![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Zonnepanelen op het dak en motorkap van je auto. Wat houdt de autofabrikanten eigenlijk tegen?
Deze spreekt van 70 km, indien alle omstandigheden echt optimaal zijn (in de zomer, of in Spanje ...) En hij is nog niet klaar. Allez, zelfs al zou het maar 20 km zijn op een zonnige dag ... Titel: De elektrische auto die je bijna nooit moet opladen (als je in Spanje woont tenminste) https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038 Citaat:
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() En de Sono Sion (draad). Die heeft zelfs iets meer m² pv-cellen, maar is niet zo zuinig maar is wel veel goedkoper.
In Duitsland wordt het overigens verplicht op alle nieuwbouw zonnepanelen te leggen, of als men het dak renoveert. In België bestaat ook zoiets. btw van de Lightyear one bestaat er al een draad, die veel meer weet te vertellen als dat artikel "volgens het boekje" https://forum.politics.be/showthread.php?t=258761 Zie post 55 voor de praktijktest bij ongunstige 10 graden, zelfs aan continu 130 kmh haalde die wagen ruim 400 km met een 60 kWh batterij. (verbruik 141 Wh/km). En het was niet echt zonnig, eerder halfbewolkt, en in januari, wel in de buurt van Rome. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 juni 2022 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() De Lightyear 0 (beperkte exclusieve serie, 946 stuks) is nu gehomologeerd en de eerste uitleveringen zullen beginnen in november 2022.
Presentatie: https://youtu.be/xLQfH_RVCKQ?t=786 Of via autoweek.nl: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...t-zonnecellen/ (die 946 stuks zullen zeker al verkocht zijn) Aan de "betaalbare" Lightyear Two (ook door massaproductie) is men al een tijdje bezig. Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2022 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Met al jouw "étalage de connaissance" heb je niet gezien dat de eigenlijke vraag is:
waar blijven de zonnepanelen op de e-auto's van vw en onderafdelingen, mercedes, opel, peugeot, citroen, renault, fiat, volvo, en allerhande jappen en koreaaten?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() Citaat:
Maar er zijn al een redelijk aantal modellen met een (veel) kleiner zonnedak (soms als optie), dat wist je al. Een max aantal zonnecellen op een (of elke) EV zelf loont zich alvast meer: - als men rijdt waar veel meer zonne-uren zijn. - als de e-wagen an sich al bij de allerzuinigste is (aerodynamisch voor lange afstanden, en-of wielnaafmotoren) - als men sowieso niet veel kms per dag rijdt en buiten wil/moet parkeren (stadswagens zullen dan nog heel zelden moeten bijladen, wat ook weer het aantal openbare laadpalen in stedelijke omgevingen gaat te goed komen) - nadeel? : prijs? niet echt want het batterijpack mag tot 10% kleiner zijn wat zeker compenseert ... Ik ben er bijna zeker van dat de Lightyear Two die wslk 2024/2025 op de markt komt een veel kleinere wagen gaat zijn met pakweg nog 4 m² aan zonnecellen en een navenant kleiner batterijpack (zeker minder dan de 60 kWh van de LY 0) om zo aan de verkoopsprijs van ca. € 30.000 te geraken. Het gaat zowat een aerodynamische Sion worden met 2 wielnaafmotoren. (LY 0 heeft er vier en is voor lange afstanden en hogere snelheden, ook 160 kmu) Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2022 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2022 om 13:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() Lightyear 0 is nu ook weer in het nieuws in de USA:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |