Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet?
Ik DENK dat Vlaanderen alleen zal verder doen 48 69,57%
Ik DENK dat Vlaanderen & Nederland 1 land zullen gaan vormen 21 30,43%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2008, 12:58   #1
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet?

De vraag is niet of je wil dat Vlaanderen bij Nederland komt.

De vraag is wat DENK je dat er gaat gebeuren, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, gaat het dan als onafhankelijk land verder, of vormt het 1 land met Nederland, al dan niet in een confederatie?
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 13:17   #2
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
De vraag is niet of je wil dat Vlaanderen bij Nederland komt.

De vraag is wat DENK je dat er gaat gebeuren, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, gaat het dan als onafhankelijk land verder, of vormt het 1 land met Nederland, al dan niet in een confederatie?
Mijn verwachting is dat Vlaanderen eerst enkel jaren los van Nederland van zijn onafhankelijkheid zal genieten.
Daarna zal een hereninging met Nederland erg voor de hand liggen,alleen al om sterker te staan in Europa.

De tijd van federatie of confederatie lijkt me achterhaald.
Boven het niveau van de Staten, zal de EU zich tot Confederatie ontwikkelen en dat is genoeg.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 28 januari 2008 om 13:17.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 13:24   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik DENK niet dat ze bij Nederland zullen gaan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:04   #4
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik DENK dat ook niet.
ik HOOP het ook niet.
en ik HAAT het gebruik van HOOFDLETTERS op een FORUM
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:09   #5
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Vlaanderen en Nederland vrijwel meteen, als Belgie uit elkaar gevallen is, toenadering zullen zoeken, resulterend in een confederatie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:46   #6
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat de wietboulevard er nog niet was.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:47   #7
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Ik denk, dat ze als twee bevriende buurlanden goed met elkaar zullen samenwerken. Samengaan is gezien het verloop van de geschiedenis niet echt voor de hand liggend en dat ik acht ik dan ook onwaarschijnlijk.
Oud 28 januari 2008, 18:26   #8
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik denk dat Vlaanderen ervoor opteert om alleen verder te gaan. Vlaanderen heeft lang in staatsverband gezeten en ik denk dat ze daarom opteren om te bewijzen dat het alleen ook kan, zonder Nederland.

Louter hypothetisch.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 18:45   #9
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Samengaan is gezien het verloop van de geschiedenis niet echt voor de hand liggend en dat ik acht ik dan ook onwaarschijnlijk.
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden, en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Maar de wil van het volk was zeer sterk: naar de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden heel snel samen in 1 land met landelijke verkiezingen.
Ik heb het feestje van 1989 in Berlijn helaas gemist, maar als het zover is kom ik naar de Nederlands/Vlaamse grens om mee te vieren en een stukje muur af te breken.

PS: liever geen (con)federatie met 9 staatshervormingen en alarmbelprocedures getver, moeten we weer dit hele forum volzeveren.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 18:47   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Vlaanderen onafhankelijk zou blijven, maar op vlak van economie (Rotterdam, Antwerpen, ...) en buitenlandse zaken sterk toenadering zou zoeken.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 18:49   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen heeft 177 jaar onder een Nederlandsvijandig staatsverband geleefd. Dat laat zo te zien sporen na. Sporen die, eens het gedwongen verstandshuwelijk tussen Vlaanderen en Wallonië ophoudt te bestaan, snel zullen worden uitgewist. Veel sneller dan vandaag voor mogelijk wordt gehouden. Vlaanderen en Nederland zullen ooit herenigd worden, al zal dat niet onmiddelijk na de onafhankelijkheid van Vlaanderen gebeuren.
Ik hoop dat zowel Vlaanderen als Nederland tegen die tijd het referendum hebben ingevoerd zodat een eventuele hereniging niet door 'de natie' en over de hoofden van het volk wordt bedisseld zoals dat in 1830 is gebeurd.
Oud 28 januari 2008, 18:54   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden, en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Maar de wil van het volk was zeer sterk: naar de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden heel snel samen in 1 land met landelijke verkiezingen.
Ik heb het feestje van 1989 in Berlijn helaas gemist, maar als het zover is kom ik naar de Nederlands/Vlaamse grens om mee te vieren en een stukje muur af te breken.

PS: liever geen (con)federatie met 9 staatshervormingen en alarmbelprocedures getver, moeten we weer dit hele forum volzeveren.
Sinds wanneer heeft Nederland staatshervormingen van het Belgische type, 2/3de en dubbele meerderheden, vetorechten, alarmbellen, pariteit-en grendelwetten nodig?
Oud 28 januari 2008, 19:06   #13
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Waar een wil is, is een weg.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:11   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Waar een wil is, is een weg.
Daar zit idd de hond gebonden.
Via referenda weten we tenminste wat de meerderheid van het volk wil. Juist daarom zijn er in Belgique nooit bindende referenda geweest, en zullen ze er ook nooit komen. De Vlamingen zouden ze wel eens kunnen winnen, en dat kunnen we niet hebben.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 januari 2008 om 19:15.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:17   #15
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Sinds wanneer heeft Nederland staatshervormingen van het Belgische type, 2/3de en dubbele meerderheden, vetorechten, alarmbellen, pariteit-en grendelwetten nodig?
Nederland heeft zulke konstrukties zeker niet nodig, integendeel. Maar wat wil Vlaanderen?
Bij een (con)federatie moet precies bepaald worden wat federaal geregeld wordt en wat per gewest geregeld wordt, b.v. ministeries van onderwijs, defensie, financiën, justitie, buitenlandse zaken, nationale voetbalteam, enz.
Het beste is: zo weinig mogelijk ministerpostjes en alles federaal, ook de verkiezingen. Als de belgische krokodillen dat kunnen verteren, dan kunnen we de door jou genoemde begrippen afschaffen.
Oud 28 januari 2008, 19:19   #16
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Via referenda weten we tenminste wat de meerderheid van het volk wil. Juist daarom zijn er in Belgique nooit bindende referenda geweest, en zullen ze er ook nooit komen. De Vlamingen zouden ze wel eens kunnen winnen, en dat kunnen we niet hebben.
Ik ben dan ook de mening toegedaan dat één referendum genoeg is om België te doen barsten.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:23   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik dacht dat de wietboulevard er nog niet was.
Dat kunnen we van de Euroboulevard niet zeggen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:27   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Nederland heeft zulke konstrukties zeker niet nodig, integendeel. Maar wat wil Vlaanderen?
Bij een (con)federatie moet precies bepaald worden wat federaal geregeld wordt en wat per gewest geregeld wordt, b.v. ministeries van onderwijs, defensie, financiën, justitie, buitenlandse zaken, nationale voetbalteam, enz.
Het beste is: zo weinig mogelijk ministerpostjes en alles federaal, ook de verkiezingen. Als de belgische krokodillen dat kunnen verteren, dan kunnen we de door jou genoemde begrippen afschaffen.

Zonder recht op referenda schaffen 'wij' juist niks af maar blijven de Belgische krokodillen baas.
Oud 28 januari 2008, 19:31   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Ik ben dan ook de mening toegedaan dat één referendum genoeg is om België te doen barsten.
'Barsten' is het juiste woord.
Ook als 'wij' bij het allereerste referendum geen 2/3de meerderheid zouden halen.
Oud 28 januari 2008, 19:36   #20
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Referenda zijn volksverlakkerij. De mening van het volk verandert bij ieder incident weer.
Stel voor dat bij een referendum 49% van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Denk je nu echt dat het land zich dan de komende 10 jaar neerlegt bij deze beslissing?? Of wil je dan iedere halfjaar een referendum?

Ander voorbeeld: Maingain wou graag een referendum in de Brusselse rand over de uitbreiding van Brussel. Heel Vlaanderen was plotseling tegen!! Want de bevolking mag in dit geval niet beslissen waar ze bij willen horen....

Seperatisten willen een referendum over de toekomst van België, maar alleen in Vlaanderen, niet landelijk in heel België. De Walen mogen 'natuurlijk' niet meestemmen, want dan past de uitslag niet.

Conclusie:
Een land heeft standvastige leiders nodig. Als een volk die niet voortbrengt, dan verdient dat volk dat ook niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be