Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2006, 12:36   #1
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Europese Commissie steunt paus

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln...al_achter_paus
Citaat:
Europese Commissie pal achter paus TAMPERE (ANP) -

Heel Europa moet eensgezind de boodschap van tolerantie van paus Benedictus XVI verdedigen. Vicevoorzitter Franco Frattini van de Europese Commissie heeft dat donderdag gezegd. Hij reageerde op bedreigingen van moslims aan de paus. Zij reageerden op een toespraak die Benedictus vorige week in de Zuid-Duitse stad Regensburg hield en waarin hij de moslims zou hebben beledigd.

De Italiaanse Europees commissaris, belast met justitie, noemde de paus ,,niet alleen een symbool van religie, maar ook van tolerantie en wederzijds respect''.
Het blijkt dat de Europese politiek begint te beseffen dat ze niet mogen achterblijven in het (constructief) interreligieus debat en de zware uitdagingen van de Islam, om de moslims hier in Europa zich om te vormen en de absolute basisprincipes van onze Europese mensenrechten te aanvaarden. Want daarzonder is er voor hen geen plaats in onze verdraagzame Europese maatschappij.

Ik denk dat BXVI een katalysator is om dit debat eindelijk te voeren op hoogpolitiek niveau. Het gaat namelijk over problemen die eigenlijk al deccenia aanslepen, maar geen enkele regeringsleider heeft durven aanhalen op Europees niveau. Ik hoop dat de Europese machthebbers de Islamitische machthebbers uitnodigen om dit debat te voeren en er op een constructieve manier kan gewerkt worden op duurzame Wereldvrede tussen oost en west.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 september 2006 om 12:41.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 15:04   #2
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln...al_achter_paus

Het blijkt dat de Europese politiek begint te beseffen dat ze niet mogen achterblijven in het (constructief) interreligieus debat en de zware uitdagingen van de Islam, om de moslims hier in Europa zich om te vormen en de absolute basisprincipes van onze Europese mensenrechten te aanvaarden. Want daarzonder is er voor hen geen plaats in onze verdraagzame Europese maatschappij.

Ik denk dat BXVI een katalysator is om dit debat eindelijk te voeren op hoogpolitiek niveau. Het gaat namelijk over problemen die eigenlijk al deccenia aanslepen, maar geen enkele regeringsleider heeft durven aanhalen op Europees niveau. Ik hoop dat de Europese machthebbers de Islamitische machthebbers uitnodigen om dit debat te voeren en er op een constructieve manier kan gewerkt worden op duurzame Wereldvrede tussen oost en west.
En hopelijk gaan de democratische partijen er deze keer niet in slagen om een mens met intelligentie, visie en durf een kogel door zijn kop te laten jagen, nog voor hij de kans gekregen heeft om zich te bewijzen.

Laat ons bidden voor de bescherming van Benedictus tegen de democraten.

Leve onze extreem rechtse paus!
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 16:13   #3
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Leve onze extreem rechtse paus!

Onze paus is niet rechts, niet links. Hij staat boven iedere politiek.

Voor alle duidelijkheid: hij heeft niet gezegd dat hij de Islam haat, of islamofoob is. Hij heeft misschien wel onrechtstreeks (!) zijn bezorgdheid geuit over het feit dat men geloof niet met het zwaard moet verspreiden, zoals Mohammeds leer verkondigt. Hij respecteert de Islam, en vraagt aan de Islam om ook de niet-moslims te respecteren. Daarom heeft hij ook nu opnieuw opgeroepen tot interreligieus dialoog.

En vergeet niet dat zijn redevoering niet eens ging over Christendom vs. Islam, maar over geloof vs. rede!!! Hij gaf aan dat men door het oprechte en gemeende geloof tot een diepere rede kan komen.
Oud 21 september 2006, 16:16   #4
Ploertendoder
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

Onze paus is niet rechts, niet links. Hij staat boven iedere politiek.

Voor alle duidelijkheid: hij heeft niet gezegd dat hij de Islam haat, of islamofoob is. Hij heeft misschien wel onrechtstreeks (!) zijn bezorgdheid geuit over het feit dat men geloof niet met het zwaard moet verspreiden, zoals Mohammeds leer verkondigt. Hij respecteert de Islam, en vraagt aan de Islam om ook de niet-moslims te respecteren. Daarom heeft hij ook nu opnieuw opgeroepen tot interreligieus dialoog.

En vergeet niet dat zijn redevoering niet eens ging over Christendom vs. Islam, maar over geloof vs. rede!!! Hij gaf aan dat men door het oprechte en gemeende geloof tot een diepere rede kan komen.
Kom kom. Moest een Vlaamse politieker hetzelfde gezegd hebben, dan waren de democraten nu al aan het complotteren om hem te vermoorden of minstens uit de politieke arena te verbannen wegens zijn fascistische mening.

Ik vind dan ook dat we onze extreem rechtse paus niet hard genoeg kunnen beschermen tegen de democratische krachten.
Oud 21 september 2006, 16:22   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom kom. Moest een Vlaamse politieker hetzelfde gezegd hebben, dan waren de democraten nu al aan het complotteren om hem te vermoorden of minstens uit de politieke arena te verbannen wegens zijn fascistische mening.

Ik vind dan ook dat we onze extreem rechtse paus niet hard genoeg kunnen beschermen tegen de democratische krachten.
Wat heeft u toch tegen democratie?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 12:53   #6
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

De voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, begrijpt niet waarom de regeringsleiders van de EU niet reageren:

Citaat:
Barroso hekelt houding EU jegens uitspraken pausUitgegeven op zondag 24 september 2006 om 12:06:52

(Novum/AP) - Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie heeft er zijn teleurstelling over uitgesproken dat paus Benedictus XVI na zijn uitspraken over de islam zo weinig steun heeft gekregen van de leiders van de EU-landen.

"Het heeft mij teleurgesteld dat er niet meer Europese leiders zijn geweest die hebben gezegd dat de paus natuurlijk het recht heeft om zijn mening te uiten", aldus Barroso tegenover de Duitse krant Welt am Sonntag. "Wij moeten onze waarden verdedigen", voegde de EC-voorzitter hieraan toe.

Volgens Barroso vormen niet de uitspraken van de paus het probleem, maar de reactie van extremisten op die uitspraken en hebben de Europese leiders de paus hun onomwonden steun onthouden uit angst voor een confrontatie en uit een vorm van politieke correctheid. "Wij moeten tolerantie niet verwarren met een vorm van politieke correctheid."

Eurocommissaris van justitie Franco Frattini deed donderdag een oproep tot de Europese regeringen zich te scharen achter de boodschap van verdraagzaamheid van de paus. "Europa zou eensgezind achter de boodschap van verdraagzaamheid van paus Ratzinger moeten staan", zei Frattini op een bijeenkomst van de ministers van justitie en binnenlandse zaken. Frattini zei ook dat de Europese Unie de dreigementen tegen het Vaticaan zeer ernstig neemt en noemde ze 'een dreigement tegen de mensheid, niet alleen het christendom'.

De paus zei woensdag dat hij niet had bedoeld de islam te beledigen toen hij een tekst citeerde van een middeleeuwse keizer waarin de islam als 'slecht en onmenselijk" wordt neergezet. Hij ging echter niet zover om zijn persoonlijke excuses aan te bieden voor het citaat, zoals door veel moslimleiders wordt geëist.

De Italiaanse politie heeft inmiddels extra veiligheidsmaatregelen genomen, met name rond het Vaticaan. Ook moskeeën en andere islamitische instellingen worden extra bewaakt.
...We moeten tolerantie niet verwarren met een vorm van politieke correctheid...

Laatst gewijzigd door Judokus : 24 september 2006 om 12:55.
Oud 24 september 2006, 18:02   #7
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Wij moeten niks en dan vooral niet mouwvegen bij de paus...
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 20:49   #8
Ploertendoder
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat heeft u toch tegen democratie?
Er zijn maar twee politieke strekkingen: extreem rechts en democratisch. Aangezien ik tot het extreem rechtse kamp behoor ben ik uiteraard tegen de democraten.

Net zoals de republikeinen in Amerika dat behoren te zijn.

Bovendien willen de democraten extreem rechts volledig verbieden, zodat er nog maar één politieke 'strekking' overblijft.

Dan zitten we per definitie in een één-partijstaat en daar hou ik niet zo van. Vandaar dat ik tegen de democraten ben.

Weg met de democraten!

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 24 september 2006 om 20:53.
Oud 24 september 2006, 21:50   #9
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zijn maar twee politieke strekkingen: extreem rechts en democratisch. Aangezien ik tot het extreem rechtse kamp behoor ben ik uiteraard tegen de democraten.

Net zoals de republikeinen in Amerika dat behoren te zijn.

Bovendien willen de democraten extreem rechts volledig verbieden, zodat er nog maar één politieke 'strekking' overblijft.

Dan zitten we per definitie in een één-partijstaat en daar hou ik niet zo van. Vandaar dat ik tegen de democraten ben.

Weg met de democraten!
Beste Ploertendoder, ik vrees dat uzelf wel onbewust een enorme voorstander van de democratie bent. Want er is geen één forumlid die zoveel peilingen begint als u.

De peilingen door jou gestart deze laatste maand:
  • Voor of tegen staatsgreep?
  • Verplichte emigratie van moslims naar Baardaapistan?
  • Moslims of ratten?
  • Moslims steken paus in brand
  • Wat is de grootste bijdrage van de Islam?
  • Benedictus Imperator Magnus?
  • Nieuwe Kruistocht?
  • Goede of slechte religies?
  • ...
Hoe kun je zo'n groot democraat zijn???

Laatst gewijzigd door Judokus : 24 september 2006 om 21:51.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be