Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2008, 12:59   #1
jezz
Vreemdeling

Standaard Opium voor het volk

Marx zei dat godsdienst was van het volk terwijl Lenin beweerde dat het opium voor het volk was.
Kan iemand me soms uitleggen wat het verschil tussen deze 2 beweringen betekent en welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van een godsdienst?
jezz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:23   #2
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jezz Bekijk bericht
Marx zei dat godsdienst was van het volk terwijl Lenin beweerde dat het opium voor het volk was.
Kan iemand me soms uitleggen wat het verschil tussen deze 2 beweringen betekent en welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van een godsdienst?
Van het volk lijkt er vanuit te gaan dat het volk godsdienst gebruikt als een soort roesmiddel. Men gaat zich neerleggen bij de situatie omdat het later toch beter zal zijn (in het hiernamaals).

Voor het volk lijkt er eerder van uit te gaan dat een bepaalde autoriteit godsdienst actief gebruikt om het volk stil te houden. In essentie gelijkaardig aan de vorige stelling, maar hier gaat de actie uit van buiten het volk zelf.

Welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van godsdienst? Ik denk dat alle twee nefast zijn voor een gezonde manier van godsdienstbeleving, maar ik vind die vraag een beetje ambigu.
Oud 18 mei 2008, 15:12   #3
jezz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Van het volk lijkt er vanuit te gaan dat het volk godsdienst gebruikt als een soort roesmiddel. Men gaat zich neerleggen bij de situatie omdat het later toch beter zal zijn (in het hiernamaals).

Voor het volk lijkt er eerder van uit te gaan dat een bepaalde autoriteit godsdienst actief gebruikt om het volk stil te houden. In essentie gelijkaardig aan de vorige stelling, maar hier gaat de actie uit van buiten het volk zelf.

Welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van godsdienst? Ik denk dat alle twee nefast zijn voor een gezonde manier van godsdienstbeleving, maar ik vind die vraag een beetje ambigu.
Nja, nu begrijp ik het al beter. Dank je. Toch vind ik het raar dat het allebei eigenlijk op hetzelfde neerkomt terwijl iedereen er zo op zit te hameren hoe groot het verschil wel niet is...
Oud 18 mei 2008, 16:23   #4
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jezz Bekijk bericht
Nja, nu begrijp ik het al beter. Dank je. Toch vind ik het raar dat het allebei eigenlijk op hetzelfde neerkomt terwijl iedereen er zo op zit te hameren hoe groot het verschil wel niet is...
Vanuit een bepaalde optiek is er wel degelijk een groot verschil. De eerste stelling ziet religieuzen als individuen die zichzelf iets wijsmaken, de tweede stelling gaat er van uit dat religieuzen per definitie door een of andere autoriteit gemanipuleerd worden.
Oud 18 mei 2008, 17:10   #5
jezz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Vanuit een bepaalde optiek is er wel degelijk een groot verschil. De eerste stelling ziet religieuzen als individuen die zichzelf iets wijsmaken, de tweede stelling gaat er van uit dat religieuzen per definitie door een of andere autoriteit gemanipuleerd worden.
Als je het zo bekijkt, is er wel degelijk een groot verschil, ja. Hmm...
Oud 22 mei 2008, 01:10   #6
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Haha; zoiets als met die 2 oude spreekwoorden:

- een dorsende os zult gij niet muilbanden
- wie appelen vaart, appelen eet

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be