Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2022, 11:01   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard 'EU moet testcyclus voor plug-in hybride aanpassen', want "boerenbedrog"?

Oordeel zelf maar... ( bijtellingstarief = enkel NL)

De testcyclus voor plug-in hybrides zal wslk pas in 2025 deftig aangepast worden, die wagens rijden al pakweg +15 jaar hé. (Renault Kangoo sinds 2003)

Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/eu-g...ide-aanpassen/

4 feb 2022

‘EU gaat testcyclus voor plug-in hybride aanpassen’

Hoewel het aanbod van auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn de laatste jaren flink is gegroeid, krijgen dergelijke stekkerauto’s een bak kritiek over zich heen. Hun werkelijke uitstoot en verbruik zou mijlenver van de theoretische uitstoot staan. De Europese Unie is nu van plan om de testcycli voor PHEV’s flink zwaarder te maken.

Dat schrijven Autonews Europe en Reuters op basis van gesprekken met bronnen. De nieuwe testmethode wordt echter pas vanaf 2025 ingevoerd. Dan moet vooral duidelijker worden in welke mate een plug-in hybride in werkelijkheid nog afhankelijk is van de brandstofmotor. Data uit verbruiksmeters moet daarbij helpen. Ook een functionaris van de EU zegt dat een wijziging van de WLTP-testmethode voor PHEV’s op dit moment onderwerp van gesprek is. Details daarover zijn echter nog schaars, al is men reeds begonnen met het verzamelen van data uit de praktijk, zo meldt branchevereniging ACEA.

Outlander
De PHEV staat al sinds z’n komst ter discussie. Met name de eerste generatie van de Mitsubishi Outlander krijgt in ons land vaak kritiek. Die auto viel door z’n theoretisch lage CO2-uitstoot jaren geleden onder een laag bijtellingstarief, terwijl veel eigenaren de accu van de auto in de praktijk niet of nauwelijks oplaadden.

In januari van dit jaar riepen Zwitserse onderzoekers zelfs op om de plug-in hybride te verbieden. Impact Living liet zien dat een PHEV zo’n 230 procent meer brandstof verbruikt dan de fabrikant aangeeft. “De PHEV is een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten”, zo stelden de onderzoekers. Het verbruik en de CO2-uitstoot van een PHEV zijn immers enorm afhankelijk van de manier waarop de bestuurder de auto gebruikt. Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig. Wordt de accu vrijwel niet opgeladen en moet de verbrandingsmotor het werk doen, dan stijgt het verbruik juist enorm. Door de toevoeging van een elektromotor en een accu zijn PHEV’s immers een stuk zwaarder. De verbrandingsmotor is tegelijkertijd vaak relatief klein.

WLTP-uitstoot van PHEV

Maar hoe wordt een PHEV nu op de WLTP-pijnbank gelegd? Om dat duale karakter van zo’n model te meten, moet de plug-in hybride de test, die dertig minuten duurt, drie keer afleggen. Eerst met een volle batterij, waarna het accupercentage in de volgende test langzaam terugloopt en in de laatste cyclus enkel de verbrandingsmotor nog opereert. Uit die drie cycli komt een gemiddelde uitstootwaarde en brandstofverbruik. De test gaat er dus van uit dat de PHEV na die laatste cyclus van 30 minuten, waarbij enkel de verbrandingsmotor wordt gebruikt, weer wordt opgeladen. Vandaar dat de verbruiks- en uitstootcijfers van zo’n plug-in hybride laag zijn. Daarom kunnen ze ook enorm afwijken van de praktijk, als er een keer niet consequent wordt gestekkerd of het aantal gereden kilometers relatief hoog ligt.
Enkele landen hebben hun PHEV premies alvast snel laten uitdoven (NL, **Zwitserland, andere...) zeker zolang die WLTP-testen niet aangepast zijn.

Maar die wagens genieten ondanks nog altijd van minder taksen omdat ze op basis van die onaangepaste-WLTP zelfs maar 1/3 van hun praktijkverbruik uitstoten. (ook ## ADAC-testen kan men overal googlen, die bevestigen dat)

Citaat:
Volgens een Zwitsers onderzoek van Impact Living verbruikt een plug-in hybride liefst 230 procent meer dan wat de fabrikant van de auto meldt. In plaats van een verbruik van 1,5 tot 2,5 liter per 100 kilometer, komt het in werkelijkheid uit op 4 tot 7 liter per 100 kilometer, zo stelt het bureau. De PHEV is ‘een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten’. En dat terwijl men in Zwitserland subsidies uitdeelt aan PHEV-kopers. Die moeten dus zo snel mogelijk stoppen, stelt het bureau.

https://www.autovisie.nl/nieuws/plug...rboden-worden/
20 jan 2022

‘Plug-in hybride moet verboden worden’

De discussie rondom plug-in hybrides is weer aangewakkerd. Zwitserse onderzoekers willen dat die aandrijfvorm snel verboden, of in ieder geval niet meer gesubsidieerd, wordt.

De reden daarvoor kun je waarschijnlijk al wel raden. Plug-in hybrides zijn op papier schone en zuinige auto’s, maar in de praktijk staat of valt dat bij de manier waarop ze gebruikt worden. Wie z’n auto dagelijks oplaadt en vooral korte routes rijdt, kan met een PHEV heel veel kilometers elektrisch en dus zuinig afleggen. Maar wie niet stekkert en langere afstanden rijdt, kijkt al heel snel tegen een hoog brandstofverbruik aan.

Zwaar

Dat komt onder andere door het feit dat een PHEV veel zwaarder is dan een auto met enkel een verbrandingsmotor. De toevoeging van een elektromotor en een zwaar accupakket zorgen er in een PHEV voor dat de verbrandingsmotor hard moet werken, met een hoog verbruik tot gevolg.

Het Zwitserse kanton **Valais heeft de plug-in hybride-susbsidies in ieder geval al afgeschaft. Kopers van een PHEV genieten in Nederland ook van financiële voordelen. Blijft de CO2-uitstoot van zo’n model onder de 50 gram per kilometer, dan krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Door diezelfde lage CO2-uitstoot is ook de bpm en dus de catalogusprijs van een PHEV in Nederland relatief laag.

Bergachtig Zwitserland

Belangrijk is overigens dat het bureau erkent dat een plug-in hybride niet optimaal presteert in het bergachtige Zwitserland, maar dit is bij lange na niet de eerste keer dat de PHEV in opspraak komt. Verschillende onderzoeken hebben de laatste jaren al laten zien dat de plug-in hybride in potentie een schone aandrijfvorm is, maar dat-ie ook heel vervuilend kan zijn wanneer hij niet goed wordt gebruikt.

Transport and Environment en Greenpeace lieten even terug al zien dat PHEV’s gemiddeld 120 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl ze op papier goed zijn voor slechts 44 gram per kilometer. Ook met opgeladen batterij zouden een BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander (allen een PHEV) 28 tot 89 procent meer CO2 uitstoten dan vermeld. Met een lege batterij zou het gaan om een 300 tot 800 procent hogere uitstoot.
##
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...Steptronic.pdf

HERSTELLERANGABEN

BMW X5 xDrive45e xLine Steptronic
Plugin-Hybrid (Turbobenziner/Elektro), Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC, OPF
Hubraum 2.998 ccm

Verbrauch pro 100 km (WLTP) 1,2 l

ADAC Messwerte

EcoTest-Verbrauch: 5,4 l/100km
Stadt/Land/BAB: 9,3/10,4/12,4 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 127 g/km (WTW* 264 g/km)

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 11:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 11:19   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Uit de geciteerde link:

Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig.

Ziezo, dat komt overeen met het gebruik dat ik maak van mijn auto:
zowel in Vlaanderen als in Spanje: korte afstanden. Ook zo tijdens andere vakantieverblijven.
Maar het naar ginder rijden en terugkeren, wil ik zelf bepalen waar ik overnacht en waar ik tank.

Komen er een fatsoenlijk aantal oplaadpunten bij (zoals ik elders al zei: min. de helft van alle parkeerplaatsen op de aires langs de autostrade, in zowat alle hotels één oplaadpunt per kamer ... bla bla ...), plus nog een beetje extra autonomie en een beetje lagere aankoopprijs, en ik ga overstag voor een full-electric.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 11:27   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit de geciteerde link:

Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig.
En wat staat er nog in de link?
Oud 7 juli 2022, 11:37   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wisten we al lang. Truc om zware auto's te verkopen.
Oud 7 juli 2022, 11:52   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komen er een fatsoenlijk aantal oplaadpunten bij (zoals ik elders al zei: min. de helft van alle parkeerplaatsen op de aires langs de autostrade, in zowat alle hotels één oplaadpunt per kamer ... bla bla ...), plus nog een beetje extra autonomie en een beetje lagere aankoopprijs, en ik ga overstag voor een full-electric.
Dus in feite geef je hiermee toe dat jij en wslk vele anderen niet bijladen met een PHEV als ze iets verdere afstanden heen en terug afleggen (dus wat verder dan de kerktoren van de buurgemeente)

Dat is nu net het punt:

Bij een BEV is het 100% gegarandeerd dat die altijd bijlaadt, eender welke ritten of voor 100% van zijn jaarkilometers.

Bij een PHEV richting 0%, want die kan eindeloos verder rijden op zijn ICE motor zelfs als zijn batterij versleten is of niet meer werkt.

Soit ze moeten het zelf weten, als ze maar alle onterechte subsidies afschaffen voor PHEV, ze krijgen immers al vermindering op hun BIV en wegentaks. De landen hebben dat trouwens al begrepen.

Citaat:
Het Zwitserse kanton Valais heeft de plug-in hybride-susbsidies in ieder geval al afgeschaft. Kopers van een PHEV genieten in Nederland ook van financiële voordelen. Blijft de CO2-uitstoot van zo’n model onder de 50 gram per kilometer, dan krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Door diezelfde lage CO2-uitstoot is ook de bpm en dus de catalogusprijs van een PHEV in Nederland relatief laag.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 11:58.
Oud 7 juli 2022, 12:43   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus in feite geef je hiermee toe dat jij en wslk vele anderen niet bijladen met een PHEV als ze iets verdere afstanden heen en terug afleggen (dus wat verder dan de kerktoren van de buurgemeente)
...
Rare, zelfs beledigende conclusie van jou. Zeker als je me hoort pleiten voor een laadpaal per kamer in elk (baan- ..)-hotel,
en een laadpaal per twee parkeerplaatsen op aires.

Maar een kwartier in de file staan, om dan pas beginnen te laden ... dan verkies ik de postkoets, waar ik liever de paarden laat drenken en hen wat eten geef in een haverzak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 13:11   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rare, zelfs beledigende conclusie van jou. Zeker als je me hoort pleiten voor een laadpaal per kamer in elk (baan- ..)-hotel,
en een laadpaal per twee parkeerplaatsen op aires.

Maar een kwartier in de file staan, om dan pas beginnen te laden ... dan verkies ik de postkoets, waar ik liever de paarden laat drenken en hen wat eten geef in een haverzak.
Jij hebt dus echt een PHEV gekocht hoofdzakelijk voor korte afstanden:
Citaat:
Ziezo, dat komt overeen met het gebruik dat ik maak van mijn auto:
zowel in Vlaanderen als in Spanje: korte afstanden. Ook zo tijdens andere vakantieverblijven.
Meer moest ik niet weten om een bevestiging van het topic dat er mensen zijn die een veel duurderde PHEV kopen voor hoofdzakelijke korte afstanden. Zodat ze tenminste op die korte ritten een signifant lager verbruik hebben als ze (wslk enkel thuis) zeer regelmatig moeten bijladen, quasi elke dag bij ~14.000 km per jaar (gemiddelde Belg) of afgerond 40 km per dag.
Volgens FOD mobiliteit leggen PHEV-rijders gemiddeld zelfs meer dan 23.000 kms/jaar dat is dan >63 km/dag.

In elk geval een lichtpuntje, de snelladers worden dan niet of veel minder bezet door PHEV maar enkel door BEV.

Citaat:
Maar het naar ginder rijden en terugkeren, wil ik zelf bepalen waar ik overnacht en waar ik tank.
De auto zal het tanken bepalen, want brandstof bijna op zal je toch moeten tanken. Waar je overnacht bepaal je zelf.

Citaat:
Zeker als je me hoort pleiten voor een laadpaal per kamer in elk (baan- ..)-hotel, en een laadpaal per twee parkeerplaatsen op aires.
Heel fijn dat je dat nu al pleit voor ~0,8% van het Belgisch wagenpark aan BEV, die wslk maar 20% bij openbare laadpunten laden inbegrepen pakweg 10%-pt op snellaadpalen in hun jaarlijkse snellaadmix.

Citaat:
Uw fantasie en tegenspraak is onovertroffen, toch raar dat er mensen zijn die een PHEV gekocht hebben om een kwartier in de file te staan. (jij niet)

Toch raar dat er daarvoor veel goedkopere HEV bestaan die ook een EV-modus hebben en nooit kunnen opladen.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 13:40.
Oud 7 juli 2022, 13:12   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als bij een phev zijn batterij kapot is of er iets anders niet werkt zal de gewone motor stilvallen of in hoge veiligheid komen.

Het plezier zal weg zijn.
En dat kan al vanaf 4 a 5 jaar zijn.

Vervangen kost snel 5000€ of meer.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 juli 2022 om 13:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 13:59   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als bij een phev zijn batterij kapot is of er iets anders niet werkt zal de gewone motor stilvallen of in hoge veiligheid komen.
Hoezo? En als een ICE zijn batterij kapot is ook.
Citaat:
Het plezier zal weg zijn.
En dat kan al vanaf 4 a 5 jaar zijn.
Alles kan, maar dat een batterijpack van pakweg 15 kWh dat veel •• frequenter opgeladen wordt (elke dag) dan een batterij die met 75 kWh dus 5 maal groter is - en maar om de 6-7 dagen opgeladen wordt - veel langer zal meegaan lijkt me evident. Het is het aantal volledige laadcyclussen die bij de degradatie bepalend is. 1000 tot 1.500 laadcyclussen is dat ondertussen NCA, NMC, voor LiFePO4 2.000 to 2.500 : https://www.rebel-cell.com/nl/kennis...accu-techniek/

Een batterijpack van 75 kWh kan men gebruiken tussen pakweg 10% en 80% en daartussen duurzaam opladen, zelden eens tot 100% als men een lange vakantierit doet. Men kan ze ook af en toe leegrijden, doet geen kwaad omdat er nog altijd 5% onbruikbare reserve op zit.

Of men dat met een PHEV batterijpack van 15 kWh ook doet?

• Een PHEV rijdt statistisch gemiddeld 63 km per dag, nemen we aan dat die 50 km per dag puur electrisch rijdt. Dus elke dag inpluggen.

• Een BEV rijdt statistisch 52 km per dag, maal 7 dagen of met 364 km rijbereik laadt die dus eenmaal per week.

• Als we uitgaan van 1.500 laadcyclussen tot een degradatie tot 75%/80 %: (kan ik met bronnen staven, daarvoor is die batterij helemaal niet stuk, maar het rijbereik verminderd navenant, er zijn er die tot 60% blijven rijden)

- 1500/365 (elke dag laden, en meestal tot 100%) = na 4,1 jaar.
- 1500/52 (elke week laden, bovendien duurzamer tot 80%) = 28,8 jaar

Citaat:
Vervangen kost snel 5000€ of meer.
0 € als er garantie op is. Ai mambo toch, je sprak een zin voordien van 4 a 5 jaar. Deze link moet je beter lezen:
Citaat:
https://inkoopautos.com/kosten-verva...rd%20reparatie

Hoeveel kost het vervangen van een hybride batterij?

Gelukkig hoeft een hybride accu niet vaak vervangen te worden.

Tegenwoordig bieden fabrikanten ook bijna levenslange garantie op de accu: tot 8 jaar lang of soms wel tot 400.000 kilometer op de teller.

Hierin schuilt echter ook een nadeel. Omdat accu’s zelden vervangen worden, is dit geen standaard reparatie. Het proces is nog niet geoptimaliseerd, waardoor de kosten erg hoog liggen. Wanneer u dus de pech heeft dat uw accu het begeeft buiten de garantieperiode, kan dit een dure grap zijn.

Nieuwe hybride batterijen kosten tot wel 5000 euro. Het zal in de meeste gevallen dan ook niet meer de moeite zijn om een nieuwe accu te laten installeren in uw oude hybride. Dit omdat een nieuwe accu vaak meer waard zal zijn dan uw complete auto. Het is echter ook mogelijk een tweedehands accu te plaatsen, waardoor de reparatie nog enigszins betaalbaar wordt. Houd er dan wel rekening mee dat u geen enkele garantie zult krijgen. Blijkt dus dat de accu na een maand weer niet meer oplaadt? Dan bent u terug bij af (en bent u het geld voor reparatie kwijt). Overweeg daarom altijd gebruik te maken van hybride auto opkopers.
Er zijn alvast objectievere links, maar die gglde ik toevallig.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 14:26.
Oud 7 juli 2022, 15:09   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De garantie dekt ook maar de batterij als die altijd correct is opgeladen en zo.

In geval phev kunnen ze uitlezen dat je bv nogal graag eens met een lege batterij reed.
In dergelijk geval, of ander aantoonbaar geval is het bye garantie.

Nu ze rijden al een tijd rond en opkopers kijken uit ervaring goed uit met zulke auto's.

Ze beginnen het te kennen.
Oud 7 juli 2022, 15:37   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw maar... heb je nog altijd niet aangetoond. Waar haal je dat toch uit?

Of ik probeer het anders met retorische vragen:

Zouden er echt mensen zijn die een BEV kopen en niet kunnen omgaan met hun real-time route- en laadplanner van hun wagen of een appje op hun smartphone? Laad-Apps kun je ook inladen op de routeplanner van je EV.

Of die geen smartphone bezitten?

Je weet toch al real-time ruim op voorhand of je uitzonderlijk op weg bent naar laadpunten die allemaal bezet zijn?

Een link van bijna 2 jaar oud, bron Mazda. (de apps zijn in de regel gratis)

Citaat:
https://nieuws.mazda.nl/5-handige-apps-voor-ev-rijders/

28-10-20 | 1693 keer gezien
5 HANDIGE APPS VOOR EV-RIJDERS

SHELL RECHARGE-APP
Beschikbaar voor iOS en Android
Belangrijkste functies:
– Meer dan 155.000 laadpunten zoeken in meer dan 35 Europese landen
– Real-time beschikbaarheid, laadcapaciteit, type aansluiting en laadtarieven van laadpunten controleren
(..... )

PLUGSURFING-APP
Belangrijkste functies:
– Zoek en navigeer naar meer dan 200.000 laadpunten in heel Europa
– Real-time beschikbaarheid, laadcapaciteit, type aansluiting en laadtarieven van laadpunten controleren
(..... )

CHARGEMAP-APP
Belangrijkste functies:
– Zoek en navigeer naar meer dan 200.000 laadpunten in heel Europa
– Real-time beschikbaarheid, laadcapaciteit, type aansluiting en laadtarieven van laadpunten
(..... )

SMOOV-APP
Belangrijkste functies:
– Zoek en navigeer naar meer dan 100.000 laadpunten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, inclusief weergave van Google Streetview afbeelding
– Real-time beschikbaarheid, laadcapaciteit, laadtarieven en type aansluiting van laadpunten controleren
(..... )

FASTNED-APP
Belangrijkste functies:
– Zoeken naar meer dan 100 snellaadlocaties van het groeiende netwerk van Fastned
Real-time beschikbaarheid van Fastned snelladers controleren
(..... )
Of zijn dat echt paardenbezitters van de 19e eeuw?

Kijk ik kan ook beweringen schrijven zoals jij, maar dan licht aangepast:

Maar tot 1 uur aanschuiven, om dan pas beginnen te tanken ... dan verkies ik de postkoets, waar ik liever de paarden laat drenken en hen wat eten geef in een haverzak.

En die bewering kan ik willekeurig staven:
Citaat:
https://www.leuvenactueel.be/nieuws/...io-om-2330-uur

Meer dan 30 minuten aanschuiven aan tankstations in onze regio, om 23.30 uur kwamen er nog mensen tanken

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 15:38.
Oud 7 juli 2022, 20:12   #12
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

En al een hele week naar de laadpost(en) omgeving Riva del Garda ....telkens 2 laadmogelijkheden één bezet ....ander heb ik aangeslagen .

Tesla's of plug-in ( Max. 22kW ) ik was snel weg .....Tesla's kregen niets sneller .

Vandaag naar Monte Bondone vertrokken met volle lading -> altijd bergop en airco aan boven ( Vason ) op nul % wandeling terug vertrekken en beneden voorbij Drena richting Lago Cavedine -> naar Pietramurata met 15% toekomen ......gaan eten ...terug naar hotel en toekomen op 5% helemaal elektrisch.

Met een BMW plug-in natuurlijk ....volledig elektrisch de weg afgelegd.

Laatst gewijzigd door chris k : 7 juli 2022 om 20:12.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 20:25   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ganse verhaal waarmee dit draadje begon is een mooie illustratie van hoe overheden met geld zitten gooien richting technologien waarvan ze,evident,niks kennen.

De reglementen zijn geschreven met de pen vastgehouden door politci en lobbyisten.

Nu het bedrog uitkomt wil men niet diegenen die die zeverwetten en subsisieregelingen opgesteld hebben bestraffen maar de technologie afschaffen...

Begrijpe wie kan....

Nog eens,het probleem zit NIET in "plug-in-hybrides",het probleem zit in subsidieregelingen!
Schaf die af en het "probleem" BESTAAT zelfs niet meer.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 20:28   #14
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

De mild hybride wat is dat de besparing op verbruik ......NIKS die geeft "kort" bijstand bij het optrekken .

En subsidie voor een Plug-in ik heb die dan toch niet ontvangen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 20:52   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ganse verhaal waarmee dit draadje begon is een mooie illustratie van hoe overheden met geld zitten gooien richting technologien waarvan ze,evident,niks kennen.

De reglementen zijn geschreven met de pen vastgehouden door politci en lobbyisten.

Nu het bedrog uitkomt wil men niet diegenen die die zeverwetten en subsisieregelingen opgesteld hebben bestraffen maar de technologie afschaffen...

Begrijpe wie kan....

Nog eens,het probleem zit NIET in "plug-in-hybrides",het probleem zit in subsidieregelingen!
Schaf die af en het "probleem" BESTAAT zelfs niet meer.
Inderdaad men ziet het direct aan de nieuwe inschrijvingen in de landen die de subsidie afgeschaft hebben. Maar ook met subsidies lopen de PHEVs al duidelijk minder dan de BEVs.

Duitsland gaat de PHEV subsidies einde 2022 volledig afschaffen (6250 €), je gaat ze als een steen zien vallen.
https://www.automobielmanagement.nl/...opt-eind-2022/

Of zelfs tot 6750 € : https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...bonus)%20geben.

De BEV subsidies blijven daar nog tot 2025 maar worden ook elk jaar afgebouwd. Vanaf 2023 tot 4000 € en 2024 nog 3000 €.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 21:08.
Oud 7 juli 2022, 22:28   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
De mild hybride wat is dat de besparing op verbruik ......NIKS die geeft "kort" bijstand bij het optrekken .

En subsidie voor een Plug-in ik heb die dan toch niet ontvangen .
Ze proberen die kleine motortjes wat op te drijven en tegelijk zo min mogelijk uitstoot.

Maar het is onzin.
Binnen een paar jaar zijn al die batterijen kapot en te duur om te vernieuwen.

Met de techniek die ze ons opdringen zullen alle auto's puur wegwerp producten worden na een korte levenscyclus.
Oud 7 juli 2022, 22:40   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En nu blijken de laadpalen ook al een groot probleem te zijn.

https://www.google.com/amp/s/busines...palen/%3famp=1
Oud 7 juli 2022, 23:16   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is onzin.
Binnen een paar jaar zijn al die batterijen kapot en te duur om te vernieuwen.
Er is garantie op, kost nikske.

Toch ambetant dat jij niets kunt aantonen.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 23:19.
Oud 8 juli 2022, 07:24   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is garantie op, kost nikske.

Toch ambetant dat jij niets kunt aantonen.
Wie onder garantie valt krijgt een herstelling tot aan de minimum capaciteit.
Geen nieuwe batterij.
Maar een paar cellen.

En wie er buiten valt kijkt tegen prijzen aan die oplopen tot ver in de 30000€.

U leest het goed.

https://auto55.mobi/nieuws/34096-bat...jk-duur-is-het

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 juli 2022 om 07:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2022, 08:18   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie onder garantie valt krijgt een herstelling tot aan de minimum capaciteit.
Niet echt , je moet lezen wat er staat. De meeste automerken is alvast niet alle automerken, dat zal wel in de lettertjes staan zoals bij ICE-garantie ook, daar heb ik wat ervaring mee. Lees: is de batterij echt niet meer voldoende herstelbaar zal men een nieuwe krijgen op garantie.
Ik citeer:
Citaat:
De fabrikanten van elektrische auto’s geven een ruime garantie op de batterij. Daar pakken ze graag mee uit. Een jaar of acht, 160.000km en 70% is zo’n beetje de norm. Je moet in zo’n geval overigens niet rekenen op een compleet nieuwe accu. De meeste automerken herstellen de accu gewoon tot die weer zijn verplichte minimumcapaciteit haalt. Er er zijn er nog zo’n hoop kleine lettertjes.
Citaat:
En wie er buiten valt kijkt tegen prijzen aan die oplopen tot ver in de 30000€.
En? Ik zie Kia EV6 77,4kWh : 10.364 € wow dat is spotgoede 134 € per kWh.

Grappig, je hebt wel een link van pure EVs, dit topic gaat over (plug-in) hybrides of hybrides. Dat gaat hier nog leuk worden.
Vanaf 4000 € bij een Twizy, die heeft een 6,1 kWh batterijpack.
Eens in verhouding zetten bij een Twizy:
Een HEV heeft pakweg 2 kWh. Dus rekenkundug delen door 3 = 1333 €
Een PHEV heeft pakweg 12 kWh. Dus rekenkundig maal 2 = 8000 €

Maar enkel op een Twizy baseren is statistisch niet correct, de vuistregel is altijd minstens een gemiddelde van 3 voorbeelden of nog veel beter 10 voorbeelden.

Er zijn nog andere BEVs met kleine batterijpacks die veel goedkoper zijn per kWh, spotgoedkoop zelfs, de eerste 10 plak ik. Ik zet de ontbrekende / kWh erachter.
Citaat:
Merk en Type Prijs nieuwe accu / kWh

Renault Twizy 4000 / 6,1 kWh
Smart EQ Fortwo / Foxrfour 6537 / 17 kWh
Dacia Spring 6769 / 27 kWh
Kia e-Niro 39,2 kWh 6940
Honda e 7283 / 35,5 kWh
Kia e-Soul 64kWh 8739
Renault Twingo Electric 9000 / 21 kWh
Renault Zoe 9000 / 23 kWh of 45 kWh? huidige versie is 55 kWh bruto)
Nissan Leaf 40 kWh 10306
Kia EV6 77,4 kWh 10364
Je moogt een gemiddelde prijs maken per kWh, neem alle tien en deel door tien.

Maar jij leest het niet goed, dit topic gaat eigenlijk meer over relatief kleine batterijen van plug-in hybrides of hybrides, en dus helemaal niet over pure electrische wagens. Vele pure EVs zijn ook zo ontworpen om het batterijpack snel te vervangen (die in de wagenbodem ligt), bij PHEV of HEV ligt die meestal al moeillijker wat extra werkuren meebrengt. Men kan daar niet zomaar een ongeveer juiste totaalprijs op plakken per kWh, maar dat leest men ook in die link van jou. Het heeft dus ook weinig zin dat constructeurs daar een prijs gaan opplakken, dat is zowat hetzelfde bij een ICE-motor die gereviseerd moet worden omdat die eens bij 160 kmu een vijftal minuten zonder oliedruk bolde... (eigen ervaring BMW 323i, gelukkig onder garantie)

Met uw context en uw link over BEV maak je dus helemaal geen indruk, integendeel je bevestigt dat batterijpacks van hybrides helemaal niet duur zijn, een domme nieuwe dieselroetfilter zal ongeveer hetzelfde kunnen kosten als een klein batterijpack van een HEV.

ff snel googlen op de juiste links met context
• Hybrides of HEV:
Citaat:
https://www.auto.nl/blog/levensduur-...%E2%82%AC1.000.

Hoe zit het met de accu van een hybride auto?

Een accu van een hybride auto gaat niet sneller achteruit als je weinig rijdt. Het maakt voor de levensduur niet uit of je auto veel stilstaat of onregelmatig lange ritten maakt. Wil je ermee op vakantie, terwijl je hybride auto maar één keer per week de snelweg ziet? Geen probleem. Wat wel invloed heeft op je accu: hoge temperaturen. Pas daar dus een beetje mee op als je wil dat de accu zo lang mogelijk meegaat.

Als er accuproblemen ontstaan, dan is dat volgens ANWB vaak rond de 250.000 kilometer. Vaak is reparatie mogelijk en blijven de kosten onder de €1.000. Natuurlijk heb je ook garantie op onder andere je accu. Bijvoorbeeld bij een merk als Toyota, dat zegt dat de accu net zolang meegaat als de hybride bolide zelf.
• Plug-in hybrides: (wel wat oude link van 2018, de batterijpacks van PHEV waren toen significant kleiner, soit)
Citaat:
https://www.anwb.nl/experts/auto/6/levensduur-phev-accu
Wat is de verwachte levensduur van een Mitsubishi PHEV accu? en wat kost reparatie/vervanging?

Antwoord van Erik Jan ANWB Expert

De levensduur van een accupakket van een elektrische auto of (plug-in) hybride is sterk variabel. Volgens onderzoekers kan een accupakket 5 tot 20 jaar meegaan. Mitsubishi geeft 5 jaar garantie op het accupakket. Normale slijtage van de tractieaccu is niet door deze garantie gedekt.

Voor een nieuw accupakket circuleren bedragen van € 2.000,-.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2022 om 08:46.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be