![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik stel voor alle Sociale Zekerheids-uitkeringen te beperken in de tijd. Concreet: tot de leeftijd van 75 jaar kan iedereen een beroep doen op dit systeem. Daarna valt men ofwel terug op de bijstand (leefloon), ofwel op een privé-verzekering, ofwel kiest men voor euthanasie. Om dit laatste zonder bloedvergieten te laten verlopen, mag elke 75-plusser op vertoon van zijn identiteitskaart een zelfmoordpilletje komen afhalen op het gemeentehuis.
Dit model voorziet dus een zorgeloos leven tot 75 jaar (voor iedereen gelijk = een duidelijk egalitair uitgangspunt), terwijl mensen gespaard blijven van de gruwelijke aftakeling die hen na die leeftijd doorgaans wacht, en die veelal nodeloos gerokken wordt door allerhande medische wonderelixirs en -pilletjes. Genieten van het leven doen we dus in de helderste en kwiekste jaren van ons leven, en gelet op de wetenschap dat het na ons 75ste afgelopen is, zullen we er des te meer van genieten en des te beter kunnen plannen wat we nog allemaal met dit leven willen aanvangen. Bijkomende voordelen: kinderen moeten minder lang op de erfenis van hun ouders wachten, hebben er bijgevolg minder belang bij ze te vermoorden, én het bedrag van de erfenis is ook hoger (minder persoonlijke uitgaven aan prothesen, medicijnen, rolstoelen, liften, bejaardenhomes, etc). Hun kinderen kunnen ook meer tijd investeren in de achterkleinkinderen, wat de stabiliteit van de opvoedingsomgeving en de relaties ten goede komt, alsmede het psychisch welbevinden van deze middengeneratie (minder stress). Alzo perken we ook de overbevolking wat in, lopen trams en bussen minder vertraging op (en hebben wij eindelijk plaats op de bus), zitten er minder risico-oudjes achter het stuur van een wagen, etc. Kortom, niks dan voordelen. Wie kent er nog? Mochten er nadelen zijn, mag u dat natuurlijk ook signaleren, maar ik vermoed dat die niet opwegen tegen de voordelen. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 22 juni 2007 om 06:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() maar 10 jaar van uw pensioen genieten is ook maar weinig. Bovendien, worden de pensioenen verhoogd tav uw bijdrage gedurende de tijd dat je hebt gewerkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik veronderstel toch dat dit sarcastisch bedoeld is?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo'n idioot voorstel kan alleen uit de hand van een neoliberaal vloeien... Bah.
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom gepensioneerden - een groep waarin de armoede reeds ontstellend hoog is - zouden moeten terugvallen op een leefloon ontgaat me geheel. Tenzij je de belangen van de actieve bevolking als het enige relevante ziet. Citaat:
Tussen haakjes: geen enkel leven is zorgeloos. Je voorstel zou er hoogstens toe leiden dat meer mensen jonger dan 75 over een groter inkomen zouden beschikken. Meer geld voor een korter leven? Citaat:
'Hun kinderen hebben er minder belang bij ze te vermoorden'. Indien je naar de huidige euthanasiaprocedure verwijst (naar wat anders?), dan heb je gelijk. In jouw voorstel zou de staat het vuile werk opknappen. De kinderen met een slecht karakter zouden niet eens meer de moeite moeten doen hun ouders te overtuigen een pilletje te nemen. De kinderen zonder slecht karakter kunnen zich beklagen over de collateral damage van je voorstel. Dat het bedrag van de erfenis ook hoger is is een veronderstelling. Als mensen weten dat ze maar zullen leven tot hun 75, dan gaan ze er wellicht ook meer van profiteren (hoe zou je zelf zijn?). Citaat:
Citaat:
Trams en bussen lopen minder vertraging op volgens jou? Kan zijn, maar als de NMBS en De Lijn wat meer speelruimte zouden voorzien tussen hun vertrek en aankomsttijden, dan zullen er ook minder vertragingen zijn. Wij hebben eindelijk plaats op de bus? Als ze een bus extra lieten rijden op spitsmomenten of op al te drukke lijnen dan is die plaats er ook. Bovendien zou ik er ook op willen wijzen dat de meeste van die 65+ers de bus niet nemen op de spitsuren. Veel verschil gaat dat hoe dan ook niet maken. Er zitten minder risico-oudjes achter het stuur? Er zitten gewoon minder ouderen achter het stuur tout court. Risico-automobilisten op de baan kan je beperken door bvb vanaf een bepaalde leeftijd regelmatig enkele tests te laten afleggen, of zoals in jouw voorstel de oudjes gewoon van kant te maken. Ik verkies de tests. Citaat:
Andy Laatst gewijzigd door Andy : 22 juni 2007 om 10:09. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Mja, bij gebrek aan argumenten delen mensen nogal eens stickertjes uit: 'racist', 'neoliberaal', 'politiek correct', etc. Dat lucht op. Goed tegen de stress enzo. Niks nieuws onder de zon. Of dat ergens op slaat is wat anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Het lijkt misschien sarcastisch, maar over 5000 jaar zou het wel eens de regel kunnen zijn.
Een cadeautje van de globalisering en het uitbuiten van de mens zeg maar. Niet meer rendabel...., de bietenmolen in en verwerken tot veevoer. Het is al gebeurd in de concentratiekampen, en aangezien de geschiedenis zich herhaalt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Of misschien eerst kijken wat die mensen afgedragen hebben??
Ik schrik telkens ik zo'n reactie van jongeren lees: ze willen alle comfort hebben die hun ouders ( die uitzuigers) na dertig jaar werken bereikt hebben en dan nog willen ze hen zo spoedig mogelijk weg om dan ook van de resterende centjes te profiteren!!! Ik doe een tegenaanval : ouders en gepensioneerden : zorg dat je al je centen verteerd hebt en op de kap van je kinderen moet leven!!! Akkoord duikboot, of dien je zelf dan dat pilletje toe?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Het lijkt me beter om de vermogens vanaf die leeftijd éénmalig met 100%
te belasten- zodat men voor al deze oudjes een gelijkwaardige en hoogwaardige verzorging zal kunnen betalen. Spijtig genoeg zal men dan geen fortuinen meer kunnen erven, vermits de langstlevenden alles netjes zelf zullen opsouperen..
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Als we dan toch creatief bezig zijn, stel ik voor: Sociale Zekerheid vanaf 55 jaar. Onder het motto: noden lenigen waar er zijn; voor die leeftijd moet ge niet teveel komen zeiken. Ge zijt jong, verondersteld ondernemend te zijn, creatief en nog meer van dat alles... Weg met de gouden tutter, weg met de pampers. Back to the basics !
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 22 juni 2007 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goe voorstel,dan moet ik enkel rijken verzorgen,het zal mij plezieren om die in hun kakkebroekje te laten zitten .......
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Bwah, 'rijken' hebben geen behoefte aan SZ...
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() [quote=Den Duisteren Duikboot;2748900]Alleen qua stijl. Qua inhoud vind ik dit verdedigbaar.
Mja, bij gebrek aan argumenten delen mensen nogal eens stickertjes uit: 'racist', 'neoliberaal', 'politiek correct', etc. Dat lucht op. Goed tegen de stress enzo. Niks nieuws onder de zon. Of dat ergens op slaat is wat anders.[/quote Voor dement gewauwel moet ge geen 75 geworden zijn,ge moogt uw pilletje ook vroeger gaan halen!
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer Laatst gewijzigd door BitterSweet : 22 juni 2007 om 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
bvb: je breekt als 75+er een been terwijl de dokterskosten wegen nog zwaarder wegen dan nu al het geval is. Je spaarcentjes voor je oude dag (die je zelf tijdens je loopbaan bijeengeschraapt hebt) smelten als sneeuw voor de zon, waardoor euthanasie/zelfmoord zowat de enige optie is. Citaat:
Daarnaast moet je je ook afvragen of die extra financiële steun wel zo groot gaat zijn. Stel dat mensen die 75 jaar worden gemiddeld sterven op 85 jarige-leeftijd (gok). Dan worden de kosten van die 10 jaar gespreid over een grotere bevolking (er zijn nu eenmaal meer jongeren dan ouderen, ongeacht de structuur van de bevolkingspyramide) met een actieve loopbaan van een goeie 40 a 45 jaar. Is dit echt de moeite? Je zou mss - kzeg maar wat - 100 tot 250 euro netto per maand bijkrijgen. Zou je daarvoor vijf of tien jaar vroeger willen sterven? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe wil je overigens een minder druk arbeidsritme, een hoger loon en een betere sociale zekerheid (waaronder kinderopvang) organiseren met dat geld dat je mss gaat uitsparen als overheid? Citaat:
Het zijn niet de ouderen die in aantal toenemen, het zijn jongeren die massaal ouder worden. Voor elke 10 jongeren heb je binnen een aantal jaren immers X aantal ouderen. Als je al die ouderen om zeep helpt, is het gewoon wachten tot de volgende generatie veroudert en dan zit je met hetzelfde probleem. Een verandering in de nataliteit daarentegen zet zich ineens door door alle leeftijdsgroepen. Indien er nu meer kinderen zijn, dan zijn er binnen 20 jaar meer mensen op de arbeidsmarkt en binnen 60 jaar meer gepensioneerden. De instroom beperken lijkt me dan ook eerder aangewezen dan de uitstroom te versnellen, op voorwaarde dat je vind dat er teveel ouderen zijn tav het aantal jongeren. Citaat:
Citaat:
mvg, Andy |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat jongeren ondernemend zijn en dus niet teveel steun nodig hebben is onzin. Twintigers lijken me juist de groep die (meer dan gelijk welke andere leeftijdsgroep) leningen aangaan om een huis, wagen,... aan te schaffen. Maar laat mijn bedenkingen je vooral niet tegenhouden om zelf alle bijdragen die je ooit kreeg van de Sociale Zekerheid terug te storten. mvg, Andy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |