Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2008, 12:53   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard Verzwakken nieuwe spellingen en hertalingen de positie van onze taal ?

Een volgens mij nogal belangwekkende tussenkomst in de taalunie :

http://www.nrc.nl/kunst/article96025...ing_stop_ermee

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:23   #2
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een volgens mij nogal belangwekkende tussenkomst in de taalunie :

http://www.nrc.nl/kunst/article96025...ing_stop_ermee
Meneer Bannard heeft volkomen gelijk! We moeten ons zeker niet afsluiten, maar bewust versnellen is uit den boze! Ik kan en wil het ook niet meer volgen. Zeker als ik weet dat een autoriteit als het NOS ook de nieuwste spelling boycot.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:07   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

is er alweer een nieuwe spelling?
Oud 21 mei 2008, 18:17   #4
opqr869
Banneling

Standaard 净水

which is this very has foresight view in the building is braves? What were you saying? 净水器 净水机 净水 软水机 软水
opqr869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:38   #5
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Meneer Bannard heeft volkomen gelijk! We moeten ons zeker niet afsluiten, maar bewust versnellen is uit den boze! Ik kan en wil het ook niet meer volgen. Zeker als ik weet dat een autoriteit als het NOS ook de nieuwste spelling boycot.
Dat is allemaal leuk en aardig maar de fout zit niet in de verandering, wel in de knoeiboel die de ministers van de Taalunie ervan gemaakt hebben. Konsekwent en konsistent was de opdracht. Een voorbeeld daarvan is de Geerts-spelling. Een samenvatting kan je hier lezen. De volledige beregeling werd door de Taalunie - jawel - openbaar gemaakt in Voorzetten 44, deel I. Dat heb je op één dag onder de knie, terwijl de politieke keuze na al die jaren nog steeds niet tot een bruikbare kennis geleid heeft...

Als je het meteen goed doet, hoef je geen boycot te vrezen.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 12:02   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Beste Leo,

met plezier zie ik dat er toch nog nadenkende taalenthoesiastelingen zitten op dit forum.
Alleszins bedankt om me attent te maken op de Geerts-spelling ; maar ik kan er slechts een bouwsteen in zien van een (hopelijk in een verdere toekomst) nieuwere spelling. Inderdaad : taal evolueert zelfs een wereldtaal als Engels en een kunstmatige taal zoals Esperanto.
Ik vraag me dan ook af waarom men vreemde woorden niet effectief gewoon kan "vernederlandsen" : waarom geen joegoert bv ? Voor iemand die de taal als vreemde taal moet leren is het waarschijnlijk zeer moeilijk om bepaalde woorden als "vreemde woorden"
te herkennen.

Het is vanzelfsprekend dat het Nederlands als relatief klein taalgebied geprangt tussen grotere talen zeer veel en zeer vlot vreemde woorden opneemt & ook zijn eigen specifiek vocabularium deelt met de buren.. ik heb dan ook persoonlijk de neiging om een meer fonetische schrijftaal als gebruiksvriendelijk en wervend voor onze taal te beschouwen.
Mogelijk is het een evolutie die zachtjesaan in ieder geval zal plaatsvinden...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 12:43   #7
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

In sommige talen is het aanpassen van vreemde woorden aan de eigen spelling en grammaticaregels heel normaal: bv. in het Pools schrijf je "biznes" (business) en "ratatuj" (ratatouille) en gebruik je de gangbare verbuigingen. Ik geloof dat dit tegenwoordig bij nieuwe woorden steeds minder gebeurt, o.a. omdat men beter vertrouwd raakt met het Engels.

In het voorbeeld van het Pools lukt dit omspellen gemakkelijk, omdat de spelling daar altijd al dicht bij de uitspraak aansloot (1 letterteken = 1 foneem). In talen waarin dit niet zo is (Nederlands en het Engels nog veel meer), zal men vreemde woorden eerder in hun oorspronkelijke vorm overnemen.

In principe heb ik niks tegen een meer fonetische spelling, maar het voorbeeld "joegoert" geeft al aan dat dit niet zonder problemen is: in Oost- en West-Vlaanderen (elders misschien ook) zegt men inderdaad joegoert, maar de standaarduitspraak is tot nader order nog steeds 'joo-gurt". Ga je voor woorden waarvan de uitspraak regionaal varieert verschillende spellingen gebruiken, zoals vroeger in het Middelnederlands? Of neem je 1 standaard, en welke standaard neem je dan?

Bedenking tussendoor: zou het kunnen dat een meer fonetische spelling juist gaat leiden tot een meer homogene uitspraak over het hele taalgebied?

Wat het hertalen betreft, ben ik het zeker met Barnard eens. Door angstvallig op jacht te gaan naar archaïsche woorden, amputeer je meteen een heel stuk van de taal. Kinderen zijn trouwens intelligent genoeg om een tekst te begrijpen zelfs als ze een aantal woorden niet kennen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be