Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 12:05   #1
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard No English, please, we're Flemish...

Dit kreeg ik vandaag in m'n inbox (zie bijlage).

Een journalist doet zich voor als een investeerder uit Engeland die wat verkennende telefoontjes pleegt.

Hij doet dit in een Nederlandse gemeente in de buurt van een groot internationaal vliegveld en hij doet het daarna nog een keer in Zaventem.....Zoek de verschillen.

Zo vangt Zaventem en de Vlaamse administratie dus potentiële Engelse investeerders op aan de telefoon. Het zou hilarisch zijn moest het niet echt zijn. Helaas is het realiteit en is het eerder om te huilen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf SCAN_Mrktn_C32250742_000.pdf‎ (752,7 KB, 880x gelezen)
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:10   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Het is om de franstaligen te kloten, wie weet dat nu nog niet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:13   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dit kreeg ik vandaag in m'n inbox (zie bijlage).

Een journalist doet zich voor als een investeerder uit Engeland die wat verkennende telefoontjes pleegt.

Hij doet dit in een Nederlandse gemeente in de buurt van een groot internationaal vliegveld en hij doet het daarna nog een keer in Zaventem.....Zoek de verschillen.

Zo vangt Zaventem en de Vlaamse administratie dus potentiële Engelse investeerders op aan de telefoon. Het zou hilarisch zijn moest het niet echt zijn. Helaas is het realiteit en is het eerder om te huilen.
heb je t ook gelezen Kim, want ik lees, hoewel de ambtenaren de taalwet aan de journalist uitleggen, toch dat ze hem allemaal in het Engels te woord staan ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:15   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Tja, draai het eens om. Waar kan een Nederlandstalige in het Nederlands terecht in Engeland, Frankrijk, Spanje...? Dat is toch het zelfde?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:15   #5
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

amai... u moet over nogal wat connecties beschikken zeker....

het is natuurlijk mogelijk maar het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat die 'we are only allowed to speak flemish' zouden antwoorden, aangezien de voertaal geen vlaams is, maar nederlands... -> 'we are only allowed to speak dutch'... Ik mag dan wel vlaams-nationalist zijn, maar ik spreek nog altijd nederlands, geen vlaams. Ieder zijn mening Het lijkt me weer zo'n berichtgeving waarin gesuggereerd wordt dat vlamingen geen nederlands spreken, maar een variëteit aan dialecten... iets dat nogal eens door de belgicisten wordt geopperd aangebracht!

Ik twijfel echter aan de objectiviteit van de berichtgeving... u weet evengoed als ik dat dit statistisch gezien op niks trekt Hij belt 1 iemand op in Vlaanderen en 1 in Nederland... qua steekproef kan dit wel tellen zekerz! Gaan we de telefoon eens nemen en naar Chaleroi bellen? Ik ben een Nederlandse investeerder en kan geen frans praten... wedden dat als ik een paar keer bel, ik wel een paar keer (er zal heus wel een tweetalige tussenzitten zeker) iemand aan de lijn krijg die enkel frans kan? ik zal ze dan filteren en 1 iemand overhouden die perfect past in mijn berichtgeving...

Maar idd... indien dit echt voorgevallen is dan is het zeker dom. Hij had die moeten doorverwijzen naar de betreffende instanties die die mens kunnen helpen. Ik heb echter geen bewijzen voor de 'echtheid' van het artikel, dus ik klasseer het als 'twijfelachtig' momenteel
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 12:23.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:17   #6
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Tja, draai het eens om. Waar kan een Nederlandstalige in het Nederlands terecht in Engeland, Frankrijk, Spanje...? Dat is toch het zelfde?
Inderdaad, en meer valt er over deze zaak ook niet te zeggen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:23   #8
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Typische vlaamse, kneuterige kerktoren-mentaliteit.
Racist.
Oud 21 augustus 2008, 12:24   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Typische vlaamse, kneuterige kerktoren-mentaliteit.
Dus als jij naar Engeland belt, is het kneuterig van een Engelsman je te vragen Engels te spreken?

Waarom toch altijd werken met twee maten en gewichten?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:29   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo ooit eens naar een Frans Ministerie gebeld. En die wilden enkel Frans tegen me praten.
Het was nochtans in Parijs! Zou daar ook zo'n kneuterige kerktorenmentaliteit hangen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:30   #11
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ma wees toch stil circe!

zo'n berichtgeving strookt niet met de belgicistische beweging!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 12:33   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

bon, mocht het waar zijn, dan nog snap ik het probleem niet. die ambtenaren hebben hem dus gewoon in het Engels geantwoord hé....
Oud 21 augustus 2008, 12:35   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

1. Engels is een véél belangrijkere taal dan Nederlands ooit zal zijn. Engels spreekt men in quasi heel de wereld, het is dé taal bij uitstek om twee verschillende talen toch verstaanbaar tegenover elkaar te maken.

2. Ze hebben hem inderdaad te woord gestaan in het Engels, maar waarom is die achterliggende poespas "we're not allowed", "it's the law" etc nodig????
Oud 21 augustus 2008, 12:36   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ma wees toch stil circe!

zo'n berichtgeving strookt niet met de belgicistische beweging!
Wat heeft dit met de Belgicistische beweging te maken?
Oud 21 augustus 2008, 12:38   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Maar idd... indien dit echt voorgevallen is dan is het zeker dom. Hij had die moeten doorverwijzen naar de betreffende instanties die die mens kunnen helpen. Ik heb echter geen bewijzen voor de 'echtheid' van het artikel, dus ik klasseer het als 'twijfelachtig' momenteel
Ik evenmin, ik kreeg het per mail...

Ik wilde het echter wel even ter discussie opwerpen. Als het inderdaad heeft plaatsgevonden, is het enorm bekrompen. Buitenlandse investeerders zijn altijd welkom en die moet je ook als dusdanig behandelen en niet beginnen jammeren over de taalwetgeving.

Er is een verschil wanneer iemand vraagt om in het Chinees behandeld te worden (er zijn grenzen). Maar Engels, Frans en Duits zijn talen die je in het bedrijfsleven echt wel moet kunnen (en willen!) gebruiken.
Oud 21 augustus 2008, 12:39   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb zo ooit eens naar een Frans Ministerie gebeld. En die wilden enkel Frans tegen me praten.
Het was nochtans in Parijs! Zou daar ook zo'n kneuterige kerktorenmentaliteit hangen?
Zoals ik eerder zei: Engels, Frans en Duits zijn internationale talen. Nederlands zal dat nooit worden. Dat je dat niet wil inzien...
Oud 21 augustus 2008, 12:40   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Engels is een véél belangrijkere taal dan Nederlands ooit zal zijn. Engels spreekt men in quasi heel de wereld, het is dé taal bij uitstek om twee verschillende talen toch verstaanbaar tegenover elkaar te maken.

2. Ze hebben hem inderdaad te woord gestaan in het Engels, maar waarom is die achterliggende poespas "we're not allowed", "it's the law" etc nodig????
is dat echt gezegd? ik betwijfel het ten zeerste moet ik zeggen....
Oud 21 augustus 2008, 12:42   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is dat echt gezegd? ik betwijfel het ten zeerste moet ik zeggen....
Staat ergens op de tweede bladzijde beneden (links).
Oud 21 augustus 2008, 12:42   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft slechts 6% van de wereldbevolking het Engels als haar moedertaal. Wat u hier propageert is linguïstisch imperialisme.
Oud 21 augustus 2008, 12:43   #20
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nochtans heeft slechts 6% van de wereldbevolking het Engels als haar moedertaal. Wat u hier propageert is linguïstisch imperialisme.
Dat is de realiteit m'n beste. Hoeveel % van de wereldbevolking spreekt Nederlands?

Laatst gewijzigd door Kim : 21 augustus 2008 om 12:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be