Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 12:17   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard Privatisering van gevangenissen: een late aprilgrap?

Voor de liberalen is privatiseren blijkbaar de ultieme oplossing voor alles wat bij de overheid moeilijk of verkeerd loopt. Het voorstel van de Open VLD-er De Croo om door privatisering het tekort aan gevangeniscellen op te lossen komt welgeteld eenendertig dagen te laat. Want als aprilgrap zou het wel origineel zijn geweest. Nergens in de berichtgeving daarover wordt de vraag gesteld, laat staan beantwoord, waarom de kostprijs van gevangenisgebouwen met privékapitaal en dito beheer goedkoper voor de gemeenschap zou uitvallen. Ook is het mij niet duidelijk waarom er dan geen cel-tekorten meer zouden zijn, en het gevangeniswezen efficiënter zou werken.
Volgens de blauwe gouden kalfaanbidders zouden wij er beter aan toe zijn indien het ganse overheidsapparaat, inclusief alle gemeenschapsdiensten zoals gezondheid en zorg, aan de vrije markt ten grabbel zou worden gegooid. Gelukkiglijk is, weliswaar uit eigenbelang, het privatiseren van 's lands bestuur, ook voor hen nog een brug te ver. Maar dat terzijde.
Hoe dan ook, ik wacht nog steeds op een geloofwaardige uitleg over het waarom een privébedrijf , dat in theorie gezien de winstfactor, een hogere werkingskost heeft, goedkoper en efficiënter zou werken dan een overheidsdienst die zijn product of dienst aan kostprijs kan aanbieden. Als de steeds aangehaalde oorzaken waarom werknemers in overheidsdienst, in veel gevallen minder goed zouden presteren dan in privédienst, juist zijn, waarom worden die dan niet weggewerkt? Met andere woorden: Als de wijze waarop een privébedrijf een gemeenschapsdienst zou uitvoeren efficiënter en goedkoper kan, waarom zouden overheidsdiensten dan niet op dezelfde wijze als privébedrijven kunnen werken? Aangezien er geen aandeelhouders te' voeden' zijn ,zou men de verkregen winsten in het befaamde zilverfonds kunnen storten!
Een oplossing voor de toekomstige hoogoplopende kosten van het vergrijzingsprobleem. Maar door zijn eenvoud, en nog meer het van een onbekende en onbelangrijke 'man in de straat' komt, is ze hallucinant, absurd en belachelijk. Even belachelijk trouwens als het voorstel van De VLD-patriarch. Maar hij is nu eenmaal De Croo, en wie ben ik?
Oud 3 mei 2008, 12:24   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Een oplossings voor de gevangenisproblematiek...

We openen op een verlaten industrieterrein een plek waar we rijke mensen van over de hele wereld onze gevangen laten in stukken snijden, opfikken met een gasbrander, met slijpmessen bewerken, en al het andere mooi's dat te bewonderen valt in the hostel films.

Het geld gebruiken we voor het betalen van de vergrijzing, en we werken meteen aan het plaatsgebrek in de bestaande gevangenissen...

als dat geen goed idee is...
Oud 3 mei 2008, 12:31   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Zeg Renaat, meen je die redenering nu?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 12:55   #4
renaat6
Partijlid

Standaard

Of ik die redenering meen? Zoals ik al stelde, ze kan misschien even belachelijk lijken als die van De Croo. Het verschil is echter dat er aan De Croo zijn voorstel geen redenering aan vasthangt.
Ik weet dat een dergelijke redenering ingaat ten de algemeen aanvaarde ideeën. Maar blijkbaar is ze moeilijk af te breken met relevante argumenten; daarom dat ze dan ook als absurd en belechelijk kan beschouwd worden.
Oud 3 mei 2008, 13:14   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Om het heel simpel te zeggen; door het feit dat een overheidsbedrijf geen winst moet maken (ze wordt toch betaald) heeft ze nul komma nul incentive om de kosten te drukken, waardoor dat quasi altijd duurder uitvalt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 13:24   #6
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat we de liberalen moeten privatiseren.

Het probleem is alleen dat niemand ze zou willen kopen. Teveel schade aan en slechte prijs-kwaliteit verhouding.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 13:26   #7
renaat6
Partijlid

Standaard

"Dè overheid" zelf doet niets natuurlijk, het zijn de werknemers (ambtenaren)binnen die overheid. Het is niet omdat 'er geen winst moet gemaakt worden' dat men niet de "opdracht" zou hebben (of kunnen hebben) om de 'kosten te drukken.
m.a.w. het gaat niet op om steeds opnieuw de, misschien terrechte oorzaken van ineffricientie van ambtenaren te gebruiken om privatisering te verantwoorden. Men kan ook i.p.v. het kind samen met het vuile badwater weg te gooien, ook enkel het badwater vervangen.
Blijkbaar is het moeilijk om de essentie van mijn oorspronkelijk bericht te begrijpen!
Oud 3 mei 2008, 13:33   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Het risico van de privatisatie van de gevangenissen is een verhoogde druk om meer gevangenen te 'creeeren'. Wetgeving, politie, en rechtssysteem zullen minder ten dienste staan van de 'maatschappij' en meer ten dienste van de winstmarge van een bedrijf. Als dit systeem ingevoerd wordt voorspel ik dat deze 'economische sector' voor een boom zal zorgen in het aantal gevangenen. Preventie zal minder een doel worden, want dat heeft tot gevolg een kleinere gevangenispopulatie. Dit idee is een ongezonde belangenvermenging en een aanslag op de vrijheid van de burger als u het mij vraagt.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:21   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het "privatiseren" van het gevangeniswezen,of delen ervan,lost niet het probleem op van het "tekort van capaciteit".En geef toe,wie wil nu een gevangenis op zijn industrieterrein,ongeacht of het een privé- of overheidsinitiatief is...

Maar goed,stel nu dat het UITBATEN van de bestaande gevangenissen en het "verzamelen" van gedetineerden aan de privé overgelaten wordt.Dan moet de overheid zich niet meer bezighouden met het beheer en onderhoud van infrastruktuur,met interne reglementeringen,met het betalen van allerlei "begeleidend" personeel,met personeelsbeleid tout-court...Dan moet een minister zich niet meer bezighouden met ieder en elk detailtje van ieder sociaal probleempje in het gevang(zoals ons Lauretje meermalens heeft mogen meemaken)

Laat ons elkaar geen blaasjes wijsmaken...het gaat om het nadenken over een BESPARINGSMAATREGEL van een dienst die jaar na jaar duurder wordt voor de gemeenschap!

Misschien eerst eens rondkijken naar landen waar dit al gebeurd is,wat de resultaten en het echte kostenplaatje zijn?

Laatst gewijzigd door kelt : 3 mei 2008 om 14:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:26   #10
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vind dat we de liberalen moeten privatiseren.

Het probleem is alleen dat niemand ze zou willen kopen. Teveel schade aan en slechte prijs-kwaliteit verhouding.
Oud 3 mei 2008, 16:39   #11
renaat6
Partijlid

Standaard

Best mogelijk mijn beste Kelt, maar dan moet wel die prive-"uitbater" die kopsten betalen, daar zijn winstmarge bijrekenen, en dat totaalbedrag dat per definitie zal hoger liggen dan alleen maar de kosten, aan de overheid (de belastinbgsbetaler dus) aanrekenen. De minister van justitie zal ook in dat geval nog steeds de verantwoordelijkhzeid dragen om toe te zien dat alle veiligheidsmaatregelen, rechten en plichten, van gevangenen en bewakingspersoneel volgen,s de wettelijke bepalingen worden uitgevoerd.
Enfin, waar het op neerkomt is dat alle niet-aanrekenbare kosten en lasten nog eens bovenop de te betalen 'beheersvergoeding' komen. Alleen de financiele investeerder wordt er dus beter op. En dat is waar gans het liberale idee om draait.
Oud 3 mei 2008, 17:35   #12
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Om het heel simpel te zeggen; door het feit dat een overheidsbedrijf geen winst moet maken (ze wordt toch betaald) heeft ze nul komma nul incentive om de kosten te drukken, waardoor dat quasi altijd duurder uitvalt.
geld, efficiëntie, kostenbesparen...
is dat nu echt alles waar het leven van die libertariërs om draait?

wat met waarden als menselijkheid, dienstverlening, solidariteit?

moet wel erg triest zijn om door het leven te gaan als voorgeprogrammeerde eendimensionale kosten/baten denker...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:39   #13
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

trouwens het oude liberale verhaaltje dat privatiseren altijd beter is, en staatsinmenging altijd slecht, begint steeds meer deuken te krijgen.
deze week nog in knack, superkapitalist en voormalig beursgoeroe georges soros pleit voor meer internationale regulering van de markt, nu het drama van het laissez-faire in de vorm van de kredietcrisis steeds duidelijker wordt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:39   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

In de Steets (USA ge weet wel wat ik bedoel) marsjeert dat nochtans.
En daarmee bedoel ik niet dat al de gevangenissen er privaat gerund worden, maar er zijn er. En naar 't schijnt zijn de gevangenen zelf liever in zo'n privé spul, dan in een van de overheid.

Maar ge moogt natuurlijk niet beginnen fantaseren over het overlaten aan die privé-firma om "de gevangenen te verzamelen", zoals een groot licht hierboven stelt.
Ge moet het bekijken met een "open geest" (de menselijke geest is als een parasjute: het heeft maar nut als het "open" is)

En voor de lol: uit de openingspost van Renaaaaat de Poel knip en plak ik het volgende:

Citaat:
Gelukkiglijk is, weliswaar uit eigenbelang, het privatiseren van 's lands bestuur, ook voor hen nog een brug te ver.
Wel beste Renaaaat, het lands bestuur, op le Roi de Laken na, is wel geprivatiseerd. Het lands bestuur - de regering althans toch - wordt waargenomen door private organisaties, politieke partijen genaamd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 17:41   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
superkapitalist en voormalig beursgoeroe georges soros pleit voor meer internationale regulering van de markt...

en dan? Fonske Verplaetse heeft nu ook het licht gezien in Congo nog wel.
Allemaal heel geloofwaardig.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 3 mei 2008 om 17:41.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 18:06   #16
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt mij een ERG GOED IDEE om de gevangenissen te privatiseren. Als er iets onmiddelijk geprivatiseerd mag worden, dan is het wel gevangenissen.
Oud 3 mei 2008, 19:03   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Voor de liberalen is privatiseren blijkbaar de ultieme oplossing voor alles wat bij de overheid moeilijk of verkeerd loopt. Het voorstel van de Open VLD-er De Croo om door privatisering het tekort aan gevangeniscellen op te lossen komt welgeteld eenendertig dagen te laat. Want als aprilgrap zou het wel origineel zijn geweest. Nergens in de berichtgeving daarover wordt de vraag gesteld, laat staan beantwoord, waarom de kostprijs van gevangenisgebouwen met privékapitaal en dito beheer goedkoper voor de gemeenschap zou uitvallen. Ook is het mij niet duidelijk waarom er dan geen cel-tekorten meer zouden zijn, en het gevangeniswezen efficiënter zou werken.
Volgens de blauwe gouden kalfaanbidders zouden wij er beter aan toe zijn indien het ganse overheidsapparaat, inclusief alle gemeenschapsdiensten zoals gezondheid en zorg, aan de vrije markt ten grabbel zou worden gegooid. Gelukkiglijk is, weliswaar uit eigenbelang, het privatiseren van 's lands bestuur, ook voor hen nog een brug te ver. Maar dat terzijde.
Hoe dan ook, ik wacht nog steeds op een geloofwaardige uitleg over het waarom een privébedrijf , dat in theorie gezien de winstfactor, een hogere werkingskost heeft, goedkoper en efficiënter zou werken dan een overheidsdienst die zijn product of dienst aan kostprijs kan aanbieden. Als de steeds aangehaalde oorzaken waarom werknemers in overheidsdienst, in veel gevallen minder goed zouden presteren dan in privédienst, juist zijn, waarom worden die dan niet weggewerkt? Met andere woorden: Als de wijze waarop een privébedrijf een gemeenschapsdienst zou uitvoeren efficiënter en goedkoper kan, waarom zouden overheidsdiensten dan niet op dezelfde wijze als privébedrijven kunnen werken? Aangezien er geen aandeelhouders te' voeden' zijn ,zou men de verkregen winsten in het befaamde zilverfonds kunnen storten!
Een oplossing voor de toekomstige hoogoplopende kosten van het vergrijzingsprobleem. Maar door zijn eenvoud, en nog meer het van een onbekende en onbelangrijke 'man in de straat' komt, is ze hallucinant, absurd en belachelijk. Even belachelijk trouwens als het voorstel van De VLD-patriarch. Maar hij is nu eenmaal De Croo, en wie ben ik?
Decroo wordt oud. Dat is alles. Hij is in de orde der ridders opgenomen. Nu begint hij zelfs gaan te redeneren als een echte middeleeuwse ridder. In gedachten grijpt hij terug naar de tijd van het Steen. Zo moesten de gevangene hun steenrecht betalen. Het steen werd verpacht zoals nu de plaatsen voor kermisattracties en de gevangenen die over geld beschikte moesten de kosten van hun verblijf betalen. Zij die dit konden genoten privileges en de armen, ja die verdwenen meestal na goed wat folteringen toch ergens in een vergeetput. Toen kon je ook je vrouw of zus laten opsluiten , verbannen , voor de rest van haar leven zo lang je maar maandelijks betaalde aan de steenhouder voor haar verblijf.

Tof, dat geprivatiseerd gedoe. Nu, een stel vergeetputten zou wel een oplossing kunnen bieden om een hoop van dat crapuul in op te ruimen.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 mei 2008 om 19:23.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:26   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het lijkt mij een ERG GOED IDEE om de gevangenissen te privatiseren. Als er iets onmiddelijk geprivatiseerd mag worden, dan is het wel gevangenissen.
En hopelijk stoppen ze jou dan als eerste in een vergeetput. Kwestie van ,”opgeruimd staat netjes”.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 22:16   #19
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Plus, de bewakers uit de prive verdienen een pak minder dan de staatsambtenaren dus daar zijn veel meer zaken mee te doen als gevangene.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 22:32   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Als de privé het goedkoper kan?
Uitbesteden die handel!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be