![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() hi allen,
wij wonen sedert een jaar in Moeskroen in Henegouwen. Hoewel Moeskroen een franstalige stad met faciliteiten voor nederlandstaligen is, is dat enkel zo op papier. Het stadspersoneel weigert consequent (op een enkele uitzondering na) Nederlands te spreken, zelfs op ons uitdrukkelijk verzoek. Ook de nutsmaatschappijen (water, gas, elek, kabel), post, CM, belastingen, etc communiceren eentalig frans. Nergens zelfs ook maar een zinnetje dat documenten in de andere taal kunnen aangevraagd worden. Daarom ben ik op zoek naar een simpel juridisch onderbouwd (door te verwijzen naar een artikel in de (taal)wetgeveing) voorbeeldbiefje op basis waarvan wij nederlandstalige communicatie kunnen aanvragen. Dat kan ik dan naar alle nutsbedrijven versturen. Alle hulp is meer dan welkom!!!! Een paar zinnen die mij op weg kunnen zetten zouden enorm gewaardeerd worden. Alina. PS Ik kom zelf uit een nederlandstalige gemeente met faciliteiten voor franstaligen. Op het gemeentebestuur, de openbare diensten etc wordt zonder probleem naar het Frans overgeschakeld. Quasi alle briefwisseling wordt in 2 talen opgemaakt. Groot was mijn verwondering toen ik hier kwam wonen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mail even naar een studiedienst van een partij of zo ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() je kan daarvoor een klacht indienen bij verschillende instanties, thuis heb ik de adressen daarvoor, als ik het niet vergeet stuur ik ze
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Vaste Commissie voor Taaltoezicht, daar moet je zijn...
![]() |
#5 |
|
![]() Benieuwd of al die belgicisten nu ook klaar staan met hun tweetaligheid...
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Faciliteiten voor Nederlandstaligen moeten ook toegepast worden, niet enkel de faciliteiten voor Franstaligen. Onbegrijpelijk dat daar niet meer controle op is.
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan niet meer doen dan een mening geven Tantist... Ik zit in geen enkel bestuur dat dergelijke veranderingen kan doorvoeren.
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) is een adviserende instelling, die moet waken over de toepassing van de op 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken De VCT is bevoegd om een onderzoek in te stellen over alle overtredingen van de bestuurlijke taalwetgeving in de overheidsdiensten van het rijk, de gemeenschappen en gewesten, de provincies en de gemeenten en alle daarmee gelijkgestelde instellingen (De Nederlandstalige afdeling van de VCT houdt ook toezicht op de toepassing van het decreet op het taalgebruik in het Vlaams bedrijfsleven en in de arbeidsverhoudingen. Zij is ook bevoegd voor taalkwesties in gemeenten zonder speciale regeling uit het Nederlandse taalgebied.De Franse afdeling van de VCT is bevoegd voor zaken die gevestigd zijn of kunnen worden in de gemeenten zonder speciale regeling uit het Franse taalgebied.) De verenigde vergadering van de twee afdelingen is bevoegd voor alle andere kwesties, met inbegrip van die op de bescherming van minderheden(o.a.faciliteiten Particulieren kunnen bij de VCT klacht indienen door een bij de post aangetekende brief, gericht aan de Voorzitster van de Commissie. Voorzitster Mevr. Annelies Van Cauwelaert-De Wyels (tweetalig) Diensten van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht Warandeberg 4 1000 Brussel
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 maart 2007 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, waarom? We promoten ook Vlaamse politici in Walonië, maar dat was u waarschijnlijk even ontgaan.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Als het doel het behoud van Belgie is , lijkt dit me toch een zinvolle tactiek.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik acht de federale kieskring zeer zinvol.
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bij uw klacht moet u heel concreet aangeven welke dienst specifiek weigerde u in het nederlands aan te spreken . Naast uw heel gespecifieerde klacht , kan u eventueel ook algemenere vragen stellen ...
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij kaarten dat aan, alleen moet je wel de moeite doen om af en toe eens debatten e.d. van B Plus bij te wonen.
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Het is wel onbegrijpelijk dat de Vlaamse politiek hier nooit iets over zegt. Men zou naar aanleiding hiervan de toepassing van de faciliteiten in Vlaanderen moeten opschorten zolang ze aan Franstalige kant ook niet aantoonbaar correct gehandhaafd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Allez Kim, je kan beter dan dat! Wat zou jij doen om deze asymmetyrische benadering van de faciliteiten recht te trekken? Enkele suggesties voor de bevoegde instanties aub... Als jullie Belgique willen redden zal dat dringend nodig zijn he...
![]() |