Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 21:16   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Morgen referendum?

Nee.

Sommige belgicisten vrezen dat wel eens een grotere groep zich zou kunnen uitspreken voor onafhankelijkheid. Of dat op zijn minst dit mensen aan het denken zet. Ook Elio Di Rupo behoort hier toe. Dit zijn de verstandige belgicisten.

Minder verstandige belgicisten willen graag een referendum, om de Vlaams-nationalisten eens goed mores te leren met 60-70-80-90-100-110% van de stemmen pro Belgica. Dat ze dan maar in hun hol kruipen en 200 jaar lang hun wonden likken, want hierna mag een referendum nooit meer.

Deze naïeve gedachtengang is natuurlijk grotesk en allesbehalve democratisch. In Montenegro zou, bij een "ne", drie jaar lang geen referendum meer gehouden mogen worden over dit onderwerp, een redelijke termijn. Maar het werd dus een "da".

Maar de belgicisten zijn nog ondemocratischer in hun aanpak. Liefst van al sturen ze de Vlamingen, als ze dat al willen, onvoorbereid in het stemhokje.

Wat zegt nochtans de Werkgroep Implementatie Tijdsgeest?

Citaat:
Directe democratie heeft 3 essentiële bestanddelen:
  1. Het wetgevend volksinitiatief: een gereglementeerde vorm, vergelijkbaar met een petitie, waarmee elke burger, mits het verzamelen van een vooropgesteld aantal handtekeningen, een wetsvoorstel aan de bevoegde overheid (gemeente, gewest, federatie, Europese Unie,?) kan indienen. In geval het voorstel afgewezen wordt, kan mits een supplementaire procedure, een bindend referendum over het voorstel geëist worden.
  2. Een periode van informatie en discussie moet de uiteindelijke beslissing voorafgaan. Hier moeten alle betrokkenen de gelegenheid krijgen zich te informeren en iedereen moet eveneens de mogelijkheid krijgen zijn medeburgers te informeren. Het middenveld heeft hier een belangrijke rol te spelen. Iedereen moet hier zoveel mogelijk gelijke kansen krijgen.
  3. Het referendum, waarbij het algemeen enkelvoudig stemrecht geldt voor alle betrokken burgers, beslist bij eenvoudige meerderheid of het wetsvoorstel wordt aanvaard of niet.
Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan. En met reden, want dit zal de doodsteek geven aan hun "ideologie".

Dus morgen direct een referendum? Nee, eerst een periode van informatie. Zoals het in een democratie zou moeten (maar dat is België niet).
Oud 23 mei 2006, 21:20   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Echt een mooie banner, tantist.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:21   #3
Tantist

Standaard

Dank u.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:22   #4
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan. En met reden, want dit zal de doodsteek geven aan hun "ideologie".
Voor een referendum vind ik het inderdaad noodzakelijk dat er een diepgaand democratisch debat aan vooraf gaat, over welk onderwerp het ook gaat.

"Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan"

Wie citeer je?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:22.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:23   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Voor een referendum vind ik het inderdaad noodzakelijk dat er een diepgaand democratisch debat aan vooraf gaat, over welk onderwerp het ook gaat.

"Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan"

Wie citeer je?
Vlaanderen is een opportuniteit
Oud 23 mei 2006, 21:25   #6
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is een opportuniteit
Ja? En het verband met je vermeend citaat is...?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:26.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:29   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Ja? En het verband met je vermeend citaat is...?
Wel, dat heb ik u toch al gezegd: Vlaanderen is een opportuniteit
Oud 23 mei 2006, 21:34   #8
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, dat heb ik u toch al gezegd: Vlaanderen is een opportuniteit
Dit is je stelling:

Ik vroeg me af wie je waaruit citeert.
Oud 23 mei 2006, 21:44   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Di Rupo die er uit flapt een referendum te wensen over het voortbestaan van België, maar die terug krabbelt zodra hij beseft dat daar eerst een periode van informatie voor nodig is?
Oud 23 mei 2006, 21:44   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Dit is je stelling:

Ik vroeg me af wie je waaruit citeert.
Ik heb u al gezegd dat Vlaanderen een opportuniteit is
Oud 23 mei 2006, 21:47   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Minder verstandige belgicisten willen graag een referendum, om de Vlaams-nationalisten eens goed mores te leren met 60-70-80-90-100-110% van de stemmen pro Belgica. Dat ze dan maar in hun hol kruipen en 200 jaar lang hun wonden likken, want hierna mag een referendum nooit meer.
Allee merci, ik ben voorstander van een referendum en daarom ben ik dus "minder verstandig"...

U verwijt mij té zeker te zijn van mijn stuk, maar u doet nochtans net hetzelfde hoor!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 21:49   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Allee merci, ik ben voorstander van een referendum en daarom ben ik dus "minder verstandig"...
Misschien ongelukkig uitgedrukt, waarvoor ik me verontschuldig. Misschien had ik beter gezegd dat het minder taktisch was.

Citaat:
U verwijt mij té zeker te zijn van mijn stuk, maar u doet nochtans net hetzelfde hoor!
Terecht toch? Of waar ga je niet akkoord? (Ik ga er van uit dat je niet akkoord gaat, mijn dikke teen vertelt me dat)
Oud 23 mei 2006, 21:52   #13
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Di Rupo die er uit flapt een referendum te wensen over het voortbestaan van België, maar die terug krabbelt zodra hij beseft dat daar eerst een periode van informatie voor nodig is?
Mogelijk: heb je daar info over?
Oud 23 mei 2006, 21:56   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien ongelukkig uitgedrukt, waarvoor ik me verontschuldig. Misschien had ik beter gezegd dat het minder taktisch was.
Excuses aanvaard! 8)
Citaat:
Terecht toch? Of waar ga je niet akkoord? (Ik ga er van uit dat je niet akkoord gaat, mijn dikke teen vertelt me dat)
Uw dikke teen is een verstandig lichaamsdeel...

Is het terecht om als Vlaams-nationalist overtuigd te zijn van een grote overwinning bij een referendum? Is het terecht om als Belgicist overtuigd te zijn van een grote overwinning bij een referendum?

In beide gevallen vind ik het misplaatst. Ik ben voorstander van een referendum omdat het dan eindelijk klaarheid schept: als een meerderheid zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dan leg ik me daar bij neer. Het is niet in overeenstemming met mijn visie maar ik leg me neer bij een democratische beslissing.

Gaan de Vlaams-nationalisten dat ook doen wanneer het referendum het tegendeel zou bewijzen?

Zeker zijn van een overwinning is het vel van de beer verkopen alvorens hij geschoten is, je kan mensen namelijk wel "beïnvloeden", maar uiteindelijk beslist hij/zij nog altijd naar eigen voelen. Bij de ene speelt emotie een grote rol, bij de andere speelt het financiële een grote rol, bij nog anderen is het een gevoel van standvastigheid (het willen vasthouden aan de reeds bestaande zaken), en weer anderen zullen stemmen omdat ze niet anders kunnen (kan men van die mensen stellen dat ze beredeneerde beslissing genomen hebben?).

Het enige wat men kan doen is de vraagstelling bij zo'n referendum zo objectief mogelijk houden. Zo zie ik het althans.
Oud 23 mei 2006, 22:01   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Soit, ik ben ermee weg. Tot later!
Oud 23 mei 2006, 22:02   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mogelijk: heb je daar info over?
Jammer genoeg enkel mijn geheugen. Is vorig jaar gebeurt. Misschien kan iemand anders er meer over vinden.
Oud 24 mei 2006, 00:24   #17
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan. En met reden, want dit zal de doodsteek geven aan hun "ideologie"
Mijn recente thread bewijst nogmaals dat er geen argumenten pro-belgië bestaan. Ik vraag mij wel af hoe men een discussie/debat wil voeren als er voor de belgicistische zijde geen argumenten voorhande zijn..
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 00:26   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Ik vraag mij wel af hoe men een discussie/debat wil voeren als er voor de belgicistische zijde geen argumenten voorhande zijn..
Dan zullen ze dergelijke filmpjes tonen op TV over genocides door de Vlamingen tegen... wel, euh... tegen de Vlamingen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=51207
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 10:37   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
In beide gevallen vind ik het misplaatst. Ik ben voorstander van een referendum omdat het dan eindelijk klaarheid schept: als een meerderheid zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dan leg ik me daar bij neer. Het is niet in overeenstemming met mijn visie maar ik leg me neer bij een democratische beslissing.
Dito. Dat wil niet zeggen dat het probleem dan voor eeuwig en altijd opgelost is, regelmatige evaluatie is nodig.

Citaat:
Gaan de Vlaams-nationalisten dat ook doen wanneer het referendum het tegendeel zou bewijzen?
Dat doen we nu toch ook al? Ik zie geen gewapend Vlaams verzet, maar als een nee op het referendum betekent dat we dan voor eeuwig en drie dagen onze bek moeten houden, dan pas ik. Vrije meningsuiting moet er zijn.

Citaat:
Zeker zijn van een overwinning is het vel van de beer verkopen alvorens hij geschoten is, je kan mensen namelijk wel "beïnvloeden", maar uiteindelijk beslist hij/zij nog altijd naar eigen voelen.
Het grote probleem is dat de mensen er niet wakker van liggen. Verklaar je morgen Vlaanderen onafhankelijk, dan zal daar geen massaal protest tegen komen. Ook bij een unitair België zal het protest beperkt blijven tot de overtuigden (dus zal het al iets luider zijn). De meerderheid van de mensen vindt het allemaal best, als er maar goed bestuurd wordt.

Bij een maatschappelijk debat zullen de mensen moreel verplicht worden om over het probleem na te denken: wat biedt ons nu beter bestuur. Ik heb het nu voor het zeggen, ik neem nu mijn verantwoordelijkheid, ik informeer mij voor ne keer. En dat is de grote winst voor de flaminganten.

Een referendum zonder voorafgaand maatschappelijk debat zou zeker in belgicistisch voordeel spelen: de mensen hebben zich niet kunnen informeren. Al die mennekes die zeggen "daar is geen meerderheid voor" kunnen best wel eens gelijk hebben (voor BC: dat bedoel ik nu, als u wat beschaafder was geweest voorheen, had ik het vroeger gezegd).

Kijk, ik ben niet begonnen als flamingant. Door een beetje mij te informeren in de politiek ben ik zo geworden. Die prikkel tot informatie, die overbrengen naar de gewone mens, dat is de sleutel tot Vlaamse onafhankelijkheid. Enkel een referendum en de individuele verantwoordelijkheid die er bij komt, kunnen aanzetten tot dat informatie zoeken.
Oud 24 mei 2006, 11:48   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Echt een mooie banner, tantist.
Een mooie banner, maar.............. ietwat tegenstrijdig met zijn openingspost:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Morgen Referendum?
Nee!

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be