![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Vaak hoor je mensen zeggen dat een werkgever gerust veel meer mag verdienen dan zijn werknemers; de werkgever levert de grootste bijdrage aan de welvaart, dus mag hij er ook een groter deel van in ontvangst nemen. Het is echter niet zo dat in het huidige systeem het inkomen van de werkgever evenredig is met de welvaart die hij creëert. Er is daarom een grondige wijziging nodig van het systeem van werkgevers en -nemers.
Het systeem dat ik voorstel is er één dat in het productieproces een extra schakel van vraag en aanbod installeert; vraag en aanbod van 'werkgeverskracht'. Bij het nieuwe systeem zal iedereen in het productieproces zowel werkgever als -nemer zijn. Het is echter niet zo dat de huidige werknemers samen allemaal werkgever worden, dat is een ander systeem. Wat het inhoudt is dat om een bepaalde tijd de werknemers mogen stemmen of ze al dan niet een nieuwe werkgever wensen en welke werkgever ze wensen van diegenen die het bedrijf graag zouden willen overnemen. Dit gebeurt op basis van een soort 'verkiezingsprogramma' dat de werknemers van de werkgevers mogen lezen en waaraan de werkgevers zich moeten houden nadat ze verkozen zijn. Eén van de dingen die daar onvermijdelijk zullen moeten instaan is het inkomen van de werknemers. De taak van de werkgevers is dan om 'een beleid te voeren' dat zo veel mogelijk 'te verdelen welvaart' oplevert. Wanneer de werkgever geen grotere 'te verdelen welvaart' oplevert dan zijn voorganger, terwijl hij wel een groter inkomen aan de werknemers beloofd heeft, dan schiet er minder over voor investeringen in het bedrijf, geld voor aandeelhouders dus, en voor hemzelf. Wanneer er minder geld naar de aandelen gaat, dan zouden aandeelhouders hun geld wel eens elders kunnen investeren, wat desastreus zou kunnen zijn voor het bedrijf. Ook wanneer de werkgever de aandeelhouders tevreden kan houden, maar zelf amper kan rondkomen, zal het beleid moeten veranderen. Wanneer de werkgever alle anderen tevreden kan houden en zichzelf daarbovenop nog eens de flinkste beloning van iedereen kan geven, dan is die beloning helemaal verdiend. De belangrijkste voordelen die ik hierin zie: 1° Werknemers zullen hierdoor een hoger inkomen krijgen, waardoor de welvaart gelijkmatiger verdeeld wordt. Gelijkere inkomens betekent een hogere gemiddelde welvaart, aangezien een wijziging van een cent van het inkomen minder hard gevoeld wordt naarmate het inkomen hoger is. 2° Doordat werknemers een hoger inkomen krijgen, ontstaat er een kloof tussen het inkomen van de werkende en van de niet-werkende bevolking, zonder dat om dat te bereiken de werkloosheidsvergoedingen verlaagd moeten worden. Deze kloof stimuleert mensen om hun steentje bij te dragen aan de welvaart. 3° Selectie van de werkgevers door zowel werknemers als aandeelhouders (doordat ze aandelen kunnen intrekken) zorgt ervoor dat werkgevers gekozen worden op basis van de totale te verdelen welvaart die ze creëren i.p.v. op basis van de tevredenheid van slechts één groep. Kort samengevat: Meer te verdelen welvaart en een betere verdeling van die welvaart in elkaar, wat voor een grote gemiddelde welvaart van alle mensen zorgt. Laatst gewijzigd door Robinus V : 7 juli 2010 om 15:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 7 juli 2010 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bedrijven die nu in handen zijn van oprichter en diens familie zullen ook overgenomen kunnen worden. Ik realiseer mij dat werkgever zijn risico's inhoudt, maar met mijn systeem zal uiteindelijk iedereen werkgever kunnen worden en zullen daarvan de bekwaamste geselecteerd worden. Werknemers krijgen geen stem in de strategie e.d. van het bedrijf. Zij beslissen vooral op basis van het inkomen dat ze zullen krijgen indien het werknemers zijn die van de rest niets afweten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat houdt u tegen?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Is die vraag aan mij gericht? Zo ja, wat bedoel je met die vraag, dan kan ik erop antwoorden? Zo nee, wat bedoel je met die vraag, dan kan een ander erop antwoorden?
Ik gok dat je bedoelt "Wat houdt u tegen om een bedrijf op te starten en de werknemers te laten stemmen over een nieuwe werkgever indien ze niet meer content zijn?". Als 17-jarige kan ik sowieso geen geld lenen om een bedrijf op te starten. En daarna is hetgeen dat me tegenhoudt het gebrek aan garantie dat mijn opvolgers zich daar ook aan gaan houden. Om het systeem te laten werken zijn er een paar veranderingen van wetten nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De slaagkansen van dit 'project' zullen klein zijn wanneer dit slechts in een deel van de wereld, België, wordt ingevoerd. Minder mensen zullen geneigd zijn om in België een bedrijf op te bouwen indien ze elders zelf meer kunnen verdienen. Dat is zo'n beetje hetzelfde als hoge loonkosten; dat maakt België ook minder interessant. Er zijn echter nog bedrijven in België ondanks de hoge loonkosten, dus er is zeker nog een kans op slagen. Om de vraag en aanbod van 'werkgeverskracht' met volle zekerheid te laten slagen, is het nodig om dat wereldwijd in te voeren. Om dat te doen is er een bestuurlijk niveau nodig dat wetten kan stemmen die overal geldig zijn en dat zal moeilijk te realiseren zijn. Terwijl economische globalisering zeker een natuurlijk proces is, is politieke globalisering, evenals sociale globalisering trouwens, geen natuurlijk proces. Of, ten minste, dat denk ik toch. Dit omdat volgens mij politiek en sociale wetten helemaal niet natuurlijk zijn. Die dingen zullen dus via de politiek gerealiseerd moeten worden. Laatst gewijzigd door Robinus V : 7 juli 2010 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
iedere natuurlijke of rechtspersoon die wederpartij is in de arbeidsverhouding met de werknemer en die de verantwoordelijkheid draagt voor het bedrijf en/of de inrichting / is een bedrijf of organisatie die mensen in dienst neemt om tegen betaling werk te verrichten. De werkgever en de werknemer hebben wederzijdse wettelijke verplichtingen die niet gemengd of verwisseld kunnen worden. De werkgever is in principe de eigenaar van een bedrijf. Niemand kan een eigenaar verplichten zijn bedrijf aan een ander over te doen. Men kan u ook niet zomaar uit uw huis zetten of uw fiets, boot of auto afnemen. Hoe wilt u een beoordelingssysteem opzetten dat kan vaststellen dat de eigenaar van een bedrijf (1) schuld heeft aan slechte prestaties van het bedrijf (2) dat een personeelslid het bedrijf beter kan leiden. De eigenaar zal het recht hebben om het afpakken van zijn bedrijf juridisch te bestrijden. Wie oordeelt over de waarde van het bedrijf? Dat kan alleen een zakenman zijn die deskundig is in de betreffende branche. Bovendien zou een partij ook geld over moeten hebben voor het slecht functionerende bedrijf en voldoende geld in kas hebben, anders gaat het plannetje niet door. Bedrijven met 100 of meer personeelsleden hebben vaak een personeelsfunctionaris en een beoordelingssysteem voor de prestaties van personeelsleden en het toekennen van periodieke salarisverhogingen. Dat werkt top down. Het personeel beoordeelt niet zijn leidinggevenden. Dus vergeet uw voorstel maar snel. Laatst gewijzigd door Piero : 7 juli 2010 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 7 juli 2010 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet zo dat personeelsleden het bedrijf overnemen in mijn systeem. Dat is echter wel mogelijk. Als een personeelslid het beter kan dan de huidige werkgever, dan kan die een ‘programma’ schrijven en daar eventueel mee verkozen worden. Dat is echter niet zonder risico, want als hij schulden maakt, dan moet hij daar zelf voor opdraaien en zal hij vele overuren moeten kloppen als werknemer om die schulden te betalen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 8 juli 2010 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 8 juli 2010 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 8 juli 2010 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
In de concurrentiestrijd die geleverd moet worden zullen er nog steeds winnaars en verliezers zijn, maar het aantal winnaars zal toegenomen zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |