![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet? | |||
Ik DENK dat Vlaanderen alleen zal verder doen |
![]() ![]() ![]() |
48 | 69,57% |
Ik DENK dat Vlaanderen & Nederland 1 land zullen gaan vormen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 30,43% |
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De vraag is niet of je wil dat Vlaanderen bij Nederland komt.
De vraag is wat DENK je dat er gaat gebeuren, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, gaat het dan als onafhankelijk land verder, of vormt het 1 land met Nederland, al dan niet in een confederatie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarna zal een hereninging met Nederland erg voor de hand liggen,alleen al om sterker te staan in Europa. De tijd van federatie of confederatie lijkt me achterhaald. Boven het niveau van de Staten, zal de EU zich tot Confederatie ontwikkelen en dat is genoeg. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 28 januari 2008 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik DENK niet dat ze bij Nederland zullen gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik DENK dat ook niet.
ik HOOP het ook niet. en ik HAAT het gebruik van HOOFDLETTERS op een FORUM |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat Vlaanderen en Nederland vrijwel meteen, als Belgie uit elkaar gevallen is, toenadering zullen zoeken, resulterend in een confederatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Ik dacht dat de wietboulevard er nog niet was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk, dat ze als twee bevriende buurlanden goed met elkaar zullen samenwerken. Samengaan is gezien het verloop van de geschiedenis niet echt voor de hand liggend en dat ik acht ik dan ook onwaarschijnlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat Vlaanderen ervoor opteert om alleen verder te gaan. Vlaanderen heeft lang in staatsverband gezeten en ik denk dat ze daarom opteren om te bewijzen dat het alleen ook kan, zonder Nederland.
Louter hypothetisch.
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik heb het feestje van 1989 in Berlijn helaas gemist, maar als het zover is kom ik naar de Nederlands/Vlaamse grens om mee te vieren en een stukje muur af te breken. PS: liever geen (con)federatie met 9 staatshervormingen en alarmbelprocedures ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat Vlaanderen onafhankelijk zou blijven, maar op vlak van economie (Rotterdam, Antwerpen, ...) en buitenlandse zaken sterk toenadering zou zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen heeft 177 jaar onder een Nederlandsvijandig staatsverband geleefd. Dat laat zo te zien sporen na. Sporen die, eens het gedwongen verstandshuwelijk tussen Vlaanderen en Wallonië ophoudt te bestaan, snel zullen worden uitgewist. Veel sneller dan vandaag voor mogelijk wordt gehouden. Vlaanderen en Nederland zullen ooit herenigd worden, al zal dat niet onmiddelijk na de onafhankelijkheid van Vlaanderen gebeuren.
Ik hoop dat zowel Vlaanderen als Nederland tegen die tijd het referendum hebben ingevoerd zodat een eventuele hereniging niet door 'de natie' en over de hoofden van het volk wordt bedisseld zoals dat in 1830 is gebeurd.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Waar een wil is, is een weg.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zit idd de hond gebonden.
Via referenda weten we tenminste wat de meerderheid van het volk wil. Juist daarom zijn er in Belgique nooit bindende referenda geweest, en zullen ze er ook nooit komen. De Vlamingen zouden ze wel eens kunnen winnen, en dat kunnen we niet hebben.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 januari 2008 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bij een (con)federatie moet precies bepaald worden wat federaal geregeld wordt en wat per gewest geregeld wordt, b.v. ministeries van onderwijs, defensie, financiën, justitie, buitenlandse zaken, nationale voetbalteam, enz. Het beste is: zo weinig mogelijk ministerpostjes en alles federaal, ook de verkiezingen. Als de belgische krokodillen dat kunnen verteren, dan kunnen we de door jou genoemde begrippen afschaffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder recht op referenda schaffen 'wij' juist niks af maar blijven de Belgische krokodillen baas.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als 'wij' bij het allereerste referendum geen 2/3de meerderheid zouden halen.
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Stel voor dat bij een referendum 49% van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Denk je nu echt dat het land zich dan de komende 10 jaar neerlegt bij deze beslissing?? Of wil je dan iedere halfjaar een referendum? Ander voorbeeld: Maingain wou graag een referendum in de Brusselse rand over de uitbreiding van Brussel. Heel Vlaanderen was plotseling tegen!! Want de bevolking mag in dit geval niet beslissen waar ze bij willen horen.... Seperatisten willen een referendum over de toekomst van België, maar alleen in Vlaanderen, niet landelijk in heel België. De Walen mogen 'natuurlijk' niet meestemmen, want dan past de uitslag niet. Conclusie: Een land heeft standvastige leiders nodig. Als een volk die niet voortbrengt, dan verdient dat volk dat ook niet. |
|
![]() |
![]() |