Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2008, 15:43   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Yves Leterme: fusie met Nederland ‘science fiction’

Citaat:
Yves Leterme: fusie met Nederland ‘science fiction’

Van onze correspondent Bart Dirks

gepubliceerd op 13 juni 2008 14:52, bijgewerkt op 13 juni 2008 16:18

BRUSSEL - Nederlanders moeten niet te hard rekenen op een fusie met Vlaanderen. ‘Dat is science fiction natuurlijk’, zegt de Belgische premier Yves Leterme zaterdag in een interview met de Volkskrant. ‘De aanleiding doet zich niet voor.’

In een aantal opiniepeilingen de laatste maanden spraken Nederlanders zich uit voor een fusie met Vlaanderen. Geert Wilders riep premier Balkenende op daarover met zijn Vlaamse collega te gaan praten, omdat België volgens hem een ‘puinhoop’ is. Ook veel Vlamingen bleken de afgelopen tijd wel te voelen voor een samengaan.

Maar volgens Leterme is het een ‘simplisme’ om te denken dat België na een jaar politieke crisis uiteen gaat vallen. ‘De Vlamingen kijken wel met sympathie naar Nederland, zoals de Walen sympathie hebben voor Frankrijk, maar de interactie tussen Wallonië en Vlaanderen is veel groter. Niet alleen praktisch, maar ook emotioneel. België heeft een toekomst, als we bereid zijn hervormingen door te voeren.’

Volgens de Belgische premier kijken de Belgen meer naar Nederland dan omgekeerd. Hij vindt het een ‘eretitel’ om met premier Balkenende te worden vergeleken. ‘Er is geen afgunst tegenover Nederland, dat is een te sterk woord. Maar er is soms wel een gevoel van frustratie: jullie hebben geen last van faalangst en bescheidenheid. Tegelijkertijd denken we in België soms dat we op andere gebieden beter af zijn.’

Leterme is blij dat volgende week het nieuwe Benelux-akkoord wordt getekend, de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg. Hij pleit ervoor dat de Benelux ook meer aansluiting zoekt bij de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

‘Samen hebben we enorme troeven. Het transportbeleid moeten we samen doen, er is een economische potentie met 40 miljoen inwoners. De Maas-Rijn-Schelde-delta is het meest welvarende gebied van Europa.’

Zaterdag in de Volkskrant-bijlage Vervolg: interview met Yves Leterme
Bron: De Volkskrant
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 15:49   #2
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

'België heeft een toekomst, als we bereid zijn hervormingen door te voeren' en de Franstaligen weigeren dat juist, dus Belgie heeft geen toekomst.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 15:54   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
'België heeft een toekomst, als we bereid zijn hervormingen door te voeren' en de Franstaligen weigeren dat juist, dus Belgie heeft geen toekomst.
De Franstaligen weigeren de hervormingen die tot doel hebben België meer af te breken, logisch dus dat je dergelijke zaken weigert.

Zaken zoals justitie, sociale zekerheid e.a. moeten m.i. zeker federaal blijven. Je kan regionaliseren, maar je moet niet "zomaar" gaan regionaliseren om zoveel mogelijk bevoegdheden in handen te hebben.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:02   #4
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De Franstaligen weigeren de hervormingen die tot doel hebben België meer af te breken, logisch dus dat je dergelijke zaken weigert.

Zaken zoals justitie, sociale zekerheid e.a. moeten m.i. zeker federaal blijven. Je kan regionaliseren, maar je moet niet "zomaar" gaan regionaliseren om zoveel mogelijk bevoegdheden in handen te hebben.
Van mij mogen ze blijven weigeren: Dat betekent het einde van Belgie na 15 juli Daar komt bij dat BHV een ongrondwettelijk kiesdistrict is en conform de grondwet gesplitst moet worden, zonder enige toegevingen, en dat een meerderheid van de Vlamingen voor meer bevoegheden voor Vlaanderen is en CD&V voor een confederatie.
Oud 13 juni 2008, 16:02   #5
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

U hebt groot gelijk.

Niet alleen de franstaligen weigeren die hervormingen, ook nederlandstalige zoals ikzelf hebben een wrang gevoel met die hervormingen en splitsingen.

Ik voel mij politiek verraden.
Ik heb nooit gestemd voor een staatshervorming, splitsing BHV...en dergelijke.
Tijd voor het oprichten van een Forza Belgica
Alle pro-belgische partijen samen met de brusselaars en de franstaligen tegen de splijtzwammen.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 16:07   #6
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Van mij mogen ze blijven weigeren: Dat betekent het einde van Belgie na 15 juli
Reken daar maar niet op, België heeft al véél erger overleefd.

Citaat:
Daar komt bij dat BHV een ongrondwettelijk kiesdistrict is en conform de grondwet gesplitst moet worden, zonder enige toegevingen
Mee eens.

Citaat:
en dat een meerderheid van de Vlamingen voor meer bevoegheden voor Vlaanderen is en CD&V voor een confederatie.
CD&V heeft de premier geleverd, ik ben er redelijk zeker van dat ze dat confederalisme ver weg in de diepvries steken. Meer bevoegdheden impliceert overigens niet dat het land gesplitst moet worden. Zoals ik al eerder zei: er mag gerust geregionaliseerd worden, zolang het maar doordacht gebeurt en niet in het kader van "we moeten zoveel mogelijk op Vlaams niveau krijgen, ook al werkt het daar niet".
Oud 13 juni 2008, 16:08   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ik heb nooit gestemd voor een staatshervorming, splitsing BHV...en dergelijke.
Ik heb ook niet voor een staatshervorming gestemd... BHV is echter een ander paar mouwen: een ongrondwettelijk gegeven dat ofwel geplitst moet worden ofwel moet worden opgenomen in een nationale, federale kieskring.
Oud 13 juni 2008, 16:17   #8
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Reken daar maar niet op, België heeft al véél erger overleefd.

Mee eens.

CD&V heeft de premier geleverd, ik ben er redelijk zeker van dat ze dat confederalisme ver weg in de diepvries steken. Meer bevoegdheden impliceert overigens niet dat het land gesplitst moet worden. Zoals ik al eerder zei: er mag gerust geregionaliseerd worden, zolang het maar doordacht gebeurt en niet in het kader van "we moeten zoveel mogelijk op Vlaams niveau krijgen, ook al werkt het daar niet".
1) We zullen zien.
2) Volgens mij de eerste en wellicht enige keer dat wij het eens (zullen) zijn in het topic 'staatshervorming'.
3) De CD&V heeft dat zelfs letterlijk in haar partijprogramma staan en vormt een kartel met de N.VA die voor een onafhankelijk Vlaanderen is.
Oud 13 juni 2008, 16:24   #9
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bijn elke Vlaamse partij heeft de Vlaamse voorstellen goedgekeurd. M.a.w. al deze Vlaamse partijen zijn separatisten en willen het einde van België.

De structuur van de federale staat werkt niet goed, dus moeten de regio's een aantal zaken zelf kunnen oplossen. Zij hebben specifieke eisen en willen niet zomaar regionaliseren om te regionaliseren.

De angst zit zo diep bij de Franstaligen (tov hun kiezer en het einde van België) dat ze pertinent elke nieuwe vorm van regionalisering weigeren. Wel juist dat zal hun de das om doen. Hun halsstarigheid zal veel Vlamingen doen radicaliseren.
Oud 13 juni 2008, 18:08   #10
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogal wiedes. Wie gaat er nu zijn eigen goudhaantje slachten?
Citaat:
Justitie is idd. geen must, over bepaalde onderdelen van de sociale zekerheid moet zeker gepraat worden, de transparantie van de transferten bv.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 18:15   #11
dunno
Vreemdeling

Standaard

Zegt Leterme dat nu écht uit overtuiging of uit zijn positie als Eerste Minister?
Als hij anders gaat verkondigen wordt hij waarschijnlijk opnieuw de schietschijf van de Franstaligen.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 18:43   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Soms kan Leterme dan toch zinnige dingen zeggen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 19:04   #13
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Soms kan Leterme dan toch zinnige dingen zeggen.
Zinnige dingen? Oppoetsen van zijn gehavend imago, vooral in Wallonië. Wie gelooft die mens nog, om het met een geijkte uitdrukking te zeggen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 19:33   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zou den Yves beter worden? Ik ga akkoord met hem over de jacht in Overijse en ik ga ook akkoord met hem met zijn standpunt over Nederland. Wat gebeurt er, Yves?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 20:20   #15
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Wat een huichelaar, die Leterme. Even een aantal clichés opsommen: jullie hebben geen last van bescheidenheid en faalangst.
Gesteld dat dat ooit zo was, dan is dat toch allang voorbij. De bescheidenheid van de Vlamingen zie ik niet zo veel meer. Kerktorendebiliteit daarentegen..

1 jaar politieke crisis, zegt hij. We zitten verdekke aan bijna 200 jaar politieke crisis.

Wat een debiel.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 20:31   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zou den Yves beter worden? Ik ga akkoord met hem over de jacht in Overijse en ik ga ook akkoord met hem met zijn standpunt over Nederland. Wat gebeurt er, Yves?
In zijn oppositietijd waren er in Franstalig Belgique wellicht ook de nodige mensen die Verhofstadt als de baarlijke duivel zagen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 20:39   #17
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Tot enkele jaren terug had ik het in mijn stoutste dromen niet durven denken dat een Belgische eerste minister het ooit zou hebben over een hereniging van Vlaanderen met Nederland. Een teken aan de wand, beste vrienden.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 20:52   #18
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Het is nogal wat! Hij doet net alsof hij de wijsheid van de toekomst in pacht heeft. Natuurlijk is het nog niet zo ver dat België uit elkaar is gevallen, maar hij heeft toch wel een flinke plaat van een meter of -tig voor z'n harsens als hij niet ziet dat er toch wel iets ernstigs gaande is in België. De toon is gezet!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 21:09   #19
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Tot enkele jaren terug had ik het in mijn stoutste dromen niet durven denken dat een Belgische eerste minister het ooit zou hebben over een hereniging van Vlaanderen met Nederland. Een teken aan de wand, beste vrienden.
Precies. Ze zijn bang, daar op de Wetstraat.
Oud 14 juni 2008, 08:48   #20
Don Quichote
Banneling

Standaard

Vergist, sorry.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 14 juni 2008 om 08:49.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be