingen hoor als 3 keer uw deur open en toe doen om uw laadsequentie te reseten,... dan breekt het koud zweet mij al uit
Klinkt idd als de 2022 versie van eens een goeie djoef op den tv te geven als het beeld weg viel in de jaren 60 van een vorige eeuw.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:17   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Klinkt idd als de 2022 versie van eens een goeie djoef op den tv te geven als het beeld weg viel in de jaren 60 van een vorige eeuw.
Voilla, en van een tv uit de jaren 60 kan ik dat nog accepteren, maar niet van een hypermodern voertuig uit de 21' eeuw.

Zet daar gewoon ergens een kill switch die alles afzet, (want ja ge gaat die nodig hebben, vroeg of laat. ) omhooggevallen pipo's die een stijve krijgen van alles met een batterij in, gaan wel beweren van niet, maar ondanks mijn enorm povere technische kennis ter zake heb ik al genoeg gezien waarvan mijn broek afzakt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:21   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op 3 jaar tijd al kompleet verouderd?
neem nu smartwatches en telefoons en tablets, uw updates, hoe lang worden die gegarandeerd, ene jaar of 3 maximum 5 jaar ?

Dure grap he eigenlijk ? ge betaald +1000 euro voor een lulijzer en ge weet eigenlijk al dat ge die binnen 4 jaar in de vuilbak zwiert.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:52   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
neem nu smartwatches en telefoons en tablets, uw updates, hoe lang worden die gegarandeerd, ene jaar of 3 maximum 5 jaar ?

Dure grap he eigenlijk ? ge betaald +1000 euro voor een lulijzer en ge weet eigenlijk al dat ge die binnen 4 jaar in de vuilbak zwiert.


Daarbij is een smartphone al lange tijd veel meer dan alleen maar een lulijzer.
En is eentje van 1000 euro toch al redelijk topmodel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:54   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
Standaard

En over de plofwagens spreken we best niet als het over hun talrijke pannes gaat.
Het schijnt dat die nog gestart moeten worden.

Met starter en brandstofpomp en ontsteking en zo van die 20-eeuwse dingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2022 om 10:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:56   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Mijn conclusie blijft: ik moet nog wat de kat uit de boom kijken.

Mijn grote teleurstelling: waar blijft Europa om een dwingende norm op te leggen voor laadstations, laadkabels en zelfs nog wat "strakker" door exploitanten te verplichten defecte laadpalen langs grote wegen te herstellen binnen aanvaardbare termijnen, en/of door één (1) app te voorzien waar alles in real time actueel gehouden wordt zodat je weet waar je iets werkend kan opladen .... enz. enz.

En kleinere teleurstelling: waarom voorzien de autofabrikanten geen laadpalen aan al hun verkooppunten, en dit voor alle merken van auto's? Desnoods met een kleine korting, wel voor het eigen merk, maar niet voor de concurrenten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:00   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn conclusie blijft: ik moet nog wat de kat uit de boom kijken.

Mijn grote teleurstelling: waar blijft Europa om een dwingende norm op te leggen voor laadstations, laadkabels en zelfs nog wat "strakker" door exploitanten te verplichten defecte laadpalen langs grote wegen te herstellen binnen aanvaardbare termijnen, en/of door één (1) app te voorzien waar alles in real time actueel gehouden wordt zodat je weet waar je iets werkend kan opladen .... enz. enz.

En kleinere teleurstelling: waarom voorzien de autofabrikanten geen laadpalen aan al hun verkooppunten, en dit voor alle merken van auto's? Desnoods met een kleine korting, wel voor het eigen merk, maar niet voor de concurrenten.
De norm in Europa is CCS voor snellaadstations. Ook Tesla heeft die norm overgenomen.
Maar voor de digitale rest luisteren ze nog altijd niet naar Tesla.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:27   #14
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht


Daarbij is een smartphone al lange tijd veel meer dan alleen maar een lulijzer.
En is eentje van 1000 euro toch al redelijk topmodel.
Velen zetten hun gelul om in getyp en foto's
Maar het blijft een lulijzer.

En niet helemaal off topic want die lulijzers, zo genoemd omdat het toch wel lulijzers zijn, moeten kunnen "connecteren" met den otto electrique en ook nog via die automobile electrique kunnen opladen...en dan gaat het rijbereik achteruit...of de veiligheid.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:29   #15
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De norm in Europa is CCS voor snellaadstations. Ook Tesla heeft die norm overgenomen.
Maar voor de digitale rest luisteren ze nog altijd niet naar Tesla.
Ja maar ge moet het juste kaartje hebben of ge geraakt niet aan electriek.
Met verbrandingsmoteren maakt het niet uit of ik bij Shell, BP, of Total of LUK ga tanken. Mijn geld (cach ik betaal nooit met kaart) aanvaarden ze allemaal.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:35   #16
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn conclusie blijft: ik moet nog wat de kat uit de boom kijken.
Geheel terecht
https://www.wsj.com/articles/i-rente...ng-11654268401
Citaat:
I Rented an Electric Car for a Four-Day Road Trip. I Spent More Time Charging It Than I Did Sleeping.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:55   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn conclusie blijft: ik moet nog wat de kat uit de boom kijken.

Mijn grote teleurstelling: waar blijft Europa om een dwingende norm op te leggen voor laadstations, laadkabels en zelfs nog wat "strakker" door exploitanten te verplichten defecte laadpalen langs grote wegen te herstellen binnen aanvaardbare termijnen, en/of door één (1) app te voorzien waar alles in real time actueel gehouden wordt zodat je weet waar je iets werkend kan opladen .... enz. enz.

En kleinere teleurstelling: waarom voorzien de autofabrikanten geen laadpalen aan al hun verkooppunten, en dit voor alle merken van auto's? Desnoods met een kleine korting, wel voor het eigen merk, maar niet voor de concurrenten.
Hun verkooppunten worden ook schaars.

Terugval verkoop nieuwe wagens vorig jaar en dit jaar bijna 50%

Dealers geven er de brui aan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:53   #18
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wie ooit echt zelf met zo'n laadverslaafde batterij heeft rondgereden, weet dat dit horrorverhaal het enige echte juiste is als het er op aankomt met een elentrieken otto op reis te gaan.

Zoals ik veel heb moeten doen professioneel snel even naar Bazel, Colmar, Munster, Groningen....zit er echt niet meer in tenzij de baas er 14 dagen hotel voor over heeft. (of jijzelf want vertel maar als zelfstandige dat het 14 dagen duurt om naar een klant op expeditie te gaan)

Al de rest zijn theoretische (op zijn best) promo-fantasie-verhaaltjes van dik betaalde reclamemensen. Zoals vroeger de autoboekskes, een totaal te negeren zooi reclame dus.
Daar gaat onze dikke vriend nooit op antwoorden

..welke baas gaat dat blijven betalen die oplaadtijden .....met een diesel bak vol op enkele minuten en je kan verder rijden geen verloren tijd voor baas .

Laatst gewijzigd door chris k : 29 juli 2022 om 12:57.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 13:27   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De norm in Europa is CCS voor snellaadstations. Ook Tesla heeft die norm overgenomen.
Maar voor de digitale rest luisteren ze nog altijd niet naar Tesla.
Och jong, het is een poespas.
De grootste poespas dan nog met het simpelste aspect van de zaak: de betaling met allemaal verschillende laadpassen. Waarom niet de bestaande alom aanwezige kredietkaarten?

En waarom geen max prijzen zoals voor benzine en diesel, per land. Tuurlijk verschil gemaakt voor traag, snel of heel snel laden.

Waarom waarom???
Beseffen ze zelf dat het nog veel te vroeg is?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 15:19   #20
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ja maar ge moet het juste kaartje hebben of ge geraakt niet aan electriek.
Met verbrandingsmoteren maakt het niet uit of ik bij Shell, BP, of Total of LUK ga tanken. Mijn geld (cach ik betaal nooit met kaart) aanvaarden ze allemaal.
Juist en ik kan met de plug-in met de bmw kaart dan nog een klein beetje elektriciteit laden .

Gisteren bij Dats 24 eens opgeladen 0,5 Euro per kWh prijs 1,37 Euro voor 2,72 kWh....ondertussen 48 min gewinkeld.

Elektrisch rijden is goedkoop ? enkel als het van je eigenzonnepanelen komt .

Laatst gewijzigd door chris k : 29 juli 2022 om 15:21.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be