Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2006, 18:48   #1
verenigd-vlaanderen
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar verenigd-vlaanderen
Standaard Godsdienst, Game Over!!

Laat ons toe ook u te leiden naar uw bewustzijn.

Sterke woorden en eindeloos argumenteren zijn mooi en democratisch.
Toch zijn we op een punt gekomen in de tijd der beschaving om naar een volgende stap over te gaan.

De tijd van godsdienst en het geloven in een hogere macht, een god, is verouderd. Laat dit duidelijk zijn.

Elk geloof heeft z'n doel en functie in het verleden vervuld.
in een moderne samenleving verwacht je toch dat mensen verder zouden staan met hun verstandelijke ontwikkeling.

Verschillende godsdienstige overtuigingen zullen blijven leiden tot conflicten.

Aanhangers van eender welke godsdienst zijn het slachtoffer van overheden en religieuze groeperingen die verkondigen dat "god" de schepper is.

"God schept de dag, moeder schept de soep".......?

Euh, welkom, dit is 2006!!!!!!

verenigd-vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 18:52   #2
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Off-topic.
Wat heeft dit met binnenlandse politiek te maken?
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 18:58   #3
verenigd-vlaanderen
Vreemdeling

Standaard

Heel veel.

Het is ook in Vlaanderen en België een doorn in het oog van de echte democratie.
Het vestigt de aandacht op het feit dat keuzes niet mogen verloedert worden door godsdienstige overtuiging.

Het toelaten van godsdiensten in het openbaar is onaanvaardbaar in een moderne beschaving.
Oud 24 juni 2006, 19:17   #4
stella-artois
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verenigd-vlaanderen Bekijk bericht
Laat ons toe ook u te leiden naar uw bewustzijn.

Sterke woorden en eindeloos argumenteren zijn mooi en democratisch.
Toch zijn we op een punt gekomen in de tijd der beschaving om naar een volgende stap over te gaan.

De tijd van godsdienst en het geloven in een hogere macht, een god, is verouderd. Laat dit duidelijk zijn.

Elk geloof heeft z'n doel en functie in het verleden vervuld.
in een moderne samenleving verwacht je toch dat mensen verder zouden staan met hun verstandelijke ontwikkeling.

Verschillende godsdienstige overtuigingen zullen blijven leiden tot conflicten.

Aanhangers van eender welke godsdienst zijn het slachtoffer van overheden en religieuze groeperingen die verkondigen dat "god" de schepper is.

"God schept de dag, moeder schept de soep".......?

Euh, welkom, dit is 2006!!!!!!
Politieke leiders moeten inderdaad handelen vanuit de ratio. Maar geloven in (een) God is niet verouderd, integendeel is geloven razend actueel.

(en ja, dit is eigenlijk off-topic)

Laatst gewijzigd door stella-artois : 24 juni 2006 om 19:18.
stella-artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 19:36   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Is razend actueel om daarover te zeiken. Dat geloof op zich is zwakjes. Toch het traditionele. Geloof in een hogere macht is trouwens heel symplistisch. En een illusie...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 19:42   #6
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Het toelaten van godsdiensten in het openbaar is onaanvaardbaar in een moderne beschaving.
Inderdaad. Stel je voor dat bvb. christenen ook daadwerkelijk hun naaste gaan liefhebben als zichzelf of moslims aalmoezen aan de armen gaan geven.
Oud 24 juni 2006, 19:43   #7
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Geloven in God is even absurd (of zinvol) als geloven in de mensheid, het vaderland, Vlaanderen, Bob Marley, jezelf, of helemaal niets... We ruilen de ene slavernij voor de andere in, net zo makkelijk als de ene vrijheid voor de andere... Lood om oud ijzer. Camus wist het al, in de jaren 50, dat het zinloos was om tegen het geloof te zijn. Nee, beter is het om tegen de mensen te zijn, in elk geval tegen die mensen die bereid zijn hun medemens te schaden uit gelijk wel ideaal ook...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 19:45   #8
verenigd-vlaanderen
Vreemdeling

Standaard

Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia.
Oud 24 juni 2006, 19:51   #9
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Elk geloof heeft z'n doel en functie in het verleden vervuld...
Dat is waar, alle zogezegde duivelskinderen en heksen zijn in de middeleeuwen reeds op de brandstapel geworpen door de kerk.

Maar u heeft gelijk hoor, geloven is achterhaald. We moeten kerk en staat strikt gescheiden houden.
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 19:55   #10
verenigd-vlaanderen
Vreemdeling

Standaard

Laten we voortaan elk geloof aanschouwen als een hobby club.
Oud 24 juni 2006, 20:00   #11
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia.
Heer, vergeef hun, want zij weten niet beter... Wat is beter, geloven in de illusie van het goddelijke, of geloven in die van de mens? In beide gevallen loop je een waandenkbeeld achterna, met dat verschil misschien dat gelovigen hun machteloosheid nog onderkennen. Overigens denk ik niet dat je begrepen hebt wat ik eerder opmerkte, het gaat niet om het geloof in gelijk wat, maar om het misbruik dat mensen daarvan maken. Het gaat niet om dat oude vrouwtje dat voor het slapengaan een kruisje slaat, het gaat om de lui die brandstapels oprichten om ketters uit te roken, en het gaat evenmin om die ene duikelaar die van sociale rechtvaardigheid droomt, het gaat om de partijbonzen die in naam van de mensheid goelags oprichten.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 24 juni 2006, 20:03   #12
verenigd-vlaanderen
Vreemdeling

Standaard

inderdaad, zo bevestigt dus ook u mijn stelling:

Dank u
Oud 24 juni 2006, 20:06   #13
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
inderdaad, zo bevestigt dus ook u mijn stelling:

Dank u
Je begrijpt er niets van... Iemand die een rotsvast vertrouwen heeft op God, is niet beter of slechter af dan iemand die een rotsvast vertrouwen heeft in 'de mens'. Als ik schreef dat gelovigen hun onmacht onderkennen, dan betekende dat ook dat 'humanisten' even onmachtig zijn, maar het vaak niet zien (of willen zien, of zich wentelen in de illusie van hun zelfstandigheid).
Oud 24 juni 2006, 20:22   #14
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ik ben gelovig, en toch laat ik mij niet leiden door Bijbelse dogma's. In discussies met protestanten ben ik dan ook de enige die niet steevast komt aanzetten met vergeelde bijbelfragmenten.

Ik geloof, maar ik denk zelf na. Ik neem dus aan dat ik noch beter, noch slechter af ben dan een ander. Het enige verschil is dat ik gerust ben in wat er na de dood volgt.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 21:12   #15
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ik ben gelovig, en toch laat ik mij niet leiden door Bijbelse dogma's. In discussies met protestanten ben ik dan ook de enige die niet steevast komt aanzetten met vergeelde bijbelfragmenten.

Ik geloof, maar ik denk zelf na. Ik neem dus aan dat ik noch beter, noch slechter af ben dan een ander. Het enige verschil is dat ik gerust ben in wat er na de dood volgt.
Zit u natuurlijk met een probleem: geloven in is eigenlijk al per definitie een dogma. Want vb. wat er na de dood volgt weet niemand, als u aanneemt dat er leven is na de dood zonder dat u hiervan bewijzen of aanwijzingen hebt gezien, neemt u een dogma aan. En geloven is "het aannemen van een causaal verband dat men niet weet, niet kan weten of niet wil weten" (W. Van Rompay)
De twee definities komen dus iet of wat overeen.
Oud 24 juni 2006, 21:15   #16
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Inderdaad. Stel je voor dat bvb. christenen ook daadwerkelijk hun naaste gaan liefhebben als zichzelf of moslims aalmoezen aan de armen gaan geven.
Ik hoef niet christelijk te zijn om mijn naaste te beminnen zoals mezelf. Ik heb voor mijn morele regels trouwens geen enkele nood aan religieuze inslag, respect voor mijn mede-mensen is zeker evengoed. En zelfs beter: homo's worden zo niet veroordeeld en bij zowat alle religies wel (want niet 'normaal').
Oud 24 juni 2006, 21:15   #17
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Zit u natuurlijk met een probleem: geloven in is eigenlijk al per definitie een dogma. Want vb. wat er na de dood volgt weet niemand, als u aanneemt dat er leven is na de dood zonder dat u hiervan bewijzen of aanwijzingen hebt gezien, neemt u een dogma aan. En geloven is "het aannemen van een causaal verband dat men niet weet, niet kan weten of niet wil weten" (W. Van Rompay)
De twee definities komen dus iet of wat overeen.
Als je de lijn dan doortrekt, dan is atheïsme of de idee dat er niets is na de dood evenzeer een geloof, want je kan ze evenmin bewijzen.
Oud 24 juni 2006, 21:16   #18
van Maerlant

Standaard

Ik neem geen enkel dogma aan. Ik geloof al in een leven na de dood van voor ik gelovig was.
Waarom is geloven een dogma, wanneer men het gevoel heeft dagelijks in contact te komen met het transcendente? Met citaten en statistieken kan men alles bewijzen, natuurlijk.

Weet echter dat vrijzinnigheid, en in mindere mate ook atheïsme een dogma is. Men weet pertinent zeker dat er geen God, geen Hoger Wezen bestaat.
Oud 24 juni 2006, 21:17   #19
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Als je de lijn dan doortrekt, dan is atheïsme of de idee dat er niets is na de dood evenzeer een geloof, want je kan ze evenmin bewijzen.
U was me voor.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 24 juni 2006, 21:22   #20
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Is Agnosticisme eigenlijk dogmatisch?
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be