21 juni 2005, 22:22
|
#1
|
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 27 april 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 736
|
80 per uur !?
Citaat:
Groen! wil slimme kilometerheffing
Vlaanderen moet resoluut kiezen voor een "slimme" kilometerheffing voor vrachtwagens. De maximumsnelheid voor vrachtwagens beperken tot 80 km per uur is goed voor het milieu en de verkeersveiligheid maar aanvullend is ook op fiscaal vlak een sturend beleid nodig. Europa werkt momenteel aan een richtlijn over de kilometerheffing voor vrachtwagens. Het getuigt van goed beheer daar nu al op in te spelen. Met de keuze voor een kilometerheffing zou de Vlaamse regering bovendien haar eigen studie volgen. "Een kilometerheffing is eerlijker dan een wegenvignet: wie minder rijdt, minder betaalt. Een "slimme" kilometerheffing heeft ook oog voor het milieu: de grootste vervuiler betaalt het meest," stelt Groen!-volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux. Glorieux legt in het Vlaamse parlement een resolutie neer waarin hij de invoering vraagt van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen. "Buitenlandse vrachtwagens mee laten betalen voor onze wegen is OK," meent Glorieux. "Maar de Vlaamse meerderheidspartijen moeten dan wel eens beslissen wat ze precies willen. Ik doe ze met deze resolutie een concreet voorstel."
In het voorstel van resolutie tot invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen vraagt Groen!-volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux de Vlaamse regering dringend werk te maken van de vervanging van de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling (BIV) enerzijds en het Eurovignet voor vrachtwagens anderzijds door een kilometerheffing voor vrachtwagens. "Buitenlandse vrachtwagens laten mee betalen voor het gebruik van onze wegen is OK. Vlaamse vrachtwagens betalen nu ook al voor het wegengebruik in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië en straks ook in Groot-Brittannië. Hier raken de Vlaamse meerderheidspartijen het maar niet eens over de wijze waarop een veralgemeend systeem kan worden ingevoerd. Hoe langer ze discussiëren, hoe meer inkomsten Vlaanderen misloopt," meent Glorieux.
Glorieux stelt voor resoluut te kiezen voor een "slimme" kilometerheffing. Concreet betekent dit dat de bestaande belastingen voor vrachtwagens worden vervangen door een kilometerheffing op alle Vlaamse wegen. "Kiezen voor een wegenvignet is kiezen voor een halfslachtige oplossing. Een slimme kilometerheffing heeft alleen maar voordelen, zowel voor het milieu als voor de belastingbetaler," zo meent Glorieux. "Buitenlandse vrachtwagens zullen mee betalen voor veiliger wegen en een beter leefmilieu in Vlaanderen. Door de kilometerheffing op alle Vlaamse wegen in te voeren, zullen vrachtwagens geen sluiproutes via woonkernen beginnen zoeken. Bij een kilometerheffing die enkel geldt op autostrades zal dat echter meer dan ooit gebeuren. Bovendien legt een slimme kilometerheffing ook de nadruk op de nood aan een duurzaam mobiliteitsbeleid. De vrachtwagens betalen zo niet enkel per gereden kilometer maar ook naarmate zij meer of minder vervuilen. Zo komen we tegemoet aan het Vlaamse Klimaatbeleidsplan. Dat voorziet tegen 2010 in een stabilisatie van de CO2-emissies door de transportsector ten opzichte van 1999. Willen we dat halen dan zullen we het aantal gereden vrachtwagenkilometers fors moeten verminderen en dus naar alternatieven moeten zoeken. Via het Eurovignet wordt nu een forfaitaire belasting geheven op vrachtwagens zwaarder dan 12 ton. Een heffing per gereden kilometer daarentegen beloont die transportfirma's die oplossingen zoeken via het spoor of via de binnenwateren. Een kilometerheffing wordt zo ook een wapen om ozonpieken te bestrijden."
Groen! weet zich in haar voorstellen tot de invoering van een kilometerheffing alvast gesteund door de Vlaamse MINA-Raad en door de studie Quickscan Wegenvignet van het Departement LIN van de Vlaamse administratie.
"Een kilometerheffing is gewoon eerlijker," meent Eloi Glorieux. "De vaste forfaitaire kosten - de verkeersbelasting, de BIV, het Eurovignet - zijn voor elkeen gelijk, zowel voor arm als voor rijk. Die schaffen we af. In ruil komt er een heffing per gereden kilometer. Wie meer rijdt, meer betaalt. Wie minder rijdt en dus minder vervuilt, minder betaalt."
|
Een kilometerheffing is idd een beter idee...
|
|
|