Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Hans Verreyt (Vlaams Belang Jongeren) (forumsessie 28 juli t.e.m. 3 aug)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Verreyt (Vlaams Belang Jongeren) (forumsessie 28 juli t.e.m. 3 aug) voorzitter Vlaams Belang Jongeren

Discussietools
Oud 27 juli 2008, 11:22   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Welk alternatief voor de federale sociale zekerheid?

Het VB is mee voorstander van een splitsing van een sociale zekerheid. Ik hoef u wellicht niet uit te leggen dat de vakbonden daar tegen zijn (enfin grote delen toch).

Ik weet niet in hoeverre u op de hoogte bent van de sociale geschiedenis van België en Vlaanderen. De sociale zekerheid werd doorheen de jaren met harde strijd afgedwongen door de arbeidersbeweging, ook de Vlaamse, en het is net die sociale zekerheid die aan de basis ligt van de welvaart die we nu hebben in Vlaanderen, samen met andere democratiseringen die de arbeidersklasse heeft afgedwongen (algemeen stemrecht, onderwijs voor iedereen, ...).

Het voornaamste argument tegen splitsing is dat het splitsen van de sociale zekerheid een afbraak van die sociale zekerheid met zich mee zal brengen. Hoewel zelf Vlaams nationalist zijnde moet ik toegeven dat dat argument me heel zinnig lijkt, de voornaamste drukkingsgroepen achter die splitsing zijn immers partijen en organisaties met een liberale agenda (LDD zelfs ultraliberaal). Kortom, een splitsing op die leest geschoeid zou rechtstreeks tegen mijn eigen belangen als simpele Vlaamse werkmens zijn. Net omwille van de neoliberale agenda raakt de Vlaamse beweging amper aan de bak binnen de brede arbeidersbeweging, wat heel anders is in andere nationalistische bewegingen (Baskenland, Bretagne, Ierland, Catalonië, ... ).

Mijn vraag dus aan het VB: Welk alternatief voor de federale sociale zekerheid? Als die eenmaal gesplitst is, welke garantie hebben wij dat uw partij die splitsing niet zal aanwenden om de basis van onze democratische welvaartstaat en het succes van Vlaanderen te beginnen ontmantelen, op bevel van het grootkapitaal?
Pelgrim is offline  
Oud 27 juli 2008, 12:07   #2
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

U hebt alle garantie dat dit zal gebeuren. en dat Wallonië zal volgen.
driewerf is offline  
Oud 28 juli 2008, 00:16   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Misschien een staat zonder die massale diefstal onder het mom van solidariteit? Het is maar een idee ..
Savatage is offline  
Oud 28 juli 2008, 08:41   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Misschien een staat zonder die massale diefstal
Dus een staat zonder liberalisme.
Pelgrim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be