Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2009, 20:37   #1
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard Werkgroep BHV opgericht - Met maingain erin

Citaat:
Acht parlementsleden in werkgroep
In de loop van volgende week zal premier Herman Van Rompuy de werkgroep installeren en die zal bestaan uit acht parlementsleden van de meerderheid en Ecolo. Het gaat om Senator Hugo Vandenberghe en Kamerlid Mia De Schamphelaere van CD&V, Europarlementslid Annemie Neyts en Kamerlid Maggie De Block van Open Vld, de Senatoren Francis Delpérée (cdH) en Philippe Moureaux (PS), Kamerlid Olivier Maingain (MR) en Brussel parlementslid Christos Doulkeridis (Ecolo). (belga/vsv)

volledig artikel te lezen op: link naar HLN.be
dus deze mensen moeten een oplossing voor BHV zoeken. Langs vlaamse kant zien we vertegenwoordigers van maar 2 partijen (OVLD en CD&V) en langs franse (oeps: waalse) kant zien we MR (eigenlijk FDF maar soit), CdH, PS en Ecolo; 4 partijen dus. Ieman die in ziet hoe dit ooit verder zal geraken dan een praatbarak? Weer een win-win voor de franstaligen; OVL en Cd&V gaan weer plat op de buik voor de meesters.

En kan iemand mij uitleggen hoe een taal-extremist zoals Maingain (er zitten geen vlaams-nationalisten in deze werkgroep, maar dus wel franstalige) het proces zal bespoedigen?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 20:41   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Neyts zal wel pleiten voor de uitbreiding van Brussel, maw de Vlamingen hebben maar 1 iemand daar die voor hun opkomt, het ziet er goed uit!
Oud 16 januari 2009, 20:47   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de Senatoren Francis Delpérée (cdH) en Philippe Moureaux (PS), Kamerlid Olivier Maingain (MR) en Brussel parlementslid Christos Doulkeridis (Ecolo).
Lollysticky, waarom noem jij dit de 'Waalse' kant? Dit zijn gewoon vier Franstalige Brusselaars.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 21:07   #4
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Lollysticky, waarom noem jij dit de 'Waalse' kant? Dit zijn gewoon vier Franstalige Brusselaars.
ik noem het eigenlijk de 'franse' kant... veel verschil tussen Wallonië en Brussel maak ik niet hoor, daar de politieke partijen (en dus de mensen die zowel de toekomst van Wallonië als Brussel kunnen besturen) dezelfde zijn.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 16 januari 2009 om 21:07.
Oud 16 januari 2009, 21:15   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik noem het eigenlijk de 'franse' kant... veel verschil tussen Wallonië en Brussel maak ik niet hoor, daar de politieke partijen (en dus de mensen die zowel de toekomst van Wallonië als Brussel kunnen besturen) dezelfde zijn.
Wallonië mag dus de nuttige idioot voor Brussel uithangen door belangenconflictjes in te dienen waar het zelf geen enkel belang bij heeft en voor de rest zwijgen. En o ja, het mag zijn reputatie in Vlaanderen nog wat verder de dieperik ingeduwd zien.

Wedden wanneer Brussel na de splitsing verkondigt dat de gezamenlijke toekomst van beiden in Frankrijk ligt, Wallonië als een tam schoothondje ook 'ja' gaat zeggen omdat het niet beter meer weet dan te gehoorzamen aan wat ze in Brussel verkondigen? Arm Vlaanderen, dat wel, maar nog armer Wallonië, hoor.
Oud 16 januari 2009, 21:32   #6
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wallonië mag dus de nuttige idioot voor Brussel uithangen door belangenconflictjes in te dienen waar het zelf geen enkel belang bij heeft en voor de rest zwijgen. En o ja, het mag zijn reputatie in Vlaanderen nog wat verder de dieperik ingeduwd zien.

Wedden wanneer Brussel na de splitsing verkondigt dat de gezamenlijke toekomst van beiden in Frankrijk ligt, Wallonië als een tam schoothondje ook 'ja' gaat zeggen omdat het niet beter meer weet dan te gehoorzamen aan wat ze in Brussel verkondigen? Arm Vlaanderen, dat wel, maar nog armer Wallonië, hoor.
een stadsgewest kan de onafhankelijkheid ni uitroepen
dus Brussel zal bij Vlaanderen zijn bij de splitsing van Belziek

als de imperialistische Brusselse politici aansluiting bij Frankrijk willen, kunnen ze beter ineens naar Frankrijk verhuizen of naar Wallonië verhuizen om daar hun eisen stellen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 21:38   #7
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:

tja idd... dat de 'Waalse' Partijen ook tegelijk de Brusselse Partijen zijn, en dat ze Brussel voor Wallonië stellen, werkt enkel in het nadeel van deze laatste...
Oud 17 januari 2009, 09:43   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier een interessante bijdrage over de belangenconflictencarroussel, van de hand van Matthias Storme:

http://www.vvb.org/actueel/141/27586
Oud 17 januari 2009, 10:52   #9
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het is al helemaal onaanvaardbaar én ongrondwettig dat de Vlamingen de procedure maar één periode kunnen schorsen, terwijl de Franstaligen, die in vier deelstaatparlementen in de meerderheid zijn en een vijfde onder druk kunnen zetten, dit vier of vijf maal zouden kunnen doen.
hahaha, en

Citaat:
Dat is niet alleen de geest van de wet, het is ook de enige interpretatie die overeenstemt met het grondwettelijk discriminatieverbod (art. 10 en 11 Grondwet). Dit is bij het Waals Parlement des te duidelijker, omdat de leden van het Waals parlement ook lid zijn van het Parlement van de Franse Gemeenschap. Zij hébben dus al een belangenconflict ingeroepen. Hen toelaten dit nogmaals te doen na het verstrijken van het eerste conflict discrimineert manifest de leden van het Vlaams Parlement, die dit geen tweede keer kunnen doen.
Ik heb getwijfeld over Belgie
Omdat iedereen daar lacht
Want dat taaltje is zo zacht
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico

Belgie, Belgie, Belgie, Belgie
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 11:21   #10
Hollander

Standaard

Hoe langer ik hier op het forum rondlees, bronnen zoek en me in het algemeen interesseer en verdiep in de problematiek 'België', hoe meer ik ook begrijp wat me 'belgique á papa' wordt bedoelt.

Die nederlandstalige boeren in het noorden mogen al blij zijn dat ze uberhaupt mogen stemmen. maar daar moet geen échte invloed uit voortkomen, he.
Oud 17 januari 2009, 12:24   #11
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, 't is heel jammer dat de Walen de slaafjes zijn geworden van een paar anti-Vlaamse franstalige Brusselaars...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 16:59   #12
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een politieke analyse waar ik, met alle respect, mijn derrière mee afkuis.
NVDW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 17:17   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVDW Bekijk bericht
Een politieke analyse waar ik, met alle respect, mijn derrière mee afkuis.
En toch is het zo. Brussel geeft helemaal geen zak om Wallonië. Het heeft hen enkel nodig om zich na de scheiding bij Frankrijk aan te kunnen sluiten.
Oud 17 januari 2009, 18:18   #14
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch is het zo. Brussel geeft helemaal geen zak om Wallonië. Het heeft hen enkel nodig om zich na de scheiding bij Frankrijk aan te kunnen sluiten.
Zijn ze in Brussel zo naief denk je? Kijk, als hoofdstad van een onafhankelijk vlaanderen kan ik me voorstellen dat je denkt ''moet dat nou?'', maar Brussel kan ook het politiek centrum zijn van de Nederlanden of zelfs van een confederaal uitgewerkte Benelux met daarin een belangrijke functie. Als stad buiten Frankrijk wordt het gewoon een ''lastig aanhangsel''.

Ik begrijp best dat Brusselaars bezig zijn met Frankrijk, maar is Frankrijk ook bezig met Brussel? Wat moeten die met zo'n enclave?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 18:26   #15
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Zijn ze in Brussel zo naief denk je? Kijk, als hoofdstad van een onafhankelijk vlaanderen kan ik me voorstellen dat je denkt ''moet dat nou?'', maar Brussel kan ook het politiek centrum zijn van de Nederlanden of zelfs van een confederaal uitgewerkte Benelux met daarin een belangrijke functie. Als stad buiten Frankrijk wordt het gewoon een ''lastig aanhangsel''.

Ik begrijp best dat Brusselaars bezig zijn met Frankrijk, maar is Frankrijk ook bezig met Brussel? Wat moeten die met zo'n enclave?
Frankrijk zal een kans om zijn grondgebied uit te breiden NOOIT laten schieten, de expansionistische geschiedenis van het land in het achterhoofd. En zeker niet als het - in tegenstelling met diezelfde geschiedenis - dan nog eens op een manier zou kunnen gebeuren waarbij het daar nu eens voor één keer geen oorlog voor dient te voeren.
Oud 17 januari 2009, 19:30   #16
Hollander

Standaard

Als er zo'n franse enclave in Vlaanderen ontstaat wordt ik tegenstander van fusie met Vlaanderen. Ik hoef geen franse enclave in mijn land. Onze geschiedenis met Frankrijk is vrijwel één en al ellende.
Oud 17 januari 2009, 23:00   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als er zo'n franse enclave in Vlaanderen ontstaat wordt ik tegenstander van fusie met Vlaanderen. Ik hoef geen franse enclave in mijn land. Onze geschiedenis met Frankrijk is vrijwel één en al ellende.
Voor het winkelen zou dat wel fijn zijn, zo'n Franse enclave. Veel producten, vooral voedsel en drank, maar ook bijv. wasproducten , zijn veel goedkoper in Frankrijk dan hier. De keuze van merken is ook anders, dus je zou direct een hoop meer keuze hebben in de combinatie van Vlaanderen en (Frans) Brussel . Ik ben vóór.
Ik vrees wel dat er een grote evacuatie van bedrijven zal zijn. In Brussel hebben ze dan 35-uren week en 2 kilometer verder niet meer.
En dan elke twee maand een staking van het openbaar vervoer in Brussel, da's ook wel lastig. Maar ik vermoed dat een TGV tiket vanuit Brussel naar elders in Frankrijk dan weer goedkoper zal zijn.
't lijkt me een interessante optie.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 23:09   #18
Shadowke

Standaard

verhuis jij dan maar naar Brussel, Zucht.
ik zal wel een huisje en werk zoeken in Nederland (alles even goedkoop als in Frankrijk alleen de taal en de mentaliteit is anders).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 januari 2009 om 23:10.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 00:05   #19
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Uitbreiden van grondgebied.... we leven niet meer in de 19e eeuw... Stel dat zoiets al zou gebeuren, dan zou dat vredelievend en met democratische instemming van de betrokken partijen zijn én de grootmachten, regionale grootmachten en buurlanden mogen hun zegje doen. Daarbij in 1830 was er ook niemand voor om 'La France' uit te breiden, dan is een stadstaat Brussel-hoofdstad van Europa nog meer voor de hand liggend, maar dan nog is internationaal (óók voor Frankrijk) een handhaving van de status quo het meest waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 januari 2009 om 00:05.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 00:24   #20
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Uitbreiden van grondgebied.... we leven niet meer in de 19e eeuw... Stel dat zoiets al zou gebeuren, dan zou dat vredelievend en met democratische instemming van de betrokken partijen zijn én de grootmachten, regionale grootmachten en buurlanden mogen hun zegje doen. Daarbij in 1830 was er ook niemand voor om 'La France' uit te breiden, dan is een stadstaat Brussel-hoofdstad van Europa nog meer voor de hand liggend, maar dan nog is internationaal (óók voor Frankrijk) een handhaving van de status quo het meest waarschijnlijk.
zijn we nu beter / anders dan de afgelopen 4000 jaar? Uiteraard is grondgebied belangrijk, net als vroeger. Dat wil niet zeggen dat het de enige drijfveer is of moet zijn. Kijk maar eens naar het nieuws en zie hoe dag in dag uit territoriale aangelegenheden de gemoederen bezig houden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be