Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2005, 09:56   #1
pros de sos
Vreemdeling
 
pros de sos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 70
Standaard Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan

Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan

Vaste scheidingswand verplicht
Geen enkele luxeterreinwagen zonder vaste, niet demonteerbare scheidingswand zal nog door de controle geraken als lichte vrachtwagen. Minister van Verkeer Renaat Landuyt vreest grootschalige fraude en heeft daarom zijn beleid terzake verscherpt in een nota. De belangenorganisaties van autoconstructeurs Febiac en Federauto steigeren.

De instructienota van Landuyt bepaalt dat minstens een derde van de cabine van een lichte vrachtwagen afgescheiden moet zijn met een vaste, loodrechte, metalen wand en moet dienen als bagage- of stockageruimte. Die verscherping moet beletten dat bezitters van een luxejeep bij de keuring een schuin wandje in hun auto monteren. Zo kunnen ze genieten van een veel gunstiger fiscaal regime en betalen ze veel minder taksen.

Landuyt beschouwt dat als fraude. De nieuwe normen in zijn nota gelden sinds 4 april. Ze hebben tot gevolg dat heel wat luxeterreinwagens van het type Volkswagen Touareg, Mercedes M-klasse en Porsche Cayenne nu helemaal niet meer via een achterpoortje als lichte vrachtwagen kunnen worden ingeschreven.

Febiac en Federauto schreeuwen moord en brand. De nieuwe wet die op 1 januari volgend jaar ingaat, is ruim voldoende om misbruiken tegen te gaan, zeggen ze. Vanaf dan vervalt het fiscale gunstregime voor luxeterreinwagens. Mensen die vóór 4 april een auto hebben gekocht, komen nu bedrogen uit. ,,Er is geen overgangsmaatregel voorzien. Die nota is onaanvaardbaar en overbodig.''

Landuyt heeft er ,,een wrang gevoel'' bij, zegt hij. ,,Die serieuze organisaties pleiten eigenlijk voor fraude. Ze hebben dan nog niet eens door dat de instructienota ingrijpender gevolgen heeft. Vanaf nu zal er bij élke keuring op worden toegekeken dat niemand nog probeert te sjoemelen. Wie een luxewagen wil, moet bereid zijn om de taksen daarop te betalen. Ik duld geen uitzonderingen.''

_____________________________________________


Groot gelijk, HARD aanpakken dat rijke profitariaat!
Meer inkomsten voor de staat, goed voor de arme werklozen en zieken.
Eerlijke verdeling welvaart.


Laatst gewijzigd door pros de sos : 25 april 2005 om 09:57.
pros de sos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:08   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Nog beter zou zijn : aanpakken van de bedrijfswagens. Want, eerlijk gezegd ik vermoed dat dit om een onbeduidend aantal gaat. Enkele honderden in België ? Het zal eerder een principekwestie zijn ipv een praktische overwinning. Ik vraag mij trouwens af waarom "lichte vrachtwagens" eigenlijk verminderde taksen moeten hebben ? De zin hiervoor ontgaat me totaal.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:13   #3
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik vraag mij trouwens af waarom "lichte vrachtwagens" eigenlijk verminderde taksen moeten hebben ? De zin hiervoor ontgaat me totaal.
Ik heb altijd gedacht dat die verminderde taksen er waren ivm het gebruik van de lichte vracht voor "beroepsdoeleinden".
Maar ik kan ook verkeerd zijn hoor Geertje,ik weet het eerlijk gezegd ook niet.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:20   #4
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Waartoe dienen de taksen in de eerste plaats eigenlijk?

Afschaffen die handel!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:25   #5
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Even gecontroleerd welke taksen op verzekeringen gehoffen wordt.

Gewone auto : 9,25 %
> 3,5 ton : 1,40 %
>= 12 ton : 0 %

De autotaksen zijn er dus zo te zien bijna enkel voor de gewone burger
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:27   #6
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Even gecontroleerd welke taksen op verzekeringen gehoffen wordt.

Gewone auto : 9,25 %
> 3,5 ton : 1,40 %
>= 12 ton : 0 %

De autotaksen zijn er dus zo te zien bijna enkel voor de gewone burger
Des te zwaarder en slechter voor wegdek en milieu,des te minder taxen betalen?Versta ik da goed Geertje?
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:27   #7
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

De dieven!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:28   #8
Chipke
Banneling
 
 
Chipke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 90
Standaard

Misbruiken aanpakken kan natuurlijk niet anders dan toegejuicht worden (met de taksen/belastingen die op zo'n voertuig moeten betaald worden, kan men meestal minstens 1 1/2 werkloze, al dan niet werkschuw, onderhouden worden).

Maar als de wet het toeliet, is het dan fraude? En werden er maatregelen genomen tegen de opstellers en de stemmers van dergelijke visnetwetten? Neen, die ontsnappan weeral, niettegenstaande ze het land miljoenen euro's gekost hebben (en rechtsonzekerheid gecreëerd).

Wat ik ook eens graag zou willen weten--> hoeveel zouden de ministers moeten betalen als voordeel in natura voor hun 'dienstwagen'? Als die natuurlijk niets moeten betalen, omdat dit bij wet of andere uitwijkmogelijken,is geregeld, zal dat voor sos Landuyt wel in orde zijn...
Dusl hoeveel wordt Landuyt voor zijn dienstwagen belast (voordeel in natura of iets anders)?

Laatst gewijzigd door Chipke : 25 april 2005 om 10:30.
Chipke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:28   #9
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Waartoe dienen de taksen in de eerste plaats eigenlijk?
om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:29   #10
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.
Jij bent ook 100 jaar te laat geboren hé
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 25 april 2005 om 10:29.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:48   #11
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Des te zwaarder en slechter voor wegdek en milieu,des te minder taxen betalen?Versta ik da goed Geertje?
Zo te zien. Er moet wel vermeld worden dat vrachtwagens boven de 12 ton allerlei andere dure heffingen krijgen opgelegd vooral vanuit Europees niveau gestuurd.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:51   #12
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
om tanks te bouwen voor den oorlog tegen Rusland.
Het gevaar komt eerder uit het Midden-Oosten lijkt me...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 11:25   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Zo te zien. Er moet wel vermeld worden dat vrachtwagens boven de 12 ton allerlei andere dure heffingen krijgen opgelegd vooral vanuit Europees niveau gestuurd.
Die ze dan weer als bedrijfskosten mogen inbrengen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 11:27   #14
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Die ze dan weer als bedrijfskosten mogen inbrengen?
Geen idee, dat zou je aan een boekhouder of zo moeten vragen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 11:58   #15
Chipke
Banneling
 
 
Chipke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 90
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Geen idee, dat zou je aan een boekhouder of zo moeten vragen.
Dat zouden de bazen toch niet durven zeker!?!... Vrachtwagens als bedrijfskosten inbrengen?
Chipke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 14:44   #16
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Zou de Karel De Gucht zijne Cayenne zijn ingeschreven als ne licht vracht ?
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 14:56   #17
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Zou de Karel De Gucht zijne Cayenne zijn ingeschreven als ne licht vracht ?
Ik dacht alleszins dat een Cayenne als lichte vracht kon ingeschreven zijn. Maar hij heeft het - eerlijk als hij is - misschien niet gedaan.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:38   #18
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pros de sos
Landuyt pakt fraude met luxejeeps aan

Vaste scheidingswand verplicht
Geen enkele luxeterreinwagen zonder vaste, niet demonteerbare scheidingswand zal nog door de controle geraken als lichte vrachtwagen. Minister van Verkeer Renaat Landuyt vreest grootschalige fraude en heeft daarom zijn beleid terzake verscherpt in een nota. De belangenorganisaties van autoconstructeurs Febiac en Federauto steigeren.

De instructienota van Landuyt bepaalt dat minstens een derde van de cabine van een lichte vrachtwagen afgescheiden moet zijn met een vaste, loodrechte, metalen wand en moet dienen als bagage- of stockageruimte. Die verscherping moet beletten dat bezitters van een luxejeep bij de keuring een schuin wandje in hun auto monteren. Zo kunnen ze genieten van een veel gunstiger fiscaal regime en betalen ze veel minder taksen.

Landuyt beschouwt dat als fraude. De nieuwe normen in zijn nota gelden sinds 4 april. Ze hebben tot gevolg dat heel wat luxeterreinwagens van het type Volkswagen Touareg, Mercedes M-klasse en Porsche Cayenne nu helemaal niet meer via een achterpoortje als lichte vrachtwagen kunnen worden ingeschreven.

Febiac en Federauto schreeuwen moord en brand. De nieuwe wet die op 1 januari volgend jaar ingaat, is ruim voldoende om misbruiken tegen te gaan, zeggen ze. Vanaf dan vervalt het fiscale gunstregime voor luxeterreinwagens. Mensen die vóór 4 april een auto hebben gekocht, komen nu bedrogen uit. ,,Er is geen overgangsmaatregel voorzien. Die nota is onaanvaardbaar en overbodig.''

Landuyt heeft er ,,een wrang gevoel'' bij, zegt hij. ,,Die serieuze organisaties pleiten eigenlijk voor fraude. Ze hebben dan nog niet eens door dat de instructienota ingrijpender gevolgen heeft. Vanaf nu zal er bij élke keuring op worden toegekeken dat niemand nog probeert te sjoemelen. Wie een luxewagen wil, moet bereid zijn om de taksen daarop te betalen. Ik duld geen uitzonderingen.''

_____________________________________________


Groot gelijk, HARD aanpakken dat rijke profitariaat!
Meer inkomsten voor de staat, goed voor de arme werklozen en zieken.
Eerlijke verdeling welvaart.

Is het dit waarmee onze 60 ministers zich zoal bezighouden? Met scheidinswanden in auto's? Wat je toch niet moet doen als minister om nog een beetje op te vallen. Leve Landuyt, de anti-luxe-jeep-minister !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:46   #19
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Is het dit waarmee onze 60 ministers zich zoal bezighouden? Met scheidinswanden in auto's? Wat je toch niet moet doen als minister om nog een beetje op te vallen. Leve Landuyt, de anti-luxe-jeep-minister !
Je kan dit bijna in reeks van belangrijke beslissingen classeren zoals verbod op flippo's, spuitbussen verbieden die al lang niet meer verkocht worden (Freya), enz...
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 16:49   #20
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je kan dit bijna in reeks van belangrijke beslissingen classeren zoals verbod op flippo's, spuitbussen verbieden die al lang niet meer verkocht worden (Freya), enz...
Worden de Freya's ook al niet meer verkocht? Och ja, er is beter op de markt, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be