Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2008, 21:33   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Chemische vervuiling en impact op leefmilieu m.n. feminisering van alle soorten

Citaat:
Collapse of a fish population after exposure to a synthetic estrogen

Karen A. Kidd*,{dagger}, Paul J. Blanchfield*, Kenneth H. Mills*, Vince P. Palace*, Robert E. Evans*, James M. Lazorchak{ddagger}, and Robert W. Flick{ddagger}

*Fisheries and Oceans Canada, Freshwater Institute, 501 University Crescent, Winnipeg, Manitoba, Canada R3T 2N6; and {ddagger}Molecular Indicators Research Branch, United States Environmental Protection Agency, 26 West Martin Luther King Drive, Cincinnati, OH 45268

Edited by Deborah Swackhamer, University of Minnesota, Minneapolis, MN, and accepted by the Editorial Board March 29, 2007 (received for review October 27, 2006)

Municipal wastewaters are a complex mixture containing estrogens and estrogen mimics that are known to affect the reproductive health of wild fishes. Male fishes downstream of some wastewater outfalls produce vitellogenin (VTG) (a protein normally synthesized by females during oocyte maturation) and early-stage eggs in their testes, and this feminization has been attributed to the presence of estrogenic substances such as natural estrogens [estrone or 17beta-estradiol (E2)], the synthetic estrogen used in birth-control pills [17{alpha}-ethynylestradiol (EE2)], or weaker estrogen mimics such as nonylphenol in the water. Despite widespread evidence that male fishes are being feminized, it is not known whether these low-level, chronic exposures adversely impact the sustainability of wild populations. We conducted a 7-year, whole-lake experiment at the Experimental Lakes Area (ELA) in northwestern Ontario, Canada, and showed that chronic exposure of fathead minnow (Pimephales promelas) to low concentrations (5–6 ng·L–1) of the potent 17{alpha}-ethynylestradiol led to feminization of males through the production of vitellogenin mRNA and protein, impacts on gonadal development as evidenced by intersex in males and altered oogenesis in females, and, ultimately, a near extinction of this species from the lake. Our observations demonstrate that the concentrations of estrogens and their mimics observed in freshwaters can impact the sustainability of wild fish populations.
http://www.pnas.org/cgi/content/abst...urcetype=HWCIT

Dat vind ik allesbehalve goed nieuws.
Waarom zijn overheden zo ontzettend inert tegenover deze massale vorm van vervuiling met ontzettend nefaste consequenties op ons leefmilieu en alles wat daarin leeft?
Oud 28 februari 2008, 21:57   #2
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
http://www.pnas.org/cgi/content/abst...urcetype=HWCIT

Dat vind ik allesbehalve goed nieuws.
Waarom zijn overheden zo ontzettend inert tegenover deze massale vorm van vervuiling met ontzettend nefaste consequenties op ons leefmilieu en alles wat daarin leeft?
neem je de pil groentje? Vind je het een goede zaak, die uitvinding?

Wat denk je dat de overheid zou moeten doen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 22:03   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
neem je de pil groentje? Vind je het een goede zaak, die uitvinding?

vrouwen die de pil gebruiken verplichten om hun pipi in bidonnekes op te vangen en het zootje naar speciale opslagplaatsen te brengen.

of de pil verbieden, dat kan ook.
Oud 28 februari 2008, 22:09   #4
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
vrouwen die de pil gebruiken verplichten om hun pipi in bidonnekes op te vangen en het zootje naar speciale opslagplaatsen te brengen.

of de pil verbieden, dat kan ook.
ik vermoed dat je reactie luchtig opgevat moet worden, right?
Oud 28 februari 2008, 22:20   #5
Groentje-18

Standaard

Citaat:
neem je de pil groentje?
Een beetje privé en ik snap niet wat dat te doen heeft met de inhoud maar goed: neen.

Citaat:
Vind je het een goede zaak, die uitvinding?
Ja en neen.
Er zijn duidelijke nadelen, zoals gezondheidsrisico's voor de vrouw en impact op het leefmilieu.
Maar ook ja, omdat het nog steeds een heel goede methode is om aan geboortebeperking te doen.

Citaat:
Het rioleringssysteem heeft in de 19e(?) eeuw dankzij ingenieurswetenschappen voor enorme vooruitgang gezorgd op het gebied van hygiëne en vooruitgang.
Heden ten dage voldoet het echter niet meer ...
Ik zou dit systeem herzien zodat afvalwater nooit ongezuiverd in andere "natuurlijke" waterlopen kan komen.

Het is niet enkel bij de pil dat dat probleem zich stelt, maar ook bij alle andere medicijnen of dingen die we innemen of consumeren en die op de één of andere manier weer worden uitgescheiden.
Ik heb dus niet de bedoeling om specifiek de pil te viseren, dat artikel kan je dus eerder zien als een soort van opening van het debat.

Beetje off-topic over de pil: ik het wel nogal ironisch dat iedereen direct op zijn paard kruipt als we het hebben over hormonen in vlees voor consumptie, maar we anderzijds wel met z'n allen hormonen slikken of op een andere wijze binnenkrijgen.
Oud 28 februari 2008, 22:45   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik vermoed dat je reactie luchtig opgevat moet worden, right?
zijn 't geen goei opties, neen?
Oud 28 februari 2008, 22:56   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het rioleringssysteem heeft in de 19e(?) eeuw dankzij ingenieurswetenschappen voor enorme vooruitgang gezorgd op het gebied van hygiëne en vooruitgang.
Heden ten dage voldoet het echter niet meer ...
Ik zou dit systeem herzien zodat afvalwater nooit ongezuiverd in andere "natuurlijke" waterlopen kan komen.
Ik denk dat hier al heel wat reglementering rond bestaat eh.
ik denk niet dat de mensen die de voorbije jaren een zuiveringsinstallatie gestoken hebben nog eens staan te springen om hun tuin nog eens open te gooien voor alweer een andere installatie.
Oud 28 februari 2008, 23:01   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beetje off-topic over de pil: ik het wel nogal ironisch dat iedereen direct op zijn paard kruipt als we het hebben over hormonen in vlees voor consumptie, maar we anderzijds wel met z'n allen hormonen slikken of op een andere wijze binnenkrijgen.
we produceren die hormonen daarnaast ook vooral zélf.
als we zelf minder vruchtbaar zijn, zullen we minder kindjes maken, en zullen er minder hormoontjes in 't water komen.
probleem opgelost.
Oud 28 februari 2008, 23:31   #9
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

mooie lijst van vermoedelijke disruptors:

http://www.silsoe.cranfield.ac.uk/ieh/pdf/w20.pdf

en groentje, je hebt gelijk hoor, het blijft niet bij de hormonen van de pil. Die zo geloosd (no pun intended) worden.
Oud 29 februari 2008, 00:19   #10
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hier al heel wat reglementering rond bestaat eh.
ik denk niet dat de mensen die de voorbije jaren een zuiveringsinstallatie gestoken hebben nog eens staan te springen om hun tuin nog eens open te gooien voor alweer een andere installatie.
Ik zie dat als een taak van de overheid.
Oud 29 februari 2008, 00:33   #11
Groentje-18

Standaard

Citaat:
we produceren die hormonen daarnaast ook vooral zélf.
als we zelf minder vruchtbaar zijn, zullen we minder kindjes maken, en zullen er minder hormoontjes in 't water komen.
probleem opgelost.
Was het maar zo simpel.
Oud 29 februari 2008, 01:05   #12
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat als een taak van de overheid.
Wat is 'dat'?
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 06:31   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zuiveringsinstallaties houden zich niet bezig met het verwijderen van hormonen,of van ingewikkelde chemische spoor-elementen in het algemeen..

Om deze weg te krijgen zouden ze uitgebreid moeten worden met een soort chemische fabriek...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 07:47   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zuiveringsinstallaties houden zich niet bezig met het verwijderen van hormonen,of van ingewikkelde chemische spoor-elementen in het algemeen..

Om deze weg te krijgen zouden ze uitgebreid moeten worden met een soort chemische fabriek...
en dat zou een slechte zaak zijn? Ik vind dat de menselijke impact op het milieu tot een minimum herleid zou moeten worden. Als menselijk afval een dergelijke (potentiële) impact heeft op dat milieu (en feminisering is daar één voorbeeld van), dan moeten we verhinderen dat het in het milieu terecht komt. Als dat betekent dat er investeringen gedaan moeten worden, dan is dat maar zo.
Oud 29 februari 2008, 14:35   #15
Groentje-18

Standaard

Citaat:
en dat zou een slechte zaak zijn? Ik vind dat de menselijke impact op het milieu tot een minimum herleid zou moeten worden. Als menselijk afval een dergelijke (potentiële) impact heeft op dat milieu (en feminisering is daar één voorbeeld van), dan moeten we verhinderen dat het in het milieu terecht komt. Als dat betekent dat er investeringen gedaan moeten worden, dan is dat maar zo.
Zo is dat!!
En sta me toe te zeggen dat dit probleem veel effectiever en duidelijker aan te pakken is dan global change en de effecten ervan op lange termijn wat betreft de soortendiversiteit van fauna en flora ook niet van de minste zijn!
Als we straks de global change kunnen vertragen of stoppen op een aanvaardbaar punt maar onze dieren zijn gestorven door de gevolgen van chemische vervuiling en kunnen zich niet meer voortplanten.
Dit geldt bovendien ook voor de mens. De spermakwaliteit van onze mannen neemt bijvoorbeeld ook altijd af en het is niet onwaarschijnlijk dat dit te linken is aan milieufactoren.

Dit is geen pleidooi tegen actie ondernemen tegen global change, maar wel een pleidooi om andere, eveneens hoog urgente milieuproblemen die al lang moesten aangepakt zijn, niet uit het oog te verliezen en ook aan te pakken.
Oud 29 februari 2008, 14:37   #16
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Wat is 'dat'?
Actie ondernemen om te voorkomen dat afvalstoffen ten gevolge van menselijke activiteiten in ons mileu terecht komen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 februari 2008 om 14:37.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 14:55   #17
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo is dat!!
En sta me toe te zeggen dat dit probleem veel effectiever en duidelijker aan te pakken is dan global change en de effecten ervan op lange termijn wat betreft de soortendiversiteit van fauna en flora ook niet van de minste zijn!
Als we straks de global change kunnen vertragen of stoppen op een aanvaardbaar punt maar onze dieren zijn gestorven door de gevolgen van chemische vervuiling en kunnen zich niet meer voortplanten.
Dit geldt bovendien ook voor de mens. De spermakwaliteit van onze mannen neemt bijvoorbeeld ook altijd af en het is niet onwaarschijnlijk dat dit te linken is aan milieufactoren.

Dit is geen pleidooi tegen actie ondernemen tegen global change, maar wel een pleidooi om andere, eveneens hoog urgente milieuproblemen die al lang moesten aangepakt zijn, niet uit het oog te verliezen en ook aan te pakken.
je moest "global change" erbij betrekken... Denk je echt dat CO² reductie genoeg gaat zijn om "global change" te kunnen tegenhouden?
Oud 29 februari 2008, 21:53   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Actie ondernemen om te voorkomen dat afvalstoffen ten gevolge van menselijke activiteiten in ons mileu terecht komen.
dat is een beetje erg onrealistisch eh.
Oud 29 februari 2008, 23:37   #19
Groentje-18

Standaard

Citaat:
dat is een beetje erg onrealistisch eh.
Is dat een reden om er niet aan te beginnen?

En ik was me al aan het afvragen wie als eerste kritiek zou hebben op de exacte formulering van mijn zin.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 februari 2008 om 23:37.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 23:44   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie zegt er dat ik er niet aan begonnen ben?

En waarom moet de verantwoordelijkheid daarvoor bij de overheid gelegd worden?
En veroorzaak jij wel zo weinig afval als je kunt?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be