Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2008, 23:38   #1
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard Exoten: uitroeien?

Sinds enkele decennia duikt het probleem van de exotische diersoorten op. Soorten zoals de halsbandparkiet, aziatisch lieveheersbeestje, muskusrat nijlgans, canadagans... maar ook plantensoorten zoals Amerikaanse eik Amerikaanse vogelkers..

Ik vind dat men al de dier- en plantensoorten die door de mens zijn ingevoerd, op alle vlakken moet bestrijden en zo mogelijk uitroeien.

Hiermee bedoel ik dus niet de soorten die hier uit zichzelf zijn gekomen, zoals de turkse tortel.

In de meeste gevallen brengen invasieve soorten schade toe aan de lokale fauna en flora, en zijn ze au fond fauna en flora- VERVALSING.

Tevens zou de import van deze soorten moeten worden verboden. Op openbare plaatsen zoals parken zou men moeten streven naar een 100% inheems natuurlijke omgeving; zodoende biedt men een voorbeeldfuncte aan privé-tuinen, waar men uiteraard nog wel exotische plantensoorten mag gebruiken, maar dit zou toch ontraden moeten worden.

Verwilderde katten zou men ook volledig moeten uitroeien; en men zou de katten-eigenaars moeten verplichten om hun dier te registreren.

Zogenaamde "groenen" reageren volgens mij te vaak op een emotionele manier, waardoor men de inheemse natuur schade berokkent door exoten te gedogen.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 23:46   #2
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Haat tegen "uitheemsen", oproepen om hen op alle mogelijke vlakken "te bestrijden", ja zelfs "uit te roeien", ideaal van een "100% inheemse omgeving"... Waar hebben we dat nog gehoord??
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 23:55   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 07:30   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De "politiek" van de wilbeheerseenheden in de EU is het proberen te bestrijden van Schadelijke- of potentieel schadelijke diersoorten,uitroeien is gewoon een illusie.....

Voorbeeld is het wasbeertje,(de deugniet is ondertussen in gans Europa aanwezig),of de grijze eekhoorn,of de chinese blauwbandgrondel,de wolhandkrab,brulkikker.....eindeloos is de lijst..

Maar er zijn ook soorten die "met rust" gelaten worden,zoals de regenboogforel,de Canadese gans (nu zeer algemeen)...de Amerikaanse "blackbass"..(een soort baars).......

We zullen er mee moeten leven,maar inderdaad,een beperking op de invoer van zotternijen vie de dierhandel is aan de orde!

Laatst gewijzigd door kelt : 13 april 2008 om 07:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 07:56   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Laat de natuur zijn gang eens gaan AUB, een exoot die niet kan aanpassen gedijt niet.
Een inheemse soort die niet kan aanpassen, die verdwijnt ook.

Hetgeen we moeten doen als mens, is zo min mogelijk impakt hebben op de natuur.
Oud 13 april 2008, 08:17   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Laat de natuur zijn gang eens gaan AUB, een exoot die niet kan aanpassen gedijt niet.

je mag wel niet uit het oog verliezen dat het aanpassingsvermogen op zeer lange termijn plaatsvindt.

Voordien was het ook niet de gewoonte dat er een contingent parkieten gedropt werd op een of ander eiland waarbij de bestaande vogelsoorten zich dan aanpasten.

Die kleurige parkietjes is wel héél mooi, maar ik vind het ontzettend jammer dan onze eigen (eventueel grauwe) zangvogels daardoor het zwijgen wordt opgelegd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 13 april 2008 om 08:32.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 08:27   #7
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Die kleurige parkietjes is wel héél mooi, maar ik vind het ontzettend jammer dan onze eigen (eventueel grauwe) zangvogels daardoor het zwijgen wordt opgelegd.
²

uitroeien die exoten!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:13   #8
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Sinds enkele decennia duikt het probleem van de exotische diersoorten op.
Dat is echt niets van de laatste decennia, maar bestaat al eeuwenlang. Verder zijn exoten niet noodzakelijk problematisch. Dat geldt alleen voor de invasieve soorten onder de exoten, omdat zij de lokale fauna of flora verdringen.

Citaat:
Zogenaamde "groenen" reageren volgens mij te vaak op een emotionele manier, waardoor men de inheemse natuur schade berokkent door exoten te gedogen.
Ik weet niet over welke "groenen" je het nu precies hebt. Het is je blijkbaar ontgaan dat het bestrijden van invasieve exoten nu net één van de veel toegepaste beheersmaatregelen is. Het is echter een illusie om te denken dat je deze soorten kan uitroeien, zoals iemand al terecht opmerkte.

Het invoeren van exoten zou overigens idd sterk beperkt of zelfs verboden moeten worden. Niet zelden treden problemen op na uit de hand gelopen experimentjes. Zoals met de Aziatische lieveheersbeestjes die hier als biologisch bestrijdingsmiddel tegen bladluizen werden ingezet. Of zoals met de nijlbaars in het Victoriameer. En ook de hobbysector is verantwoordelijk voor vele problemen: zoals met halsbandparkieten, brulkikkers en verschillende sier- en aquariumplanten.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:20   #9
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je niet goed weet wat het woord exoot precies inhoudt. Exoten zijn per definitie ingevoerd door de mens (het gaat dus niet over soorten die zelf hun verspreidingsgebied vergroten of veranderen). Het heeft dus niets vandoen met "de natuur zijn gang laten gaan". Integendeel.

Citaat:
Inderdaad! En daarom is het net belangrijk om het invoeren van soorten die hier niet van nature voorkomen sterk te beperken of zelfs helemaal te verbieden. De oorsprong van de problemen met invasieve exoten ligt immers bij de mens.
Oud 13 april 2008, 14:29   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het invoeren van exoten zou overigens idd sterk beperkt of zelfs verboden moeten worden.
Een van de wijzen waarop zaden zich verspreiden is door mensenhanden. De mens is tot nader order nog steeds een deel van de natuur. Ik hou van groen (zonder leesteken), maar ik pas voor een milieu-dictatuur.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 april 2008 om 14:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:57   #11
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een van de wijzen waarop zaden zich verspreiden is door mensenhanden. De mens is tot nader order nog steeds een deel van de natuur. Ik hou van groen (zonder leesteken), maar ik pas voor een milieu-dictatuur.
Het is duidelijk dat je van de problematiek van de invasieve exoten niets afweet (en al evenmin van zaadverspreiding: je kan verspreiding van zaden door de mens als zoochorie aanzien, maar dan gaat het over onbewuste verspreiding en niet over doelbewust verspreiden ervan: dat heeft niets met natuur, maar alles met cultuut te maken).

Als je echt van groen zou houden, dan zou je beseffen dat invasieve exoten één van de vele bedreigingen is voor de biodiversiteit en dus "het groen".
Oud 13 april 2008, 15:20   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens,in Frankrijk vangt men de brulkikkers met een vislijn,met een regenworm op de haak en smikkelt men ze lekker op.....

....een reuzegoed idee..om de populatie wat onderkontrole te houden,ziet er uit als kippenbilletjes
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:35   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Sinds enkele decennia duikt het probleem van de exotische diersoorten op. Soorten zoals de halsbandparkiet, aziatisch lieveheersbeestje, muskusrat nijlgans, canadagans... maar ook plantensoorten zoals Amerikaanse eik Amerikaanse vogelkers..

Ik vind dat men al de dier- en plantensoorten die door de mens zijn ingevoerd, op alle vlakken moet bestrijden en zo mogelijk uitroeien.

Hiermee bedoel ik dus niet de soorten die hier uit zichzelf zijn gekomen, zoals de turkse tortel.

In de meeste gevallen brengen invasieve soorten schade toe aan de lokale fauna en flora, en zijn ze au fond fauna en flora- VERVALSING.

Tevens zou de import van deze soorten moeten worden verboden. Op openbare plaatsen zoals parken zou men moeten streven naar een 100% inheems natuurlijke omgeving; zodoende biedt men een voorbeeldfuncte aan privé-tuinen, waar men uiteraard nog wel exotische plantensoorten mag gebruiken, maar dit zou toch ontraden moeten worden.

Verwilderde katten zou men ook volledig moeten uitroeien; en men zou de katten-eigenaars moeten verplichten om hun dier te registreren.

Onzin. Enkel schadelijke exoten moeten worden bestreden. Daarmee bedoel ik dieren/planten die een inheemse soort dreigen uit te roeien en dus de biodiversiteit schaden of die schadelijk zijn voor de mens (en dan denk ik bv. aan de zwarte weduwe die hier stilaan voet aan grond zet via de haven van Antwerpen).

(off-topic sidenote: na dit topic bedenk ik ineens: alle spinnen uitroeien en vervangen door insecten vangende robots die minder scary zijn)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 april 2008 om 15:43.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 16:13   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En wat met exotische culturen?
Oud 13 april 2008, 16:27   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
En wat met exotische culturen?
Bedoel je nu een exotische cultuur waarin ze met twintig rond je gaan staan om te vragen of "ge e probleem ebt" als je missie enkel is om van straat A naar straat B te gaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 17:00   #16
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Onzin. Enkel schadelijke exoten moeten worden bestreden. Daarmee bedoel ik dieren/planten die een inheemse soort dreigen uit te roeien en dus de biodiversiteit schaden of die schadelijk zijn voor de mens (en dan denk ik bv. aan de zwarte weduwe die hier stilaan voet aan grond zet via de haven van Antwerpen).

(off-topic sidenote: na dit topic bedenk ik ineens: alle spinnen uitroeien en vervangen door insecten vangende robots die minder scary zijn)
De grote steatoda of Canadese zwarte weduwe zit hier al sinds 1978. In mijn kelder is ze goed vertegenwoordigt.

Het grote voordeel van deze soort: ze is zeer efficiënt in de bestrijding van kakkerlakken. Het grote nadeel: dringt onze eigen spinnensoorten terug.

De grootste vijand van onze inheemse huisspinnen, zijn eigenlijk de recent gemigreerde trilspinnen. Die eten onze eigen huisspinnen.
Oud 13 april 2008, 17:05   #17
Boadicea

Standaard

Ik blijf er bij dat een soort enkel mag bestreden worden, als ze een reële dreiging vormt voor meerdere anderen, die hun nut bewezen hebben.

Zo lijkt de bestrijding van een bepaalde soort ingevoerde padden, wiens gif buideldieren doodt in Australië, me geen slechte zaak.

Als we de brulkikker hier niet binnen de perken houden, zitten we ook met problemen.

En het hoeven niet persee exoten te zijn. Onlangs heeft men de jachtregulaties voor everzwijnen versoepeld, omdat er een overpopulatie is.

Zelf hou ik niet van jacht en het doden van dieren, maar ik denk dat niemand en ten langen laatste ook de dieren en de natuur zelf ook niet gediend zijn met overpopulaties. Als we bepaalde soorten zo weelderig laten tieren, dat ze binnenkort opeengepakt zitten, bewijzen we hen daar ook geen dienst mee.

Of moet bv de ring rong Brussel vol herten en everzwijnen lopen? Moeten onze parken vol brulkikkers zitten, zodat je er al zo goed al noodgedwongen op moet trappen?
Oud 13 april 2008, 18:43   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je echt van groen zou houden, dan zou je beseffen dat invasieve exoten één van de vele bedreigingen is voor de biodiversiteit en dus "het groen".
Op welke schaal wil jij aan 'biodiversiteit' doen? toch niet in een 'natuurpark' van een hectare of 5 of zo? Ben je zeker dat je dan geen 'verzameltuin' aan het creeren bent?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 20:44   #19
Boadicea

Standaard

Soms denk ik dat de enige soort die voor het welzijn van anderen uitgeroeid moet worden, homo sapiens sapiens is.
Oud 14 april 2008, 10:56   #20
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Haat tegen "uitheemsen", oproepen om hen op alle mogelijke vlakken "te bestrijden", ja zelfs "uit te roeien", ideaal van een "100% inheemse omgeving"... Waar hebben we dat nog gehoord??
Aan de douane van Australië en Nieuw-Zeeland o.a.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be