Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2008, 17:13   #1
brontosaurus
Burgemeester

brontosaurus's schermafbeelding

Standaard Een leven zonder geld

Hoe zou de wereld er uit zien zonder geld? Zou het de situatie leefbaarder maken of zouden we leven als barbaren?Het bewijs van een leven met geld is ons al gegeven en daar is in sommige gevallen barbaars een nog veel te beschaafd woord.Natuurlijk dienen onze denkwijze een totale wending te nemen maar stel je eens voor hoe ons dat zou kunnen afgaan.Stel je eens voor wat voor mogelijkheden dat zou bieden in onze samenleving.Stel je eens voor dat we morgen geen geld meer hebben,en dit zou zich in geval van de huidige wereldsituatie wel eens kunnen voordoen.Hoe moeten we dan verder leven.Welke sociale veranderingen zou het teweeg brengen als we allemaal werken voor elkaar zonder enige vorm van financiele vergoedingen.Dit mag dan wel heel flower power klinken maar het is wel de moeite om het te overwegen,als mens.Een dergelijke overweging zou je overlevingskansen in noodsituaties zeker ten goede komen.
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 17:14   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

ruilen,tof denk ik
Oud 2 februari 2008, 18:18   #3
Gargamel
Banneling

Standaard

Ruilen,je denkt toch niet dat ik mijn pop ga ruilen tegen rooie schele teef Freya of een ander gedrocht zoals margriet of marie gevogelt
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 18:19   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ruilen,je denkt toch niet dat ik mijn pop ga ruilen tegen rooie schele teef Freya of een ander gedrocht zoals margriet of marie gevogelt
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 20:29   #5
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Ga in de woestijn wonen, daar betalen ze met kamelen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 22:42   #6
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

in Kenia hebben ze geen geld en zie hoe de situatie er loopt....

pijl en boog......

machette's..........

slingeren met stenen.....

kalashnikovs.........

maar k'zie daar weinig ruilhandel......... tenzij je "ik kap je kop eraf als ik mijn goesting niet krijg" een faire ruil zou vinden natuurlijk !

dan toch maar liever een beetje beschaafd en met centjes betalen
Oud 2 februari 2008, 22:54   #7
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

We ruilen al. We ruilen arbeid, diensten, en producten voor geld, en geld ruilen we voor wat we nodig hebben.

Als we zouden ruilen zonder geld, zouden we er een dagtaak aan hebben om de dingen bij elkaar te ruilen die we nodig hebben. Ga maar na. Stel je bent ambtenaar. Wat heb je te ruil? De overheid ruilt jouw werk voor je met goederen die je nodig hebt. Maar dingen als een TV, een wasmachine, gaat de overheid niet voor jou ruilen. Dat moet je dus zelf doen. Je zult dingen moeten vinden die een winkel voor je wilt ruilen tegen de TV...

Overigens wordt het dan ook bijna niet te doen om complexere machines te bouwen. De ene fabriek maakt condensatoren, de ander resistoren, weer eentje maakt de plastic behuizing, een ander maakt het koper van het PCB, nog weer een ander maakt schroeven, en nog weer.. bouten, en nog weer... lijm, soldeer, IC's, kabels, plastic omhulsel voor de kabels, aansluitingen voor de kabels, plastic zakjes waar kabels ingaan, etc etc etc etc. Kortom,

Liever geld, en nuttige topics op p.be.

Laatst gewijzigd door Keats : 2 februari 2008 om 22:55.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 22:57   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
ruilen,tof denk ik
Geld is een ruilmiddel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 01:37   #9
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

In de vroege middeleeuwen hebben we een periode van ruilhandel gekend. Die zelfde periode van verval waarin men vergeten was hoe men een baksteen moest maken.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 09:04   #10
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Er is altijd geld geweest.
Alleen was het in sommige maatschappijen geen ronde stukjes metaal of papier dat als geld fungeerde, maar schelpen, kamelen, brokken erts, enz.

Een maatschappij zonder enige vorm van 'geld' bestaat niet.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 09:22   #11
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Leven zonder geld,pffffffff gewoon gaan pikken als het moet hé .....
Oud 4 februari 2008, 18:46   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een leven zonder geld
Mijn leven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:49   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

nog nooit een clochard met een laptop gezien
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 01:18   #14
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Geld (als betaalmidel) kan voor sommigen overkomen als een probleem, maar geen geld hebben das pas een groot probleem als ge het mij vraagt.

Dag meneer de bakker, wat wilt ge vandaag ruilen voor 1 brood en 3 pistolekes?

Zou wa geven...
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 01:42   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Geld (als betaalmidel) kan voor sommigen overkomen als een probleem, maar geen geld hebben das pas een groot probleem als ge het mij vraagt.

Dag meneer de bakker, wat wilt ge vandaag ruilen voor 1 brood en 3 pistolekes?

Zou wa geven...
Bij een knappe vrouw zal dat gemakkelijker gaan dan bij een mottige vent
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 01:49   #16
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Speel jij met poppen? Of wat is juist de rede dat jij poppen als ruilmiddel wilt gebruiken?
Oud 5 februari 2008, 01:57   #17
brontosaurus
Burgemeester

Standaard

Als ieder wat voor elkaar kan doen met liefde en respect en we elkaar als gelijke aanschouwen dan heeft geld helemaal geen waarde meer.Is gewoon een andere levensopvatting en eigenlijk vrij eenvoudig.Als ieder de wetenschap leert dat we allen verbonden zijn met elkaar en dat samenwerking ons alles kan bieden dan hebben we geen geld maar enkel elkaar nodig.Wij zijn alleen 1.
Moeilijk? Echt niet.Rijk eens een hand naar je medemens en je ervaart gelijk de kracht van samenhorigheid.Maar daar moet je wel die kankerTVbuis voor af zetten.
Oud 5 februari 2008, 07:58   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brontosaurus Bekijk bericht
Als ieder wat voor elkaar kan doen met liefde en respect en we elkaar als gelijke aanschouwen dan heeft geld helemaal geen waarde meer.
Maar ieder is verschillend nietwaar.
Respect moet je "verkrijgen" door een persoonlijke ruil in eer en geweten.
En liefde, wat is dat? Kan je dat eten?

Citaat:
Is gewoon een andere levensopvatting en eigenlijk vrij eenvoudig.Als ieder de wetenschap leert dat we allen verbonden zijn met elkaar en dat samenwerking ons alles kan bieden dan hebben we geen geld maar enkel elkaar nodig.Wij zijn alleen 1.
We moeten met zijn allen samenwerken om te overleven, want we zijn gewoon met teveel op een te beperkte bruikbare oppervlakte.
En aangezien we geen mieren zijn, werkt de basis van het communisme ook niet.

Citaat:
Moeilijk? Echt niet.Rijk eens een hand naar je medemens en je ervaart gelijk de kracht van samenhorigheid.Maar daar moet je wel die kankerTVbuis voor af zetten.
Ik help met plezier "anderen". Maar O wee als de "anderen" misbruik maken van mijn mogelijkheden. Niks samenhorigheid, gewoon eigenbelang.
Ik ruil mijn capaciteiten eerlijk, maar niet met verlies. Ik ben niet achterlijk.

Trouwens Brontosaurus, als je een hand wil reiken, mijn vrouwtje meld net dat er nog een grote berg strijk ligt.
Wil je je strijkvaardigheden inruilen voor een goed samenhorigheidsgevoel en een knuffel?
Da's in 1 keer je beloning voor de naïviteit die je hier tentoonspreid.
Oud 5 februari 2008, 09:14   #19
brontosaurus
Burgemeester

Standaard

Ben nog niet zo zeker dat dat zo naief is.Zou heel goed kunnen dat iedereen in datzelfde schuitje zit over aanzienlijk korte tijd.Natuurlijk zal dat consiquinties met zich meebrengen en houd de massa zich nog steeds aan het materialistische leven,maar of daar toekomst in zit voor de mensheid betwijfel ik ten zeerste.We zullen wel zien wie gelijk krijgt zeker.
En als je de was nu eens nat op een klerenhanger hangt dan kan je alles zo van de draad in de kast hangen.Zo vlug ben je nog nooit van de strijk geholpen he,Gratis en een blijvende tip voor de toekomst.
Oud 5 februari 2008, 09:34   #20
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
We ruilen al. We ruilen arbeid, diensten, en producten voor geld, en geld ruilen we voor wat we nodig hebben.

Als we zouden ruilen zonder geld, zouden we er een dagtaak aan hebben om de dingen bij elkaar te ruilen die we nodig hebben. Ga maar na. Stel je bent ambtenaar. Wat heb je te ruil? De overheid ruilt jouw werk voor je met goederen die je nodig hebt. Maar dingen als een TV, een wasmachine, gaat de overheid niet voor jou ruilen. Dat moet je dus zelf doen. Je zult dingen moeten vinden die een winkel voor je wilt ruilen tegen de TV...

Overigens wordt het dan ook bijna niet te doen om complexere machines te bouwen. De ene fabriek maakt condensatoren, de ander resistoren, weer eentje maakt de plastic behuizing, een ander maakt het koper van het PCB, nog weer een ander maakt schroeven, en nog weer.. bouten, en nog weer... lijm, soldeer, IC's, kabels, plastic omhulsel voor de kabels, aansluitingen voor de kabels, plastic zakjes waar kabels ingaan, etc etc etc etc. Kortom,

Liever geld, en nuttige topics op p.be.
voor simpele dingen op kleine schaal lijkt me dat nog haalbaar, maar het is natuurlijk wel een kwestie van onderhandelen. Ik denk dat ze dat zelfs eens geprobeerd hebben in een wijk in Gent, genre: "als jij me deze week elke dag een brood levert kom ik 2 uur de strijk doen" of zoiets. Op grotere schaal en duurdere dingen lijkt me dat praktisch zeer moeilijk.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be