Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2008, 12:49   #1
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard Dilbeek en Vlezenbeek strijden voor groen

Ik zag er niet meteen een topic over, dus plaats ik hem maar.

Citaat:
Itterbeek strijdt voor groen
Petitie tegen gigantisch woonproject aan grens van Anderlecht

DILBEEK/SINT-PIETERS-LEEUW - De bewoners van de wijk Nachtegaal in Itterbeek zijn een petitie gestart tegen de bouw van een gigantisch woonproject Ketelwijk naast het Erasmusziekenhuis in Anderlecht. De actievoerders strijden voor het behoud van de landelijkheid.

Bij verschillende handelaars in Itterbeek liggen petitielijsten tegen het woonproject Erasmus-Ketelwijk dat duizenden nieuwe bewoners in de rand van Anderlecht zal huisvesten. De verkaveling ligt op een paar honderd meter van de gemeentegrens van Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw. De zone sluit aan bij het bijzonder groene gebied van Neerpede.

Het hoofdstedelijk gewest wil absoluut nieuwe sociale woningen realiseren en koos het gebied tussen het Erasmusziekenhuis en de spoorweg als inplantingsplaats. Als het project wordt uitgevoerd dan zal er een heel nieuw dorp uit de grond rijzen. Er zijn 2.101 nieuwe woningen gepland, waarvan 550 sociale woningen. De flatgebouwen zullen tot tien verdiepingen tellen.

'Dit woonproject zal de druk op Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw ontzettend doen toenemen. Wanneer 5.000 tot 6.000 mensen zich in de buurt huisvesten, gaat het landelijke karakter verloren. Ook de taalproblematiek zal er niet afnemen. We moeten ons geen illusies maken: meer dan tachtig procent van de nieuwe bewoners zullen Franstalige Brusselaars zijn', zegt Albrecht de Schrijver, bestuurslid van de Itterbeekse Dorpsraad.

'Het zou bijzonder jammer zijn mocht meer dan de helft van het groene gebied van Neerpede verdwijnen. Daarom roepen we alle medestanders op verzet aan te tekenen op de website van Neerpede Blijft. We mogen niet passief toekijken hoe de verstedelijking almaar dichter naar Dilbeek oprukt.'

Gemeenteraadslid Luc Deleu (Open Vld) woont langs de Lenniksebaan in Itterbeek. 'Niemand in de Nachtegaalwijk, zo'n 350 gezinnen, verwacht heil van het Erasmusproject. Ik woon op korte afstand en vrees dat het gedaan zal zijn met onze landelijke rust. Dit is een uniek stukje ongerept groen in de Vlaamse rand. Het doet ook dienst als een groene buffer tussen de bedrijven op het grondgebied van Anderlecht en onze wijk. Maar wat zal er nog van overblijven? We kennen hier nog geen verstedelijking zoals langs de Ninoofsesteenweg en in Groot-Bijgaarden. De nieuwe wijk zal ontegensprekelijk een impact hebben op de mobiliteit.'

Deleu vreest dat actie voeren nog weinig oplevert. 'De vergunningen zouden al zijn afgeleverd. Brussel wil het project koste wat het kost uitvoeren. Ik heb gehoord dat de termijn om bezwaar aan te tekenen voorbij zou zijn. Alles gebeurt in Brussel. Wat me nog het meeste stoort, is het feit dat de woonwijk geen enkele natuurlijke binding zal hebben met de omliggende bewoning. In onze straten is er een afwisseling van nieuwe en oudere huizen. Er is een sociaal weefsel. Maar de nieuwe bewoners uit Brussel zullen er neerstrijken als vreemden. De vooruitzichten zijn niet prettig.'
6000 mensen? Flatgebouwen van 30 meter hoog? En dat op de grens met Dilbeek, in Neerpede (een van de laatste landelijke stukjes van Brussel). Er kan weinig aan gebeuren, zoals meester Deleu zegt, maar toch zou ik iedereen* willen oproepen om de petitie te ondertekenen, of om hulp te vragen aan politici. Ik heb beide gedaan. We kunnen nog altijd hopen.
www.neerpede.org

*behalve filosoof, pietje, raf, e.d. Ik weet dat jullie geilen op verstedelijking.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 juni 2008 om 12:50.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 13:48   #2
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Verstedelijking is nog zo'n bedreiging voor een normale samenleving. Opeengepakte samenlevingen werken niet. Dat steden constant uitbreiden is er het bewijs van: de oude kern wordt steeds weer verziekt door sociale gevallen en boefjes uit Noord-Afrika zodat de vlucht naar de stadsrand zich generatie na generatie opdringt. Brussel gaat nog eens aan Leuven grenzen.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 13:58   #3
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Dilbeek en Vlezenbeek strijden tegen de francophonie
Oud 7 juni 2008, 14:00   #4
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Dilbeek en Vlezenbeek strijden tegen de francophonie
Ook, ja. Maar verstedelijking is een gemeenschappelijke vijand voor alle plattelandbewoners.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 14:01   #5
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Verstedelijking is nog zo'n bedreiging voor een normale samenleving. Opeengepakte samenlevingen werken niet. Dat steden constant uitbreiden is er het bewijs van: de oude kern wordt steeds weer verziekt door sociale gevallen en boefjes uit Noord-Afrika zodat de vlucht naar de stadsrand zich generatie na generatie opdringt. Brussel gaat nog eens aan Leuven grenzen.
Dat is trouwens de natte droom van nogal wat Franstalige Brusselaars; een Brussel dat grenst aan Aalst, Mechelen en Leuven.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 14:26   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
*behalve filosoof, pietje, raf, e.d. Ik weet dat jullie geilen op verstedelijking.
Allez, dan weet je meer dan ik.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 14:39   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat de vlaamse mensen uit de brusselse rand te klagen hebben van de stijgende woonprijzen door de immigratie van franstalige rijke brusselaars & nu krijgen ze vlakbij goedkope sociale woningen aangeboden ! Bovendien stellen de voorbeeldige brusselaars geen "taaleisen" - ie. een fransonkundige vlaming, die bovendien nooit of te nimmer van plan is om zich in de taal van Molière uit te drukken, heeft absoluut een recht om deze nieuwe wijk mee te helpen bevolken ! Een buitenkans dus om - de vlaamse rand uit te breiden met een nederlandstalige bufferzone !

Alle gekheid terzijde : taalmotieven ivm met ruimtelijke ordening lijken me uit den boze :
ons land lijdt aan een geweldige misplaatste lintbewouing en plattelandsbevuiling door de zgn. "fermettecultuur" - een goede mix met bevolkingsrijke vormen van hoogbouw, afgewisseld met laagbouw in een groene bosrijke omgeving kan niet slecht zijn, mits men de nodige afstand inbouwt - afstanden van bossen e.d. afgewisselt met stedelijke landschappen. Het idee van een verstedelijking van de gewestelijke grens tussen Brussel en Vlaanderen is misschien een goed idee indien er in het kader van het afbreken van krotten en stadsvernieuwing in Brussel zelf misschien wat meer groene zones aangelegd worden & indien het brussels gewest wat aangenamer om wonen zou zijn , komen er misschien ook wat meer in brussel werkende vlamingen wonen...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be