Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2007, 21:29   #1
Nedervlaming
Vreemdeling

Standaard Taalkeuze

Ik zou graag eens de mening van anderen kennen in verband met het gebruik van de Franse taal als officiële taal van België bij internationale aangelegenheden.
Ik begrijp dat, historisch gezien, de Franse taal de enige officiële taal van België was en nog is.
Gezien de ontwikkeling van België de laatste decennia lijkt mij de tijd gekomen om het gebruik van de Franse taal bij internationale aangelegenheden in vraag te stellen om reden dat de vlag de lading niet dekt, omdat:
- België is voor het buitenland een Franstalig land ondanks dat de meerderheid Nederlandstalig is;
- Vlamingen worden in het buitenland steevast geaccosieerd met Franstalig. Worden angesproken in het Frans, ingedeeld bij Franstalige gidsen,
- Vlamingen moeten naamtekenen op hun internationaal rijbewijs onder een Franstalige tekst; enz.....
Ik mocht ervaren dat de meerderheid van de Vlamingen hiertegen protesteren en internationaal kiezen voor het Engels.
Voor mij lijkt het logisch en niet meer dan rechtvaardig dat België voor internationale aangelegenheden moet kiezen voor het Engels.
Op nationaal vlak lijkt mij de keuze voor het Engels als officiële tweede taal voor alle Belgen ook de meest logische. Nu kiezen de Walen vrij hun tweede taal, de meerderheid kiest voor het Engels. De Vlamingen worden gedwongen de Franse taal als tweede taal aan te leren, dat is onrechtvaardig.
Laat ons dus kiezen voor het Engels als tweede taal dan zullen Franstaligen en Vlamingen elkaar beter verstaan en verdwijnt dat onterecht Franstalig imago van België.
Eerlijker, rechtvaardiger, gelijkwaardigheid.
Nedervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:57   #2
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nedervlaming Bekijk bericht
Ik begrijp dat, historisch gezien, de Franse taal de enige officiële taal van België was en nog is.
Dat was, is niet meer zo hé.

Citaat:
Gezien de ontwikkeling van België de laatste decennia lijkt mij de tijd gekomen om het gebruik van de Franse taal bij internationale aangelegenheden in vraag te stellen om reden dat de vlag de lading niet dekt, omdat:
- België is voor het buitenland een Franstalig land ondanks dat de meerderheid Nederlandstalig is;
- Vlamingen worden in het buitenland steevast geaccosieerd met Franstalig.
...
Ikzelf ben van mening dat België zich in de VN van het Engels zou moeten bedienen ja, de neutrale taal kiezen dus. Tenzij, de Franstaligen aanvaarden dat in België de sterkste het recht heeft en dus iedereen verplicht Nederlands moet leren.
Ofwel gebruiken we in het buitenland onze sterkste taal internationaal gezien (het Frans dan), maar dan moeten Franstaligen intern ook het recht van de eigen sterkste erkennen en dus voor iedereen Nederlands op het schoolmenu.

Verder vrees ik dat te weinig beseffen wat het effect is van het gebruiken van Frans op internationale fora. Omdat nog weinig landen dit doen, bijna alleen de Franstalige landen gebruiken het nog, bestendigt België zo het imago die het graag ophangt en nadelig voor de Vlamingen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 22:22   #3
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik zou graag eens de mening van anderen kennen in verband met het gebruik van de Franse taal als officiële taal van België bij internationale aangelegenheden..
Ik val uit de lucht. Kan je voorbeeldne geven?
Oud 2 maart 2007, 00:04   #4
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Nou, ga maar eens naar de Belgische ambassades in bepaalde landen...geen kat die er Nederlands kan.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 00:24   #5
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Nou, ga maar eens naar de Belgische ambassades in bepaalde landen...geen kat die er Nederlands kan.
Ik ken mensen die in Praag de Belgische ambassade gezien hebben met tweetalige bordjes, en het was al prijs : kanjers van fouten in het Nederlands gedeelte.
Ze vonden dat dat niet kon en hebben (met succes) de ambassade gecontacteerd.
Oud 2 maart 2007, 00:27   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dat was, is niet meer zo hé

Verder vrees ik dat te weinig beseffen wat het effect is van het gebruiken van Frans op internationale fora. Omdat nog weinig landen dit doen, bijna alleen de Franstalige landen gebruiken het nog, bestendigt België zo het imago die het graag ophangt en nadelig voor de Vlamingen.
Onze ''Vlaamse'' ministers zouden misschien al eens kunnen beginnen met in de Europese commissies bij iedere tussenkomst of toespraak het Nederlands te gebruiken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 00:41   #7
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik ken mensen die in Praag de Belgische ambassade gezien hebben met tweetalige bordjes, en het was al prijs : kanjers van fouten in het Nederlands gedeelte.
Ze vonden dat dat niet kon en hebben (met succes) de ambassade gecontacteerd.
2? Men zou op z'n minst drietalig verwachten, en dan doel ik nog niet eens op het Duits, maar op het Tjechisch.
Oud 2 maart 2007, 00:52   #8
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
2? Men zou op z'n minst drietalig verwachten, en dan doel ik nog niet eens op het Duits, maar op het Tjechisch.
Wel ik was er niet bij natuurlijk.
Maar ik zou eigenlijk heel graag willen weten hoe goed het de talenkennis van onze eigen ambassadeurs en van die in ons land is.
Oud 2 maart 2007, 07:53   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
De staat België is nog steeds lid van de francofonie, wat evenwel indruist tegen de federale logica. De Franse Gemeenschap zou hiervan lid moeten zijn en niet de staat België.

Dergelijke zaken versterken natuurlijk de indruk in het buitenland dat België Franstalig is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 08:11   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De staat België is nog steeds lid van de francofonie, wat evenwel indruist tegen de federale logica. De Franse Gemeenschap zou hiervan lid moeten zijn en niet de staat België.

Dergelijke zaken versterken natuurlijk de indruk in het buitenland dat België Franstalig is.
Hm, ik moet dit weekend naar Zweden voor een bijeenkomst met mensen van over gans Europa. Ik ben nu al benieuwd hoeveel er nu weer zullen vanuitgaan dat ik Franstalig ben als ze vernemen dat ik uit België afkomstig ben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 08:26   #11
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Over het taalgebruik van de ambassades in het buitenland, is hier meer te lezen:

http://standaard.typepad.com/en_nu_e...r_les_fla.html

En dat men mij niet komt vertellen dat het moeilijk is om personen te vinden die Nederlands kunnen, ik kan mij bijvoorbeeld geen Zweedse ambassade voorstellen zonder iemand die Zweeds kan.
Oud 2 maart 2007, 08:31   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Uh..ambassades in het buitenland...ik doelde gewoon op Belgische ambassades...
Oud 2 maart 2007, 08:57   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat men mij niet komt vertellen dat het moeilijk is om personen te vinden die Nederlands kunnen, ik kan mij bijvoorbeeld geen Zweedse ambassade voorstellen zonder iemand die Zweeds kan.
Vaak is het nog zo dat de hogere kaders in de diplomatieke wereld hoofdzakelijk nog ingevuld worden met Franstaligen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:39   #14
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vaak is het nog zo dat de hogere kaders in de diplomatieke wereld hoofdzakelijk nog ingevuld worden met Franstaligen.
Dat is inderdaad het probleem: Franstaligen in onze diplomatie vertegenwoordigen eerder de Franstaligen, 'la Belgique', dan België/Belgique/Belgiën.Onze Vlaamse politici liggen daar niet van wakker en pakken het niet aan, trouwens als je het zou willen aanpakken, wat denk je dat Strikje zou zeggen? Ja, NON.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 10:47   #15
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou graag eens de mening van anderen kennen in verband met het gebruik van de Franse taal als officiële taal van België bij internationale aangelegenheden.
- Vlamingen worden in het buitenland steevast geaccosieerd met Franstalig. Worden angesproken in het Frans, ingedeeld bij Franstalige gidsen,
- Vlamingen moeten naamtekenen op hun internationaal rijbewijs onder een Franstalige tekst; enz.....
Ik mocht ervaren dat de meerderheid van de Vlamingen hiertegen protesteren en internationaal kiezen voor het Engels.
Voor mij lijkt het logisch en niet meer dan rechtvaardig dat België voor internationale aangelegenheden moet kiezen voor het Engels.
Op nationaal vlak lijkt mij de keuze voor het Engels als officiële tweede taal voor alle Belgen ook de meest logische. Nu kiezen de Walen vrij hun tweede taal, de meerderheid kiest voor het Engels. De Vlamingen worden gedwongen de Franse taal als tweede taal aan te leren, dat is onrechtvaardig.
Laat ons dus kiezen voor het Engels als tweede taal dan zullen Franstaligen en Vlamingen elkaar beter verstaan en verdwijnt dat onterecht Franstalig imago van België.
Eerlijker, rechtvaardiger, gelijkwaardigheid.
Gij zijt zeker zo enen met blauwe ogen, blond haar en een wipneuzeke?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 12:08   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In "bepaalde" landen. Tiens, tiens. In welke landen?

Zou het ook niet kunnen dat "bepaalde" Nederlandstaligen geen Frans (meer) kennen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 12:09   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, tiens, kan u dat ook bewijzen of verzint u dat maar weer eens?
Oud 2 maart 2007, 12:10   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Waarom maakt u geen probleem van het feit dat de meeste hoge ambtenaren meestal mannen zijn. Dat stoort u dan blijkbaar niet.

Mij kan het niet schelen: ze moeten gewoon goed zijn en er wordt verwacht van hoge diplomaten dat ze meertalig zijn.
Oud 2 maart 2007, 12:11   #19
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In "bepaalde" landen. Tiens, tiens. In welke landen?

Zou het ook niet kunnen dat "bepaalde" Nederlandstaligen geen Frans (meer) kennen?
Zou het ook niet kunnen dat "bepaalde" franskiljons geen nederlands (meer) kunnen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 12:13   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over het taalgebruik van de ambassades in het buitenland, is hier meer te lezen:

http://standaard.typepad.com/en_nu_e...r_les_fla.html

Een mooi geconserveerd éénzijdig en niet controleerbaar berichtje van een onbekend koppel uit het jaar 2005.

U hebt blijkbaar niets anders te doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be