Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: BENT U POLITIEK CORRECT?
Ik ben politiek correct. 6 18,18%
Ik ben politiek incorrect. 23 69,70%
Ik weet eigenlijk niet wat ik ben. 9 27,27%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2006, 12:33   #1
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard Bent u politiek correct?

Elders op dit forum stelde ik - eerder langs mijn neus weg - in een andere thread:

Wat is politiek correct denken?

Wat is - als logisch gevolg van het eerste - politiek incorrect denken?

Het zijn zo van die boutadistische termen die plots een eigen leven gaan leiden, maar waarvan niemand goed weet waar ze eigenlijk voor staan.

Help me! Verlicht me!
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain

Laatst gewijzigd door La Chunga : 16 juli 2006 om 12:38.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:41   #2
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Ik zal de link naar mijn post van vorig jaar over politiek correct denken hier nog eens plaatsen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=39045

Ik behoor natuurlijk bij de politiek incorrecten.
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 16 juli 2006 om 12:45.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:50   #3
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Ik zal de link naar mijn post van vorig jaar over politiek correct denken hier nog eens plaatsen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=39045

Ik behoor natuurlijk bij de politiek incorrecten.
Hmmm, die link, eigenaardige omschrijving, me dunkt.

Hetgeen ik las, geeft weliswaar een kritiek op 'politiek correct denken' maar geen duidelijke omschrijving behalve dan 'verdoezelen van de waarheid'. Ook dat het van bij de bolsjewieken zou komen, maakte ik uit dat artikel op.
Evenmin las ik wat het omgekeerde maar logisch gevolg - het politiek incorrect denken - dan betekent. Of misschien bestaat dat niet? Dan zijn we allemaal politiek incorrect en verzoedelen we allemaal de waarheid?

Er moet meer uit te halen zijn, vandaar ook de vraagstelling en de poll...
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:50   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Ik behoor natuurlijk bij de politiek incorrecten.
Daar vergis je je schromelijk. Jouw denken is het nieuwe politiek correct denken.

Oude linkse kerk: de allochtoon is altijd het slachtoffer.
Nieuwe rechts kerk: de autochtoon is altijd het slachtoffer.

Welke kerk nu het domst is, daar kun je lang over discussieren.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:56   #5
FISHERMAN
Parlementslid
 
FISHERMAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
Standaard

Politiek incorrect=modewoordje
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:56   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Ik zal de link naar mijn post van vorig jaar over politiek correct denken hier nog eens plaatsen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=39045

Ik behoor natuurlijk bij de politiek incorrecten.
Als je PC beschrijft als losweg 'de waarheid verdoezelen om het eigen gelijk te staven' dan ben je zéér politiek correct, hoor
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:13   #7
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Daar vergis je je schromelijk. Jouw denken is het nieuwe politiek correct denken.

Oude linkse kerk: de allochtoon is altijd het slachtoffer.
Nieuwe rechts kerk: de autochtoon is altijd het slachtoffer.

Welke kerk nu het domst is, daar kun je lang over discussieren.
Jij wijst hier naar dat artikel dat ik postte onder vreemdelinhgenbeleid en integratie om die vorige bullshit gepost door Skill effect te weerleggen. Ik zeg helemaal niet dat de autochtoon altijd het slachtoffer is net zomin als de allochtoon altijd het slachtoffer is. Dat ben jij die tracht woorden in andermans mond te leggen om die dom, racistisch en onverdraagzaam te doen lijken zodat die persoon maar in uw plaatje, in uw kijk zou passen.

Ik zeg wel dat het racismeprobleem overroepen is en dat allochtonen te vaak racisme en discriminatie zien daar waar er van racisme of discriminatie helemaal geen sprake is en de schuld steeds leggen bij de autochtonen in plaats van zichzelf in vraag te stellen. Ik vind ook dat het woord allochtonen te veel verschillende mensen en bevolkingsgroepen over dezelfde kam scheert aangezien niemand problemen heeft gaansde van 'integratie tot moordaanslagen' met Chinezen, Philipinos, Brazilianen enz. of Boedhisten, Hindoes enz.

Ik leg trouwens de oorzaak van de problemen gaande van 'integratie tot en met moordaanslagen' niet bij de individuele mensen zelf doch wel bij een ideologie. Poitiek correcten daarentegen
leggen die oorzaak juist niet bij die ideologie doch veeleer bij armoede en discriminatie en zeggen dat men niet het nazisme doch wel de nazis individueel moet bekijken, niet elke nazi heeft immers zijn boekske mein kampf gelezen of leest letterlijk wat er in dat boekske geschreven staat.
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 16 juli 2006 om 13:13.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:14   #8
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Als je PC beschrijft als losweg 'de waarheid verdoezelen om het eigen gelijk te staven' dan ben je zéér politiek correct, hoor
Welke waarheid zit ik te verdoezelen?
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:15   #9
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Ik ben politiek korrekt...
omdat ik van de kevers niets moet hebben...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:17   #10
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Het politiek correct en incorrect denken gaat - ik leid dat toch uit bovenstaande af - over 'racisme'? Of is het politiek correct om elke discussie daartoe te herleiden?

Ik vraag maar...
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:20   #11
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Het politiek correct en incorrect denken gaat - ik leid dat toch uit bovenstaande af - over 'racisme'? Of is het politiek correct om elke discussie daartoe te herleiden?

Ik vraag maar...
Het is niet politiek correct om de islam te bekritiseren aangezien men dan al vlug het befaamde woord 'islamofoob' naar het hoofd geslingerd krijgt.
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:26   #12
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Maar in meer algemene termen?
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:35   #13
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Ik denk dat "politiek correct" zowat het meest gebruikte, inhoudsloze modewoord is dat gebruikt wordt op dit forum. Als je argumenten verworpen worden of iemands mening verschillend is dan de jouwe dan verwijt je hen "politieke correctheid". Men speelt dan ook direct op de man. M.a.w., "politiek correct" is een waardeloos argument voor wanhopige mensen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:42   #14
Ploertendoder
Banneling
 
 
Ploertendoder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik denk dat "politiek correct" zowat het meest gebruikte, inhoudsloze modewoord is dat gebruikt wordt op dit forum. Als je argumenten verworpen worden of iemands mening verschillend is dan de jouwe dan verwijt je hen "politieke correctheid". Men speelt dan ook direct op de man. M.a.w., "politiek correct" is een waardeloos argument voor wanhopige mensen.
Politiek correct is een internationaal gebezigde term, niet enkel op dit forum.

Het betekent hetzelfde als meeleuteren met het heersende establishment. Een variant op de oude Vlaemsche zegswijze 'diens brood men eet, diens woord men spreekt'.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:42   #15
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Maar in meer algemene termen?
Politiek correcten leggen alle schuld van de huidige 'integratieproblemen' en het mislukken van de multikul bij de onverdraagzame racistische autochtonen. Het Vlaams Belang is volgens die politiek correcten daarvan de schuld en niet de onverdraagzame fascistische islamitische ideologie met haar fascistische oemmah en haar fascistische moslim-kafir (ubermensch-untermensch) apartheid.
Ook dit is politiek correct denken...

Blanke schuld

Bij de recente gewelddelicten is het opvallend hoe de media met twee maten meten. Na de moord op Joe Van Holsbeeck eisten de media "discretie" tot dat bekend werd dat de dader een Pool was. Na de moorden van Hans Van Temsche was "discretie" geen vereiste omdat deze een racistische oorsprong hadden. De moord op treinconducteur Guido Demoor onderging een devaluatie. Eerst was het moord, toen doodslag, daarna een gewelddadig incident, toen een busincident en uiteindelijk een vechtpartij. De doodgeslagen man werd van slachtoffer bijna dader.

De verklaring heeft eerder een maatschappelijke dan een juridische achtergrond. Vlaanderen zit in het staartje van een cultuurverschijnsel dat de westerse wereld doordesemt: blanke schuld. Volgens dit fenomeen is de blanke westerse cultuur de oorzaak van alle onheil: kolonialisme, fascisme, racisme en kapitalisme. De blanke westerse maatschappij is dader, alle anderen zijn slachtoffers. Linkse media zoals De Morgen, De Standaard en de VRT berichten door dit prisma van blanke schuld. [...]

De moorden van Hans Van Temsche beantwoorden volledig aan het concept van White Guilt. Deze waren racistisch geïnspireerd en daarmee het meest perfecte schuldbewijs. Dat de dader ook nog familieleden in de uiterst rechtse hoek had, was letterlijk en figuurlijk de smoking gun. Bij Demoor ligt dat moeilijk. Zou de jeugdbende de conducteur hebben vermoord als hij allochtoon was geweest? Zo niet, dan is er sprake van racisme. Maar volgens de politiek correcte clerus kan racisme enkel in de vorm van blank tegen niet-blank. Omgekeerd is niet mogelijk.

Derk Jan Eppink in Knack, 12 juli 2006


http://lvb.net/item/3060
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 16 juli 2006 om 13:43.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:46   #16
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Incorrect is tegen de stroom en correct is dus met de stroom.
Incorrect is dan ook alle middelen aanhalen om je gelijk te halen tegen alle logica in.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz

Laatst gewijzigd door guerin : 16 juli 2006 om 13:48.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:54   #17
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Handig zeg, zo'n meerkeuzepeiling.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:02   #18
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Politiek correct wil zeggen - mensen die overal doekjes rond moeten draaien
Politiek incorrect wil zeggen alles rechtoe rechtaan zeggen - klinkt het niet dan botst het maar.

ik ben zelf een linkse politiek incorrecte

enkel voorbeeldjes

voor een linkse politiek correcte kan het niet om bvb te zeggen dat er ambetante noord afrikanen zijn

voor een rechtse die zich politiek incorrect noemt zijn er alleen maar ambetante noord afrikanen

ik heb er als linkse politiek incorrecte geen enkel probleem mee rechtoe rechtaan te zeggen dat er wel degelijk ambetante noord afrikanen zijn. maar dat ze niet allemaal ambetant zijn

verder dat er ook verrekt ambetante vlamingen zijn - hoewel ook weer niet allemaal.

ook wijs ik als links politiek incorrecte, racisten en fascisten die graag een veel repressievere maatschappij willen er wel eens graag op dat ze in dat geval vrij zijn te emigreren naar fascistische islamstaten waar er geen scheiding tss kerk en staat is, en waar de mensenrechten ondergeschikt zijn aan de sharia.

in feite vind ik dat extreem rechtse nationalisten exact hetzelfde zijn als moslimfundamentalisten. TTz niet in de vorm maar wel in essentie. Beiden keuren ze bvb de doodstraf goed, beiden wensen ze de vrouw aan de haard enz.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 juli 2006 om 14:08.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:09   #19
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Maar wie zou 'politiek incorrect' uitgevonden hebben en van 'politiek correct' een scheldwoord gemaakt hebben?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:11   #20
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Politiek correct wil zeggen - mensen die overal doekjes rond moeten draaien
Politiek incorrect wil zeggen alles rechtoe rechtaan zeggen - klinkt het niet dan botst het maar.

ik ben zelf een linkse politiek incorrecte

enkel voorbeeldjes

voor een linkse politiek correcte kan het niet om bvb te zeggen dat er ambetante noord afrikanen zijn

voor een rechtse die zich politiek incorrect noemt zijn er alleen maar ambetante noord afrikanen

ik heb er als linkse politiek incorrecte geen enkel probleem mee rechtoe rechtaan te zeggen dat er wel degelijk ambetante noord afrikanen zijn. maar dat ze niet allemaal ambetant zijn

verder dat er ook verrekt ambetante vlamingen zijn - hoewel ook weer niet allemaal.

ook wijs ik als links politiek incorrecte, racisten en fascisten die graag een veel repressievere maatschappij willen er wel eens graag op dat ze in dat geval vrij zijn te emigreren naar fascistische islamstaten waar er geen scheiding tss kerk en staat is, en waar de mensenrechten ondergeschikt zijn aan de sharia.

in feite vind ik dat extreem rechtse nationalisten exact hetzelfde zijn als moslimfundamentalisten. TTz niet in de vorm maar wel in essentie.
Correctie.

Het is niet politiek correct om te zeggen dat er meer ambetante Noord Afrikanen zijn dan dat er ambetante autochtonen zijn. Het is daarom ook niet politiek correct om te zeggen dat onze gevangenissen in verhouding tot de bevolking te veel Noord Afrikanen bevatten. En de politiek incorrecte en verketterde rechtsen (mestkevers worden die door de zogenaamde verdraagzame politiek correcten genoemd die ook geen groep van mensen wensen te stigmatiseren ) komen juist op voor het behoud van hetgeen we hebben en dit tegen het onverdraagzame islamofascisme in, het islamofascisme die de politiek correcte linksen maar de hand boven het hoofd blijven houden want niet alle nazis lezen het boekske mein kampf zoals het er staat of hebben dat boekske gelezen.
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 16 juli 2006 om 14:14.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be