Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2007, 16:51   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard linux

beste mensen, (weeral) een computervraag.

Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux;
probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af
probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken.
probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie").

Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken?

alvast hartelijk bedankt!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 16:55   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ubuntu, best op een tweede harde schijf. Na installatie krijg je automatisch een menuutje bij het opstarten van je pc.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 16:58   #3
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ubuntu, best op een tweede harde schijf. Na installatie krijg je automatisch een menuutje bij het opstarten van je pc.
heb momenteel spijtig genoeg geen centen voor een tweede harde schijf
Oud 31 oktober 2007, 17:05   #4
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Knoppix downloaden, op een schijfje branden en pc rebooten met die cd in de cdlezer.

Tada, you're working with Linux.
Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 17:11   #5
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Knoppix downloaden, op een schijfje branden en pc rebooten met die cd in de cdlezer.

Tada, you're working with Linux.
Knoppix is zeer goed hoor, uiteraard gratis en je kan al eens ervaren hoe dingen marcheren in Linux.
bedoel je dan dat ik het opstart vanop de cd, maar eigelijk niks installeer?
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb..
Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren.
Oud 31 oktober 2007, 18:04   #6
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
bedoel je dan dat ik het opstart vanop de cd, maar eigelijk niks installeer?
Is idd wel handig, maarja kheb liever dat ik mijn cd-stations vrij heb..
Dus ik zoek eigelijk een eenvoudige manier om een partitieke aan te maken (van pakweg 10 Gig ofzo) en daarop linux te installeren.
Inderdaad, je installeert niets met knoppix, maar 1 cd-station zal inderdaad gebruikt worden...

Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt.
Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident.
Beste manier is zeker en vast terug vanaf nul beginnen : herformateren en herpartitioneren van je schijf en dan je operating system(s) installeren.

Daar ben je wel effe zoet mee.

Laatst gewijzigd door parcifal : 31 oktober 2007 om 18:05.
Oud 31 oktober 2007, 21:32   #7
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Slax op een cd branden en kees is klaar ! reboot en hop... aan de slag.
Oud 31 oktober 2007, 21:33   #8
Lincoln

Standaard

PS: met slax heb je geen partitie nodig, enkel de soft op cd branden is genoeg !
Oud 31 oktober 2007, 21:36   #9
Lincoln

Standaard

http://www.slax.org/?lang=nl
Oud 31 oktober 2007, 21:48   #10
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Om 1 partitie bij te maken op een schijf die gebruikt wordt.
Je kan proberen via Partition Magic (80 Euro kost dat grapje) maar het is niet evident.
GParted is een vrij degelijk (gratis) open source alternatief voor Partition Magic.

Het makkelijkste is misschien om gewoon de LiveCD te branden en daarvan op te starten.
Oud 31 oktober 2007, 22:07   #11
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

De Ubuntu installatie CD kan je volgens mij ook gewoon als LiveCD gebruiken. Dat is misschien handig voor als je Linux eerst wil uitproberen zonder iets te installeren (=LiveCD) om daarna zonder ongemakken en zonder extra downloads over te schakelen naar een echte installatie?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 11:49   #12
Ambiorix

Standaard

ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:

Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap:

Isolinux: Disk error 10, AX = 4200, drive EF

I/O error
Error reading boot CD

Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik.
Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA?

pff, graag wat hulp van een expert!
thanks!
Oud 2 november 2007, 12:20   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok beste mensen, kheb eens wat Ubuntu ISO'kes gedownload, gebrand en geprobeerd. Altijd hetzelfde probleem:

Als ik in het startscherm van ubuntu zit dan krijg ik (bij alles wat ik doe, bijvoorbeeld installatie starten, Cd check uitvoeren, etc) volgende foutboodschap:

I/O error
Error reading boot CD

Aan wat ligt dat? ik heb nooit problemen gehad met mijn CDrom schrijver (waarmee ik al dikwijls goei cd's mee heb gebrand) dus die cd is niet beschadigd denk ik.
Er is iets aan mijn hardware dat em niet graag heeft, zo lijkt het. Mss mijn SATA harde schijf, en heeft dat iets te maken met het verschil IDE - SATA?

thanks!
1 tip, gebruik gewoon windows, je moet al heel wat van pc`s kennen voor je even goed met alles wat je deed in windows in linux te kunnen werken. Het heeft geen enkel nut voor een particulier gebruiker om over te stappen naar linux.
Windows xp werkt goed, alles wat je koopt draaite erop, alle documenten die je hebt werken nog...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:22   #14
neetro
Burger

neetro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
1 tip, gebruik gewoon windows, je moet al heel wat van pc`s kennen voor je even goed met alles wat je deed in windows in linux te kunnen werken. Het heeft geen enkel nut voor een particulier gebruiker om over te stappen naar linux.
Windows xp werkt goed, alles wat je koopt draaite erop, alle documenten die je hebt werken nog...
Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD kan je lekker beginnen prutsen zoals het hoort zonder die windows-fakende layout en kan je de echte kracht van unix verkennen.

A great mind once said: "Unix for development, Mac for graphics, Windows for Society"
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being.
Butler Shaffer

Laatst gewijzigd door neetro : 2 november 2007 om 12:23.
neetro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:26   #15
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neetro Bekijk bericht
Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD kan je lekker beginnen prutsen zoals het hoort zonder die windows-fakende layout en kan je de echte kracht van unix verkennen.

A great mind once said: "Unix for development, Mac for graphics, Windows for Society"
Zoals ik al zei, als particulier heb je dat niet nodig, windows werkt hiervoor prima.

Trouwens, de modale pc gebruiker snapt al niet wat je bedoelt met "Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD"
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:29   #16
neetro
Burger

neetro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Zoals ik al zei, als particulier heb je dat niet nodig, windows werkt hiervoor prima.

Trouwens, de modale pc gebruiker snapt al niet wat je bedoelt met "Zet op een servertje achter je een debian text versie of freeBSD"
juist en daarom is het mss beter dat de modale persoon met windows zou blijven werken

alhoewel: telkens een nieuwe ubuntu versie uitkomt organiseert indymedia een ubuntu install party meer informatie: www.indymedia.be (ik vrees wel dat er net een nieuwe versie uitgekomen is en die party is dan ook al voorbij)

Maar zo'n ubuntu install party kan de oplossing zijn
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being.
Butler Shaffer
neetro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:33   #17
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
beste mensen, (weeral) een computervraag.

Ik wil namelijk eens aan de slag met Linux;
probleem1: ik ken er niet (zoveel) van af
probleem2: ik heb nu windows en software en bestanden enzo op mijn pc staan die ik niet wil verwijderen en wil blijven gebruiken.
probleem3: ik heb maar éen harde schijf (met daarop maar éen "partitie").

Kan iemand met kennis van zaken eens uitleggen hoe ik de zaak het best aanpak? Welke linuxversie is het best voor mij? waar kan ik dat krijgen? hoe krijg ik het boeltje zonder al te veel kopzorgen op mijn computer? Kan ik de twee besturingssystemen combineren, en zoja is dat dan via een menu bij het opstarten, of kan ik ze ook simultaan gebruiken?

alvast hartelijk bedankt!
Gewoon partities maken voor Linux, en GRUB (bootloader) in uw MBR steken, dan kunt ge bij het opstarten kiezen welk besturingsssyteem. Ik zou beginnen met Ubuntu. Ik heb die zelf ook lang gedraaid, alhoewel ik nu Arch Linux draai.

https://help.ubuntu.com/community/?a...esearch=Titles

Wat uitleg over GRUB, MBR en dual boot howto's (dus zowel Windows als Linux op één harde schijf)

Op www.ubuntuguide.org staat er ook waardevolle informatie.

En het grootste Nederlandstalig ubuntu forum is http://forum.ubuntu-nl.org/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:38   #18
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

I/O error
Error reading boot CD

thanks!
Heb je de mogelijkheid die CD uit te testen op een andere pc?
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:50   #19
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Beste,

De reden waarom jouw CD's het niet doen, zou wel eens de brandsnelheid kunnen zijn. Als je de ISO-CD aanmaakt, brandt hem dan aan een zo laag mogelijke snelheid! Je kan ook gratis CD's aanvragen als je op de website van Ubuntu gaat.
Ik draai beide systemen op mijn PC (zowel Win XP als Linux). Je hebt daar zeker geen tweede harde schijf voor nodig. Je hoeft de schijf enkel te herindelen. Dit kan je doen tijdens de installatie van Linux.
Qua distro is Ubuntu is echt een aanrader! Waarom? Omdat er een nederlandstalig forum (http://forum.ubuntu-nl.org/) is waar heel wat gebruikers actief op zijn. Bij problemen zijn die mensen steeds bereid jou te helpen.
Nog enkele tips vooraleer je het systeem installeert:
1. Maak een backup van al je belangrijke data
2. Indien je iemand kent die jou kan helpen bij de installatie van het systeem is het altijd beter om het samen met die persoon te doen
3. Neem de nodige tijd om het systeem te installeren. Het laat zich niet zomaar eventjes in 5 minuten installeren.

Eén van de grote voordelen van Linux is dat er bijna geen virussen zijn.
Er is ook een massa legale software te vinden op het net voor Linux.
Succes ermee!

Laatst gewijzigd door Skoebidoe : 2 november 2007 om 12:51.
Skoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 12:50   #20
parcifal
Banneling

Standaard

@Ambiorix,

weet je wel hoe je een iso-cd moet branden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be