Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 12:26   #1
Kay_
Europees Commissaris

Standaard Allochtoon wordt minder uitgenodigd voor sollicitatie

Citaat:
Bedrijven nodigen nog altijd sneller een autochtone sollicitant uit voor een gesprek dan iemand van allochtone origine. Dat blijkt uit een steekproef van Animo, de jongerenpartij van sp.a.

Animo stuurde twee identieke sollicitatiebrieven naar vijftig Antwerpse bedrijven. Het enige verschil was de fictieve naam onderaan de brief. De ene naam was allochtoon, de andere autochtoon. "Onze autochtone sollicitant werd in 60 procent van de gevallen uitgenodigd voor een gesprek, de allochtone slechts in 25 procent van de gevallen. En dat terwijl ze allebei zogezegd dezelfde brief hadden geschreven", zegt Kim Van Weert, voorzitster van de Antwerpse Animo.

Volgens de jongerenpartij is dat geen toeval. "Het kan gebeuren dat je iemand met hetzelfde profiel niet uitnodigt voor een gesprek en dat het toevallig om een allochtoon gaat. Maar bij onze test is het meermaals gebeurd en dan is er sprake van iets heel anders." (belga/tdb)
Bon, dus twee dezelfde CV's met enkel een andere naam en een verschil van 35 %

Wat denken jullie hiervan?
Oud 29 januari 2008, 12:58   #2
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Moet ik mij schuldig voelen of wa?
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:00   #3
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Moet ik mij schuldig voelen of wa?
Zeg ik dat, als je niet verder komt dan dat soort reacties moet je je misschien de vraag stellen of je wel op je plaatst bent op een politiek forum.
Oud 29 januari 2008, 13:21   #4
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht

Niets mis mee.

Als werkgever zou ik bij een verder gelijke CV en gelijke kwalificaties ook eerder een Jan, Piet of Klaas uitnodigen voor een gesprek dan een Mohammed of Mbeki om de doodeenvoudige reden dat Jan, Piet en Klaas met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen speciale voorzieningen zoals aparte gebedsruimtes op het werk, aparte vrije dagen, apart eten in de kantine, en wat al dies meer zij, behoeven. Voorts omdat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwacht dat Jan, Piet en Klaas ook beter in de bedrijfscultuur passen alsmede de juiste arbeidsethiek hebben, en tenslotte omdat Jan, Piet en Klaas ook mede het gezicht van het bedrijf naar buiten bepalen en veel klanten willen immers niet met een Mohammed of Mbeki te maken hebben.
Als werkgever heb ik immers aan het wel en wee van mijn bedrijf te denken, en een Mohammed of MBeki kost, wederom met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, meer dan een Jan, Piet of Klaas - niet alleen door de speciale voorzieningen die voor Mohammed en Mbeki getroffen moeten worden, maar ook omdat Mohammed en Mbeki mij klanten, en dus omzet kunnen kosten.

Kortom, volkomen begrijpelijk en terecht.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:27   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Als het om werkelijk dezelfde c.v.'s gaat op uitzondering van de naam dan moeten de meetste bedrijven toch merken dat er iets niet klopt. Wat is in godsnaam de kans dat je twee sollicitantanten hebt die net dezelfde scholing hebben en dezelfde beroepservaring in dezelfde bedrijven?

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:33   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Als het om werkelijk dezelfde c.v.'s gaat op uitzondering van de naam dan moeten de meetste bedrijven toch merken dat er iets niet klopt. Wat is in godsnaam de kans dat je twee sollicitantanten hebt die net dezelfde scholing hebben en dezelfde beroepservaring in dezelfde bedrijven?

Coekie
Ja, maar het probleem is dat we dat dus niet weten. Animo zegt dat ze net dezelfde brief hebben rondgestuurd, en bijgevolg moeten we dat maar voor waar aannemen. Het zou me niet verbazen mochten er lichte verschilpunten staan in beide sollicitatiebrieven. Dat zou al veel verklaren.

Bovendien kan je een steekproef naar 50 observaties, maar net representatief noemen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:54   #7
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Niets, tenzij dan de vraag of ze hun statistieken wel deftig opgesteld hebben...

Een beetje meer duiding mag dus wel. Hebben ze telkens twee identiek dezelfde sollicitaties naar hetzelfde bedrijf gestuurd of niet?
Zoja, hebben ze hun resultaat uitgefilterd op bedrijven die zelf duplicaties eruit halen? (waarom zouden recruteerders immers niet in staat zijn duplicaten te herkennen en te elimineren?) Zonee, dan kunnen ze a priori geen conclusies trekken aangezien de beginsituatie dan niet hetzelfde is.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 14:56   #8
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat allochtonen geen valse verwachtingen moeten koesteren. Het enige wat hen rest is zelf werkgever of zelfstandige te worden en hun werknemers of medewerkers uit eigen kring te recruteren. Overigens doen ze dat vandaag ook al in de mate van het mogelijke.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 15:04   #9
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Niets mis mee.

Als werkgever zou ik bij een verder gelijke CV en gelijke kwalificaties ook eerder een Jan, Piet of Klaas uitnodigen voor een gesprek dan een Mohammed of Mbeki om de doodeenvoudige reden dat Jan, Piet en Klaas met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen speciale voorzieningen zoals aparte gebedsruimtes op het werk, aparte vrije dagen, apart eten in de kantine, en wat al dies meer zij, behoeven. Voorts omdat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwacht dat Jan, Piet en Klaas ook beter in de bedrijfscultuur passen alsmede de juiste arbeidsethiek hebben, en tenslotte omdat Jan, Piet en Klaas ook mede het gezicht van het bedrijf naar buiten bepalen en veel klanten willen immers niet met een Mohammed of Mbeki te maken hebben.
Als werkgever heb ik immers aan het wel en wee van mijn bedrijf te denken, en een Mohammed of MBeki kost, wederom met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, meer dan een Jan, Piet of Klaas - niet alleen door de speciale voorzieningen die voor Mohammed en Mbeki getroffen moeten worden, maar ook omdat Mohammed en Mbeki mij klanten, en dus omzet kunnen kosten.

Ik vind dit een prachtig antwoord maar toch een kanttekening (en ook hier graag je antwoord op): stel dat je een CV krijgt van Jan en van Piet. Je nodigt ze beide uit maar dan blijkt dat Piet Van De Kerckhove eigenlijk een Sri-Lankees is die is geadopteerd. Spreekt natuurlijk vloeiend NL, is atheist, heeft niets meer te maken met zijn geboorteland etc, maar...is bruin. En nu?

Laatst gewijzigd door backfire : 29 januari 2008 om 15:07.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 15:09   #10
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er bestaat een E.U.-richtlijn die voor postuleren en selectie de anonieme CV oplegt, maar weinig landen hebben die in hun wetgeving opgenomen. Druk vanwege patronale en middenstandsorganisaties is daar niet vreemd aan.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 januari 2008 om 15:15.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 15:11   #11
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind dit een prachtig antwoord maar toch een kanttekening (en ook hier graag je antwoord op): stel dat je een CV krijgt van Jan en van Piet. Je nodigt ze beide uit maar dan blijkt dat Piet Van De Kerckhove eigenlijk een Sri-Lankees is die is geadopteerd. Spreekt natuurlijk vloeiend NL, is atheist, heeft niets meer te maken met zijn geboorteland etc, maar...is bruin. En nu?
Niks "prachtig": een antwoord dat barst van de vooroordelen. Verder:
Waarom dacht je dat er zo dikwijls een foto bij de CV gevraagd wordt?
Hier draait het om:
Citaat:
omdat Mohammed en Mbeki mij klanten, en dus omzet kunnen kosten.
Die perceptie van racisme bij kliënteel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 januari 2008 om 15:18.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 15:37   #12
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hier draait het om:
IK vind dit een prachtig antwoord. Zij die geen vooroordelen hebben, werpe de eerste steen.
Oud 29 januari 2008, 15:39   #13
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets mis mee.

iemand weigeren op basis van naam/geloof/geslacht is discriminatie/racisme.
Oud 29 januari 2008, 15:43   #14
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Sri-Lankezen staan er bij voorbaat al niet om bekend om problemen te veroorzaken, laat staan als ze geadopteerd en dus volkomen geassimileerd zijn. Geen probleem dus.
Oud 29 januari 2008, 15:47   #15
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hier draait het om:
Een privébedrijf is geen filantropische instelling, maar behoort winst te maken, of in ieder geval geen verlies te boeken. De kans dat er geen of minder winst gemaakt wordt, danwel er verlies geboekt gaat worden als Mohammed en Mbeki er werken, is aanzienlijk groter dan als Jan, Piet of Klaas er werken.

Als werkgever heb je aan aan het wel en wee van jezelf en je bedrijf te denken en derhalve neem je het (vrijwel) zekere voor het onzekere, en nodig je Jan, Piet en Klaas uit. Zo simpel is dat.
Oud 29 januari 2008, 15:52   #16
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
iemand weigeren op basis van naam/geloof/geslacht is discriminatie/racisme.
Dat zullen de afgewezen kandidaten nooit weten. Die krijgen enkel en alleen te horen dat helaas voor hen de keuze op een andere kandidaat is gevallen.

Probeer maar eens te bewijzen dat er rascistische/diskriminerende motieven achter steken zonder tot gestapo-praktijken over te gaan.
Oud 29 januari 2008, 15:54   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Bedrijven die klaten zouden verliezen als ze allochtonen (mensen van andere huidskleur) in dienst zouden nemen, zijn bedrijven vant soort die ik het liefst zie vertrekken, samen met hun klanten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 16:00   #18
Duvelke

Standaard

Citaat:
Dat zullen de afgewezen kandidaten nooit weten. Die krijgen enkel en alleen te horen dat helaas voor hen de keuze op een andere kandidaat is gevallen.

Probeer maar eens te bewijzen dat er rascistische/diskriminerende motieven achter steken zonder tot gestapo-praktijken over te gaan.
Mss gaat men wel gestapo-praktijken opstarten om zulke racisten aan te pakken en financieel de grond in te boren?
Oud 29 januari 2008, 16:00   #19
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bedrijven die klaten zouden verliezen als ze allochtonen (mensen van andere huidskleur) in dienst zouden nemen, zijn bedrijven vant soort die ik het liefst zie vertrekken, samen met hun klanten.
idd, zwaar aanpakken die handel.
Oud 29 januari 2008, 16:11   #20
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een privébedrijf is geen filantropische instelling, maar behoort winst te maken, of in ieder geval geen verlies te boeken. De kans dat er geen of minder winst gemaakt wordt, danwel er verlies geboekt gaat worden als Mohammed en Mbeki er werken, is aanzienlijk groter dan als Jan, Piet of Klaas er werken.

Als werkgever heb je aan aan het wel en wee van jezelf en je bedrijf te denken en derhalve neem je het (vrijwel) zekere voor het onzekere, en nodig je Jan, Piet en Klaas uit. Zo simpel is dat.
Bedrijven zweven niet in het luchtledige. Ze maken op duizend en één manieren gebruik van de faciliteiten van de stad of het land waar ze gevestigd zijn: infrastructuur, onderwijs, wetgeving, etc. Ze zijn nooit zuiver privé en kunnen nooit zuiver om winst bekommerd zijn. Dat betekent dat van hen ook een minimale achting mag worden geëist, bijv. het eerbiedigen van non-discriminatie op basis van afkomst.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be