Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2008, 19:42   #1
Zam
Burger

Zam's schermafbeelding

Standaard Godsdienstoorlogen

Ik was onlangs in een discussie verzeild en iemand vroeg me of ik een godsdienst kon noemen die nog niet in naam van hun geloof oorlog hebben gevoerd. Over het christendom en de islam, geen twijfel... maar toen we bij boedhisme belanden waren er toch enige twijfels.

Ik denk niet dat er een godsdienst bestaat die nog geen oorlog of gemoord hebben in naam van hun geloof. Zijn hier mensen die het tegendeel kunnen aantonen? Of hebben jullie weet van specifieke gebeurtenissen en data per godsdienst zoals het hindoeisme, het boedhisme,...

http://www.directdemocracy.be
Zam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 19:45   #2
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Is het boedhisme een godsdienst ?
Oud 2 augustus 2008, 20:01   #3
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Jammer genoeg blijft ook het doorgaans toch wel erg pacifistische boeddhisme niet gespaard van conflicten. De boeddhistische Singalezen vechten op Sri Lanka al gedurende vele jaren een bloedige strijd tegen de hindoeïstische Tamil Tijgers.

En zoals het in de meeste conflicten eraan toegaat, hebben ook hier beide partijen boter op het hoofd.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 20:08   #4
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zam Bekijk bericht
Ik was onlangs in een discussie verzeild en iemand vroeg me of ik een godsdienst kon noemen die nog niet in naam van hun geloof oorlog hebben gevoerd. Over het christendom en de islam, geen twijfel... maar toen we bij boedhisme belanden waren er toch enige twijfels.Ik denk niet dat er een godsdienst bestaat die nog geen oorlog of gemoord hebben in naam van hun geloof. Zijn hier mensen die het tegendeel kunnen aantonen? Of hebben jullie weet van specifieke gebeurtenissen en data per godsdienst zoals het hindoeisme, het boedhisme,...
Het boeddhisme is geen godsdienst maar een atheïstische (kent geen goden) moraal. Raar dat mensen het boeddhisme nog altijd onderbrengen bij een godsdienst.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 20:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 20:20   #5
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het boeddhisme is geen godsdienst maar een atheïstische (kent geen goden) moraal. Raar dat mensen het boeddhisme nog altijd onderbrengen bij een godsdienst.
Idd, maar het kan wel een religie worden genoemd omdat er naast een aantal praktische levensadviezen sprake is van metafysische en mystieke elementen.
Oud 2 augustus 2008, 21:08   #6
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Idd, maar het kan wel een religie worden genoemd omdat er naast een aantal praktische levensadviezen sprake is van metafysische en mystieke elementen.
Hierboven had men het over de 'godsdiensten' zoals het 'boeddhisme'. Het boeddhisme is so wie so geen 'gods' dienst. Men kan het misschien beschouwen als een vorm van een religie, maar dan moeten we het wel eerst eens zijn over wat men nu onder 'religie' verstaat.

In ieder geval kan men het boeddhisme-zoals het werd geconcipieerd door de 'verlichte' Siddharta Gautama (volgens de overlevering) , niet -en nooit- beschouwen als een godsdienst.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 21:16.
Oud 2 augustus 2008, 21:50   #7
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Een levensbeschouwing dan?
Oud 2 augustus 2008, 22:08   #8
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierboven had men het over de 'godsdiensten' zoals het 'boeddhisme'. Het boeddhisme is so wie so geen 'gods' dienst. Men kan het misschien beschouwen als een vorm van een religie, maar dan moeten we het wel eerst eens zijn over wat men nu onder 'religie' verstaat.

In ieder geval kan men het boeddhisme-zoals het werd geconcipieerd door de 'verlichte' Siddharta Gautama (volgens de overlevering) , niet -en nooit- beschouwen als een godsdienst.
Het Boedhisme is idd 'non-theïstisch'. Wat religie betreft, wordt het zoals je vermeld idd vaak gelijkgesteld aan godsdienst, maar dat is alleen op spreektaal niveau. Volgens mij is religie van ( relilgare ) sterk verbinden, dat wat een groep mensen onderscheidt van andere groepen. De grap is nu net dat Van Dale ze als synoniemen beschouwt:

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God
Oud 2 augustus 2008, 22:37   #9
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was onlangs in een discussie verzeild en iemand vroeg me of ik een godsdienst kon noemen die nog niet in naam van hun geloof oorlog hebben gevoerd. Over het christendom en de islam, geen twijfel... maar toen we bij boedhisme belanden waren er toch enige twijfels.

Ik denk niet dat er een godsdienst bestaat die nog geen oorlog of gemoord hebben in naam van hun geloof. Zijn hier mensen die het tegendeel kunnen aantonen? Of hebben jullie weet van specifieke gebeurtenissen en data per godsdienst zoals het hindoeisme, het boedhisme,...
In feite heeft ook het jodendom nog geen oorlog gevoerd in naam van de godsdienst.
Het huidig Israelisch-Palestijns conflict is, zoals de naam het aanduidt, geen godsdienstoorlog, maar een territoriaal en nationalistisch conflict.
Israel is per slot van rekening een staat, en lang niet alle joden zijn in oorlog met de Palestijnen. Meer nog, onder de Palestijnen zijn zowel de islamitische als de christelijke Palestijnen getroffen door het Israelisch geweld. De oudste Palestijnse verzetsorganisaties waren overigens seculier: PLO en de PFLP. Pas sinds de jaren '90 zijn de islamitische organisaties op de voorgrond getreden, zoals Hamas, Hezbollah en de Brigades van de Al Aqsa-moskee.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 22:59   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Het Boedhisme is idd 'non-theïstisch'. Wat religie betreft, wordt het zoals je vermeld idd vaak gelijkgesteld aan godsdienst, maar dat is alleen op spreektaal niveau. Volgens mij is religie van ( relilgare ) sterk verbinden, dat wat een groep mensen onderscheidt van andere groepen. De grap is nu net dat Van Dale ze als synoniemen beschouwt:

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God
Inderdaad. Ik ben het met uw eens wat Van dale beteft. Als u religie beschouwt als een 'verkapte religieuze ideologie' (ik vind voorlopig geen betere omschrijving. Let wel: hoeft niet pejoratief te zijn.) om de mensen in een gemeenschap aan mekaar te binden, dan ben ik het -ook hier- volstrekt met u eens.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 23:00.
Oud 2 augustus 2008, 23:19   #11
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik ben het met uw eens wat Van dale beteft. Als u religie beschouwt als een 'verkapte religieuze ideologie' (ik vind voorlopig geen betere omschrijving. Let wel: hoeft niet pejoratief te zijn.) om de mensen in een gemeenschap aan mekaar te binden, dan ben ik het -ook hier- volstrekt met u eens.
Dat is allesziens mijn mening, ja.
Oud 2 augustus 2008, 23:22   #12
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
In feite heeft ook het jodendom nog geen oorlog gevoerd in naam van de godsdienst.
Het huidig Israelisch-Palestijns conflict is, zoals de naam het aanduidt, geen godsdienstoorlog, maar een territoriaal en nationalistisch conflict.
Israel is per slot van rekening een staat, en lang niet alle joden zijn in oorlog met de Palestijnen. Meer nog, onder de Palestijnen zijn zowel de islamitische als de christelijke Palestijnen getroffen door het Israelisch geweld. De oudste Palestijnse verzetsorganisaties waren overigens seculier: PLO en de PFLP. Pas sinds de jaren '90 zijn de islamitische organisaties op de voorgrond getreden, zoals Hamas, Hezbollah en de Brigades van de Al Aqsa-moskee.
ik treedt u bij indien u zegt dat de huidige conflicten een territorial/nationalistisch conflict is. Over die godsdienstoorlogen vond ik dit op de BBC One pagina (dit is een nieuwszender wiens objectiviteit ik vertrouw, u mag mij tegenspreken hoor ). Hier worden vermeld:
de Bijbelse oorlogen tegen de Kananieten en de Amalekieten. Het enigste probleem is dat ik niet geloof dat die boeken historisch 100% accuraat zijn. Dit is echter mijn mening. Indien u HET boek voor waarheid aanschouwdt, dan zijn dit dus al twee godsdienst-oorlogen.
http://www.bbc.co.uk/religion/religi...hics/war.shtml

Buiten dit (voor mij dubieus) voorbeeld kon ik inderdaad niet echt andere dingen vinden. Andere 'oorlogen' waren steeds gerelateerd met nationalistische en/of territoriale aangelegenheden!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 09:26   #13
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Of het boeddhisme een godsdienst is of niet, vind ik eerlijk gezegd in het licht van de openingspost nogal triviaal. Het Nederlands kent toevallig twee woorden voor iets waarvoor het Frans of het Engels slechts één woord kent: godsdienst versus religie.

In letterlijke zin is het boeddhisme inderdaad géén godsdienst. Maar de vraag of het al dan niet een religie is, is niet zo eenduidig te beantwoorden. En zoals ik dus zegde: deze kwestie is triviaal. Openingsposter vroeg zich af of (o.a.) het boeddhisme vrij is van conflicten. Quod non, zoals het conflict tussen de Tamils en de Singalezen op jammerlijke wijze aantoont! Dáárover ging de vraag en die is hiermee afdoend beantwoord.

Zelfs indien het boeddhisme niet eens het predicaat "religie" zou mogen dragen, dan nóg blijft het een levensbeschouwing, net zoals elke godsdienst, elke religie en elke non-theïstisch denken zoals bvb. atheïsme, liberalisme, communisme enz... enz... Zoals de geschiedenis afdoend bewezen heeft, gaat geen enkel, maar dan ook geen enkel "-isme" vrijuit.

Volgens sommigen moeten we al die "-ismes" dan maar afschaffen (vooral het katholicisme en het islamisme dan) want "die brachten niets dan ellende voort". Passen we dit standpunt consequent toe, dan moet bvb. ook het atheïsme eraan geloven - Waarom dat niét, maar de katholieke Kerk wél? - maar...

... het standpunt dat alle "-ismes" uit de wereld moeten kan en zal (!) op zichzelf uitgroeien tot een nieuw "-isme", en zo is de vicieuze cirkel rond. De enige manier om aan die vicieuze cirkel te ontsnappen is... afstand nemen van het (in mijn ogen totaal verknipte) standpunt dat alle "-ismes" - momenteel in het bijzonder de katholieke Kerk en méér nog de islam - per definitie nefast zijn, en gewoon accepteren dat de mensheid willens nillens gedwongen is met al die "-ismes" te leven. Hij kán niet anders; juist dát is één van de dingen die hem onderscheidt van de dieren.

Dat houdt geenszins in dat welk "-isme" dan ook boven elke kritiek verheven zou zijn. Het houdt wél in dat je niet zomaar alle aanhangers van een bepaald "-isme" kan opzadelen met de misdaden van een paar enkelingen in naam van dat "-isme" - zoals bvb. het verwijt aan alle moslims dat zij schuld en/of verantwoordelijkheid zouden dragen nopens de 11-september-aanslagen. En het houdt tevens in dat je rekening houdt met de evolutie van een "-isme": de katholieke Kerk van de 13e eeuw die de katharen uitroeide heeft nog maar bitter weinig gemeen met de katholieke Kerk van de 21e eeuw.

Nu we weten dat ook het boeddhisme niet geheel "zuiver" is - het Singalese aandeel in het conflict op Sri Lanka - hoeven we dus evenmin alle boeddhisten plots met de vinger te gaan wijzen. Ik kan me moeilijk voorstellen wat bvb. de aanhangers van de Dalai Lama te maken hebben met Sri Lanka, laat staan wat de KVLV-dames hier in het dorp daarmee uitstaans zouden hebben tijdens hun wekelijks uurtje yoga.
Oud 3 augustus 2008, 09:31   #14
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Iedere oorlog draait rond het in bezit krijgen van iets(macht, grond,...). Godsdienst is slechts een middel om het schapige voetvolk te mobiliseren.
Oud 3 augustus 2008, 10:02   #15
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Iedere oorlog draait rond het in bezit krijgen van iets(macht, grond,...). Godsdienst is slechts een middel om het schapige voetvolk te mobiliseren.
Godsdienst is slechts één van de middelen daartoe, mijn waarde. Een ander middel bvb. zijn nationale gevoelens, zoals bvb. in het Balkanconflict tijdens de jaren 1990.
Oud 3 augustus 2008, 10:12   #16
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Godsdienst is slechts één van de middelen daartoe, mijn waarde. Een ander middel bvb. zijn nationale gevoelens, zoals bvb. in het Balkanconflict tijdens de jaren 1990.
Volmondig mee eens. Het zijn naïeve klootjes die op anderen schieten en op zichzelf laten schieten omwille van andermans willekeurig gepalaver.
Oud 3 augustus 2008, 10:27   #17
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Volmondig mee eens. Het zijn naïeve klootjes die op anderen schieten en op zichzelf laten schieten omwille van andermans willekeurig gepalaver.
Toch even opmerken dat deze stelling niet hoeft in te houden dat gelovigen en/of nationalisten per definitie "naïeve klootjes" zijn.
Oud 3 augustus 2008, 12:12   #18
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Wanneer je naar de "hoofd"stroming kijkt, zijn er quasi geen levensbeschouwingen die geen bloed aan hun handen hebben(zelfs het atheïsme niet).
Bij "sub"stromingen kan je gerust pacifisten aanduiden(Amisch, Bahá'�*,...)
Oud 3 augustus 2008, 13:16   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Scientology.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:24   #20
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Voor het over grote deel van de Boedhisten is Boedha een God, een beeld waar ze aan offeren, vanalles aan vragen, .... Net zoals moslims of christenen dat doen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be