![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onze 'Jean', de vakman, moet een wagentje hebben om zich naar zijn werk te verplaatsen. Iets wat zelf te onderhouden is en vooral goedkoop.
Deze lijkt nog in goede staat. https://www.leboncoin.fr/ad/voitures/2837879926 Na aankoop kan met de factuur een verzekering worden afgesloten, eens verzekerd kan Jean zelfs de dag nadien met de wagen naar zijn werk. Binnen de 2 maand dient de wagen gekeurd te worden, indien na twee maand niet gekeurd kan de verzekering door de maatschappij eenzijdig worden stopgezet. Indien Jean zijn wagen in het buitenland aanschaft heeft deze geen Franse nummerplaat.(*) Dit is echter geen probleem om binnen Frankrijk reeds te rijden - de nummerplaat vermeld op het buitenlands inschrijvingsbewijs mag met viltstift op een karton worden geschreven en mag dienst doen als nummerplaat. 'Jan' de vakman in België moet het anders aanpakken. Geen verzekering zonder keuring en de tweedehands wagen mag dus niet op de openbare weg. Jan zal dus ergens een aanhangwagen en trekkend voertuig moeten versieren. Jan zal ook via een garagehouder zijn wagen moeten laten keuren. Niet alleen zal het Jan een bom duiten kosten maar hij zal ook nog enkele weken niet met de aangeschafte wagen kunnen rijden. (*) België is bij mijn weten het enige land waar de overheid een echte zwendel in nummerplaten onderhoud. Elders blijft de nummerplaat gewoon bij de wagen.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 september 2024 om 23:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik koop deze voormiddag een tweedehandswagen die gekeurd is voor verkoop.
Ik ga deze middag met het roze formulier bij mijn verzekeringsagent binnen, die geeft mij een voorlopig 'groen' verzekeringsbewijs mee en doet de aanvraag om de plaat over te zetten. Diezelfde namiddag rij ik rond met de wagen die ik voormiddag kocht. Verzekering is in orde en met de papieren die bewijzen dat ik deze middag de aanvraag voor het overzetten van de plaat aangevraagd heb kan ik rondrijden. De dag erna zit mijn nieuw inschrijvingsbewijs in de bus. Klaar.
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag met je eigen nummerplaat naar de keuring als je een wagen kocht die niet gekeurd was voor verkoop. Je moet wel je verzekering op de hoogte brengen. De weg via de garagist moet enkel als je zelf geen nummerplaat hebt. Citaat:
Kortom: zo'n drama als jij hier schetst is een auto kopen in België nu ook weer niet.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens is de autokeuring in België goedkoper dan in Frankrijk.
In België heb je ook een eenduidig tarief. In Frankrijk hangt het er vanaf naar welke garage je trekt. Daar zijn goedkope bij, daar zijn dure bij. Met de bemerking dat je bij de 'goedkope' natuurlijk wel een pak meer betaalt als er iets gerepareerd moet worden. Belgie (benzine): €43,4 Frankrijk (benzine): vanaf €45 tot €110 Bron
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 3 september 2024 om 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
En lees dit eens alvorens mensen op de verkeerde gedachten te brengen. ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Waar haal je die onzin? Je kan perfect naar een keurstation naar keuze - zelfs voor een eventuele herkeuring en je kan perfect naar een hersteller naar keuze indien je het zelf niet kan herstellen.
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Ik wacht wel even op uw verhaal over de Belgische 'Jan' die ook geen wagen had. Zijn kosten en benodigde tijd zijn voldoende hoor.
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Eenduidig kan je dat volgens mij niet noemen. En... allemaal duurder dan een keuring in België.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je geen wagen hebt is het inderdaad een ander verhaal. Maar dan weet je als koper ook vooraf dat je een hoop werk gaat hebben als je een wagen koopt zonder keuring. Koop gewoon een gekeurde en al die shit is niet langer van toepassing. Je gaat naar de koper, betaalt, stelt een verkoopscontract op, gaat met het roze formulier naar de verzekering en de dag erna rij je met papieren van de verzekering én een nummerplaat je wagen ophalen.
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van welke bron en datum is uw tekst afkomstig? Ik vind een andere uitleg. Geldig vanaf mei 2014. Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Wat je riskeert op de openbare weg om naar de keuring te rijden is een heel ander verhaal. Ik verwijs naar mijn post. Wil je de discutie aangaan als politie je staande houdt en je wagen laat wegslepen dan wens ik je veel geluk.
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de periodieke keuring rij je sowieso met je eigen plaat eh? Citaat:
Citaat:
Vanwaar komt die tekst? En van welke datum? Is wel van belang als blijkt dat in 2014 de wet veranderd is eh? Citaat:
Als je met alles wettelijk in orde bent is er toch geen discussie met de politie? Kijk naar mijn tekst. Je mag op die manier naar de keuring rijden. Geen idee waarom jij denkt dat dat voor discussie met de politie gaat leiden. Je kan evengoed discussie verwachten als je door een groen licht rijdt...
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
https://www.verkeerszaken.be/artikel...en-nummerplaat
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
De mannen van het keurstation ga je bij mijn weten tijdens een verkeerscontrole niet zien.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 september 2024 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Dit heeft wel niets te maken met het verkeersreglement. Een 'nieuwe' agent die zich eens wil bewijzen kan je wagen zonder meer laten afslepen en wat later sta je voor de politierechter. Als die dan slecht heeft geslapen of van zijn vrouw net een pak rammel heeft gekregen dan sta je er slecht voor.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik snap uw punt. De uitleg die ik vond kan geinterpreteerd worden als "u mag zo'n plaat aan de wagen hangen om DOOR HET KEURINGSSTATION te rijden maar u mag er niet mee op de openbare weg om NAAR HET KEURINGSSTATION te rijden". En dat kan ik nog aannemen. Maar dan vraag ik me af: als je met je eigen plaat (en de wagen laat ons zeggen op een aanhanger) naar het keuringsstation rijdt, waarom moet je dan vooraf de verzekering in orde brengen?? Je komt met het voertuig toch niet op de openbare weg?
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is samengevat, het zoveelste geval van belgische truut en zever.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Er is een tijd geweest dat politie boetes uitschreef aan mensen die met hun racewagen op aanhangwagen naar het circuit van Zolder reden. Volg even de theorie ... wagens zonder nummerplaat op aanhangwagen moeten beschouwd worden als afval. Om afval te vervoeren welke gevaarlijke stoffen bevatten (batterij/benzine/olie) moet je beantwoorden aan de wetgeving ADR. https://www.vlaanderen.be/mobiliteit...le-regelgeving. Enkele overijverige agenten hadden er niks beters op gevonden dan die mensen te viseren op basis van een wetgeving die daar eigenijk niet voor bedoeld is. Hetzelfde verhaal met uw eigen nummerplaten naar de keuring. Je gaat in de fout en als het je tegenzit kan je enkele duizenden euro's ophoesten.
![]() |