Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 13:36   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard dakloos en van god verstoten

Daklozen. We hebben het hier al vaak gehad over al die onderwerpen en het begint soms te zagen ook.
Maar wie telefacs gezien heeft kan toch niet anders dan vaststellen dat deze mensen gedwongen worden in een eindeloze marginaliteit.
Goed sommigen zijn nu zo en zullen zo blijven ook. Maar dat fabeltje kan je mij niet verkopen als ik moet vaststellen dat ganse gezinnen met kinderen op straat moeten dolen en in het station moeten slapen.
Oké het zijn waarschijnlijk dikwijls mensen die hulp van buitenaf nodig hebben, maar die hulp die ze gegeven worden van het ocmw bv is er ook niet behalve een zoveelste opvanghuis die ze in vele gevallen zelfs nog moeten betalen. Is dat helpen? Gaan aanbellen en hopen dat het niet vol zit of anders in een verrotte garage box gaan liggen?
Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!

Als dat de enige hulp is dat een ocmw kan bieden dan moeten we dat staatsapparaat eens dringend vervangen door een ander, want dit is niet helpen maar genieten van een ander zijn miserie. Het is zelfs pervers. Of hebben de mensen van zulke instellingen die arme drommels nodig om hun eigen ego te bevredigen? Het zou kunnen dat het dat is.
Oud 10 januari 2008, 13:59   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

hola.
we gaan toch niet links en sociaalvoelend wezen hé mambo.
dat is zo uit als wat.

libertarisme, d�*t is hip. de coolste intellectuele merknaam van deze tijd.
en chicks love it.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 10 januari 2008 om 14:02.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:06   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!
Je komt ook niet van het ene moment op het andere in de goot terecht he. Daarvoor speelt er zich meestal al een heel verhaal af gaande van alcoholisme tot drugsgebruik. Mensen die simpelweg werken komen niet zomaar in die marginaliteit terecht.

Citaat:
Als dat de enige hulp is dat een ocmw kan bieden dan moeten we dat staatsapparaat eens dringend vervangen door een ander, want dit is niet helpen maar genieten van een ander zijn miserie. Het is zelfs pervers. Of hebben de mensen van zulke instellingen die arme drommels nodig om hun eigen ego te bevredigen? Het zou kunnen dat het dat is.
Ja, laten we dat vooral doen, de boel nog 'socialer' maken ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 15:00   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Je komt ook niet van het ene moment op het andere in de goot terecht he. Daarvoor speelt er zich meestal al een heel verhaal af gaande van alcoholisme tot drugsgebruik. Mensen die simpelweg werken komen niet zomaar in die marginaliteit terecht.
In die reportage kwamen ganse gezinnen, oude mensen, jonge mensen die ook niet aan de drugs of drank zaten. Die smeekten om van de straat gehaald te worden, echt willen werken, echt uit die miserie willen komen maar er maar niet in slagen.

Het lijkt me veel meer dat we er een paar echte nozems uithalen en maar meteen al de anderen ook zo bekijken en behandelen.

Citaat:
Ja, laten we dat vooral doen, de boel nog 'socialer' maken ...
Het kan gewoon honderden keren beter.
En dan zal het kaf zich van het koren scheiden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 januari 2008 om 15:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 15:08   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ocmw werkt gewoon net als honderd jaar geleden nog steeds. Van uit een soort kerkelijk moraal voelend weet ik veel soort eigenaardig dingens.

Smijt de bedelaar een kluit brood.

Nu zijn we 2008 en innen we 44 miljard euro aan belastingen alleen al.
Oud 10 januari 2008, 15:33   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voorstander van een Suske-en-Wiske-oplossing wat dat betreft.

lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 15:37   #7
Anna List
Banneling

Standaard

[quote=Mambo;3199693]Dakloos en van God verstoten [\QUOTE]

nu moet dat lukken dat God één van de weinige echt gratis toestanden is hé ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 januari 2008 om 15:37.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:31   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

en chicks love it.
Da's dus zó waar, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:54   #9
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb de uitzending gezien en vond ze erg goed en schrijnend wat inhoud betreft.
Wie over die mensen zomaar een oordeel klaar heeft, in de zin van eigen schuld moet zich schamen en kan maar beter hopen zelf nooit in de ellende terecht te komen.
- Slechts wie een vast adres heeft krijgt ocmw, dat zet juist vooral daklozen in de kou.
ocmw's zijn verplicht mensen in te schrijven op het adres van een ocmw indien er geen oplossing is maar weigeren dit meestal dus blijft iemand in de kou staan.

Met ontbreekt die mensen vaak aan een netwerk van vrienden of familie die bij problemen hulp bieden, vooral jongeren uit arme gezinnen zijn kwetsbaar, wat verklaart waarom zoveel jongeren, vaak met een verleden in een instelling op straat terecht komen, die slechte start samen met lage opleiding of het ontbreken daaraan, is vaak de oorzaak van dakloos worden.

Bovendien is een dakloos bestaan een fulltime job, een slaapplaats vinden, douchen, de was doen en ergens koffie en wat te eten versieren nemen een groot gedeelte van de dag in beslag.

Psychiatrische patienten, drugggebruikers, mensen met alcoholprobleem, en vaak niet direct te plaatsen in een goede opvang zijn heel vatbaar om op straat te komen staan, dat bestaan is al hard genoeg om nog na te strappen met eigen schuld!
Dus voor je oordeelt, ga eerst eens na hoe het met die mensen zit, en besef dan vooral dat jij door andere ouders, opvoeding en opleiding, gewoon geluk hebt gehad!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:58   #10
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en chicks love it.
chicks zonder hart?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:35   #11
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Daklozen. We hebben het hier al vaak gehad over al die onderwerpen en het begint soms te zagen ook.
Maar wie telefacs gezien heeft kan toch niet anders dan vaststellen dat deze mensen gedwongen worden in een eindeloze marginaliteit.
Goed sommigen zijn nu zo en zullen zo blijven ook. Maar dat fabeltje kan je mij niet verkopen als ik moet vaststellen dat ganse gezinnen met kinderen op straat moeten dolen en in het station moeten slapen.
Oké het zijn waarschijnlijk dikwijls mensen die hulp van buitenaf nodig hebben, maar die hulp die ze gegeven worden van het ocmw bv is er ook niet behalve een zoveelste opvanghuis die ze in vele gevallen zelfs nog moeten betalen. Is dat helpen? Gaan aanbellen en hopen dat het niet vol zit of anders in een verrotte garage box gaan liggen? Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!

Ik kan daklozen maar één ding aanraden, en dat is een woning kraken. Niemand kan "gaan werken", als hij in de koude en de vuiligheid moet slapen, en eten wat hij kan vinden, wanneer hij het vind. Als je gaat werken, moet je kunnen uitrusten, je wassen, en voldoende voedsel krijgen, op tijd en stond. En op het OCMW moet je niet rekenen als je op straat staat, dat is enkel voor mensen die reeds een woning hebben.
Dus: arme mensen, word wat agressiever, en breek een leegstaand huis open, zet er een nieuw slot op, en uw naam op de deur. Vervaardig zelf een (vals dus) huur-contract, en toon dat aan de politie, indien die komen bellen. Wees beleefd, en overtuigend . Die moeten dan een rapport maken, en de zaak kan voor de rechtbank komen. Zoiets kan lang duren. Laat de telefoon aansluiten, en trek met de papieren daarvan naar het OCMW. En zoek werk natuurlijk. En eens dat je werk hebt, zoek eventueel een ander huis
Waar het om gaat in feite, is het noodlot te weigeren. Bijt terug, iemand die op straat ligt, heeft weinig te verliezen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:36   #12
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oké het zijn waarschijnlijk dikwijls mensen die hulp van buitenaf nodig hebben, maar die hulp die ze gegeven worden van het ocmw bv is er ook niet behalve een zoveelste opvanghuis die ze in vele gevallen zelfs nog moeten betalen. Is dat helpen? Gaan aanbellen en hopen dat het niet vol zit of anders in een verrotte garage box gaan liggen? Hier zegt men “ze moeten maar gaan werken”. Oké dat is juist, maar als je al van 's morgens moet beginnen zoeken in de kou naar een slaapplaats voor de nacht en wat eten kan je zeker niet veel tijd vinden om nog eens te gaan werken ook. Zeker niet!

Ik kan daklozen maar één ding aanraden, en dat is een woning kraken. Niemand kan "gaan werken", als hij in de koude en de vuiligheid moet slapen, en eten wat hij kan vinden, wanneer hij het vind. Als je gaat werken, moet je kunnen uitrusten, je wassen, en voldoende voedsel krijgen, op tijd en stond. En op het OCMW moet je niet rekenen als je op straat staat, dat is enkel voor mensen die reeds een woning hebben.
Dus: arme mensen, word wat agressiever, en breek een leegstaand huis open, zet er een nieuw slot op, en uw naam op de deur. Vervaardig zelf een (vals dus) huur-contract, en toon dat aan de politie, indien die komen bellen. Wees beleefd, en overtuigend . Die moeten dan een rapport maken, en de zaak kan voor de rechtbank komen. Zoiets kan lang duren. Laat de telefoon aansluiten, en trek met de papieren daarvan naar het OCMW. En zoek werk natuurlijk. En eens dat je werk hebt, zoek eventueel een ander huis
Waar het om gaat in feite, is het noodlot te weigeren. Bijt terug, iemand die op straat ligt, heeft weinig te verliezen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:40   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ouderen onder ons kennen de toestanden nog van de wet op de landlopers en de bedelaars. En de zogenaamde kolonie van Wortel in de Kempen.
Ik denk dat dat sosialer en beter was, dan de huidige toestand.

(pijnlijk voor mij Vlaams-nationalist: het is een bevoegdheid van Vlaanderen !!)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:41   #14
Geert C

Standaard

Citaat:
en chicks love it.
Het sarcasme druipt er letterlijk vanaf.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:43   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Kijk dat bedoel ik nu net. Ondanks alle "hulp" organisaties staan ze er iedere dag weer alleen voor.

Je moet maar dit, je moet maar dat.
Maar hulp organisaties moeten nu eenmaal dit en dat doen en niet hun werk delegeren naar iemand die hun die hulp komt vragen.
Voor hetzelfde geld kan je evengoed naar de tandarts gaan en de tandarts zegt u dan dat je uw tanden zelf moet trekken.
Oud 10 januari 2008, 18:44   #16
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
chicks zonder hart?
Moet ge écht eens proberen!
Heartless chicks... kinky, magnifique !

Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat gij nog zo'n kleinburgerlijk tiep zijt die 'liefde' nodig heeft?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 19:59   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
chicks zonder hart?
voor een losse wip hier en daar om de zoveel tijd hebt ge geen hart nodig.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 10 januari 2008 om 20:26.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 20:15   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Mensen die simpelweg werken komen niet zomaar in die marginaliteit terecht.
Vergeet het maar. Je zou er van versteld staan hoeveel daklozen vroeger gewone modale burgers waren - huisje,tuintje, kinderen - tot ze op korte tijd enkele bijzonder flinke tegenslagen moesten incasseren.

Moraal van het verhaal: het kan iedereen overkomen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 20:20   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat gij nog zo'n kleinburgerlijk tiep zijt die 'liefde' nodig heeft?
Jij niet dus.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 20:34   #20
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Jij niet dus.
dus wat ?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be