![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee.
Sommige belgicisten vrezen dat wel eens een grotere groep zich zou kunnen uitspreken voor onafhankelijkheid. Of dat op zijn minst dit mensen aan het denken zet. Ook Elio Di Rupo behoort hier toe. Dit zijn de verstandige belgicisten. Minder verstandige belgicisten willen graag een referendum, om de Vlaams-nationalisten eens goed mores te leren met 60-70-80-90-100-110% van de stemmen pro Belgica. Dat ze dan maar in hun hol kruipen en 200 jaar lang hun wonden likken, want hierna mag een referendum nooit meer. Deze naïeve gedachtengang is natuurlijk grotesk en allesbehalve democratisch. In Montenegro zou, bij een "ne", drie jaar lang geen referendum meer gehouden mogen worden over dit onderwerp, een redelijke termijn. Maar het werd dus een "da". Maar de belgicisten zijn nog ondemocratischer in hun aanpak. Liefst van al sturen ze de Vlamingen, als ze dat al willen, onvoorbereid in het stemhokje. Wat zegt nochtans de Werkgroep Implementatie Tijdsgeest? Citaat:
Dus morgen direct een referendum? Nee, eerst een periode van informatie. Zoals het in een democratie zou moeten (maar dat is België niet).
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Echt een mooie banner, tantist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Dank u.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan" Wie citeer je?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Ja? En het verband met je vermeend citaat is...?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 mei 2006 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Wel, dat heb ik u toch al gezegd: Vlaanderen is een opportuniteit
![]() ![]() ![]()
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Vooral de periode van informatie en discussie willen de belgicisten uit de weg gaan" Ik vroeg me af wie je waaruit citeert.
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Di Rupo die er uit flapt een referendum te wensen over het voortbestaan van België, maar die terug krabbelt zodra hij beseft dat daar eerst een periode van informatie voor nodig is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() U verwijt mij té zeker te zijn van mijn stuk, maar u doet nochtans net hetzelfde hoor!
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Mogelijk: heb je daar info over?
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Is het terecht om als Vlaams-nationalist overtuigd te zijn van een grote overwinning bij een referendum? Is het terecht om als Belgicist overtuigd te zijn van een grote overwinning bij een referendum? In beide gevallen vind ik het misplaatst. Ik ben voorstander van een referendum omdat het dan eindelijk klaarheid schept: als een meerderheid zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dan leg ik me daar bij neer. Het is niet in overeenstemming met mijn visie maar ik leg me neer bij een democratische beslissing. Gaan de Vlaams-nationalisten dat ook doen wanneer het referendum het tegendeel zou bewijzen? Zeker zijn van een overwinning is het vel van de beer verkopen alvorens hij geschoten is, je kan mensen namelijk wel "beïnvloeden", maar uiteindelijk beslist hij/zij nog altijd naar eigen voelen. Bij de ene speelt emotie een grote rol, bij de andere speelt het financiële een grote rol, bij nog anderen is het een gevoel van standvastigheid (het willen vasthouden aan de reeds bestaande zaken), en weer anderen zullen stemmen omdat ze niet anders kunnen (kan men van die mensen stellen dat ze beredeneerde beslissing genomen hebben?). Het enige wat men kan doen is de vraagstelling bij zo'n referendum zo objectief mogelijk houden. Zo zie ik het althans.
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soit, ik ben ermee weg. Tot later!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=51207 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij een maatschappelijk debat zullen de mensen moreel verplicht worden om over het probleem na te denken: wat biedt ons nu beter bestuur. Ik heb het nu voor het zeggen, ik neem nu mijn verantwoordelijkheid, ik informeer mij voor ne keer. En dat is de grote winst voor de flaminganten. Een referendum zonder voorafgaand maatschappelijk debat zou zeker in belgicistisch voordeel spelen: de mensen hebben zich niet kunnen informeren. Al die mennekes die zeggen "daar is geen meerderheid voor" kunnen best wel eens gelijk hebben (voor BC: dat bedoel ik nu, als u wat beschaafder was geweest voorheen, had ik het vroeger gezegd). Kijk, ik ben niet begonnen als flamingant. Door een beetje mij te informeren in de politiek ben ik zo geworden. Die prikkel tot informatie, die overbrengen naar de gewone mens, dat is de sleutel tot Vlaamse onafhankelijkheid. Enkel een referendum en de individuele verantwoordelijkheid die er bij komt, kunnen aanzetten tot dat informatie zoeken.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een mooie banner, maar.............. ietwat tegenstrijdig met zijn openingspost:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |