![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb een vraag. Stel dat men morgen de klok 35 jaar terug draait, en men terug gaat naar de unitaire staat.
Is er een taalpolitiek mogelijk zonder dat er taalimperialisme optreedt? Zo ja, wat is die politiek? Ik hoop dat hier een ernstige, constructieve dialoog uit voort komt.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist deze twee punten willen de belgicisten van de BUB weer ongedaan maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Tweetaligheid?
Niet zo moeilijk, lukt ook elders. Laatst gewijzigd door Het Skill Effect : 17 januari 2005 om 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Er is tweetaligheid en tweetaligheid.
Er is een mogelijkheid van twee eentalige gebieden, preciezer gesteld komt dit neer op de huidige indeling in vier taalgebieden. Er is ook de mogelijkheid van tweetaligheid over het hele territorium. En wat met faciliteiten? Wat met de verfransing van Vlaams-Brabant? Welke taalwetten zal men handhaven? Ik zou graag een meer doordacht antwoord willen, dat laat zien dat er over nagedacht is.
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Regionale eentaligheid (voor zoverre mogelijk in een unitaire staat) is dan de enige oplossing. Wat er voor zorgt dat onderwijs, cultuur niet Unitair kunnen gemaakt worden.
Alhoewel ik nu niet direct separatiste neigingen ligt het probleem in België bij sommige Franstalingen die nog altijd denken dat hun taal een wereldtaal is, en het daarom logisch vinden dat anderen moeite doen om die "wereldtaal" te spreken. Als ik met Walen in contact kom en hen duidelijk maak dat ik geen Frans spreek en met hen slechts in het Engels of Nederlands kan spreken kreeg ik al eens wat Franse termen naar mijn hoofd geslingerd. Laatst gewijzigd door J.-L. Picard : 17 januari 2005 om 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laten we eerlijk zijn, de meesten laten dit allemaal koud. Trouwens ik was de duitstalige gemeenschap vergeten. Drietalig dus. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Niet terugdraaien, gewoon het gezeik achterwege laten en proberen met drie talen te leven.
Heeft niks met geschedenis te maken, wel met gezond verstand. Ik ben althans blij met mijn talenkennis. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wedden dat ze hun taalimperialisme dermate gecultiveerd hebben dat de meerderheid der franstalige debaters het anno 2005 nog steeds de grootste vanzelfsprekendheid vinden dat ze uniquement en français plaats vinden. Kwestie van de 'goede' franstalige Belg uit te hangen (althans volgende BUB-normen). Wat mij ernstig stoorde tijdens de berichtgeving in't nieuws, was de houding van federaal vice-premier Onckelinx. Madame kwam vertellen dat de franstaligen zeker niet zullen aarzelen de uitbreiding van Brussel als pasmunt te gebruiken in de onderhandelingen. Madame O. vergat even dat ze federaal vice-premier is ... en dus ook vice-premier voor de Vlamingen. Het kot zou te klein geweest zijn indien een Vlaamse federale excellentie, Verhofstadt bij vb., op hetzelfde hautaine toontje had gezegd dat de splitsing er nu zal komen of dat anders de miljardentransfers als pasmunt zullen gebruikt worden. Waarom moeten Vlaamse federales excellenties in een door de franstaligen gedicteerd gareel lopen, terwijl franstalige federale excellenties ongestoord en public demonstraties mogen geven van hun klassiek taalimperialisme? Vlaamse persjongens, wordt een wakker ! En Verhofstadt, zet uw franskiljoon vice-premiertje eens op haar plaats ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nog zo'n kemel! ![]() Als iedereen eens een beetje normaal ging doen, dan heb je zo'n dinosaurusstructuren niet nodig! Laatst gewijzigd door Het Skill Effect : 17 januari 2005 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U blijft bij wollige taal, maar voor de rest reikt u niets concreets aan. |
|
![]() |
![]() |