Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2008, 15:15   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Wat moeten die 3 eigenlijk doen, en voor wie?

We verliezen soms de juiste draad bij een langdurig verhaal.
Zeker als het lang verhaal bijwijlen doorspekt wordt met veronderstellingen, proefballonnetjes, loslippigheden, perslekken ...

In andere draden hier, werd ik gewaar dat er tegenspraak, of misverstand onstaan is.

Daarom wil ik even de persmededeling van het palais de Laeken in herinnering brengen.
Deze mededeling verscheen letterlijk, in ongeveer alle kranten.

om maar een link te geven: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...F17072008_104#

De belangrijkste passages, heb ik in het rood geschilderd.

In mensentaal:
de drie bijna bejaarden moeten aan le roi gaan zeggen:
dit zijn nu de garanties die wij in mekaar hebben kunnen boksen na onze kontakten met onze eigen partijgenoten, om Leterme en de zijnen te overtuigen dat het deze keer wel zou lukken.

De drie lokale schertsfiguren moeten niet zelf onderhandelen, ze moeten geen menu opstellen, enz. ... neen, ze moeten enkel een kontrakt, een belofte of whatever voorleggen, waar meer overtuigingskracht uitkomt dan de vorige regeringsverklaring.

Noteer ook de laatste zin: alle regeringsleden, dus ook de Franstaligen, mogen de boel niet saboteren.

Ik besluit hieruit dat het kartel nu achterover geleund in een zetel zit te wachten op wat presies die drie grote lichten gaan afkomen. (hetgeen men bedoelde met: laat de franstaligen nu maar eens hun nek uitsteken).

En het is de vraag met wat presies die gasten zullen kunnen afkomen.
Want het water is nog altijd even diep.

Persoonlijke vind ik ook wel dat Leterme nog twee zaken had moeten forseren: tot einde opdracht van die Wallo-klowns had hij toch zijn ontslag moeten geven, en de regering in echte lopende zaken zetten;
en hij had moeten suggerenen aan de Peeters om een bestemming op te geven van die 400 mio €'tjes. Voorbeeld: zoveel voor de Vlaamse werklozen, zoveel belastingsvermindering op de een of andere Vlaamse belasting (de zorgverzekering voor dit jaar) ... zodat de Vlamingen eens wat meer aan den lijve kunnen ondervinden wat dat is, een transfert van Vlaams geld naar de Grote Put.

LETTERLIJK. De mededeling van het Paleis

De Koning heeft aan de Ministers van Staat François-Xavier de Donnea en Raymond Langendries en aan Minister-president Karl-Heinz Lambertz de opdracht gegeven om na te gaan op welke manier waarborgen kunnen geboden worden om op een geloofwaardige wijze een institutionele dialoog op te starten.

Ze hebben deze opdracht aanvaard en zullen einde van de maand verslag uitbrengen bij de Koning.

De Koning heeft deze avond Eerste Minister Yves Leterme in audiëntie ontvangen op het Kasteel Belvedère.

De Koning heeft het ontslag van de regering geweigerd en heeft aan de regering gevraagd de slaagkansen van de opdracht maximaal te bevorderen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 15:22   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zeker als het lang verhaal bijwijlen doorspekt wordt met veronderstellingen, proefballonnetjes, loslippigheden, perslekken ...

In andere draden hier, werd ik gewaar dat er tegenspraak, of misverstand onstaan is.

Daarom wil ik even de persmededeling van het palais de Laeken in herinnering brengen.

om maar een link te geven: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...F17072008_104#

In mensentaal:
dit zijn nu de garanties die wij in mekaar hebben kunnen boksen na onze kontakten met onze eigen partijgenoten, om Leterme en de zijnen te overtuigen dat het deze keer wel zou lukken.

De drie lokale schertsfiguren moeten niet zelf onderhandelen, ze moeten geen menu opstellen, enz. ... neen, ze moeten enkel een kontrakt, een belofte of whatever voorleggen, waar meer overtuigingskracht uitkomt dan de vorige regeringsverklaring.

Noteer ook de laatste zin: alle regeringsleden, dus ook de Franstaligen, mogen de boel niet saboteren.

Ik besluit hieruit dat het kartel nu achterover geleund in een zetel zit te wachten op wat presies die drie grote lichten gaan afkomen. (hetgeen men bedoelde met: laat de franstaligen nu maar eens hun nek uitsteken).

Persoonlijke vind ik ook wel dat Leterme nog twee zaken had moeten forseren: tot einde opdracht van die Wallo-klowns had hij toch zijn ontslag moeten geven, en de regering in echte lopende zaken zetten;
en hij had moeten suggerenen aan de Peeters om een bestemming op te geven van die 400 mio €'tjes. Voorbeeld: zoveel voor de Vlaamse werklozen, zoveel belastingsvermindering op de een of andere Vlaamse belasting (de zorgverzekering voor dit jaar) ... zodat de Vlamingen eens wat meer aan den lijve kunnen ondervinden wat dat is, een transfert van Vlaams geld naar de Grote Put.

De Koning heeft aan de Ministers van Staat François-Xavier de Donnea en Raymond Langendries en aan Minister-president Karl-Heinz Lambertz de opdracht gegeven om na te gaan op welke manier waarborgen kunnen geboden worden om op een geloofwaardige wijze een institutionele dialoog op te starten.

Ze hebben deze opdracht aanvaard en zullen einde van de maand verslag uitbrengen bij de Koning.

De Koning heeft deze avond Eerste Minister Yves Leterme in audiëntie ontvangen op het Kasteel Belvedère.

De Koning heeft het ontslag van de regering geweigerd en heeft aan de regering gevraagd de slaagkansen van de opdracht maximaal te bevorderen.
Merk vooral de rode woorden op in vette tekst !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 18:24   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Merk vooral de rode woorden op in vette tekst !
Behalve dat je er nog enkele vergeten zijt, wat is je punt in de diskussie?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 juli 2008, 18:57   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik vroeg het me ook al af wat de bedoeling is van deze drie franstaligen. Misschien moeten ze bij madame NON op de koffie gaan en gaan lutsen of ze misschien OUI wil zeggen? ik heb er geen flauw idee van.

volgens mij is het gewoon een deus ex machina om Albert zijne speech te laten houden maandag zodat hij snel terug naar zijn Italiaans jacht kan gaan;

en in september zien we dan wel weer zeker?

Maar slecht karakter als ik ben.....

Stel je nu eens voor dat tussen nu en september le roi Bébert zijne pere laat .... en dat flupke moet opdraven!
D�*t wordt wereldwijd een bestseller soap mensen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 19:10   #5
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Is Circe soms al plannetjes aan het maken om dat te laten geschieden ?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 19:32   #6
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Wat moeten die 3 eigenlijk doen, en voor wie?

De ster van Bethlehem volgen om de koning wierook en mirre te brengen.

Yveke is geboren haleluja, hahalo....
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 20:01   #7
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Deze drie zijn bedoeld om ongestoord 21 juli te vieren en de franstaligen van dienst te zijn ,door iedereen de illusie te geven dat zij ook een keer iets hebben gedaan.

Vervolgens is het weer rekken ,pappen en nathouden tot de volgende deadline.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 20:17   #8
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Deze drie zijn bedoeld om ongestoord 21 juli te vieren en de franstaligen van dienst te zijn ,door iedereen de illusie te geven dat zij ook een keer iets hebben gedaan.

Ja, hoe zeggen ze dat in holland: rekke en der bij blijveeeeee..
Was da nie van Sonneveld??
Oud 18 juli 2008, 20:20   #9
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

Ja, hoe zeggen ze dat in nederland: rekke en der bij blijveeeeee..
Was da nie van Sonneveld??
Oud 18 juli 2008, 20:36   #10
Gabriël Princiep
Vreemdeling

Gabriël Princiep's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Stel je nu eens voor dat tussen nu en september le roi Bébert zijne pere laat ....
Allé zeg, met zoiets lacht ge toch niet?
Gabriël Princiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 20:39   #11
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gabriël Princiep Bekijk bericht
Allé zeg, met zoiets lacht ge toch niet?
Met de dood van iemand lach ik niet, de gevolgen daarentegen zouden hilarisch kunnen zijn.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 20:45   #12
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Stel je nu eens voor dat tussen nu en september le roi Bébert zijne pere laat ....
België, het land met de drie koninginnen.
Oud 18 juli 2008, 20:49   #13
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In mensentaal:

Citaat:
Noteer ook de laatste zin: alle regeringsleden
NV-A weigerde in de federale regering te stappen.SPa ook.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 21:19   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
NV-A weigerde in de federale regering te stappen.SPa ook.
Als aan de regeringsleden iets gevraagd wordt, dan wordt - aan Franstalige kant - dit gevraagd aan hun drie grote pollentieke families.

D�*t, en ook aan een regering vragen om de slaagkansen van een regimekrisis maksimaal te bevorderen (dus: dat die vraag zelfs moet gesteld worden) vind ik hoogst remarkabel !!

Oud 19 juli 2008, 21:55   #15
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als aan de regeringsleden iets gevraagd wordt, dan wordt - aan Franstalige kant - dit gevraagd aan hun drie grote pollentieke families.

D�*t, en ook aan een regering vragen om de slaagkansen van een regimekrisis maksimaal te bevorderen (dus: dat die vraag zelfs moet gesteld worden) vind ik hoogst remarkabel !!
Zo is het toch altijd gegaan?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 08:57   #16
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
België, het land met de drie koninginnen.
Het trio Belgique zingt en speelt de laarste deuntjes van Belgie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 09:49   #17
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het trio Belgique zingt en speelt de laarste deuntjes van Belgie.
Woensdag wordt er in de kamer een motie van wantrouwen ingediend door o.a. het Vlaams Belang. Zou er een meerderheid zijn om nee te stemmen? En wat dan? Wie weet meer?

Laatst gewijzigd door Duym : 20 juli 2008 om 09:51.
Oud 20 juli 2008, 10:02   #18
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Woensdag wordt er in de kamer een motie van wantrouwen ingediend door o.a. het Vlaams Belang. Zou er een meerderheid zijn om nee te stemmen? En wat dan?
Dan moet Yves terug naar de koning.

Als die dan nog het ontslag durft weigeren (zo dom kan hij toch niet zijn?) riskeert hij wel dat het gepeupel, al dan niet met toortsen, een bezoekje komt brengen om haar ongenoegen met het democratisch deficit uit te drukken.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 10:06   #19
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Dan moet Yves terug naar de koning.

Als die dan nog het ontslag durft weigeren (zo dom kan hij toch niet zijn?) riskeert hij wel dat het gepeupel, al dan niet met toortsen, een bezoekje komt brengen om haar ongenoegen met het democratisch deficit uit te drukken.
Kan de voorzitter die indiening weigeren?

Denk je dat de meerderheid nee zal stemmen?
Oud 20 juli 2008, 10:18   #20
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan de voorzitter die indiening weigeren?

Denk je dat de meerderheid nee zal stemmen?
grondwet:

Citaat:
Art. 45. De Koning kan de Kamers verdagen. Evenwel mag de verdaging, zonder instemming van de Kamers, de termijn van een maand niet overschrijden, noch gedurende eenzelfde zitting worden herhaald.

Art. 46. De Koning heeft enkel het recht de Kamer van volksvertegenwoordigers te ontbinden wanneer zij, bij volstrekte meerderheid van haar leden :
1° hetzij een motie van vertrouwen in de federale Regering verwerpt en niet binnen een termijn van drie dagen, te rekenen van de dag van de verwerping van de motie, een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt;
2° hetzij een motie van wantrouwen tegen de federale Regering aanneemt en niet tegelijk een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt.
Over moties van vertrouwen en wantrouwen kan slechts gestemd worden na verloop van achtenveertig uur, volgend op de indiening van de motie.
Bovendien kan de Koning bij ontslag van de federale Regering de Kamer van volksvertegenwoordigers ontbinden, nadat deze daarmee bij volstrekte meerderheid van haar leden heeft ingestemd.
De ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers heeft de ontbinding van de Senaat tot gevolg.
Het ontbindingsbesluit bevat oproeping van de kiezers binnen veertig dagen en bijeenroeping van de Kamers binnen twee maanden.

Art. 60. Elke Kamer bepaalt, in haar reglement, de wijze waarop zij haar bevoegdheden uitoefent.
zie verder:

http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sect...reglementN.pdf
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be