![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft er iemand hier een idee hoe lang een distributieriem meegaat van een auto? Is dit trouwens standaart te vervangen na een bepaalde tijd of na een bepaald aantal km's?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Wanneer men een distributieriem moet vervangen hangt af van het merk, type en ouderdom van de auto, bij de oudere auto's moet men deze riemen vervangen bij ongeveer 100 000km, bij jongere wagens moet men deze riemen eerst vervangen na ong. 150 000km of zelfs meer. Maar om zeker te zijn kunt u even in het onderhoudboekje kijken of naar een verdeler bellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.fvanderschoor.nl/distribu..._vervangen.htm
Citaat:
Kan nog een jaartje mee volgens deze site. Hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je garantie hebt op de motor. Als dat meer dan 4 jaar is en het staat zo in het onderhoudsboekje laat hem dan maar vervangen, in geval er zich toch schade zou voordoen. Indien niet, is business blijkbaar wat 'slow' bij uw dealer. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() distributiriem, wa is da? is dat voor uw broek op te houden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Als er interesse is wil ik het wel uitleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() De distributieriem verbindt de inwendige delen van de motor.
Meer weet ik er ook niet van. Maar als ze breekt dan hebt het spek aan u klooten. ![]() Het schijnt dat er dan veel schade is aan de motor. (Nieuwe motor?) Dus niet te gierig zijn en vervangen. Of gokken op een jaartje extra met het bijbehorende risico.
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Even uitleggen gemakkelijkste te begrijpen is een traditionele benzienemotor:
we veronderstellen dat de zuiger bovenaan staat: 1- zuiger gaat naar beneden, inlaatklep gaat open en er wordt benzienemengsel opgezogen, wanneer de zuigen onderaan komt sluit de inlaatklep zich. 2- de kleppen blijven gesloten en de zuiger gaat ophoog, daardoor wordt het mengsel samengedrukt zoals wanneer ge bij een fietspomp het gaatje dicht houdt en pompt. 3- wanneer de zuiger boven is hebt ge daar een gasmengsel onder druk en nu geeft de bougie een vonkje waardoor het mengsel ontploft en de zuiger naar beneden prest, de arbeidsslag. 4- Nu gaat de zuiger terug omhoog, en bij deze beweging gaat de uitlaatklep open en de verbrandde gassen worden door de zuiger uit de cilinder gedreven. Als de zuiger bijna boven is sluit de uitlaatklep zich, en kan men terug van 1 beginnen. De nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen zich op het juiste moment sluiten of openen. Voor de niet kenners de nokkenas is de as wwar zish de nokjes op bevinden die de kleppen moeten open duwen. De krukas ( de as waarop de zuigers met de druifstang hun kracht overbrengen in een draaiende beweging) en de nokkenas zijn verbonden met een DISTRIBUTIRIEM, wanneer men die monteert MOETEN de krukas en de nokkenas zich wel in een bepaalde pos. bevinden om het juiste tijdstip van de werking der kleppen te garanderen. Wanneer nu de riem door uitrekking verspringt of breekt, dan kunnen er kkleppen openstaan als de zuiger bovenkomt en kan zo de motor ernstig beschadigen. zeker bij een diesel omdat daar de verbrandingskamer kleiner is dan bij een benzienemotor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Illwill, ik heb vandaag het onderhoudsboekje ingekeken van een renault mégane bouwjaar 98, daarin staat vermeld:
19D distributieriem vervangen om de 120 000km of om de 5 jaar Mégane turbo TDi om de 75000km of om de 5 jaar. Wat niet in het boekje staat, in het bouwjaar 98 is een reeks geweest waarvan er problemen waren met de distributieriem en heeft men deze vroeger vervangen. Mijn nicht heeft zo'n model waarmee problemen zijn geweest en heeft men hem vroegtijdig vervangen. Goede raad, laat hem op tijd vervangen, beter te vroeg dan te laat, als hij breekt wordt de motor meestal totaal beschadigd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() hallo , ik heb een ford fiesta Tdci van 2004 . om de hoeveel km moet ik mijn distributieriem vervangen ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, een distributieriem laten vervangen is duur (heb het op mijn vroegere Rover moeten laten doen op 80.000km en de factuur was niet minnetjes). Reden waarom het duur is, is dat ze je motor haast compleet moeten uiteen halen om die te vervangen en we kunnen niet bepaald zeggen dat arbeid goedkoop is hier te lande. Maar als die riem springt, dan kan je rekenen op: 1. schade aan alles wat hij raakt bij het springen. 2. de zuigers/kleppen van je motor naar de vaantjes. Dure pil, maar betaalbaar in vergelijking met de ziekte. (Ik mis mijne Rover soms wel ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 26 maart 2008 om 20:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lees net dat Jaguar en Rover in Indiase handen zijn.
Ik heb een blauwe maandag in een geleende Jag gereden toen mijn eigen autootje in de prak lag. Vreselijke wagen in een nog vreselijker kleur: bruin. ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 26 maart 2008 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rover was naar ik dacht al lang geleden verkocht aan een Chinees bedrijf (ik kan er nog om janken...) maar Ford had Land/Range Rover behouden en heeft dat nu ook wel verkocht aan Tata. Dus Rover is verdeeld over China en India. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blij dat ik ooit een mooie Rover heb mogen rijden (hoewel die toen als het onderstel en de techniek van de Honda Accord had): ![]() Maar dan in het zwart en in luxe editie (alles erop en eraan) ![]() |
|
![]() |
![]() |