![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Canon van Nederland, een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen in de Nederlandse geschiedenis, is gisteren gepresenteerd. Eindelijk is er een samenhangend overzicht van de nationale geschiedenis, bedoeld voor behandeling in de hoogste klassen van de basisschool.
Er was zeer veel behoefte aan zo'n overzicht, want grote delen van de Nederlandse geschiedenis worden nu gewoon vergeten. Ik heb op school bijvoorbeeld nooit iets over de Gouden Eeuw meegekregen. Bovendien worden de geschiedenislessen nu thematisch gegeven en niet chronologisch, waardoor sowieso bepaalde onderwerpen wegvallen omdat andere heel uitgebreid behandeld worden. Met de komst van de canon kan dat weer teruggedraaid worden. Gelukkig. De canon bestaat niet uit droge jaartallen en namen van personen, maar uit 'vensters' met verhalen rond belangrijke gebeurtenissen in en onderwerpen van de geschiedenis. De bedoeling is dat de leerkrachten hier hun eigen inbreng bij geven. Het is zeker geen nationalistisch verhaal, want ook de mindere kanten van de geschiedenis komen aan bod: de slavernij, de politionele acties in Indonesië, de rol van Nederlandse soldaten bij de val van Srebrenica, etc. De meest recente geschiedenis staat er dan weer niet in: Pim Fortuyn komt er (nog) niet in voor. Maar over vijf jaar wordt de lijst weer geëvalueerd. De canon staat volledig online op www.entoen.nu |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat het geen nationalistisch verhaal is? Geschiedenis is geschiedenis, ik ben een nationalist en ik vind dat alle delen van de geschiedenis aan bod moeten komen, positief of negatief.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 18 oktober 2006 om 15:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onrechtstreeks heeft ze er haar stempel op gedrukt.
![]() |
#4 |
|
![]() Dan kan ik nog wel een paar figuren gaan opnoemen die niet in die lijst staan...
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kan altijd suggesties doen...
![]() |
#6 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]()
![]() |
#8 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Die was in Vlaanderen van grotere betekenis dan in de Noordelijke Nederlanden denk ik. Hoewel tot 1830 regelmatig ook de Zuidelijke Nederlanden behandeld worden, is de selectie gemaakt op basis van de belangrijkste punten voor het huidige Nederland. Men heeft zich ook beperkt tot 50 'vensters', vijftig onderwerpen dus. Sommige aspecten vallen dan af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Als men zo gaat beginnen, kan ik op dezelfde manier een heel andere geschiedenis gaan weergeven...
![]() |
#11 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar als je er van overtuigd bent dat uitwijden over bepaalde onderwerpen noodzaak is, neem ik aan dat je de geschiedenislessen niet wil afschaffen en ze ook niet wil beperken tot de letterlijke tekst van het geschiedenisboek. Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Je denkt toch niet dat dit alles is dat bij geschiedenis behandeld wordt? Dit is een handleiding voor de Nederlandse geschiedenis, maar daarnaast worden (op de middelbare school vooral) ook nog allerlei internationale onderwerpen behandeld. Zoals ik al zei, bij mij ging het zelfs hoofdzakelijk over buitenlandse en internationale onderwerpen (WOI, WOII, Koude Oorlog, SU/Rusland, VS, China, Midden-Oosten, naoorlogs Duitsland, Europese eenwording). Van de Nederlandse geschiedenis heb ik alleen de geschiedenis vanaf 1848 en Nederlands-Indië gehad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Dim
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gisteren werd er ook over gediscussieerd op onze Belgische zenders. De argumenten tégen waren zeer overtuigend:
1. Het feit dat die canon er moet komen, zegt zeer veel over het (afwezig zijn van) niveau van de geschiedenislessen in Nederland. Het valt te betwijfelen of zo'n canon dat niveau kan opkrikken. 2. Die canon komt er niet op vraag van geschiedenisleerkrachten, maar op vraag van de politiek. De canon is dan ook politiek gekleurd: het 50ste "axioma" bvb. luidt als volgt: "de multiculturele samenleving is een feit". 3. (Democratische) politici moeten met hun fikken van de inhoud van geschiedenislessen afblijven. 4. Het is helemaal niet slecht dat verschillende geschiedenisleraars verschillende aandachtspunten hebben in hun geschiedenisles. Zo leer je als leerling ook direct wat "historische kritiek" betekent.
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
1. Inderdaad is het Nederlandse geschiedenisonderwijs slecht, zoals ik hierboven al aangaf. Men behandelde tot nu toe alles thematisch i.p.v. chronologisch, waardoor bepaalde onderwerpen sterk werden uitgelicht en andere helemaal niet werden behandeld. De samenhang valt daardoor weg en de algemene historische kennis lijdt daaronder, zoals uit alle onderzoeken blijkt. Er is dus wel degelijk een noodzaak. De canon kan in ieder geval helpen om als handleiding voor een chronologische behandeling te voorkomen dat belangrijke punten of periodes vergeten worden. 2. De canon is niet door de politiek, maar juist door historici opgesteld. De politiek heeft enkel gevraagd om een overzicht van de Nederlandse geschiedenis te maken, over de inhoud werd vooraf niets vastgelegd. Waarom deze dan politiek gekleurd zou zijn is mij een raadsel. Het 50e venster luidt overigens helemaal niet 'De multiculturele samenleving is een feit', dit venster behandelt enkel de maatschappelijke ontwikkelingen in de afgelopen vijftig jaar. De conclusie 'is een feit' wordt niet getrokken. Overigens is de canon voor een groot deel bedoeld voor het basisonderwijs, waar je helemaal geen vakleerkrachten geschiedenis hebt. Verder wordt de hervorming van het geschiedenisonderwijs wel degelijk gedragen door de leraren, al was het maar omdat zij straks niet meer vastzitten aan het thematisch behandelen van de geschiedenis. 3. Zie onder 2.: de politiek legde tot nu toe veel meer vast wat de inhoud moest zijn dan nu. Toen móest er thematisch behandeld worden, nu mag dat weer chronologisch. En nogmaals, de canon is niet door de politiek opgesteld. In de commissie zitten alleen maar mensen uit het vakgebied, zie op www.entoen.nu onder 'Commissie'. 4. Zoals je onder 'Wat is een canon?' kunt lezen onder 'Wat is de bedoeling van een canon?': "De hier gepresenteerde canon is in de eerste plaats bedoeld voor het onderwijs: niet als verplichte stof, maar wel als een duidelijke handreiking van wat er op de basisschool en op de verschillende schooltypen van het voortgezet onderwijs behandeld zou kunnen worden." Blijkbaar is men in Vlaanderen gewend dat alles wat gepresenteerd wordt over het onderwijs ook meteen verplicht is, maar uiteraard gaat het hier enkel om een handleiding voor de lessen die door de docenten verder vormgegeven moeten worden. Natuurlijk moeten docenten zelf verder uitwijden over de onderwerpen, de verschillende kanten van een onderwerp belichten en leerlingen zelf laten nadenken over hoe je de geschiedenis kunt bekijken. Dat gebeurt nu ook al en dat blijft zo. De canon is enkel bedoeld om aan te geven waarover lesgegeven kan worden, niet hoe dat moet gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 Is de geschiedenis zelf al een schakel van griezels, het griezeligste is nog de griezelige onwetendheid van de leerlingen over de meest essentiële historische feiten. Als het schieten met zware canonnen daar enige verbetering in kan brengen, dan helemaal voor... |
|
![]() |
![]() |