![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() beste mensen, (weeral) een computervraag.
Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux; probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken. probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie"). Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken? alvast hartelijk bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ubuntu, best op een tweede harde schijf. Na installatie krijg je automatisch een menuutje bij het opstarten van je pc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tada, you're working with Linux. ![]() Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb.. ![]() Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt. Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident. Beste manier is zeker en vast terug vanaf nul beginnen : herformateren en herpartitioneren van je schijf en dan je operating system(s) installeren. Daar ben je wel effe zoet mee. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 31 oktober 2007 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() PS: met slax heb je geen partitie nodig, enkel de soft op cd branden is genoeg !
![]() |
#9 |
|
![]()
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het makkelijkste is misschien om gewoon de LiveCD te branden en daarvan op te starten.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() De Ubuntu installatie CD kan je volgens mij ook gewoon als LiveCD gebruiken. Dat is misschien handig voor als je Linux eerst wil uitproberen zonder iets te installeren (=LiveCD) om daarna zonder ongemakken en zonder extra downloads over te schakelen naar een echte installatie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:
Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap: Isolinux: Disk error 10, AX = 4200, drive EF I/O error Error reading boot CD Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik. Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA? pff, graag wat hulp van een expert! thanks! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Windows xp werkt goed, alles wat je koopt draaite erop, alle documenten die je hebt werken nog...
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Burger
|
![]() Citaat:
A great mind once said: "Unix for development, Mac for graphics, Windows for Society"
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being. Butler Shaffer Laatst gewijzigd door neetro : 2 november 2007 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de modale pc gebruiker snapt al niet wat je bedoelt met "Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD" ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burger
|
![]() Citaat:
alhoewel: telkens een nieuwe ubuntu versie uitkomt organiseert indymedia een ubuntu install party meer informatie: www.indymedia.be (ik vrees wel dat er net een nieuwe versie uitgekomen is en die party is dan ook al voorbij) Maar zo'n ubuntu install party kan de oplossing zijn ![]()
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being. Butler Shaffer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
https://help.ubuntu.com/community/?a...esearch=Titles Wat uitleg over GRUB, MBR en dual boot howto's (dus zowel Windows als Linux op één harde schijf) Op www.ubuntuguide.org staat er ook waardevolle informatie. En het grootste Nederlandstalig ubuntu forum is http://forum.ubuntu-nl.org/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Beste,
De reden waarom jouw CD's het niet doen, zou wel eens de brandsnelheid kunnen zijn. Als je de ISO-CD aanmaakt, brandt hem dan aan een zo laag mogelijke snelheid! Je kan ook gratis CD's aanvragen als je op de website van Ubuntu gaat. Ik draai beide systemen op mijn PC (zowel Win XP als Linux). Je hebt daar zeker geen tweede harde schijf voor nodig. Je hoeft de schijf enkel te herindelen. Dit kan je doen tijdens de installatie van Linux. Qua distro is Ubuntu is echt een aanrader! Waarom? Omdat er een nederlandstalig forum (http://forum.ubuntu-nl.org/) is waar heel wat gebruikers actief op zijn. Bij problemen zijn die mensen steeds bereid jou te helpen. Nog enkele tips vooraleer je het systeem installeert: 1. Maak een backup van al je belangrijke data 2. Indien je iemand kent die jou kan helpen bij de installatie van het systeem is het altijd beter om het samen met die persoon te doen 3. Neem de nodige tijd om het systeem te installeren. Het laat zich niet zomaar eventjes in 5 minuten installeren. Eén van de grote voordelen van Linux is dat er bijna geen virussen zijn. Er is ook een massa legale software te vinden op het net voor Linux. Succes ermee! ![]() Laatst gewijzigd door Skoebidoe : 2 november 2007 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() @Ambiorix,
weet je wel hoe je een iso-cd moet branden? |
![]() |
![]() |