Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 09:26   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Surinaamse slavernijclaim van 379 miljard euro

Citaat:
Surinaamse slavernijclaim van 379 miljard euro

Door: Marcel van Engelen
Gepubliceerd: vandaag 00:06
Update: vandaag 08:35

Nederland moet een slordige vierhonderd miljard euro betalen aan Surinamers wier voorouders leden onder het koloniale bewind.

De Surinaamse econoom Armand Zunder heeft het becijferd: 379 miljard euro. Dat bedrag zou Nederland als compensatie moeten betalen aan de nakomelingen van alle Surinamers die gebukt gingen onder het Nederlandse bewind. Als we uitgaan van eind 2006. ‘Inmiddels is dat bedrag verder opgelopen’, zegt Zunder met een glimlach.

Voor het onderzoek waarop de econoom volgend jaar hoopt te promoveren, heeft hij uitgerekend hoeveel de uitvoer van suiker, koffie, katoen en cacao vanuit Suriname tussen 1650 en 1940 nu waard zou zijn geweest. Hij komt uit op 1.288 miljard euro. Uit een door hem ontwikkeld model rolt de 379 miljard aan herstelbetalingen. Dat is meer dan het dubbele van de totale jaarinkomsten van de Nederlandse staat.

Het betreft vrijwel alle groepen in Suriname: de inheemse indianen die bijna zijn uitgeroeid, de uit Afrika gehaalde slaven, de latere plantagearbeiders uit India en Java. De nadruk ligt op de slavenhandel en slavernij, die op 1 juli weer worden herdacht. Het is dan 145 jaar geleden dat Nederland de slavernij in Suriname en op de Antillen afschafte.

In Nederland wordt Zunders promotieonderzoek als ‘onwetenschappelijk’ afgewezen. In Suriname is Zunder adviseur van president Venetiaan. Het slavernijverleden werkt nog altijd door in de relatie tussen Nederland en zijn oud-kolonie.

‘Wie spijt betuigt, erkent schuld. En wie schuld bekent, moet de bak in of betaalt een boete’, zegt Zunder. Hij doelt op ‘de diepe spijt’ die minister Roger van Boxtel namens de Nederlandse regering heeft betuigd op een VN-conferentie in 2001. Bij de onthulling van het slavernijmonument in 2002 in Amsterdam zijn vergelijkbare woorden gesproken. Ze vormen volgens Zunder voldoende juridische basis om herstelbetalingen te eisen.
Bron: De Pers

Sommige mensen kunnen het gewoon niet laten om te blijven hangen in historische ressentimenten. Waarom zouden van mijn belastingcenten de Surinamers gecompenseerd moeten worden? Alsof ik of mijn voorouders zich ooit schuldig hebben gemaakt aan slavendrijverij. Suriname heeft na de onafhankelijkheid al een flinke soms geld gekregen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 09:42   #2
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Sommige mensen kunnen het gewoon niet laten om te blijven hangen in historische ressentimenten. Waarom zouden van mijn belastingcenten de Surinamers gecompenseerd moeten worden? Alsof ik of mijn voorouders zich ooit schuldig hebben gemaakt aan slavendrijverij. Suriname heeft na de onafhankelijkheid al een flinke soms geld gekregen.
dus we gaan maar minimaliseren, he ? het waren maar 'zwartjes' ?
goodwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 09:53   #3
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodwill Bekijk bericht
Minimaliseren? Ik zie gewoon niet waarom ik zou moeten boeten voor iets waar ik geen schuld aan heb.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 09:58   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Minimaliseren? Ik zie gewoon niet waarom ik zou moeten boeten voor iets waar ik geen schuld aan heb.
En kunnen daar nog eens excuses aan de Joden bij ook, aub?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 15:08   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Je moet iets doen om op te vallen met je doctoraat, Zunder is daar alvast in geslaagd anders zou zijn naam hier niet gevallen zijn. Voor de rest lijkt zijn onderzoek mij echter gebakken lucht en eentje dat zich blindelings richt tegen alles wat met het kolonialisme vanuit Europa te maken heeft. Zijn zogenaamde schadeclaim betalen is onrealistisch. Zoveel geld heeft Nederland immers niet, laat staan dat ze het kunnen afbetalen. En kunnen de Nederlanders van nu er wat aan doen dat hun voorouders slaven hanteerden (net zoals wij niet verantwoordelijk kunnen bevonden worden voor de situatie in Congo Vrijstaat einde 19de eeuw). Zelfde grootorde: moeten wij Belgen ook een schadeclaim bij de Stad Rome indienen, omdat de Romeinen vroeger onze rijkdommen in handel en onze 'jongens' in hun leger hebben 'afgeroomd', die dus oorspronkelijk uit 'Belgica' kwamen ? Moeten wij verder ook klachten en claims indienen tegen Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland omdat dit allemaal landen zijn die ons ooit wel eens bezet hebben en ze onze 'rijkdommen' voor zich hebben gehouden. Even belachelijke voorstellen.

Zulke voorstellen zijn inderdaad onwetenschappelijk, want onrealiseerbaar. Ik betwijfel of het au fond wel een zinnig doctoraat in zijn geheel is.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 15:33   #6
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, je moet echt wel een probleem hebben met mensen met een ander kleurke als je niet vindt dat de zonden van de vader over moeten gaan op de zoon.
Oud 25 juni 2008, 17:54   #7
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik zou 'Human resources' terugzenden.
Oud 25 juni 2008, 20:11   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, maar wel waar ge vandaag nog altijd de vruchten van plukt.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 20:59   #9
Haram
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nee, maar wel waar ge vandaag nog altijd de vruchten van plukt.
Net zoals jij vandaag de dag nog steeds de vruchten van de privékolonie van Leopold II plukt dus.
Haram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 21:32   #10
LastMohican
Banneling

Standaard

Ik ben zeker dat mijn bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-...-bet-overgrootvader onheus behandeld werd door de Homo Sapiens die in het tropische holland leefden. Die stolen alle dino's van mijn familie. Ik eis dan ook 5 miljoen euro van hen omdat ik daar recht op heb.

Wat een totale utter F*** Bull****
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 21:35   #11
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Tot hoever mogen cllaims eigenlijk terug gaan ? 500, 1000, 5000... jaar ?
Oud 25 juni 2008, 22:05   #12
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:

Men zou moeten opsporen wie de voorouders van de Surinamers aan de Nederlanders verkocht heeft indertijd. D�*t zijn de schuldigen , aan hen mag men dan schadevergoeding gaan vragen. Dat zullen dus Arabieren, of Zwarte Afrikanen zijn, maar HOOGSTwaarschijnlijk zijn die ook allemaal dood...Dus: kan men van niemand geld opeisen...
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 23:02   #13
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haram Bekijk bericht
Net zoals jij vandaag de dag nog steeds de vruchten van de privékolonie van Leopold II plukt dus.
Inderdaad, en ik vind ook dat we Congo wat meer moeten steunen om er bovenop te komen. Dat zou een mooie vorm van reparatie zijn.

Op planetaire schaal vind ik dat we van de kolonialistische logica en van het slavernij-model dat onze economie vandaag nog steeds domineert, moeten weggaan. Niet alleen is het onmenselijk, het is ook niet duurzaam.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 23:18   #14
Pick Nick
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en ik vind ook dat we Congo wat meer moeten steunen om er bovenop te komen. Dat zou een mooie vorm van reparatie zijn.

Op planetaire schaal vind ik dat we van de kolonialistische logica en van het slavernij-model dat onze economie vandaag nog steeds domineert, moeten weggaan. Niet alleen is het onmenselijk, het is ook niet duurzaam.
Ook Mugabe zal je centen graag zien komen.
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 13:35   #15
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:

Afrika helpen om zijn plan te trekken, en volledig autonoom te zijn, 100 % akkoord. Maar dan wel ons eerst met hun zaken bemoeien, al de dictators afzetten, en de milities ontwapenen. Met geweld als het moet. Want anders luisteren die toch niet.
Oud 26 juni 2008, 13:37   #16
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Ook Mugabe zal je centen graag zien komen.
Geen centen voor Mugabe: een nieuwe stropdas in hennep, of een paar gram lood in zijn hersens.
Oud 26 juni 2008, 13:58   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
‘Wie spijt betuigt, erkent schuld. En wie schuld bekent, moet de bak in of betaalt een boete’
Er zit logica in dat principe. Spijt betuigen of zich excuseren is nogal gemakkelijk. De na de onafhankelijkheid gegeven hulp kan van de historische schuld worden afgetrokken.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 14:21   #18
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Zonder de kolonisatie bevond Europa zich nu nog in de Middelleeuwen. Quasi gratis grondstoffen en arbeidskrachten hebben een immense voordeel gegeven. Stel je eens voor dat Europa al de grondstoffen indertijd van de Indianen, Afrikanen en Aziaten had moeten kopen. Eerlijke handel dus. Ik geef het je op een briefje dat wij dan hier nog altijd met paard en kar zouden rondhotsen.
Oud 26 juni 2008, 14:39   #19
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:

neen maar het is typisch voor de religie dat deze de zonden van de ouders overdraagt aan de kinderen

dit kan dus niet !!!!
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 14:41   #20
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Tot hoever mogen cllaims eigenlijk terug gaan ? 500, 1000, 5000... jaar ?
Veel verder ik acht de slang verantwoordelijk voor alles. Ik eis dan ook 1236985236985 euro als compensatie van de slangen. Waar ze ook mogen zitten we zullen ze wel vinden en centen eisen.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be