Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2008, 18:40   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard Supertrucks worden ingevoerd

Citaat:
Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) wil een proefproject starten met maximum vijf Ecocombi’s op de E313 tussen Beringen en Antwerpen/ Gent. Dat staat in een vertrouwelijke nota die de redactie kon inkijken. Ecocombi’s zijn supertrucks van 50 ton en 25 meter lang.
Het volledige artikel:
http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/default.asp?art={576C318D-3AF9-48D7-87A4-8754A09FCD6D}

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Dit staat ook haaks op alle maatregelen die genomen zijn rond verkeersveiligheid. En dit vind ik een veel belangrijker argument dan milieu.
Daarnaast denk ik niet eens dat onze wegen hiervoor zijn gemaakt. Bovendien is er al genoeg verkeer op de weg, ik dacht dat het beter was dat we dit zouden afleiden dan er nog eens extra grote en gevaarlijke vrachtwagens aan te laten deelnemen?
En waarom wordt er niet gebruik gemaakt van sporen? Komt onze CD&V-minister misschien graag met iets nieuws op de proppen in de hoop dat we haar naam nog lang zullen herinneren, liefst vooral in het stemhokje?


(Dit topic moet misschien wel onder milieu, maar omdat het ook met verkeersveiligheid en mobiliteit te maken heeft postte ik het hier.)
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:40   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ideaal gebeurt zoveel als mogelijk transport van goederen langs het water, of langs het spoor.
Maar dat is niet altijd mogelijk.

Die eko-monster-truks moeten niet noodzakelijk onveilig zijn voor het ander verkeer. (Lees er maar over: niet uitrijden bij mist, verbod om voorbij te steken, enkel op welbepaalde trajekten, dus rechtstreeks van fabriek A naar fabriek B.

Leuze van het automerk Audi vroeger: waartoe dient de vooruitgang, als ge er geen gebruik van maakt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:52   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.300
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Die eko-monster-truks moeten niet noodzakelijk onveilig zijn voor het ander verkeer. (Lees er maar over: niet uitrijden bij mist, verbod om voorbij te steken, enkel op welbepaalde trajekten, dus rechtstreeks van fabriek A naar fabriek B
Zeer handig dat het weer Juist In Time leveringen gaat bepalen. Met andere woorden, het project is bij voorbaat onzinnig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 20:42   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zeer handig dat het weer Juist In Time leveringen gaat bepalen. Met andere woorden, het project is bij voorbaat onzinnig.



Na wat recente stakingetjes bij de transporteurs in Spanje hebben we tot in belgie "genoten" van het Just-In-Time gebeuren..

Zo een supertruck lijkt me uitermate geschikt om een wegblokkade op te werpen

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juni 2008 om 20:42.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:00   #5
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

roadtrain

't Werd tijd dat ze die hier gingen laten rijden ...
Jammer dat ze niet ingezet worden in het containervervoer , waar het handig zou zijn moesten er met elke rit 2 40-voetcontainers meekunnen (wat toch ook al een vrachtwagen minder is ...)

Deze roadtrains mogen enkel rijden onder strikte voorwaarden , dus ik zie niet in waarom ze gevaarlijker zouden zijn dan een andere vrachtwagen ...

En Groentje ,
Citaat:
Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Cowboys zullen er altijd zijn , zowel in trucks als in auto's , maar degenen die met deze combinaties rijden zullen wel verantwoordelijke mensen zijn hoor , dat zijn de meeste beroepschauffeurs wel ...
Ongevallen zijn nooit uitgesloten , maar als iedereen een beetje deftig rijdt zullen die wel verminderen , 't ligt niet altijd aan de truckchauffeur hé ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:12   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het volledige artikel:
http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/default.asp?art={576C318D-3AF9-48D7-87A4-8754A09FCD6D}

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind dit een vreselijke maatregel. Dit zijn geen super- maar monstertrucks. Als de chauffeurs zich onkwetsbaar wanen tov het andere verkeer, wat zelfs geen waan is ..., dan kan ik me hun rijstijl al indenken.
Maar zelfs als die rijstijl perfect is en rekening houdt met alle mogelijke scenario's hoop ik toch dat mijn familie, vrienden en kennissen niet zo'n truck tegenkomen als ze op de weg rijden. Als je daarmee in aanraking komt, maak je namelijk geen schijn van kans.
Dit staat ook haaks op alle maatregelen die genomen zijn rond verkeersveiligheid. En dit vind ik een veel belangrijker argument dan milieu.
Daarnaast denk ik niet eens dat onze wegen hiervoor zijn gemaakt. Bovendien is er al genoeg verkeer op de weg, ik dacht dat het beter was dat we dit zouden afleiden dan er nog eens extra grote en gevaarlijke vrachtwagens aan te laten deelnemen?
En waarom wordt er niet gebruik gemaakt van sporen? Komt onze CD&V-minister misschien graag met iets nieuws op de proppen in de hoop dat we haar naam nog lang zullen herinneren, liefst vooral in het stemhokje?


(Dit topic moet misschien wel onder milieu, maar omdat het ook met verkeersveiligheid en mobiliteit te maken heeft postte ik het hier.)
Je kunt dit vast beargumenteren met cijfertjes, niet?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:13   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
roadtrain
²


yummie!
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:17   #8
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
²


yummie!

Kwijl ....

Da's een droom om met zo'n mastodont eens te kunnen rijden se ...
'k Heb ooit een speciaal transport meegedaan en dat was al een straffe uitdaging , maar met zo'n echte roadtrain... Wauw ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:21   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht

Kwijl ....

Da's een droom om met zo'n mastodont eens te kunnen rijden se ...
'k Heb ooit een speciaal transport meegedaan en dat was al een straffe uitdaging , maar met zo'n echte roadtrain... Wauw ...
Ik kan nie eens met een vrachtwagen rijden
Maar van zo'n roadtrain wordt mijn begerig hartje helemaal week


(teveel testosteron bij de conceptie en/of geboorte vrees ik)
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:46   #10
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je kunt dit vast beargumenteren met cijfertjes, niet?
Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:48   #11
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
(teveel testosteron bij de conceptie en/of geboorte vrees ik)
Gelukkig dat enig verband tussen conceptie en geboorte nihiel is.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:50   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Eigenlijk als dat gewicht achter elkander hangt, dan is dat gewicht toch niet groter dan als er twee (of 3) vrachtwagens achter elkander rijden?

Of zie ik dat verkeerd?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:50   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter.
dat weet ik ook.
maar ik bedoelde de gevolgen die je daar schetst.
kun je die beargumenteren?
of is't weer eens 'buikgevoel'?

Een quote die ik hier ergens op het forum gelezen heb:
"Propageren om op het buikgevoel af te gaan, betekent m.i. hetzelfde als propageren om iedere expertise, ervaring, kennis, ... overboord te gooien.
Dit terwijl de wetenschap al heel vaak bewezen heeft, dat ons buikgevoel volgen ons misleidt. Als beleidsmakers zich bijgevolg op dit buikgevoel baseren, leidt dat tot wanbeleid en onverantwoorde uitgaves met de bedoeling een effect te sorteren wat die uitgaves helaas nooit zullen/kunnen hebben.
(De idee die je zo overigens creëert is dat een opleiding gaan volgen ook weinig zinvol is. Immers, de mening van jan met de pet over kernenergie is volgens uw partij even waardevol als die over een geleerde die er al twintig jaar continu onderzoek naar doet.)

Als je herkent dat je met "gezond verstand" buikgevoel bedoelt vind ik het overigens ook nogal contradictorisch, omdat dat verstand lijkt te impliceren dat je een rationele basis probeert iets te zoeken. Iets dat toch immo wel betrouwbaarder is dan puur enkel en alleen afgaan op je intuïtie of buikgevoel, naar mijn mening."
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 26 juni 2008 om 22:00.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:52   #14
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Tuurlijk:

Vijftig ton en vijfentwintig meter.
En ??? de vrachtwagens wegen nu ook al meer dan 40 ton in belgië ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:53   #15
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Eigenlijk als dat gewicht achter elkander hangt, dan is dat gewicht toch niet groter dan als er twee (of 3) vrachtwagens achter elkander rijden?

Of zie ik dat verkeerd?
Als ik goed begrijp wat je bedoeld , dan is het enige verschil dat er maar 1 trekker de boel voorttrekt ... een vrachtwagen minder dus ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 21:58   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Als ik goed begrijp wat je bedoeld , dan is het enige verschil dat er maar 1 trekker de boel voorttrekt ... een vrachtwagen minder dus ...
Drukpunt per cm²

Als je het gewicht verspreid over een langere afstand en meer wielen gebruikt, heb je ook een andere gewichtsverdeling.

Dus hoe zit het dan met het argument van de gewichtsklasse?

Moesten ze nu hoger zijn en meer gewicht op hetzelfde drukpunt zou dat wel steek houden.

Maar nu niet volgens mij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 22:06   #17
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

ik zie het probleem niet
ik zie ook niet meteen voordelen

van just-in-time ben ik wel niet zo'n voorstander
ik heb het meer voor take-your-time
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be