![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burgemeester
|
Gisteren in De Laatste Show, Bert Anciaux op bezoek.
Bert: "Mijn Frans is echt een ramp." Mark Uytterhoeven: "Is het daarom dat je Vlaams-nationalist bent geworden?" Bert: "Bwaa, ik denk dat dat een jeugdzonde was." Dat was even schrikken. Meneer is een paar maanden minister van België en de ideologie waar hij jarenlang voor vocht, is plots een jeugdzonde. De bubbels kunnen nu misschien juichen, maar het is toch opvallend. * Bert Anciaux is na enkele maanden minister belgischgezind. * Guy Verhofstadt is als premier grote vriend van de koning, hoewel hij in de oppositie niet Vlaams genoeg kon zijn. * Idem voor CD&V. Daaruit leid ik af dat Vlaams-nationalisme idealisme is, en Belgicisme plat opportunisme. Daarom alle respect voor de N-VA, die trouw blijft aan haar idealen.
|
|
|
#2 |
|
Europees Commissaris
|
Groot gelijk Henry!
Ik had het niet beter kunnen zeggen. --------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
#3 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Banneling
|
Ik heb een andere verklaring: het Vlaams-nationalisme is gewoon onhoudbaar wegens te idioot éénmaal je met de werkelijke macht wordt geconfronteerd.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Erwin |
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dream on! Erwin |
|
|
|
|
|
|
#8 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#9 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Mooi voorbeeld van de VLD-dictatuur. En maar kritiek op het Blok hebben, de liberale honden. |
||||
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En waaruit blijkt dat er nu een meerderheid voor reünitarisering is? Uit het stemmenaantal van de BUB? |
|
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Beef, Albert, beef!!! Vlaamse groeten Erwin |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#14 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En niet alleen bij chirobroekjes zoals Bertje Ansjoo... Je hoeft er maar de burgermanifesten van Verhofstadt op na te lezen om bewijzen te vinden van vreemde kronkels die al onmiddellijk ontstaan bij het betreden van de cenakels van wat Hans de 'werkelijke macht' noemt. Die van het 'Belgisch Consortium' bijvoorbeeld. Iets om trots op te zijn voor belgicistjes a la Hans en consoorten want ... volstrekt ondemocratisch. De Coudenberggroep was er een onderdeel van maar het uit de hand gelopen studentengrapje van Hans zal nooit, zelfs maar een schijn van herhaling kunnen bewerkstelligen. Dat heeft Hans' hele achterban hier tot in den treure bewezen en bevestigd. Iemand die er echt van overtuigd is dat het Vlaams-nationalisme geen enkel gevaar meer betekent voor België voelt immers niet zo'n onstuitbare behoefte dit tot in den treure te herhalen, ja er zelfs een ware kruistocht tegen te voeren.
|
|
|
|
#15 |
|
Minister
|
Het Vlaams Nationalisme zien wij inderdaad als bedreiging voor België. En wij nemen onze strijd voor de eenheid van de Belgische Staat heel serieus. Misschien zelfs als een kruistocht, inderdaad. Maar dan een kruistocht voor verbroedering, samenwerking, een functionele staat, tegen de particratie, maar voor �*lle burgers.
Uw kruistochtje, tegen de Belgische staat, voor splitsing, gebaseerd op een verschillentheorie die lichtelijke gelijkenissen vertoond met een bepaalde theorie van 60 jaar geleden, tegen samenwerking, voor het egoïstisch "eigen volk"-principe, en voor slechts een select deel van alle burgers, noem ik veel minder eervol.
|
|
|
#16 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
*Samenwerking kan er over de grenzen heen zijn. *Een functionele staat zullen we hebben bij een splitsing. Of toch tenminste een waarbij de Vlamingen - en de andere bevolkingsgroepen - hun specifieke problemen kunnen aanpakken. *Ikzelf ben ook tegen de paricratie. *Ik ben ook voor alle burgers.
|
|
|
|
#17 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
Denken we maar aan grote staatslieden als Oliver Cromwell, die de Ieren ongenadig uitmoordde om de laatste katholieke bastions in zijn "Union" te vernietigen. Of kijken we naar keizer Karel V, die een unieke stedelijke samenleving in Vlaanderen liet verpletteren door de democratische steden van al hun rechten en vrijheden te beroven. Of laten we eens naar het voorbeeld van grote mannen als de Habsburgers en de Ottomanen die in hun drang om zo groot en machtig mogelijk te worden de kiem zaaiden voor de slachtingen in de Balkan in de 20e eeuw. In vergelijking met de unitaristen zijn de nationalisten broekventjes die nog maar pas aan het venster komen kijken. Denk daar maar eens aan als je nog eens over de toekomst van de unitaire staat gaat roepen... |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#19 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laat ik duidelijk zeggen dat ik niks tegen de Walen heb, maar dat ik niet akkoord ben met de Waalse politici. Dit is toch wel een hemelsbreed verschil.
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als de bub ers dan toch over verdraagzaamheid en broederschap spreken vraag ik mij af waarom ze zo de belgische, begrensde staat steunen en niet consequent grenzen afschaffen en pleiten voor een unitaire Aarde?
Citaat:
|
|
|