![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar aanleiding van het topic over geschiedenis op school denk ik dat mss een beter uitgangspunt is punten te noemen die we misten in school. Wellicht kan aan de hand daarvan worden nagedacht over wat veranderd zou kunnen worden aan de geschiedenisles.
Ik miste aandacht over het ontstaan van de VSA en de ontwikkeling van de arbeidersbeweging en de Russische revolutie in het bijzonder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Napoleon, gewoon overgeslagen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Geen probleem: een gecomplexeerde beenhouwer die meer miserie dan geluk bracht.
Ik heb heel wat buitenschoools moeten bijleren. Gelukkig was/ben ik er enthousiast voor. Gisternacht las ik nog een heel stuk over Wulfella en ik moet nog wat bijzoeken. Over die mens had ik op school nooit gehoord. Toen ik in 1977 mijn koran kocht en las ben ik ook verwonderd geweest. Laatst gewijzigd door filosoof : 29 mei 2008 om 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() De 20ste eeuw. Hoop en al een paar lessen over WO1, WO2 en het ontstaan van de EU. De leerkracht kan ik het niet kwalijk nemen, die mens moest de meest bewogen eeuwen van onze geschiedenis samenvatten in één lesjaar. Ter vergelijking: naar de Oudheid gingen twee volledige lesjaren.
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Wij hebben gemist:
- Iets of wat behoorlijke uitleg over de Keltische beschaving. - Iets of wat uitleg, laat staan behoorlijke, over de Hellenistische wereld na Alexander. - Iets of wat behoorlijke uitleg over het late Romeinse keizerrijk en de vroege middeleeuwen (buiten dus het opnoemen van wat keizers). - Enige uitleg, al was het maar pure basis, over Centraal en Oost-Europa, China, Japan, Indië, en Zuid-Amerika vóór de twintigste eeuw. - Iets over het Midden-Oosten behalve dan de uitbreiding van de Islam, de kruistochten, en de Balfour-declaration. - Een behoorlijk overzicht van de moderne tijd (ca. 1500-1750) in de Nederlanden, inclusief zowat enige uitleg over de reformatie en contra-reformatie. - Kolonisatie en onafhankelijkheidsoorlog van de USA. - Iets meer diepgang (dus meer dan feitjes opsommen) wat betreft het uiteenvallen van de Oostenrijkse en Osmaanse rijken. - De dekolonisatie. Wat wij absoluut niet nodig hadden: - Eén jaar leuteren over de neolithische revolutie en Egypte. - Eén jaar leuteren over de Honderdjarige Oorlog. - Eén jaar leuteren over de periode 1914-1945 zonder de woorden "China" of "Griekenland" te gebruiken. En dan ben ik nog bijzonder mild.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() geschiedenis van de rest vd wereld (ookals europa er ni in voor kwam)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ik miste vooral de vaderlandse geschiedenis.
Er werd van de oudheid meteen naar de renaissance gesprongen, vervolgens de 80-jarige oorlog, en daarna gebeurde er klaarblijkelijk niets meer in Nederland totdat de vrouwen kiesrecht kregen. Intussen was de industriële revolutie wel heel even aangestipt, zonder dat er verder op ingegaan werd, en daarna lag de nadruk heel eenzijdig op: - De Eerste Wereldoorlog met afsluitend de Russische Revolutie, - gevolgd door de Beurskrach van 1929 en de Crisisjaren 30, - de Tweede Wereldoorlog uiteraard -waarvan de helft van de lestijd enkel en alleen werd besteed aan het lijden van de joden, bijna alsof die oorlog geen andere slachtoffers kende- waarnaar er vlotjes werd overgeschakeld op: - de dekolonisatie en hoe slecht wij Nederlanders wel niet geweest waren, en uiteindelijk: - het ontstaan van de huidige EU en hoe geweldig zo'n supranationale entiteit wel niet is Kortom: een nagenoeg perfecte hersenspoeling ten bate van de sociaal-democratische heilstaat waarbij de vaderlandse geschiedenis zoals gezegd nauwelijks aan bod kwam, de internationale arbeidersbeweging opgehemeld werd, de slechterikken van beide wereldoorlogen nog eens extra negatief werden neergezet, er een collectief schuldgevoel werd aangepraat wegens het koloniaal verleden, en uiteindelijk dat de EU het beste is wat ons ooit kon overkomen.... Gelukkig vond ik geschiedenis interessant genoeg om ook zelf op zoek te gaan naar zaken en gebeurtenissen. Anders had het er triest voorgestaan met me op dat gebied. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik ook, natuurlijk. Ik ben het later op de universiteit maar gaan studeren om de lacunes op te vullen die mijn middelbaar achter liet.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Misschien geschiedenis in het algemeen wat aanpassen. Nu heb je een systeem waarbij je in het 1ste jaar prehistorie en Egypte ziet, in het 2de jaar het oude Griekenland, in het 3de jaar de Middeleeuwen etc.
Dit heeft dus als gevolg dat je de 2de Wereldoorlog bijvoorbeeld op een veel hoger niveau ziet dan het oude Egypte... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk ik niet dat ik iets zwaar heb gemist. Wij kregen twee uur geschiedenis en (denk ik) twee uur esthetica (in de derde graad). Leuke combinatie.
Prima leerkrachten meestal. Wat we teveel hebben gezien, was in het zesde middelbaar alle staatshervormingen. In het algemeen ben ik ook voorstander van het debiliseren van de leerstof voor de hedendaagse jeugd. Laatst gewijzigd door lombas : 30 mei 2008 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Ik heb niks gemist. Integendeel, het mocht gerust wat minder zijn. Ik kan er me zelfs totaal niks meer van herinneren, behalve de data van de twee wereldoorlogen. Interesseert me ook niet echt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-De geschiedenis van Japan en oost-Azië -Het meerendeel van de vaderlandse geschiedenis -Inderdaad, het ontstaan van de VS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat als je geen vaderland hebt? Wanneer je in tig verschillende landen hebt gewoond en wanneer je ouders uit twee verschillende delen van de wereld afkomstig zijn. Ergo: zo min mogelijk vaderlandse geschiedenis voor mij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind toch, dat als je over de toekomst wilt nadenken van je land, je een goed beeld van het verleden moet hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In ieder geval krijg je bij geschiedenis altijd te maken met twee (of meer) kanten van het verhaal. Dus of ''historisch correct'' wel mogelijk is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar een eenzijdige benadering van een geschiedkundig onderwerp, maakt de kans op een historische correcte weergave wel zeer klein. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
ik zei daar toen wat van tegen mijn leraar geschiedenis. was volgens hem niet belangrijk. ik werd verdomme bijna de klas uitgezet. ![]() |
|
![]() |
![]() |