![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Kunnen we het Nederlands niet vereenvoudigen? En radicaal de fonetische toer opgaan voor zover het gaat?
Het grafeem 'e' staat voor minstens drie verschillende fonemen: "een" klinkt anders dan "en", klinkt anders dan "één" een: en en: èn één: én Bovendien heeft ons Latijns alfabet enkele overbodige tekens die gerust voor andere klanken gebruikt kunnen worden (c, q, x, y). Geval "c". Een woord als citroen is nog steeds verstaanbaar als het als sitroen geschreven zou worden. Cactus kan evengoed kaktus zijn. Welke klankwaarde geven we aan de c? Geval "y". We zouden dit teken kunnen gebruiken zoals in de Duitse taal: om een Nedrlandse u, Duitse ü weer te geven. Het grafeem 'u' kan dan de nederlandse klank 'oe' krijgen. Ét y kuken? Lange klanken: steeds dubbel: aa, ee, ii, oo, uu, yy. Oopen de döör. Gedaane zaaken néémen géén kéér... Welke klankwaarden geven we aan c, q en x? Misschien de x voor 'ch' in 'lachen'? In het Baskisch bvb. heeft de x als fonetische waarde onze 'sj' Hoe zouden we ei/ij kunnen schrijven? Als èè? Ook onze meervouden en d/t's... Denk eens: in het enkelvoud is het slaaf en het meervoud slaven. Van stemloos naar stemhebbend. WE schrijven dat ook zo. Waarom kan dat niet met t/d? Bvb.: broot, brooden? Soit enkele spielereien op dinsdagnamiddag... Zau het moogelek kynen zèèn om het Néderlants anders te sxrèèven dan vandaag gangbaar is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() had dat geen egu moeten zijn in uw titel ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik veeg daar nu al mijn voeten aan,wie mij niet wil lezen met mijn taalfouten laat het maar ...
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik zou de taal zo laten, voor die paar mensen die nog AN spreken..
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bwa moeilijk nu niet echt, maar ik vind het gewoon zinloos om zoveel tijd in een taal te spreken die toch bijna niemand wil leren
![]()
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
c: sj x : ch y: ei/ij Wat stemhebbend/stemloos betreft: dat heb ik me ook allang afgevraagd. Waarom schrijven we "ik lees" en "ik word", en niet "ik lees" en "ik wort" of "ik leez" en "ik word"? Helemaal fonetisch kan een gedeelde spelling niet worden. Moeten we "politie" dan "pooliesie" of "poolietsie" schrijven? Natuurlijk kun je zeggen dat beide goed zijn, maar dan zit je in een straatje zonder eind en kun je evengoed de standaardspelling opgeven. Maar liever zou ik m'n energie in iets anders steeken ![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 17 juni 2008 om 13:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Hou je liever bezig met vereenvoudigende en verkortende lapidaire neologismen.
Dat is tenminste maagdelijk oefenterrein. Ik stel voor Vegaan ipv veganist of veganiër bv nw vegaans ipv veganistisch Ik ben zelf vegaan en ik vind dat beter over de mond gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() t'is ik zeg dat het hier en daar nog wat eenvoudiger kan
als men voor teksten van 1 zin de hoofdletter zou afschaffen zou mn shiftknoprobleem minder opvallen dacht ik zo |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() En wat zou je voorstellen voor de spelling van het nieuwe sojavervangende "lupiden"-brood?
Lupiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In het Middelnederlands (en andere talen ook) was de spelling nog sterk beïnvloed door de regionale uitspraak en had je veel variaties. Met de opkomst van de boekdrukkunst begon men de noodzaak te zien om te standaardiseren. Uiteindelijk valt de Nederlandse spelling nog best mee. In het Engels is er nog minder overeenkomst tussen uitspraak en spelling (ghoti = fish) Leuk voorbeeld met leenwoorden in het Pools seksapil = sex appeal Pools is wel een taal waarbij de spelling vrij dicht aansluit bij de uitspraak, waarin de regionale uitspraakverschillen vrij klein zijn, en waarin de standaardtaal (ook qua uitspraak) zeer sterk staat. De spelling mag voor mijn part wel wat vereenvoudigd worden (zolang het consequent blijft), maar zo'n grote verandering doe je niet op 1-2-3.
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down. Laatst gewijzigd door Johan217 : 20 juni 2008 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Hoe gaat u een fonetische spelling introduceren in een taalgebied waar iedereen de taal anders uitspreekt? Spelling in Nederland is gedoemd ofwel om een versteende vorm te hebben, zoals nu, ofwel om te regionaliseren en te verbrokkelen (ieder gebied een eigen spelling). Daarvoor bedanken we.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Schepen
|
![]() stel je voor dat we 7 als sjeufen zouden moeten schrijven
![]() |
![]() |
![]() |