![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Gisteren wandelde ik binnen in het Gentse filiaal van de Standaard boekhandel. Ik hoorde gedempt Frans spreken en zag dat dit afkomstig was van twee keurig geklede koppels op leeftijd, op korte afstand van mezelf. Een Fransman onderscheiden van een francofone Belg is in feite vrij simpel. Wat frequent opvalt is dat het taalgebruik van de Fransman veel schoner en meer gestyleerd is, maar enkel daarop kan men natuurlijk niet voortgaan.
Toen ik besloot me discreet te stellen binnen het muffe geparfumeerde aura dat deze ongetwijfeld brave mensen uitstraalden, teneinde hun gesprek wat af te luisteren: "blah-r-blah-r-blah....uh-r-uh-rr-rr....haha, les Belges......rrr-blah-blah-rrr" Enkele jaren terug woonde ik in zo'n klein cité huisje in het Gentse en er kwam eens Frans bezoek voor mijn buurman die op dat moment niet thuis was. Ze belden aan bij mij, inviteerden zichzelf om direkt binnen te stappen en stonden dus in m'n living, commentaar te geven op het huisje en hoe ik het ingericht had. "Ils sont mignon, les petits Belges". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja?
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() alé roger zeer interessant verhaal; wat is uw punt?
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Dank u Derk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Conscience had gelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
Ik vind dat niet zo erg ik doe ook neerbuigend tegenover hen ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Vroeger wel een paar maal gehoord:
"Sie sind Belgiër? Ach so! Schönes Land! Ich war dort wahrend dem Krieg" Gelukkig is die generatie ongeveer uitgestorven. Laatst gewijzigd door filosoof : 15 maart 2008 om 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() U bent blij dat mensen dood zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om over het Vlaams maar te zwijgen. Parijsenaars (althans de meesten) vinden iedereen die niet uit Parijs komt min of meer achterlijk. Ik ben echt pacifistisch ingesteld, maar voor die ene Fransman die mij op de Route Napoleon in zijn gloednieuwe Citroen BX zo zat te treiteren heb ik een uitzondering gemaakt. Zijn BX maakte een prachtige duik in de afgrond en hijzelf kon in zijn onderbroek de weg verder volgen.
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() ik was onlangs es in luik met vrienden en we hebben daar vrije luid vlaams gesproken op straat en die walen reageerden wel vreemd ze.
een vrouw begon te roepen naar ons vanuit haar venster en wat later een team verhuizers dat naar ons beneden kei luid 'attention' riep precies alsof ze ne zetel gingen laten vallen. allez lijken wel pesterijen naar vlamingen toe. en al die tricolore vlaggen die daar uit de venster hangen, precies de bevrijding van '45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Achteraf kwam één van die mannen me schuchter vragen, "pas d'ici?". Ik kordaat: "non, Flamand, j'habite �* Gand". Hij heeft me dan een pintje getrakteerd, als verontschuldiging. ![]() In Luik hebben ze dezelfde ziekte als in Kortrijk, maar in een verder gevorderd stadium. Ze wanen zich halve Fransen. De Franse dichter Baudelaire beschreef dit fenomeen al in 1862. Wat Derk zei over de Parijzenaars is zeker waar. Zo ben ik eens een Parijse bakkerij binnengestapt en vroeg de bediende: "do you speak English"? ![]() "En France on parle le français, Monsieur" was het antwoord. Laatst gewijzigd door Paracelsus : 15 maart 2008 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |