Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 10:00   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard Over de liberalisering van de postmarkt

De Europese Commissie besloot onlangs dat de postmarkt in de gehele Europese Unie in 2009 geliberaliseerd moet zijn. Een beslissing die niet zomaar uit de lucht komt vallen, want al jaren geleden was aangekondigd dat een liberalisering noodzakelijk zou worden. In de meeste landen heeft men allang voorbereidingen getroffen voor liberalisering door het postbedrijf te verzelfstandigen en (een deel van) de markt zelf al te privatiseren.

De Belgische regering heeft tot nu toe niets gedaan om deze stap voor te bereiden. Integendeel, men hoopt nu zelfs uitstel te krijgen van Europa omdat men zijn huiswerk niet heeft gedaan. Tegelijkertijd wordt er moord en brand geschreeuwd over de gevolgen van liberalisering, waarbij ik mij dan afvraag of men überhaupt wel bereid is de liberalisering ooit door te voeren. Als je er immers van overtuigd bent dat liberalisering een ramp betekent voor de dienstverlening, dan moet je er helemaal niet aan beginnen, ook niet een paar jaar later.

Maar is het nu wel zo reëel om te denken dat vrijmaking van de postmarkt betekent dat de dienstverlening achteruit gaat en de prijzen stijgen?

Laten we eens de situatie in België, waar alles nog in overheidshanden is, vergelijken met Nederland, waar het postbedrijf geprivatiseerd en de postmarkt al grotendeels geliberaliseerd is en binnenkort ook voor gewone brieven tot 50 gram concurrentie mogelijk is.

België - De Post / La Poste / Die Post
1.300 postkantoren
0,46 cent voor gewone brief zonder prioriteit (2 werkdagen)
0,52 cent voor gewone brief met prioritiet (1 werkdag)
42.000 medewerkers

Nederland - Koninklijke TNT Post
800 postkantoren en 1.300 servicepunten, samen 2.100 verkooppunten
0,39 cent voor gewone brief, algemeen tarief (1 werkdag)
59.000 medewerkers

Nu is men wel van plan het algemeen tarief in NL te verhogen naar 44 cent (nog niet zeker, want er is veel protest), maar dan nog:
- post versturen is in Nederland goedkoper dan in België, terwijl het land groter is
- er zijn in Nederland meer verkooppunten dan in België, ook in relatie tot het aantal inwoners
- er wordt in Nederland winst gemaakt en in België niet

Wat is er dan zo dramatisch aan liberalisering? Ik denk dat ik het wel weet: men is bang voor de werkgelegenheid. De Post heeft relatief veel meer mensen in dienst dan TNT Post. Het is, zoals meestal bij overheidsbedrijven, een waterhoofd. Onder het mom van slechtere dienstverlening en hogere kosten voor de klant probeert men te voorkomen dat heel wat beambten die nu nog hele dagen duimen zitten te draaien achter een loketje in Petit-Église-en-Ardenne, straks de laan uit gestuurd worden omdat zij inderdaad overbodig zijn. Verborgen werkloosheid noemt men dat, en die wordt bij liberalisering ineens akelig zichtbaar. Hun werk kan best overgenomen worden door de plaatselijke kruidenier of sigarenwinkel, waar naar Nederlands voorbeeld een servicepunt kan worden geopend. En dat gaat dus niet ten koste van de dienstverlening, want ook daar kun je terecht voor een postbus, een aangetekende verzending of het afgeven van een pakketje. Geen enkel probleem.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:14   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.554
Standaard

Binnen een paar jaar bestaan er enkel nog een paar grote jongens,

Duitse post die zijn slim geweest hebben DHL verder heb je nog TNT UPS en FED ex en nog een paar kleine koerierbedrijfjes.

Al de rest wordt email en bedrijven als Belgacom en zelf Proximus gaan moeten heroriënteren want binnen 10 a 15 jaar gaan die totaal verdrongen worden door VOIP zowel wirred als wireless.

Moest ik nu poen hebben, ik begon al die masten van proximus en mobistar over te nemen, en binnen 5 jaar zette ik daar omni directionele WIFI antenne's op, en een paar jaar later, spreekt ge niet meer van GSM.

Een internationaal gesprek zal dan overal evenveel kosten, namelijk een lokaal gesprekske + de prijs voor abonnement van een provider die zijn breedband lijnen ter beschikking steld.

Telefonie, Brievenpost enz... binnen enkele jaren, zul je het bekijken in een museum.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:24   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:43   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...
Dat is waar, maar geef toe, slechter dan met de post kan haast niet hé.

Trouwens wie schrijft er nu nog brieven... ? Ik gebruik de post alleen nog in de kerstperiode en om pakskes te laten opsturen of om te versturen, maar dat kan ik even goed of zelf beter laten doen door DHL of FedEx.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:04   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Er wordt inderdaad veel overroepen. Wat men nu legaal gaat maken, is eigenlijk doodzonde ooit verboden te zijn geweest: het handschrift van de ene naar de andere brengen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:24   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is waar, maar geef toe, slechter dan met de post kan haast niet hé.

Trouwens wie schrijft er nu nog brieven... ? Ik gebruik de post alleen nog in de kerstperiode en om pakskes te laten opsturen of om te versturen, maar dat kan ik even goed of zelf beter laten doen door DHL of FedEx.
Binnenkort komen die naast jouw bed een HUB-luchthaven installeren...
Nadat ze eerst de bomen in je tuin omgehakt hebben.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 12:16   #7
schaduwrijk
Burgemeester
 
schaduwrijk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
Standaard

er zijn nu eenmaal fundamentele zaken in onze samenleving die men niet zomaar mag liberaliseren. De post, die verliest met e-mail en andere technieken toch een groot deel van zijn fundament als communicatiemiddel.
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 12:32   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Binnen een paar jaar bestaan er enkel nog een paar grote jongens,

Duitse post die zijn slim geweest hebben DHL verder heb je nog TNT UPS en FED ex en nog een paar kleine koerierbedrijfjes.

Al de rest wordt email en bedrijven als Belgacom en zelf Proximus gaan moeten heroriënteren want binnen 10 a 15 jaar gaan die totaal verdrongen worden door VOIP zowel wirred als wireless.

Moest ik nu poen hebben, ik begon al die masten van proximus en mobistar over te nemen, en binnen 5 jaar zette ik daar omni directionele WIFI antenne's op, en een paar jaar later, spreekt ge niet meer van GSM.

Een internationaal gesprek zal dan overal evenveel kosten, namelijk een lokaal gesprekske + de prijs voor abonnement van een provider die zijn breedband lijnen ter beschikking steld.

Telefonie, Brievenpost enz... binnen enkele jaren, zul je het bekijken in een museum.
en iedereen draadloos internet dan ook, waar men wilt? of is dat een brug te ver?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 14:02   #9
Kpax
Lokaal Raadslid
 
Kpax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Locatie: Ergens in Helvetië
Berichten: 397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...
Liberalisering is geen garantie voor lagere prijzen. Als wereldwijd de energieprijzen stijgen dan kan een privaat energiebedrijf ook niets anders dan dat doorrekenen aan de klant. Bedenk dan dat zonder liberalisering de prijzen mogelijks nog sneller gestegen waren.

Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweret ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.
__________________
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 14:06   #10
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Binnenkort komen die naast jouw bed een HUB-luchthaven installeren...
Nadat ze eerst de bomen in je tuin omgehakt hebben.
er bestaat toch al een mooie luchthaven die als hub zou kunnen dienen ?
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:01   #11
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Hoe gaan de machtspartijen dit nu oplossen?
Is dit een zware slag voor het clièntelisme van de machtspartijen of hebben die hierop reeds een high-tech antwoord?
Bijvoorbeeld: onze mensen op die en die postjes of geen vergunning zoals bij VTM/VT4/JIM/Belgacom enz?
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:33   #12
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Over cliëntelisme gesproken: ook het laatste Belgische overheidsbedrijvenbolwerk, de spoorwegen, moet er door Europese regelgeving binnenkort aan geloven. Het goederenvervoer is al geliberaliseerd en naar verluid zou in 2008 ook het internationale reizigersverkeer vrijgegeven worden. Het binnenlandse reizigersvervoer volgt dan waarschijnlijk in 2012.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 16:25   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Over cliëntelisme gesproken: ook het laatste Belgische overheidsbedrijvenbolwerk, de spoorwegen, moet er door Europese regelgeving binnenkort aan geloven. Het goederenvervoer is al geliberaliseerd en naar verluid zou in 2008 ook het internationale reizigersverkeer vrijgegeven worden. Het binnenlandse reizigersvervoer volgt dan waarschijnlijk in 2012.
Een europese regelgeving die allemaal mee is goedgekeurd door de extreem-linkse socialistische verdedigers van de overheidsbedrijven in ons land. Eerst liberale maatregelen mee goedkeuren achter de schermen om vervolgens zich op te werpen als verdedigers van het personeel van de overheidsbedrijven als de camera's draaien. Het is overigens belachelijk te stellen dat de overheid nog niets heeft gedaan. De helft van de Post is verkocht. Meer dan tienduizend man hebben ze (reeds) op straat gezet. Tientallen kantoren werden gesloten en de rest werd compleet veranderd. De Post is vandaag de grootste afnemer van interimarbeid geworden in België. Sorteercentra worden vervangen door een 4tal volautomatische sorteerfabrieken. Georoute I, II en binnenkort III,

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 oktober 2006 om 16:33.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 17:36   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Och, dat is - om even een Hollandse uitdrukking te gebruiken - klein bier vergeleken met wat er nodig is om rendabel te werken. Men zal ook in België de keuze moeten maken om ofwel de dienstverlening fors in te krimpen (dus een groot aantal postkantoren sluiten) ofwel de dienstverlening elders onder te brengen (in servicepunten in supermarkten, tabakszaken, boekwinkels, etc.). Die automatisering heeft daar niets mee te maken, dat is sowieso een logische ontwikkeling: telefoonverbindingen worden ook niet meer in een centrale door een ambtenaar die twee stekkertjes verbindt tot stand gebracht.

Aan de dienstverlening zal daardoor weinig tot niets veranderen, behalve dan dat de postbode geen tijd meer heeft om bij iedereen op de koffie te gaan (maar daar is 'ie ook niet voor ingehuurd). In de werkgelegenheid ongetwijfeld wel. Als je uitgaat van eenzelfde aantal inwoners per medewerker als in Nederland, zou de Belgische Post niet meer dan 35.000 werknemers mogen hebben. Nu zijn het er 42.000. Dan moet je echter rekening houden met het feit dat TNT Post ook nog een goeddraaiende pakketdienst heeft. Ik weet niet hoe dat bij De Post in België precies zit.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 17:41   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.148
Standaard

Ik heb dit jaar tonogtoe 2 (twee) papieren brieven verzonden en 1 (één) keer reeds ben ik fysiek binnengeweest in het Postkantoor....

Bij nader inzien was er de mogelijkheid de 2 papieren werkjes via email te verzenden

Dankzij CertiPost ,de persoonlijke gratis postbox voor iedere Belg ziet het ernaar uit dat belangrijke(officiele) brieven binnenkort ook niet meer in papiervorm naar mijn bus moeten komen....


De Post KAN geen toekomst meer hebben in klein gekneuter met briefjes en zo....zo simpel is het...

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2006 om 17:41.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 18:10   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Och, dat is - om even een Hollandse uitdrukking te gebruiken - klein bier vergeleken met wat er nodig is om rendabel te werken. Men zal ook in België de keuze moeten maken om ofwel de dienstverlening fors in te krimpen (dus een groot aantal postkantoren sluiten) ofwel de dienstverlening elders onder te brengen (in servicepunten in supermarkten, tabakszaken, boekwinkels, etc.). Die automatisering heeft daar niets mee te maken, dat is sowieso een logische ontwikkeling: telefoonverbindingen worden ook niet meer in een centrale door een ambtenaar die twee stekkertjes verbindt tot stand gebracht.

Aan de dienstverlening zal daardoor weinig tot niets veranderen, behalve dan dat de postbode geen tijd meer heeft om bij iedereen op de koffie te gaan (maar daar is 'ie ook niet voor ingehuurd). In de werkgelegenheid ongetwijfeld wel. Als je uitgaat van eenzelfde aantal inwoners per medewerker als in Nederland, zou de Belgische Post niet meer dan 35.000 werknemers mogen hebben. Nu zijn het er 42.000. Dan moet je echter rekening houden met het feit dat TNT Post ook nog een goeddraaiende pakketdienst heeft. Ik weet niet hoe dat bij De Post in België precies zit.
De tijd dat de postbode tijd had om zelfs nog bij één a twee mensen op zijn ronde iets te drinken, laat staan een babbeltje te slaan is al een klein decennium verleden tijd. Nog niet gehoord van Georoute I, II,III zeker? Er wordt hier over De Post gesproken anno 1960 en niet anno 2006.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 oktober 2006 om 18:12.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 18:11   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb dit jaar tonogtoe 2 (twee) papieren brieven verzonden en 1 (één) keer reeds ben ik fysiek binnengeweest in het Postkantoor....

Bij nader inzien was er de mogelijkheid de 2 papieren werkjes via email te verzenden

Dankzij CertiPost ,de persoonlijke gratis postbox voor iedere Belg ziet het ernaar uit dat belangrijke(officiele) brieven binnenkort ook niet meer in papiervorm naar mijn bus moeten komen....


De Post KAN geen toekomst meer hebben in klein gekneuter met briefjes en zo....zo simpel is het...
Postvolume is de laatste jaren helemaal niet gedaald ondanks heel de hype rond Internet. Er is een verplaatsing binnen het volume maar niet zozeer in de hoeveelheid volume.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 19:57   #18
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kpax Bekijk bericht
Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweert ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.
Nooit gehoord van het "fingeren van omzet" zeker? Dat is nl. een witwasmethode die vooral door de maffia wordt gebruikt en dé bestaansreden is van heel die "goedkope" luchtvaartsector. Wie is er hier blind?
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.

Laatst gewijzigd door Daphne : 20 oktober 2006 om 20:05.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 23:05   #19
Kpax
Lokaal Raadslid
 
Kpax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Locatie: Ergens in Helvetië
Berichten: 397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Nooit gehoord van het "fingeren van omzet" zeker? Dat is nl. een witwasmethode die vooral door de maffia wordt gebruikt en dé bestaansreden is van heel die "goedkope" luchtvaartsector. Wie is er hier blind?
Sorry hoor. Ik heb het niet alleen over de Ryanairs en co. De prijzen voor vliegreizen zijn bij elke maatschappij gedaald, en daar zit de liberalisering zeker achter. Luchtvaartmaatschappijen zijn (gedwongen) een stuk efficienter geworden (of ze bestaan niet meer).

Dat de lage kost maatschappijen misbruikt zouden worden om maffia geld wit te wassen is nieuw voor mij. Ik wist niet dat de maffia zoveel omzet haalde overigens.
Heb je hier een bron van?
__________________
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 09:29   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kpax Bekijk bericht
Liberalisering is geen garantie voor lagere prijzen. Als wereldwijd de energieprijzen stijgen dan kan een privaat energiebedrijf ook niets anders dan dat doorrekenen aan de klant. Bedenk dan dat zonder liberalisering de prijzen mogelijks nog sneller gestegen waren.
Het liberaliseringsverhaal is heel wisselvallig. Dezelde sectoren liberaliseren, de spoorwegen bv, wordt in bepaalde landen een succesverhaal en in andere een ramp. Veel hangt af van de voorbereiding en de begincondities en de gevolgde procedures.
Dat de prijzen zonder liberalisering nog sneller zouden gestegen zijn, behoort tot het domein van de fictie en valt niet hard te maken.

Citaat:
Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweret ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.
Nergens is te sterk uitgedrukt, natuurlijk.
Maar ze zijn wél overal gestegen in sectoren waar IK mee te maken had, zei ik.
IN 2OO4 heeft de privatisering van de electriciteitsvoorziening mijn factuur 2O% verhoogd.....Alstublief. Twintig procent. Dankuwel...

Ik heb geen telefoon en vliegen doe ik alleen in noodgevallen.
Aan die boom kan ik dus niet meebetalen.

De hele vliegtuigindustrie moet trouwens om ecologische redenen
gerevolutioneerd worden, of ze doen onze overlevingskansen globaal de das om.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 oktober 2006 om 09:31.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be