![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Krantenkoppen als "Wettelijke pensioen in Vlaanderen hoger dan in Wallonië" geven de indruk dat een gepensioneerde met dezelfde loopbaan, al naargelang in welk landsgedeelte hij woont, een verschillend pensioensbedrag zou krijgen. Tenminste zo begrijpt een man in de straat dat, die zijn informatiewerving beperkt tot de vetgedrukte hoofdtittels in de pers, en genoegen neemt met de hoofdlijnen van radio en televisienieuwsuitzendingen.
Hopelijk wordt dit gegeven ook geen, door sommigen graag misbruikte misvatting, zoals de wijdverbreide kwakkel dat de lonen van vrouwen lager zouden zijn dan bij mannen. Dat deze ietwat sensatieachtige begrippen niet slaan op individuele bedragen, maar wel op gemiddelden, en bijgevolg geen enkele discriminatie, bevoor- , of benadeling inhouden, wordt meestal maar in beperkte mate aangehaald, of zelfs gewoonweg doodgezwegen. Ofwel is men in medialand intellectueel onbekwaam om op een, voor hun doelgroep (iedereen?) begrijpelijke wijze, waarheidsgetrouwe berichtgeving te brengen, ofwel plaatst men de informatie aan, zodat ze sensationeler, opvallender, aantrekkelijker en dus markeconomisch interessanter wordt. Hoogstwaarschijnlijk is het een mix van beiden. Men kan verwachten dat reporters en redacteurs, wegens de aard van hun beroep, aardig wat kaas hebben gegeten van communicatiewetenschappen. Beter dan wie ook weten zij dus dat de wijze waarop de 'zender' zijn boodschap inpakt en verstuurt , grotendeels bepalen hoe de ontvanger die boodschap begrijpt. Hopelijk drijft men het niet zo ver om dit verdichtsel ook nog te gebruiken als 'zoveelste' bewijs voor de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië...
![]() |
#2 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Vlaming is beter af zonder de waal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Onderwijzend personeer zijn trouwens 'gewestelijke' ambtenaren aangezien het onderwijs een gewestelijke materie is en de Waalse regering dus hun werkgever is. En uiteraard...ook in de privé verschillen de lonen voor eenzelfde job ook bij verschillende werkgevers. Dus het verschil in pensioen is niet gebonden aan de regio waar men werkt, dan wel aan het loon die de werkgever betaalt...
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En klopt het niet dat: Veertig procent van de Walen is ambtenaar of werkt in het onderwijs.En is dat geen 'zoveelste' bewijs voor de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je ziet, ik beperk me niet tot de koppen, maar snap het toch nog steeds niet: Volgens de Standaard is de ommekeer in de pensioenbedragen een gevolg van de loonevolutie - de Vlaamse lonen werden hoger - maar vooral van de evolutie van de activiteitsgraad. Dat eerste, minder belangrijke, kan ik begrijpen: Wie meer verdient (in Brussel) is op de buiten (dat is Vlaanderen)gaan wonen! Maar dat van die activiteitsgraad? Hoe zit dat? Ik dacht dat de activiteitsgraad van Vlaamse ouderen fors lager is dan van de Waalse en vooral de Brusselse. Laatst gewijzigd door DannyS : 4 augustus 2008 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Gepensioneerden krijgen geen kinderbijslag, en leraars in het gesubsidieerd onderwijs zijn een soort van ambtenaren. Als je de ambtenaren erbij telt, kloppen die krantenkoppen niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De activiteitsgraad is het aantal jaren dat men "gewerkt" heeft (men heeft ook gelijkgestelde jaren - legerdienst, eventueel regularisatie van studiejaren...) tussen zijn geboorte en zijn pensioen (maw het aantal jaren dat men betaald heeft voor zijn pensioen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Laat ik dat dan meer eens durven: Het werd tijd dat de Vlaamse ouderen wat actiever werden. De Walen hadden een voorsprong op dat gebied, niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of werden in het verleden beter betaald. Denk dat ge het bij de loonverschillen in het verleden moet gaan zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Onder activiteitsgraad versta ik hetzelfde als Eurostat die het Europese gemiddelde van werkende 55-plussers op 42,5 procent berekent. De Belgen, en vooral de Vlamingen, zitten daar ver beneden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U bent niet mee. Het gaat niet over het loon van ouderen, maar over pensioen. Daavoor hoef je niet meer actief te zijn, daarvoor moet je actief geweest zijn. Nu beginnen we aan de periode dat de haute finance de glorierijke Waalse staalindustrie kapot liet gaat en er in Arm Vlaanderen een Wirtschaftswunder gebeurde. Zo zijn de verschillen te verklaren.
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DannyS : 4 augustus 2008 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlamingen betalen toch voor de zorgverzekering, en de Walen niet. Dacht wel dat de zorgverzekering min of meer zelfbedruipend was (een aantal Vlamingen trekt, en een ander aantal betaald). En de vraag is, of deze gepensioneerden er zelf nog veel plezier aan hebben, of dat het gewoon hun kinderen zijn die wat minder moeten opleggen in de rvt kosten. Trouwens wat belet de Walen om een zorgverzekering te starten. Ze zullen het alleen wel zelf moeten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet vandaag de Waalse gazetten nog lezen.
Als daar ook in zal staan dat de omslag gebeurd is, dan zijn we ineens een hele stap dichter bij de splitsing.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk van niet. Integendeel. Wel een flink stuk dichter bij een gelijkschakeling der pensioenen.
|
![]() |
![]() |