Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2008, 15:46   #1
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard Cd&v Of Yves Leterme: Wie Gelooft Die Mensen (man) Nog ?

CD&V OF YVES LETERME: WIE GELOOFT DIE MENSEN (MAN) NOG ?

- 10 juni 2007: 7,7 miljoen “Belgen” brengen hun stem uit
- 11 juni 2007: Guy Verhofstadt geeft zijn nederlaag toe en stelt dat “de kiezer gekozen heeft voor een andere meerderheid”
AFLEVERING EEN
- 15/07/2007: Formateur Yves Leterme gaat voor rooms-blauw
- 23/08/2007: Formateur Yves Leterme levert formatieopdracht in
EINDE AFLEVERING EEN
Intermezzo: optreden van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy
AFLEVERING TWEE
- 29/09/2007: Formateur Yves Leterme gaat opnieuw voor rooms-blauw
- 07/11/2007: kamercommissie binnenlandse zaken stemt eenzijdig splitsing BHV
- 01/12/2007: Formateur Yves Leterme geeft opnieuw ontslag
EINDE AFLEVERING TWEE
Intermezzo: optreden van Herman De Croo en Armand De Decker
AFLEVERING DRIE
- 17/12/2007: Formateur Guy Verhofstadt gaat voor een ‘andere meerderheid’
- 20/12/2007: Eerste Minister Guy Verhofstadt stelt zijn vijf-partijen-regering voor
- 20/03/2008: Eerste Minister Yves Leterme legt de eed af bij de Koning met dezelfde vijf-partijen-regering
- 14/07/2008: Eerste Minister Yves Leterme biedt het ontslag van zijn regering aan
EINDE AFLEVERING DRIE
Intermezzo: afgelast wegens gebrek aan artiesten
AFLEVERING VIER
- 17/07/2008: Koning weigert ontslag en stelt drie bemiddelaars aan
- 23/07/2008: Kamer behoudt (meerderheid tegen oppositie) vertrouwen in regering
- 31/07/2008: NVA breekt kartel....? Yves Leterme wordt ziek ? De Koning vermist in Spanje ? Guy Verhofstadt start interimregering ? Onckelinx: “er is geen crisis” ????

Uit “DIRECT – Informatieblad CD V- JAARGANG 6-NUMMER 4-DECEMBER 2007: vraaggesprek met Yves Leterme en Jo Vandeurzen:
“Yves Leterme: Cruciaal is dat we, na acht jaar oppositie op het federale niveau, naar de kiezer zijn gestapt met een engagement. We hebben van die kiezer een mandaat gekregen om dat engagement uit te voeren en we hebben ook gezegd dat we daar ons uiterste best voor gaan doen. Sterker zelfs, op een aantal domeinen waren en zijn wij niet bereid toe te geven, omdat we denken dat die hervormingen echt belangrijk zijn voor een beter bestuur voor de mensen.” ...en verder “de problemen die zich vandaag voordoen kunnen alleen opgelost worden met beter georganiseerde instellingen, met meer verantwoordelijkheid op het vlak van economie en de arbeidsmarkt, dat hebben we al zo vaak gezegd. Het feit dat de deelstaten niet voldoende verantwoordelijkheid krijgen, heeft tot gevolg dat veel te veel zaken op hun beloop worden gelaten. Dit soort situaties moet veranderen. Liever nog een paar weken bikkelhard strijden om tot duidelijke afspraken te komen dan zomaar in een regering te stappen. ...”
Yves LETERME IS:
A. DE MEEST GELOOFWAARDIGE POLITICUS IN BELGIE
B. ZEER GELOOFWAARDIG
C. GELOOFWAARDIG
D. NIET GELOOFWAARDIG
E. IEMAND DIE DE WAARHEID NIET ZEGT (*)
(* parlementair jargon voor varianten van het woord leugenaar)
Oud 23 juli 2008, 15:48   #2
FDM
Banneling

Standaard

afspraak op 31/7
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 15:50   #3
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia Bekijk bericht
CD&V OF YVES LETERME: WIE GELOOFT DIE MENSEN (MAN) NOG ?

- 10 juni 2007: 7,7 miljoen “Belgen” brengen hun stem uit
- 11 juni 2007: Guy Verhofstadt geeft zijn nederlaag toe en stelt dat “de kiezer gekozen heeft voor een andere meerderheid”
AFLEVERING EEN
- 15/07/2007: Formateur Yves Leterme gaat voor rooms-blauw
- 23/08/2007: Formateur Yves Leterme levert formatieopdracht in
EINDE AFLEVERING EEN
Intermezzo: optreden van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy
AFLEVERING TWEE
- 29/09/2007: Formateur Yves Leterme gaat opnieuw voor rooms-blauw
- 07/11/2007: kamercommissie binnenlandse zaken stemt eenzijdig splitsing BHV
- 01/12/2007: Formateur Yves Leterme geeft opnieuw ontslag
EINDE AFLEVERING TWEE
Intermezzo: optreden van Herman De Croo en Armand De Decker
AFLEVERING DRIE
- 17/12/2007: Formateur Guy Verhofstadt gaat voor een ‘andere meerderheid’
- 20/12/2007: Eerste Minister Guy Verhofstadt stelt zijn vijf-partijen-regering voor
- 20/03/2008: Eerste Minister Yves Leterme legt de eed af bij de Koning met dezelfde vijf-partijen-regering
- 14/07/2008: Eerste Minister Yves Leterme biedt het ontslag van zijn regering aan
EINDE AFLEVERING DRIE
Intermezzo: afgelast wegens gebrek aan artiesten
AFLEVERING VIER
- 17/07/2008: Koning weigert ontslag en stelt drie bemiddelaars aan
- 23/07/2008: Kamer behoudt (meerderheid tegen oppositie) vertrouwen in regering
- 31/07/2008: NVA breekt kartel....? Yves Leterme wordt ziek ? De Koning vermist in Spanje ? Guy Verhofstadt start interimregering ? Onckelinx: “er is geen crisis” ????

Uit “DIRECT – Informatieblad CD V- JAARGANG 6-NUMMER 4-DECEMBER 2007: vraaggesprek met Yves Leterme en Jo Vandeurzen:
“Yves Leterme: Cruciaal is dat we, na acht jaar oppositie op het federale niveau, naar de kiezer zijn gestapt met een engagement. We hebben van die kiezer een mandaat gekregen om dat engagement uit te voeren en we hebben ook gezegd dat we daar ons uiterste best voor gaan doen. Sterker zelfs, op een aantal domeinen waren en zijn wij niet bereid toe te geven, omdat we denken dat die hervormingen echt belangrijk zijn voor een beter bestuur voor de mensen.” ...en verder “de problemen die zich vandaag voordoen kunnen alleen opgelost worden met beter georganiseerde instellingen, met meer verantwoordelijkheid op het vlak van economie en de arbeidsmarkt, dat hebben we al zo vaak gezegd. Het feit dat de deelstaten niet voldoende verantwoordelijkheid krijgen, heeft tot gevolg dat veel te veel zaken op hun beloop worden gelaten. Dit soort situaties moet veranderen. Liever nog een paar weken bikkelhard strijden om tot duidelijke afspraken te komen dan zomaar in een regering te stappen. ...”
Yves LETERME IS:
A. DE MEEST GELOOFWAARDIGE POLITICUS IN BELGIE
B. ZEER GELOOFWAARDIG
C. GELOOFWAARDIG
D. NIET GELOOFWAARDIG
E. IEMAND DIE DE WAARHEID NIET ZEGT (*)
(* parlementair jargon voor varianten van het woord leugenaar)
Samen te vatten alsvolgd, Leterme = Belgische leugenaar.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 16:17   #4
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Samen te vatten alsvolgd, Leterme = Belgische leugenaar.
Het mooie is:
bij de volgende verkiezingen kunnen de 800.000 mensen die de vorige keer op Leterme gestemd hebben hun vertrouwen in hem opzeggen, als ze dat willen.

De mensen die niet op hem gestemd hebben kunnen dit niet....

Van de mensen die op Leterme gestemd hebben hoor ik weinig kritiek op de politicus/persoon/beleid Leterme zelf.
Al die aanvallen op Leterme van de franstaligen, SP.a, VB, etc. heffen elkaar op. Deze groepen waren sowieso tegen Leterme en zullen dat ook blijven.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 16:21   #5
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht

Van de mensen die op Leterme gestemd hebben hoor ik weinig kritiek op de politicus/persoon/beleid Leterme zelf.
Zelfs al kende u die allemaal, dan wil dat nog niets zeggen.

Verschaeve
Oud 23 juli 2008, 16:29   #6
Diederik v.d Elzas
Banneling

Standaard

'Leugenaar' vind ik nog een eufemisme voor een politiek oplichter die in ernstige mate aan Pseudologia Phantastica lijdt.

Suuuper Suuuper Lieegebeeeest...Suuuper Suuuper Lieegebeeeest

Laatst gewijzigd door Diederik v.d Elzas : 23 juli 2008 om 16:58.
Diederik v.d Elzas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 17:17   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat Leterme naar le roi moest gaan, kan geïnterpreteerd worden als een kaakslag aan de frankofwieten.

Heeft die kaakslag iets uitgehaald?

In ieder geval, vindt Leterme nu wel dat hij verder kan regeren, zij het met een soort van hulp van de drie versleten musketiers. Die laatsten herinneren vooral de franstalige onderhandelaars er dagelijks aan dat er toch iets in de lucht hing.

Ziet Leterme daar toch brood in, en zwijgt hij over de details over het waarom van zijn ontslag en over het waarom van zijn voortdoen, omdat hij er een goed oog in heeft ?

Allemaal vragen, die we binnenkort zullen beantwoord zien.

Alle begoochelingen die nu geuit worden (Leterme is een windhaan, enz. ...) zijn op veronderstellingen gebaseerd.

(en ook mijn voorspelling is gebaseerd op veronderstellingen:
wat ik vermoed, is dat het water zo diep is, dat het niet overbrugd kan worden;
dus dat wordt op een zeker ogenblik een aanvaard ontslag van Leterme I, die vanaf dan de lopende zaken waarneemt;
Bemiddelaars, informateurs, formateurs kunnen aan en af naar het palais de Laeken.
De bhv-prosedure sukkelt voort aan het ritme van de grondwettelijke artikelen over de belangenkonflikten; maar dat zal gestemd worden (het is de regering die in lopende zaken zit, nooit het parlement zelf !!)

Eens gestemd, valt er een van de gronden om "iets" te eisen weg voor de frankofwieters.
Ofwel veroorzaakt dat een glijmiddel voor de staatshervorming;
ofwel veroorzaakt dat een glijmiddel voor een nooit vermoede flamingantische stembusoverwinning.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 17:24   #8
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Leterme gaat m.i. op zijn eentje zijn doelstellingen halen...

Knappe politieker...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 18:09   #9
fransV
Gouverneur

Standaard jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
afspraak op 31/7
Dit jaar of volgend jaar of...
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 18:38   #10
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Het mooie is:
bij de volgende verkiezingen kunnen de 800.000 mensen die de vorige keer op Leterme gestemd hebben hun vertrouwen in hem opzeggen, als ze dat willen.

De mensen die niet op hem gestemd hebben kunnen dit niet....

Al die aanvallen op Leterme van de franstaligen, SP.a, VB, etc. heffen elkaar op. Deze groepen waren sowieso tegen Leterme en zullen dat ook blijven.
Beste Schaker,

Ik vrees dat u zich vergist in uw conclusie. Uw aanhef is correct. Wie voor hem stemde kan en zal wellicht zijn mening herzien.

Vorige week waarschuwde ik op het forum dat zijn grootste fans geen victorie moesten kraaien toen hij ontslag indiende. Hij deed dit met zeer veel tegenzin. Van Leterme kon toen gezegd worden dat hij mislukt was ... ok, maar dat was niet noodzakelijk zijn schuld.

Eén week later durft hij in het parlement het vertrouwen in zijn regering niet te vragen. Vandaag toonde hij zich als een bange wezel. Vergeten dat hij in zijn regeringsverklaring beloofde om op zijn minst op 15 juli een verklaring af te leggen inzake het communautaire.
Een verklaring, daarom nog geen akkoord. De waarheid is dat er geen inhoud is, niks zelfs geen sprotje. Geen akkoord, geen menu, geen agenda ... nopes.

Vanaf vandaag houdt hij zich vast aan zijn postje. Er bestaat daar een prachtig woord voor, weliswaar een beetje in onbruik geraakt omdat het in de politiek niet veel meer voorkomt: nl. kazakdraaierij.

Vroeger kon men daar nog meer wegkomen, men was van thuis uit voor een partij en men bleef die getrouw.
Those days are gone. Dat is voorbij: indien Leterme zo verder doet, wordt de CD&V de rekening gepresenteerd. Ze zal gepeperd zijn, geloof me vrij.

Beste Alecia,

Gefeliciteerd met dit overzicht. Knap werk.

Laatst gewijzigd door Oberon : 23 juli 2008 om 18:43.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 21:26   #11
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard onwankelbaar geloof

Ondanks de herhaalde mislukkingen waarmee de heer Leterme het laatste jaar uitpakte, is mijn geloof in hem onveranderd gebleven.
Ik kijk belangstellend uit naar meer van dezelfde standvastigheid.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 23 juli 2008 om 21:28.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 21:29   #12
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Leterme gaat m.i. op zijn eentje zijn doelstellingen halen...

Knappe politieker...

^2
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 21:53   #13
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Ik heb alle vertrouwen in Leterme.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 21:59   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Maar wat/wie bedoel je dan precies?

Want het getouwtrek ACW/Leterme en de CD&V/NVA lijkt me nog niet helemaal over.

Verschaeve
Oud 23 juli 2008, 22:02   #15
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hem nooit geloofd: het is een politicus. Maar goed, wie weet doet hij wel een surpries eind juli?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 01:08   #16
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... .
Zit daar niet een kleine tegenspraak in ?
Oud 24 juli 2008, 08:48   #17
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Ik heb hem nooit geloofd: het is een politicus. Maar goed, wie weet doet hij wel een surpries eind juli?
Ik heb hem wel geloofd. Op dit moment twijfel ik.
Op 1 augustus zullen we weten of hij een man is van standvastigheid of een draaikont.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 09:04   #18
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ik heb hem wel geloofd. Op dit moment twijfel ik.
Op 1 augustus zullen we weten of hij een man is van standvastigheid of een draaikont.
Het is volgens mij geen kwestie van geloof maar van objectief feiten (of gebrek daaraan) vaststellen, maar da's misschien louter semantiek. Hoe dan ook was zijn "ik of de chaos"-discours niet echt een geruststelling...
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 09:41   #19
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
cd&v Of Yves Leterme: Wie Gelooft Die Mensen (man) Nog ?
ikke
Oud 24 juli 2008, 10:00   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
ikke
omdat ik het zelf niet beter zou kunnen zeggen :

http://forum.politics.be/newreply.ph...eply&p=3587237
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be