Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Over het ziekteverzuim.
Ik ben akkoord, er wordt teveel geprofiteerd en ik vind dan ook dat er maatregelen moeten getroffen worden. 5 27,78%
Ik ben akkord, maar ik vind niet dat er maatregelen moeten getroffen worden. 0 0%
Ik ben niet akkoord en vind dan ook dat geen maatregelen moeten getroffen worden. 13 72,22%
Ik heb nog een andere mening. 0 0%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 23:07   #1
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard De eerste ziektedagen zouden voor eigen rekening moeten zijn.

Ik vind dat de twee-drie eerste ziektedagen voor eigen rekening zou moeten zijn. Er wordt teveel misbruik van gemaakt.
Ook bij ons op het werk zijn er verschillenden -altijd dezelfden uiteraard - die eens een dagje of soms twee dagjes ziek zijn, vooral na het weekend. Dat kán zomaar? Die nonchalance en onverantwoordelijkheid van hen stoort me nogal. De collega's moeten maar in de bres springen.

Ik geloof sterk dat indien de eerste dagen voor eigen rekening zouden zijn, dat dit fenomeen véél minder zou voorkomen. Spijtig voor de echte zieken voor-één-of-twee-dagen, maar ja, ze zijn het slachtoffer van de profiteurs.
Vanaf dat iemand een week ziek zou zijn wordt hij die week volledig terugbetaald. Die één-of-twee-dagjes-ziekzijn-mensen zullen wel geen hele week thuis blijven om de vergoeding van die ene dag niet te missen. Zulke slechte dokters zullen wel niet bestaan hoop ik.

Ochja, de enquête wilt hier niet werken....?
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:12   #2
MaGNiFiCaT

Standaard

Toch gelukt. Gelukkig, wat een geluk!
Oud 20 september 2007, 23:15   #3
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

een goed idee,

mr wat gaat men doen als die mensen met een dokterbriefje thuisblijven, als er met andere woorden wel dokters bestaan die dit doen ?

die mensen ontslaan ? wat doe je dan met de mensen die écht vaak ziek zijn? hen ook ontslaan ?

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 20 september 2007 om 23:16.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:20   #4
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik vind dat de twee-drie eerste ziektedagen voor eigen rekening zou moeten zijn. Er wordt teveel misbruik van gemaakt.
Ook bij ons op het werk zijn er verschillenden -altijd dezelfden uiteraard - die eens een dagje of soms twee dagjes ziek zijn, vooral na het weekend. Dat kán zomaar? Die nonchalance en onverantwoordelijkheid van hen stoort me nogal. De collega's moeten maar in de bres springen.

Ik geloof sterk dat indien de eerste dagen voor eigen rekening zouden zijn, dat dit fenomeen véél minder zou voorkomen. Spijtig voor de echte zieken voor-één-of-twee-dagen, maar ja, ze zijn het slachtoffer van de profiteurs.
Vanaf dat iemand een week ziek zou zijn wordt hij die week volledig terugbetaald. Die één-of-twee-dagjes-ziekzijn-mensen zullen wel geen hele week thuis blijven om de vergoeding van die ene dag niet te missen. Zulke slechte dokters zullen wel niet bestaan hoop ik.

In Frankrijk bestaat dat al lang.Ik ben tegen.Mensen daar gaan als ze zich ziek beginnen voelen, toch naar hun werk, en dan worden ze écht ziek.Voor een week dan, of langer=veel slechter voor de ziekenkas.Als je een verkoudheid oploopt, en je blijft lekker warm in bed twee dagen, dan ben je genezen.Als je dat niet doet, en gaat werken, draait dat mischien op een bronchitis uit of iets dergelijks.Op je werk kan je dan ook nog je collega's besmetten.Ik h�*�*t het op het werk heel de dag snuitende, hoestende en/of niezende mensen tegen te komen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:22   #5
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

optie 3
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:29   #6
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
een goed idee,

mr wat gaat men doen als die mensen met een dokterbriefje thuisblijven, als er met andere woorden wel dokters bestaan die dit doen ?

die mensen ontslaan ? wat doe je dan met de mensen die écht vaak ziek zijn? hen ook ontslaan ?
Binnen de grenzen van het principieele van de wetten is wel nog plaats voor pragmatisme.
Oud 20 september 2007, 23:30   #7
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
In Frankrijk bestaat dat al lang.Ik ben tegen.Mensen daar gaan als ze zich ziek beginnen voelen, toch naar hun werk, en dan worden ze écht ziek.Voor een week dan, of langer=veel slechter voor de ziekenkas.Als je een verkoudheid oploopt, en je blijft lekker warm in bed twee dagen, dan ben je genezen.Als je dat niet doet, en gaat werken, draait dat mischien op een bronchitis uit of iets dergelijks.Op je werk kan je dan ook nog je collega's besmetten.Ik h�*�*t het op het werk heel de dag snuitende, hoestende en/of niezende mensen tegen te komen.
Mja, daar heb je wel een punt.
Oud 20 september 2007, 23:32   #8
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het anders bekijken. De eerste 10 dagen per jaar krijg je, daarna is het voor je eigen rekening tenzij het iets ergs als kanker is. Als je onlangs las hier op het forum hoe dikwijls men 'ziek' is bij de Post, dan kan zo'n maatregel het beste geneesmiddel zijn tegen schijn-griep.

Laatst gewijzigd door longhorn : 20 september 2007 om 23:35.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:45   #9
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Als je onlangs las hier op het forum hoe dikwijls men 'ziek' is bij de Post, dan kan zo'n maatregel het beste geneesmiddel zijn tegen schijn-griep.
http://www.solidaire.org/scripts/art...FBB&obid=35209
http://www.solidaire.org/scripts/art...FBB&obid=34735
http://www.solidaire.org/scripts/art...2AA&obid=35208
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:50   #10
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:51   #11
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

een betere optie is een strengere controle op het voorschrijven van die afwezigheidsbriefjes. Indien dit sterk gecontroleerd zouden worden en de dokter zelf gesanctioneerd zouden worden indien er duidelijk onnodig ziekteverlof voorgeschreven wordt, zou het verhaal al iets anders zijn.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 23:57   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het anders bekijken. De eerste 10 dagen per jaar krijg je, daarna is het voor je eigen rekening tenzij het iets ergs als kanker is. Als je onlangs las hier op het forum hoe dikwijls men 'ziek' is bij de Post, dan kan zo'n maatregel het beste geneesmiddel zijn tegen schijn-griep.
Als je dan een operatie moet ondergaan kan je de ziektekosten niet betalen want je trekt ook geen wedde...Heb je meer van die ideëen??

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 september 2007 om 00:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 00:00   #13
longhorn
Minister-President

Standaard

En? Gestegen met 0,1% maar hoeveel dagen per jaar zijn ze 'ziek' bij de Post?

Mijn typische werkdag is zowel fysisch als bureauwerk en duurt wel iets langer dan die op solidaire en mijn ziekte dagen de laatste 10 jaar: 1 of 2.
Oud 21 september 2007, 00:00   #14
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
een betere optie is een strengere controle op het voorschrijven van die afwezigheidsbriefjes. Indien dit sterk gecontroleerd zouden worden en de dokter zelf gesanctioneerd zouden worden indien er duidelijk onnodig ziekteverlof voorgeschreven wordt, zou het verhaal al iets anders zijn.
Mijn vrouw staat in het onderwijs: toen ze ziek lag met discushernia kwam de controle arts, onderzocht haar...en schreef direct 2 weken méér voor.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 september 2007 om 00:11.
Oud 21 september 2007, 00:02   #15
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als je dan een operatie moet ondergaan kan je de ziektekosten niet betalen want je trekt ook geen wedde...
Voor 'schijn-griep' word je niet geopereerd. Ik maakte dan ook uitzonderingen voor echte ziekten van langdurige aard.
Oud 21 september 2007, 00:04   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor 'schijn-griep' word je niet geopereerd. Ik maakte dan ook uitzonderingen voor echte ziekten van langdurige aard.
Neem dan iemand met discushernia of chronische bronchitis.
Oud 21 september 2007, 00:07   #17
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

nix zelf betalen verdorie lang leve de ziekekas !!
Oud 21 september 2007, 00:09   #18
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Neem dan iemand met discushernia of chronische bronchitis.
Persoonlijk nog geen hernia gehad maar weet wel via familie de ernst ervan. Ik heb gewoon een probleem met diegenen die heel vaak 1 dag 'ziek' zijn. Persoonlijk heb ik nog van die werknemers gehad en dat lag vaak aan een kater of andere oorzaak door puur persoonlijk gedrag.
Oud 21 september 2007, 00:12   #19

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De kans is groot dat men dan meteen voor twee weken thuis blijft met een ziekenbriefje ipv voor twee dagen natuurlijk. Als ze dan toch moeten inleveren dan maar meteen maken dat het de moeite waard is. Zere rug is nogal populair en moeilijk te controleren.

Veel beter zou zijn dat men op algemene schaal de "ziektedagen" invoert die we kennen van de ambtenarij wat wil zeggen dat men die ziektedagen (dertig per jaar) kan "opsparen" tot voor het pensioen (vandaar in ambtenarij-termen ook wel de "pensionitis" genaamd) en op die manier enkele jaren vroeger kan genieten van dat pensioen.
Iemand die nooit ziek geweest is tijdens dertig, veertig jaren heeft dat verdiend en wordt op die manier beloond.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 00:14   #20
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn
een goed idee,

Citaat:
Binnen de grenzen van het principieele van de wetten is wel nog plaats voor pragmatisme.
Dat pragmatisme, d�*�*rmee lever je iemand over aan de liefdadigheid van de werkgever. Succes!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be