Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2005, 16:22   #1
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard Rookverbod schadelijk voor horeca

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
Een rookverbod in de horeca zou de omzet van cafés met bijna 14 procent doen dalen. Dat blijkt uit een studie van Ernst & Young, in opdracht van tabaksfabrikanten. Volgens het onderzoek zouden 2.500 horecazaken in ons land dicht moeten en kunnen 4.500 mensen hun baan verliezen.
Dit snap ik echt niet, weer typisch zo'n onderzoek in opdracht van... Waarom zouden de huidige cafeegangers stoppen met naar 't cafee te gaan als ze daar niet meer mogen roken? Als de cafee's wat compensatie-middelen zoals chocoladereepjes verkopen, kunnen ze nog goede zaken doen ook.

En aan mij hebben ze dan in elk geval al een klant bij, want ik blijf grotendeels weg uit cafee omwille van die kankerstokjes.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 17:24   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik blijf weg uit de rookvrije café's. Ik ben roker dank u, beetje respect graag.
Ik zie me daar al zitten met een chocolade reepje. Trouwens slecht voor de tanden en het verstoord uw eetlust. Teveel chocolade tast uw lever aan. Krijgt ge dan geelzucht. En je wordt er veel te dik van, krijgt ge dan iets aan uw hart, van die chocolade. Dat ook nog dus.
Dan zeggen ze dat roken ongezond is?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2005 om 17:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 17:41   #3
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik blijf weg uit de rookvrije café's. Ik ben roker dank u, beetje respect graag.
Ik zie me daar al zitten met een chocolade reepje. Trouwens slecht voor de tanden en het verstoord uw eetlust. Teveel chocolade tast uw lever aan. Krijgt ge dan geelzucht. En je wordt er veel te dik van, krijgt ge dan iets aan uw hart, van die chocolade. Dat ook nog dus.
Als jouw lever kapot gaat van de chocolade, heb ik daar geen last van. Als mijn longen kapot gaan van jouw sigaret stoort me dat iets meer. Zie je 't verschil? En ik hoor rokers eigenlijk niet graag spreken over respect. Afgelopen weekend zat er weer een zijn walmen in mijn richting te blazen terwijl ik rustig zat te eten.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 17:43   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Als jouw lever kapot gaat van de chocolade, heb ik daar geen last van. Als mijn longen kapot gaan van jouw sigaret stoort me dat iets meer. Zie je 't verschil? En ik hoor rokers eigenlijk niet graag spreken over respect. Afgelopen weekend zat er weer een zijn walmen in mijn richting te blazen terwijl ik rustig zat te eten.
Ja oké, maar mss zat de geur van uw eten ook in zijn neus?
Oud 10 mei 2005, 17:46   #5
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja oké, maar mss zat de geur van uw eten ook in zijn neus?
Wederom: die geur stoort zo erg niet. Ze is niet kankerverwekkend en pakt niet op de luchtwegen. Tabaksrook daarentegen...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 17:50   #6
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Wederom: die geur stoort zo erg niet. Ze is niet kankerverwekkend en pakt niet op de luchtwegen. Tabaksrook daarentegen...
ja en dan?
Oud 10 mei 2005, 17:53   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Parfum, haarlak en dergelijke zijn ook niet zoooooooo gezond hoor!
Eten op zichzelf? k' zou der nog mijn hand niet voor in de kok zijn pan steken eerlijk gezegd.
Opgewarmde diepvries. Aangekoekte restjes (die niet zo vers zijn), wijn waar meestal een geut methanol of antigel in zit. Opgewarmde insecticiden in het eten, restjes hormonen in het vlees en insecticiden ook natuurlijk. Vet?

Maar het ruikt lekker dat wel.
Oud 10 mei 2005, 17:55   #8
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Parfum, haarlak en dergelijke zijn ook niet zoooooooo gezond hoor!
Eten op zichzelf? k' zou der nog mijn hand niet voor in de kok zijn pan steken eerlijk gezegd.
Opgewarmde diepvries. Aangekoekte restjes (die niet zo vers zijn), wijn waar meestal een geut methanol of antigel in zit. Opgewarmde insecticiden in het eten, restjes hormonen in het vlees en insecticiden ook natuurlijk. Vet?

Maar het ruikt lekker dat wel.
Je kiest dan ook zelf in welke - in uw geval bedenkelijk - eetgelegenheid je gaat eten. Er is niet voor niets iets als Voedselinspectie.

[size=1]Duvelke: En dan ga je dood.[/size]

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.

Laatst gewijzigd door Griffin : 10 mei 2005 om 17:55.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 17:56   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kiest dan ook zelf in welke - in uw geval bedenkelijk - eetgelegenheid je gaat eten. Er is niet voor niets iets als Voedselinspectie.

[size=1]Duvelke: En dan ga je dood.[/size]
Dat is allemaal goedgekeurt en in de beste zaken u met plezier aangeboden.
Oud 10 mei 2005, 17:59   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

We hebben hierover in andere draden al lang over bezig geweest.

En de konklusie is: het zal er toch van komen. Ik gok op 1 januari 2007, één jaar na de invoering van het rookverbod op de werkvloer.

Die tabaksfabrikanten die zo'n dure studie besteld hebben, zijn er dus toch aan voor de moeite.
De reputatie van Ernst en Jong wordt dus niet zo ernstig en oubollig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 14:31   #11
Jakke racing
Burger

Jakke racing's schermafbeelding

Standaard

Dat al diegenen die nu persé en rookvrij café moeten hebben er dan maar één beginnen, onder al die 100 000 'den mensen moeten er toch een paar zelfstandigen zitten. ... maar dan komt de aap uit de mouw , het is al is geprobeerd, meerdere keren zelfs en al die pogingen faalden...
Conclusie , als je een niet-rokers café wil hebben, begin er dan één.
Een café baas moet zelf kunnen beslissen of er al dan niet gerookt mag worden.
En het personeel dat een rookvrije werkplek wil hebben, zoeken dan maar een job in een rookvrij café .

Laatst gewijzigd door Jakke racing : 11 mei 2005 om 14:31.
Jakke racing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 15:26   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen beginnen, in tegenstelling tot wat de grote roker-fetisjisten hier beweren, de eerste rookvrije cafés met succes op te duiken: in Leuven alleen al zijn het er een acht-tal, en dezer dagen zijn nog met veel meer (er loopt een speciale rookvrij campagne).

Toch zou een totaal rookverbod in de horeca misschien te drastisch overkomen. Ik stel daarom voor om te beginnen met eetegelegenheden compleet rookvrij te maken. Volgens dezelfde studie zou dat zelfs een positieve invloed op de omzet hebben ! En zeg dan nog eens dat niet-rokers niet met het lot van de horeca-uitbater inzitten...
Oud 11 mei 2005, 15:37   #13
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typisch hé, krijg dan maar mooi longkanker in al je ignorantie.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 17:11   #14
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mambo, als roker begrijp je niet hoe onaangenaam de geur van sigaretten is. Rook je ? Geen probleem, je betaalt meer belastingen dan ik en je gaat hopelijk vroeger sterven, zodat de SZ uitgaven aan U beperkt blijven.
Passief roken kan ook zeer pijnlijke longkanker veroorzaken.
Imho zou roken in ALLE openbare gebouwen verboden moeten zijn.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 17:39   #15
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Laat het aan de horecazaak zelf over om te beslissen of ze al dan niet roken toelaat. Het staat u als klant vrij om te kiezen naar welke horecazaak je dan ook gaat.
Oud 11 mei 2005, 17:45   #16
PAJOT
Banneling

Standaard

Als ik een stapke in de wereld zet zit ik liever ook niet tussen een hoop lurkers die mijn omgeving verpesten, mijn haar en kledij uren in de wind laten stinken, en mij ademhalingsproblemen bezorgen.

Maar een totaal verbod gaat me te ver, ik pleit eerder voor een extra taks voor niet rookvrije horekazaken
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 19:38   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakke racing
Dat al diegenen die nu persé en rookvrij café moeten hebben er dan maar één beginnen, onder al die 100 000 'den mensen moeten er toch een paar zelfstandigen zitten. ... maar dan komt de aap uit de mouw , het is al is geprobeerd, meerdere keren zelfs en al die pogingen faalden...
Conclusie , als je een niet-rokers café wil hebben, begin er dan één.
Een café baas moet zelf kunnen beslissen of er al dan niet gerookt mag worden.
En het personeel dat een rookvrije werkplek wil hebben, zoeken dan maar een job in een rookvrij café .
Ik wil persé in eenderwelk kaffee binnen kunnen stappen en een Leffe vragen, zonder gehinderd te worden door vuile rook.
Niks nie te beslissen door die kaffee-baas. Volksgezondheid gaat voor.
Ik ga zeker geen zaak beginnen.

We spreken mekaar nog eens binnen ten hoogste drie jaar. Liefst in een kaffee.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2005, 20:27   #18
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

mja, dan moete ze ook coffeeshops hier toelaten vind ik.
een openbare plaats waar je vanalles kan roken...
Oud 11 mei 2005, 21:07   #19
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik wil persé in eenderwelk kaffee binnen kunnen stappen en een Leffe vragen, zonder gehinderd te worden door vuile rook.
Waarom? Er is een kaffee om de 500 meter in Belgie. Er is ruimte voor de twee.

Citaat:
Niks nie te beslissen door die kaffee-baas.
Het is zijn kaffee.

Citaat:
Volksgezondheid gaat voor.
Laten we volgens uw redenering dan dat kaffee ineens dichtdoen, dan zijn er minder ongelukken, minder leverciroses, minder sociale dramas etc.

Citaat:
Ik ga zeker geen zaak beginnen.
Niemand vraagt u een zaak te beginnen. Ga gewoon waar je graag gaat, rookvrij kaffee als ge daar goesting in hebt.

Citaat:
We spreken mekaar nog eens binnen ten hoogste drie jaar. Liefst in een kaffee.
Ik bezoek geen kaffees.
Oud 11 mei 2005, 22:55   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Rokers gewoon schrappen uit de gezondheidszorg voor alle aandoeningen die te maken kunnen hebben met hun verslaving (idem voor alcool trouwens).

Tis snel gedaan dan.....

PS: Ja ze betalen enorm veel taxen. Tot ze maar stoppen als ze die niet meer willen betalen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be